Wolven in Nederland (met kenmerken & tips voor herkenning)

Gestart door maurice.lahaye, maart 02, 2012, 11:51:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

Oenanthe

Citaat van: Cygnus op juni 15, 2020, 23:28:20 PM
Citaat van: BartAbc op juni 15, 2020, 22:52:19 PM
De wolf uit Brabant trekt inmiddels door België, waar hij een koe heeft doodgebeten. Niet erg, het wordt allemaal vergoed. :duim:

https://www.melkvee.nl/artikel/253877-belgische-wolf-bijt-pas-afgekalfde-koe-dood/

De koe kan ook al dood zijn geweest voor de Wolf er was.
In elk geval een raar verhaal. Een koe is na het kalven te zwak om op te staan. Vervolgens wordt ze naar buiten gebracht om bij te komen. Lastig als de koe niet kan lopen en daardoor onwaarschijnlijk. Over de waarschijnlijkheid dat er vervolgens een solitaire wolf aan te pas is gekomen laat ik me maar niet uit.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

ronris

Citaat van: Oenanthe op juni 16, 2020, 11:18:40 AM
Citaat van: Cygnus op juni 15, 2020, 23:28:20 PM
Citaat van: BartAbc op juni 15, 2020, 22:52:19 PM
De wolf uit Brabant trekt inmiddels door België, waar hij een koe heeft doodgebeten. Niet erg, het wordt allemaal vergoed. :duim:

https://www.melkvee.nl/artikel/253877-belgische-wolf-bijt-pas-afgekalfde-koe-dood/

De koe kan ook al dood zijn geweest voor de Wolf er was.
In elk geval een raar verhaal. Een koe is na het kalven te zwak om op te staan. Vervolgens wordt ze naar buiten gebracht om bij te komen. Lastig als de koe niet kan lopen en daardoor onwaarschijnlijk. Over de waarschijnlijkheid dat er vervolgens een solitaire wolf aan te pas is gekomen laat ik me maar niet uit.
Raar verhaal ja, voorlopig heb ik alleen maar aannames gelezen. 

OlivierO

Citaat van: ronris op juni 16, 2020, 12:33:50 PM
Citaat van: Oenanthe op juni 16, 2020, 11:18:40 AM
Citaat van: Cygnus op juni 15, 2020, 23:28:20 PM
Citaat van: BartAbc op juni 15, 2020, 22:52:19 PM
De wolf uit Brabant trekt inmiddels door België, waar hij een koe heeft doodgebeten. Niet erg, het wordt allemaal vergoed. :duim:

https://www.melkvee.nl/artikel/253877-belgische-wolf-bijt-pas-afgekalfde-koe-dood/

De koe kan ook al dood zijn geweest voor de Wolf er was.
In elk geval een raar verhaal. Een koe is na het kalven te zwak om op te staan. Vervolgens wordt ze naar buiten gebracht om bij te komen. Lastig als de koe niet kan lopen en daardoor onwaarschijnlijk. Over de waarschijnlijkheid dat er vervolgens een solitaire wolf aan te pas is gekomen laat ik me maar niet uit.
Raar verhaal ja, voorlopig heb ik alleen maar aannames gelezen.

De koe was inderdaad verzwakt en is door een Wolf aangevallen en aldus gedood.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rob Koelman

Alpiene wolf duikt voor het eerst op in Nederland

Een wolf die in Limburg en Oost-Brabant onder meer het kalf van een Schotse Hooglander heeft aangevallen, is een alpiene wolf, blijkt uit DNA-onderzoek. Het is voor het eerst dat een dergelijke wolf in Nederland is waargenomen, aldus een nieuw rapport van de provinciale natuurorganisatie BIJ12 en het Wolvenmeldpunt.

Alle wolven die tot nu toe in Nederland zijn waargenomen, komen uit de laaglanden van Centraal-Europa. Alpiene wolven leven met name in de Franse en Italiaanse Alpen.

Onderzoekers namen DNA-materiaal van de wolf onder de loep nadat er in Limburg en Oost-Brabant enkele schapen en een kalf van een Schotse hooglander werden aangevallen. Daaruit bleek dat het gaat om een wolf die uit een Alpenpopulatie komt.

De alpiene wolf dook al eerder op in Duitsland en België. Volgens het rapport leven er drie van deze wolven in Wallonië. Zij delen nu een leefgebied met de Centraal-Europese variant. Volgens de bij het rapport betrokken organisaties is dit goed voor de genetische variatie van de wolf.


Hele artikel lezen: https://www.nu.nl/binnenland/6059116/alpiene-wolf-duikt-voor-het-eerst-op-in-nederland.html
Met vriendelijke groet, Rob

Freek Verkerk

#694
Hoe staat het eigenlijk met de wolven in Nederland (en België)?? Ik ben er een beetje uit. Ik had iets gelezen van vorig jaar (2019) een roedel met jongen op de Noord Veluwe in Nederland en een alleenstaande dame in de zuidelijke Veluwe en een roedel in belgië met jongen. Roedel in Nederland schijnt jongen groot te brengen 4??), maar bestaat die roedel nog en hoeveel welpen zijn er uiteindelijk groot gebracht en hoeveel (oudere) welpen lopen daar nog rond. Hebben ze dit jaar weer jongen? Verwacht ik wel. Zijn die al gezien? De alleenstaande dame op de zuidelijke Veluwe, is die nog steeds alleen, zou me eigenlijk verbazen? En de roedel in Noord België? Ik heb begrepen dat moeder en jongen uit zicht zijn en mogelijk gedood. Ik las wel iets van een roedel nu 2020, met jongen klopt dat? En zijn er nog meer mogelijke wolven met territoria in de Benelux? Inmiddels heb ik wel dit gevonden: https://www.bij12.nl/wp-content/uploads/2020/06/Tussenrapportage-wolf-februari-tot-21-mei-2020.pdf
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk



ruut

#697
Na de wolf is nu ook roodkapje gespot op de Strabrechtse Heide
Vandaag om 13:57

Roodkapje op de Strabrechtse Heide.

Dat de wolf zich weer definitief in Brabant heeft gevestigd, dat wisten we al. Maar vogelspotters keken raar op toen ze deze week het sprookje van Grimm opeens tot leven zagen komen. Ze ontdekten een levensechte roodkapje op de Strabrechtse Heide toen ze vanuit een schuilhut naar vogels keken. Met mandje en al wandelde de in het rood geklede man door het bos.
Profielfoto van Ista van Galen
Geschreven door
Ista van Galen
"Het sprookje is nu compleet", lacht boswachter Erik Schram. "Een van de vogelspotters maakte vanuit de schuilhut een foto en vroeg mij of ik hier iets vanaf wist", vertelt de boswachter. Hij had zelf ook geen flauw idee wat er aan de hand was.
Op de foto is een man te zien die verkleed door het bos wandelt, met in zijn hand een mandje. Precies zoals in het sprookje. "De vogelspotters waren zo verbaasd. Ze hebben hem niet aangesproken, maar lekker laten lopen. Ik zou niet weten wat ze anders hadden moeten doen", zegt Erik.
Iedereen moest er wel erg om lachen, weet collega Jos te vertellen. "De grappigste dingen gebeuren soms in het bos. Dit is een goed voorbeeld daarvan. Waarschijnlijk ging het om een vrijgezellenfeestje." Maar wie als roodkapje rondhuppelde door het bos, blijft een mysterie.
Wolf in Brabant
Deze week werd voor de achtste keer dit jaar een schaap gedood in het natuurgebied. De kudde wordt al sinds april regelmatig belaagd door een wolf, althans daar heeft het alle schijn van.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3254772/na-de-wolf-is-nu-ook-roodkapje-gespot-op-de-strabrechtse-heide

Voor vogelspotters  'n vreemde vogel 😳

Freek Verkerk

]https://www.destentor.nl/veluwe/nieuwe-wolvin-blijkt-welpje-van-roedel-op-noord-veluwe-gelderland-nu-echt-de-wolvenprovincie-van-het-land~a8cf928e8/?fbclid=IwAR0QXk929fbgQOW8oUBMuoHwXalWzEdOzkYL9KkXaUE8PApMZuFcIn2zTtw&referrer=https%3A%2F%2Fl.facebook.com%2F[url][/url]  Meer wolven territoria in opbouw. Dit zou de derde zijn op de Veluwe. We hebben daar nu één roedel met voor het tweede jaar jongen en twee eenzame vrouwtjes. Plus een mannetje in Brabant en een dier in Drenthe. Met roedels in Noord België en in Duitsland vlak over de grens in Drenthe.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk


jva

Jelle


Rob Koelman

Wolf vestigt zich officieel in Brabant, Drentse wolf weer terug naar Duitsland

De wolf heeft zich officieel gevestigd in Zuidoost-Brabant, maakt uitvoeringsorganisatie BIJ12 woensdag bekend. De mannelijke wolf die zich eerder dit jaar in de provincie Drenthe vestigde, is weer richting Duitsland vertrokken.

Op de Groote Heide tussen Eindhoven en Weert houdt zich al langer dan zes maanden een alpiene wolf op. Daarom spreekt BIJ12 van een officiële vestiging. De aanwezigheid van het dier kon worden aangetoond met onder meer uitwerpselen, een pluk haar en diverse schademeldingen uit de regio.

De mannelijke wolf die zich in de buurt van het Drents-Friese Wold gevestigd had, is daar al een paar maanden niet meer gezien. Er zijn wel sporen van deze wolf aangetroffen in Dörpen, net over de grens met Duitsland. Hoewel het bekend is dat wolven vaak de Nederlands-Duitse grens overgaan, is het volgens wolvenkenners niet vanzelfsprekend dat het dier terugkeert naar zijn territorium in Drenthe.

Daarnaast is er uit de roedel van de Noord-Veluwe een nieuwe welp geïdentificeerd. Het is onbekend in welk jaar dit dier is geboren. De welp is waargenomen binnen de territoriumgrenzen van de roedel.


Hele artikel lezen: https://www.nu.nl/dieren/6095624/wolf-vestigt-zich-officieel-in-brabant-drentse-wolf-weer-terug-naar-duitsland.html
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Op het journaal waren beelden van twee wolven op de Veluwe. Een mannetje en een vrouwtje werd erbij gezegd maar ik zag geen verschil. Weet iemand hoe men dat heeft vastgesteld?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Deborah

Met vriendelijke groet, Deborah

Deborah

Wolf op beeld in Nationaal Park Alde Feanen op Nature Today door It Fryske Gea en de Zoogdiervereniging d.d. 7 januari 2021.
Met vriendelijke groet, Deborah

OJGoreng

#706
Beelden van Veluwe-familie op het NOS-journaal. Vijf beesten in beeld, al schijnen het er acht te zijn. Misschien tel ik slecht.

Ook op Nature Today.
Met vriendelijke groet, Zainal

Cygnus

Citaat van: OJGoreng op januari 11, 2021, 18:57:52 PM
Vijf beesten in beeld, al schijnen het er acht te zijn. Misschien tel ik slecht.

In het filmpje van Naturetoday zijn 8 Wolven te zien. Het zijn echter 2 takes. In de eerste zijn 6 Wolven te zien, in de tweede 2. Of deze 2 laatste niet al bij de eerste 6 zaten is niet vast te stellen voor ons als kijker.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

ArjenDrost †

Citaat van: Cygnus op januari 11, 2021, 20:07:05 PM
In het filmpje van Naturetoday zijn 8 Wolven te zien. Het zijn echter 2 takes. In de eerste zijn 6 Wolven te zien, in de tweede 2. Of deze 2 laatste niet al bij de eerste 6 zaten is niet vast te stellen voor ons als kijker.
Volgens de uitleg die er daar (en bij de zoogdierenvereniging) bijgegeven wordt zijn het achtereenvolgens waarschijnlijk mama, papa, 4 welpen van dit jaar en dan even later nog 2 van vorig jaar, dus idd 8 dieren.

https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=27164

BartAbc

Is er eigenlijk een plan hoe de wolvenpopulatie binnen de perken gehouden gaat worden?

Zo niet, dan zal die steeds verder uitdijen. Wolven zijn opportunistische dieren die zich vast in allerlei biotopen kunnen vestigen, inclusief de bebouwde omgeving. Hoe ver laten we dit komen?
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

pdeknijff

Vanwaar die zorg?
Is een echte aanwinst en gewoon laten gaan.
Ze ruimen ondertussen mooi die exoten op, zullen vroeg of laat ook binnen het raster op de HV weten door te dringen, krijgen we daar ook eindelijk wat leven in de brouwerij!
Ik snap ook wel dat er groepen zijn die dit helemaal niet leuk vinden (boeren, jagers), maar die jammeren altijd want vinden dat zij overal recht op hebben en ze doen zoveel goeds voor de natuur (sic!).
Mijn ervaring met de gemiddelde schapenboer is dat die zijn erf niet afkomt als ik weer een Schaap op zijn rug zie liggen. Ze leveren niks op, dus worden over het algemeen erg slecht verzorgd.
En ja, jagers hebben eindelijk een serieuze natuurlijke concurrent, ik zou zeggen een goede ontwikkeling!
Ik neem aan dat jij, b.v. dan ook heel graag alle loslopende katten wil afschieten cq. wegvangen en je eigen kat binnen huis hebt?
Ik zou zeggen, geniet er van zo lang het kan!
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Merel

Citaat van: BartAbc op januari 11, 2021, 23:58:48 PM
Is er eigenlijk een plan hoe de wolvenpopulatie binnen de perken gehouden gaat worden?

Zo niet, dan zal die steeds verder uitdijen. Wolven zijn opportunistische dieren die zich vast in allerlei biotopen kunnen vestigen, inclusief de bebouwde omgeving. Hoe ver laten we dit komen?

Een veelgehoorde 'klacht'. Dat wolven (of andere roofdieren) zich maar ongebreideld blijven voortplanten. Natuurlijk is dat niet zo. Beperkende factoren zijn prooiaanbod en geschikt leefgebied.
Daarnaast is er wereldwijd geen enkele populatie wolven bekend die vanuit bebouwd gebied opereren. Het zijn geen stadsvossen. Check hoe de vestiging van wolven in Duitsland is verlopen, of volg de situatie in België en Denemarken, waar wolven ook 'nieuw' zijn.
8 wolven is nou niet bepaald een aantal waar je je druk om zou moeten maken. Dat je schrikt van 100 wolven, dat kan. Maar daar zitten we nog lang niet op. :)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

tekenaar

#712
Wolven zullen niet 100% van hun tijd in bebouwde gebieden leven, maar het is niet ondenkbaar dat wolven in de stille uurtjes een buitenwijk doorkruisen.

Onbeperkte uitbreiding zal er i.d.d. niet zijn, alleen is de draagkracht van een gebied voor grote roofdieren niet de beschikbaarheid van voedsel of leefgebied, maar de tolerantie van de mensen die er wonen. En die hangt van heel veel factoren af, waar schade er maar een van is.

Ik kan me best voorstellen dat je je zorgen maakt om een roedel van 8, want die kunnen potentieel ook grotere prooien dan reeen bemachtigen. Vaak zullen dit wilde zwijnen zijn (wat op de Veluwe alleen maar welkom is!!!). Maar het kunnen ook landbouwhousdieren zijn, afhankelijk van beschikbaarheid, bescherming van die dieren en ervaring van individuele wolven. Ik vindt het helemaal geen slecht idee om na te denken wanneer en onder welke voorwaarden ingegrepen kan en mag worden. Soms is gericht afschot best te verdedigen. En soms ook niet.

Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

BartAbc

Citaat van: Merel op januari 12, 2021, 09:49:37 AM
Een veelgehoorde 'klacht'. Dat wolven (of andere roofdieren) zich maar ongebreideld blijven voortplanten. Natuurlijk is dat niet zo. Beperkende factoren zijn prooiaanbod en geschikt leefgebied.
Daarnaast is er wereldwijd geen enkele populatie wolven bekend die vanuit bebouwd gebied opereren. Het zijn geen stadsvossen. Check hoe de vestiging van wolven in Duitsland is verlopen, of volg de situatie in België en Denemarken, waar wolven ook 'nieuw' zijn. 8 wolven is nou niet bepaald een aantal waar je je druk om zou moeten maken. Dat je schrikt van 100 wolven, dat kan. Maar daar zitten we nog lang niet op. :)

Goed, even een rekensommetje. Correct me if I am wrong.
Een wolf wordt 10 jaar, en kan daarvan in 7 jaar voor nageslacht zorgen. In elke worp 4 jongen, dat is 2 per ouderdier. Van de 14 jongen komen er 4 onder een auto. Dan heb je nog steeds een R-factor van 10.

Welk mechanisme zorgt er precies voor dat de reproductie afneemt bij toename van de populatie? Is dat stress, voedselgebrek, onderlinge gevechten? Individuele dieren zullen proberen te overleven en zullen dan steeds meer hun grenzen verleggen en uitwijken naar biotopen die niet hun eerste keus zijn. Wegtrekken is niet echt een optie, want Nederland ligt aan de rand van het continent. Dat betekent dat de risico's voor buiten gehouden huisdieren verder toenemen. Daarbij gaat het niet alleen om schapen, maar ook ponies, paarden, koeien met kalveren. Hoe ver wil je daar in gaan?

Het is natuurlijk een mooi gezicht, de wolven met jongen nu op de Veluwe. Maar we moeten ons ook blijven afvragen hoe dat verder gaat. Dat zal achter de schermen ook wel gebeuren, maar een beetje discussie op deze site kan ook geen kwaad. Hoewel het eigenlijk thuishoort onder het kopje 'natuurbeheer'. 
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

Oenanthe

Citaat van: BartAbc op januari 12, 2021, 11:26:01 AM
Goed, even een rekensommetje. Correct me if I am wrong.
Een wolf wordt 10 jaar, en kan daarvan in 7 jaar voor nageslacht zorgen. In elke worp 4 jongen, dat is 2 per ouderdier. Van de 14 jongen komen er 4 onder een auto. Dan heb je nog steeds een R-factor van 10.
Je gaat er hier ten onrechte van uit dat jonge wolven uitsluitend sterven als ze onder een auto komen. Er zijn nog vele sterfoorzaken meer, waaronder ziekte, zwakheid en voedselgebrek. De R factor zal dus aanmerkelijk lager liggen dan jij aangeeft.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

BartAbc

#715
Citaat van: Oenanthe op januari 12, 2021, 12:45:44 PM
Je gaat er hier ten onrechte van uit dat jonge wolven uitsluitend sterven als ze onder een auto komen. Er zijn nog vele sterfoorzaken meer, waaronder ziekte, zwakheid en voedselgebrek. De R factor zal dus aanmerkelijk lager liggen dan jij aangeeft.

Ik doe maar een voorzet, Maarten. De punten die je noemt zullen wel kloppen. Wat denk je dan dat de R-factor is?

Het betekent ook dat dieren die zich makkelijker aanpassen aan een nieuw soort omgeving meer nageslacht krijgen. Na enkele generaties zal dat betekenen dat het gedrag van Nederlandse wolvenpopulaties verandert, evenals de voorkeur voor het biotoop waarin ze zich vestigen.
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

Oenanthe

#716
Ik ben geen ecoloog en ook geen wolvenexpert. Ik zou je niet durven zeggen wat de R-factor is. Wel denk ik dat het maximum aantal wolven zal afhangen van wat Merel al zei: beschikbaar voedsel en geschikt leefgebied. Aangezien ze in dat laatste niet erg kieskeurig zijn zal het voedsel wel een hoofdrol spelen en dan komt de vraag wat ze eten. Er lopen meer dan genoeg everzwijnen, edelherten en reeen op de Veluwe om een flinke populatie wolven te kunnen onderhouden en ik hoop zelf dat ze snel oversteken naar de Oostvaardersplassen om daar de aantallen edelherten, paarden en runderen te gaan helpen op peil te houden. Maar het zal ze niet aan hun verstand te brengen zijn dat ze honden, katten, schapen en ander vee met rust moeten laten.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

pdeknijff

CiteerDaarbij gaat het niet alleen om schapen, maar ook ponies, paarden, koeien met kalveren. Hoe ver wil je daar in gaan?

Kan me niet ver genoeg gaan. Waarom zouden die niet ten prooi van een top-predator mogen vallen?
Je kunt geen stap zetten zonder een al-dan-niet met liefde gehouden hobbydier tegen te komen.
Je schetst ons doemscenario's voor welke vooralsnog niet realistisch zijn.
Zo erg is het nu ook weer niet in b.v. Duitsland.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Merel

Citaat van: tekenaar op januari 12, 2021, 10:32:39 AM
Ik vindt het helemaal geen slecht idee om na te denken wanneer en onder welke voorwaarden ingegrepen kan en mag worden. Soms is gericht afschot best te verdedigen. En soms ook niet.

Daar is natuurlijk allang over nagedacht. Het document heet 'Draaiboek Wolf'. Ik kan het document zelf zo snel niet vinden, maar wellicht is het niet openbaar. Zie ook https://www.bij12.nl/nieuws/draaiboek-wolf-in-vergevorderd-stadium/
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

jva

Vaak terugkerende discussie die in alle lagen van de bevolking wordt gevoerd. Wellicht hier extra beladen omdat we een klein en het meest (over)bevolkte land van Europa zijn afgezet tegen het aantal inwoners/km2. Maar het antwoord laat zich vooralsnog in essentie redelijk gemakkelijk geven. De wolf is beschermd conform de Habitatrichtlijn en NL heeft dan ook de verplichting de soort te beschermen en in een gunstige staat van instandhouding te laten voortbestaan (in het geval van een aanwezige populatie). Dit zijn de kaders waarmee we te maken hebben. Niet meer en niet minder.

De Habitatrichtlijn kent wel bepaalde uitzonderingen (bijv. in welke (uitzonderlijke) gevallen afschot is toegestaan), maar NL staat pas aan de vooravond van een beginnende wolvenpopulatie. Van populatiebeheer is dus sowieso nog echt geen sprake. De dieren zijn vrij om te gaan en staan waar ze willen. Conflicten met vee vinden plaats, provincies hebben daarin een regiserende rol. Vooralsnog wordt, in samenspraak met andere partijen, voorzien in onder meer voorlichting en schadevergoeding.

Daarnaast zijn en blijven loslopende honden ook naar de toekomst toe zeer waarschijnlijk een (veel) groter probleem voor vee alsook onszelf dan dat wolven ooit zullen worden.. B) 
Jelle