Soortgroepen > Zoogdieren

Wolven in Nederland (met kenmerken & tips voor herkenning)

<< < (136/140) > >>

tekenaar:
stadswolven? Zoiets als de wolven op de vuilnisbelt in Brazov? Of als de Sloveense wolven die 's nachts door een woonwijk liepen (is niet erg bekend gemaakt om paniek te voorkomen, ging om een gezenderde roedel die 90% van de tijd buiten de stand was, maar er ook in een buitenwijk kwam)? Of als de wolven die op enkele meters van de huizen veulens dooden, vorig jaar - dat was wel op het platteland ...

Het aantal wolven zal in Nederland nooit tot duizenden toenemen, maar theoretisch wellicht tot honderden. Ver daarvoor zal al ingegrepen worden (al dan niet legaal): de draagkracht van een regio voor roofdieren wordt niet bepaald door voedselaanbod,predatie, ziektes of territoriumconflicten, maar zuiver en alleen door de tolerantie van de mensen die in die regio wonen. (Ik woon in een regio met beren, wolven en lynxen en kan uit ervaring zeggen dat die draagkracht laag ligt.)

Oenanthe:
Ik woon in een flat op drie hoog en ik heb geen huisdieren. Ik heb dus makkelijk praten. Maar ik ben pro wolf. Dat is punt 1. Ik kan wel begrijpen dat die schapenhouder die met beelden kon bewijzen dat een wolf een paar nachten achter elkaar terugkwam om tientallen van zijn schapen om zeep te helpen, anti wolf is. Dat is punt 2.

Verketter elkaars standpunten over en weer dus niet.

BartAbc:
https://www.veld-post.nl/artikel/251089-vestiging-van-wolf-aanleiding-voor-nieuw-natura2000-gebied/

Raar volk, die natuurbeschermingsjuristen. Of beter gezegd: raar vakgebied. Dit leidt tot een onwerkbare situatie en nog meer onbegrip.

Cygnus:

--- Citaat van: BartAbc op juni 04, 2020, 13:36:04 pm ---https://www.veld-post.nl/artikel/251089-vestiging-van-wolf-aanleiding-voor-nieuw-natura2000-gebied/

Raar volk, die natuurbeschermingsjuristen. Of beter gezegd: raar vakgebied. Dit leidt tot een onwerkbare situatie en nog meer onbegrip.

--- Einde van citaat ---

Inderdaad. Je kunt je wel rijk rekenen met de wet in de hand. Uiteindelijk gaat het alleen om draagvlak. Als die er niet is zal de wet op een zeker moment gewoon gewijzigd worden.

egilio:
Dit gaat over Europese wetgeving. Ik denk niet dat het zo snel zal gebeuren of er sprake van zal zijn dat het moet gebeuren. Volgens mij zijn dergelijke scenarios niet voorgekomen in Duitsland, Denemarken of Frankrijk. Zijn er op basis hiervan nieuwe natuurgebieden aangewezen in die landen? Volgens mij niet.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie