Wolven in Nederland (met kenmerken & tips voor herkenning)

Gestart door maurice.lahaye, maart 02, 2012, 11:51:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

Citaat van: BartAbc op mei 29, 2020, 22:24:46 PMOnduidelijk is ook waar dit eindigt als je de wolvenpopulaties niet inperkt. De aantallen zullen zich steeds verder uitbreiden. ... Of gaan we net als bij de Oostvaardersplassen wachten tot het niet meer goed beheersbaar is?...

Tsja, je hebt jouw conclusies duidelijk al getrokken...  B)

Nee, het aantal wolven in Nederland zal zich niet onbeperkt uitbreiden. Simpel stukje basisecologie...

Het gaat er om dat we in ons land weer wennen aan 'een oude bekende' en daar bij de bedrijfsvoering (veehouderij, met name schapen) rekening mee gaan houden.

Duidelijk is dat met name agrariërs zich weinig flexibel opstellen en vooral willen vasthouden aan  het 'oude beleid'. Daarbij past dat je alles wat je niet zint gewoon afknalt...
Met vriendelijke groet, Rob

BartAbc

Citaat van: Rob Koelman op mei 29, 2020, 22:38:15 PM
[Nee, het aantal wolven in Nederland zal zich niet onbeperkt uitbreiden. Simpel stukje basisecologie...

Ik heb kennelijk iets gemist tijdens mijn studie, Rob. Praat me even bij. Hoe werkt dat dan? Natuurlijk zullen de aantallen niet oneindig hoog worden, maar wolven in steden lijken me goed denkbaar. Het feit dat het nu schuwe dieren zijn komt alleen doordat ze op de meeste plaatsen verjaagd worden.
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op mei 29, 2020, 22:38:15 PM[Nee, het aantal wolven in Nederland zal zich niet onbeperkt uitbreiden. Simpel stukje basisecologie...

Citaat van: BartAbc op mei 29, 2020, 22:40:39 PMIk heb kennelijk iets gemist tijdens mijn studie, Rob. Praat me even bij. Hoe werkt dat?

Jij denkt dus dat er wel 10 miljoen wolven in Nederland zullen komen als we ze niet gaan bestrijden?  B)

In dat geval heb je inderdaad niet goed opgelet tijdens jouw studie (welke overigens?)...  :wacko:
Met vriendelijke groet, Rob

BartAbc

#663
Heb je ook een serieuze reactie, Rob Koelman?
Ik heb trouwens biologie gestudeerd, met ecologie.

CiteerJij denkt dus dat er wel 10 miljoen wolven in Nederland zullen komen als we ze niet gaan bestrijden?

Ter vergelijking: in Zweden zijn ca. 250 wolven.
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

Rob Koelman

#664
Citaat van: BartAbc op mei 29, 2020, 22:42:59 PMmaar wolven in steden lijken me goed denkbaar. Het feit dat het nu schuwe dieren zijn komt alleen doordat ze op de meeste plaatsen verjaagd worden

Werkelijk? Kun je voorbeelden geven van dergelijke 'stadswolven'?

Ik ken overigens wel degelijk 'stadswolven', maar dan in de vorm van Canis lupus familiaris. Zeer gevaarlijke vorm. Jaarlijks vele tientallen gewonden en een aantal dodelijke slachtoffers onder mensen. Ook minimaal een paar honderd schapen per jaar worden slachtoffer van deze 'wolf'...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Citaat van: BartAbc op mei 29, 2020, 22:46:13 PMHeb je ook een serieuze reactie, Rob Koelman?
Ik heb trouwens biologie gestudeerd, met ecologie.

Mijn reactie is net zo serieus als jouw 'beweringen'...  B)

(En ook ik heb biologie gestudeerd, met als hoofdrichtingen ecologie en ethologie...)
Met vriendelijke groet, Rob

BartAbc

Je geeft nog steeds geen serieus antwoord, Rob Koelman. En dat als ecoloog/ etholoog.

Stadswolven zijn mij niet bekend. Dat komt ongetwijfeld doordat ze daar niet getolereerd worden. Vossen blijken zich uitstekend aan het stadsleven aan te kunnen passen. Dat geldt ook voor veel andere van oorsprong schuwe dieren.

In Zweden worden de aantallen wolven bewust laag gehouden, en ze worden zo veel mogelijk beperkt tot dunbevolkte, beboste gebieden. Wolven die schapen aangevallen hebben worden vaak gedood. Elanden (niet echt kleine dieren) staan wel op het menu.

https://www.wildsweden.com/about/facts-about-wolves
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

Rob Koelman

Citaat van: BartAbc op mei 29, 2020, 23:01:44 PMJe geeft nog steeds geen serieus antwoord, Rob Koelman. En dat als ecoloog/ etholoog.

Wel, jij komt met een aantal totaal niet onderbouwde stellingen - en dat als iemand met een HBO/universitaire opleiding tot ecoloog  B) - en verwacht vervolgens dat mensen die het met jou oneens zijn een uitgebreid college geven over wat er niet zou kloppen aan jouw beweringen.

Ik draai dat om: kom maar eens met een goede onderbouwing van jouw eerdere beweringen! Dat is namelijk een van de zaken die ik tijdens mijn studie geleerd heb: claims/stellingen/beweringen altijd onderbouwen met valide bewijzen! Mag in de vorm van - liefst gepubliceerde - eigen ervaringen of een duidelijke bronverwijzing...

Ik ben benieuwd...

Met vriendelijke groet, Rob

jva

De wolf maakt veel los geloof ik.. :angel:

Wolven zijn opportunistische dieren met grote territoria en dat is in Europa zeker niet allemaal wildernis. Een aanzienlijk deel cultuurland zal daarbij inbegrepen zijn, incl.
dorpen en steden. 100% stadse wolven zijn mij ook niet bekend.. ;D

@Bart: gelukkig eten wolven geen gras, dat zal jou als vegetatiedeskundige waarschijnlijk ook goed uitkomen.. ;)
Jelle

Rob Koelman

Citaat van: jva op mei 29, 2020, 23:53:48 PM@Bart: gelukkig eten wolven geen gras, dat zal jou als vegetatiedeskundige waarschijnlijk ook goed uitkomen.. ;)

Wellicht kunnen we ergens in Azië (of zo) een genetisch gemanipuleerde vegetarische wolf bestellen. Scheelt veel discussie...
Met vriendelijke groet, Rob

BartAbc

#670
Dat is wel een heel luie reactie, Rob Koelman 23:45:58 pm. Je zou er ook best zelf over kunnen nadenken.

Populaties van soorten breiden zich uit totdat er op de een of andere manier een rem op zit. Dat zou kunnen zijn (vul maar aan als ik iets mis):

1. voedselgebrek.
2. predatie.
3. ziektes.
4. territoriumconflicten.

1. Ik ga er vanuit dat wolven opportunistisch zijn. Reeën, schapen, hazen, nijlganzen en alles wat er op hun pad komt kan als voedsel dienen, waarbij de grens verlegd zal worden als er schaarste ontstaat.

2. zit er niet in, de wolf is zelf een toppredator. Alleen jacht kun je met predatie vergelijken.

3. zie ik niet zo snel gebeuren.

4. dat is meer jouw terrein en het kan vast een rem op uitbreiding zijn. Maar ik vermoed dat territoria kleiner zijn als er veel voedselaanbod is. En juist zoektochten naar lege territoria kunnen er voor zorgen dat wolven steeds meer de bewoonde wereld opzoeken.

Hier nog eens een overzicht van 'wilde dieren' die zich handhaven in een stedelijke omgeving.
https://www.theguardian.com/environment/2017/may/20/urban-beasts-how-wild-animals-have-moved-into-cities

vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

Rob Koelman

#671
Citaat van: BartAbc op mei 30, 2020, 00:02:12 AMDat is wel een heel luie reactie, Rob Koelman 23:45:58 pm. Je zou er ook best zelf over kunnen nadenken.

Ik lui? Je beweert zelf van alles zonder enige onderbouwing en verwacht vervolgens dat mensen die het niet met jou eens zijn hun mening wel uitgebreid onderbouwen? Tsja...

Ik volg de discussie over de wolf in Nederland al langere tijd, hopelijk ga jij dat ook eens doen...

En ja, er zijn dier- en plantsoorten die zich hebben aangepast aan een 'stedelijke omgeving', maar bij wolf is dat voor zover mij bekend nog nergens gebeurd (behalve dan de ondersoort/forma 'familiaris'...). Als jij meent dat de wolf zich prima kan handhaven in een stedelijke omgeving, dan hoor ik daar graag een onderbouwing voor (sic). En die onderbouwing hoor ik ook graag voor jouw andere beweringen...
Met vriendelijke groet, Rob

BartAbc

#672
Toch wel rare reacties, Rob. Misschien kwam het door het late tijdstip vorige keer ;D. Het is toch een serieus onderwerp.

Jammer genoeg vindt de discussie op dit forum op de verkeerde plek plaats. Het hoort onder de kop 'natuurbeheer'. Daar gaat het alleen over 'wolven bij de buren'. Begin vorig jaar ben ik eens aan een topic begonnen, maar daar werd direct naar deze plek verwezen, waar het minder goed vindbaar is.

https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,446927.0.html

Ik vroeg hoe de uitbreiding van de wolvenstand in Nederland uiteindelijk tot staan komt: wat zijn de mechanismen waardoor er niet meer dieren bij komen. Daar kwam geen antwoord op. Het lijkt wel een taboe-onderwerp. Als etholoog moet je er toch een simpel antwoord op kunnen geven.

En om terug te komen op mijn eerste punt: aanvallen op schapen en andere huisdieren in het landelijk gebied. De richtlijn is nu dat schapenhouders er maar voor moeten zorgen dat kun weiland een elektrische afrastering heeft. Ook zijn er nog vergoedingen voor schade. Maar daar kun je niet eindeloos mee doorgaan, dat wordt veel te duur. En ik zie ook niet hoe die afrasteringen op grote schaal toegepast kunnen worden. In laag-Nederland bestaan veel perceelscheidingen uit sloten. Moeten daar ook allemaal elektrische afrasteringen langs gemaakt worden? Ook veel beheer van dijken gebeurd door begrazing van schapen. Moeten daar ook eindeloze rasters langs geplaatst worden?

https://www.agrishop.nl/voss-farming-anti-wolfset-voor-paardenweides-omheining-en-bescherming-tegen-wolven.html
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

egilio

Citaat van: BartAbc op mei 30, 2020, 00:02:12 AM
Dat is wel een heel luie reactie, Rob Koelman 23:45:58 pm. Je zou er ook best zelf over kunnen nadenken.

Populaties van soorten breiden zich uit totdat er op de een of andere manier een rem op zit. Dat zou kunnen zijn (vul maar aan als ik iets mis):

1. voedselgebrek.
2. predatie.
3. ziektes.
4. territoriumconflicten.

1. Ik ga er vanuit dat wolven opportunistisch zijn. Reeën, schapen, hazen, nijlganzen en alles wat er op hun pad komt kan als voedsel dienen, waarbij de grens verlegd zal worden als er schaarste ontstaat.

2. zit er niet in, de wolf is zelf een toppredator. Alleen jacht kun je met predatie vergelijken.

3. zie ik niet zo snel gebeuren.

4. dat is meer jouw terrein en het kan vast een rem op uitbreiding zijn. Maar ik vermoed dat territoria kleiner zijn als er veel voedselaanbod is. En juist zoektochten naar lege territoria kunnen er voor zorgen dat wolven steeds meer de bewoonde wereld opzoeken.

Hier nog eens een overzicht van 'wilde dieren' die zich handhaven in een stedelijke omgeving.
https://www.theguardian.com/environment/2017/may/20/urban-beasts-how-wild-animals-have-moved-into-cities

De wilde dieren die zich handhaven in een stedelijke omgeving doen dat vooral doordat ze zich aanpassen en doordat ze conlicten vermijden.

Andere redenen waarom wolven in toom zouden kunnen worden gehouden:
-Verkeer
-Stroperij (zeker in Zweden heeft dat toch wel bijgedragen, zie: https://royalsocietypublishing.org/doi/full/10.1098/rspb.2011.1275

Op een gegeven moment zal er wel een shift komen hoe snel beslist kan worden dat een wolf verwijdert mag worden, maar voorlopig is dat nog niet het geval. Het is een Europees beschermde soort, en op dit moment is er 1 zich voortplantend paar in Nederland en een paar losse wolven. Het wordt tijd dat de mens zich leert aanpassen, ipv dat de mens alles aan de mens wilt aanpassen.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

gardensafari

Hoezo?
Is er één overheersende soort geweest die dat heeft gedaan?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

tekenaar

stadswolven? Zoiets als de wolven op de vuilnisbelt in Brazov? Of als de Sloveense wolven die 's nachts door een woonwijk liepen (is niet erg bekend gemaakt om paniek te voorkomen, ging om een gezenderde roedel die 90% van de tijd buiten de stand was, maar er ook in een buitenwijk kwam)? Of als de wolven die op enkele meters van de huizen veulens dooden, vorig jaar - dat was wel op het platteland ...

Het aantal wolven zal in Nederland nooit tot duizenden toenemen, maar theoretisch wellicht tot honderden. Ver daarvoor zal al ingegrepen worden (al dan niet legaal): de draagkracht van een regio voor roofdieren wordt niet bepaald door voedselaanbod,predatie, ziektes of territoriumconflicten, maar zuiver en alleen door de tolerantie van de mensen die in die regio wonen. (Ik woon in een regio met beren, wolven en lynxen en kan uit ervaring zeggen dat die draagkracht laag ligt.)
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Oenanthe

Ik woon in een flat op drie hoog en ik heb geen huisdieren. Ik heb dus makkelijk praten. Maar ik ben pro wolf. Dat is punt 1. Ik kan wel begrijpen dat die schapenhouder die met beelden kon bewijzen dat een wolf een paar nachten achter elkaar terugkwam om tientallen van zijn schapen om zeep te helpen, anti wolf is. Dat is punt 2.

Verketter elkaars standpunten over en weer dus niet.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

BartAbc

https://www.veld-post.nl/artikel/251089-vestiging-van-wolf-aanleiding-voor-nieuw-natura2000-gebied/

Raar volk, die natuurbeschermingsjuristen. Of beter gezegd: raar vakgebied. Dit leidt tot een onwerkbare situatie en nog meer onbegrip.
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

Cygnus

Citaat van: BartAbc op juni 04, 2020, 13:36:04 PM
https://www.veld-post.nl/artikel/251089-vestiging-van-wolf-aanleiding-voor-nieuw-natura2000-gebied/

Raar volk, die natuurbeschermingsjuristen. Of beter gezegd: raar vakgebied. Dit leidt tot een onwerkbare situatie en nog meer onbegrip.

Inderdaad. Je kunt je wel rijk rekenen met de wet in de hand. Uiteindelijk gaat het alleen om draagvlak. Als die er niet is zal de wet op een zeker moment gewoon gewijzigd worden.

Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

egilio

Dit gaat over Europese wetgeving. Ik denk niet dat het zo snel zal gebeuren of er sprake van zal zijn dat het moet gebeuren. Volgens mij zijn dergelijke scenarios niet voorgekomen in Duitsland, Denemarken of Frankrijk. Zijn er op basis hiervan nieuwe natuurgebieden aangewezen in die landen? Volgens mij niet.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

migratorius

Nee, sterker nog:
"Es gibt in Deutschland keine Wolfsreviere, die vollständig innerhalb eines ausgewiesenen Schutzgebietes liegen und auch keine Flächen, die eigens für den Schutz der Art ausgewiesen wurden."
https://www.anl.bayern.de/publikationen/anliegen/doc/an41127klein_et_al_2019_grosse_beutegreifer_natura_2000.pdf

JanHein

peterv

Citaat van: BartAbc op mei 30, 2020, 00:02:12 AM

2. predatie.

2. zit er niet in, de wolf is zelf een toppredator. Alleen jacht kun je met predatie vergelijken.

Speelt wel degelijk een rol. Afgezien van menselijk handelen is doodsoorzaak nummer 1 voor wolven dat ze door andere wolven worden gedood (en ja, ook worden gegeten). Dit gaat om een aanzienlijk percentage. Even uit het hoofd: ik meen te herinneren 60% van alle rondzwervende wolven komt zo aan zijn eind (in gebieden waar territoria zijn gevestigd uiteraard). Het overlapt hier met punt 4 (territoriumconflicten) maar kent daarmee een graduele overgang.
Peter Venema

peterv

Citaat van: Cygnus op juni 04, 2020, 14:16:04 PM
Citaat van: BartAbc op juni 04, 2020, 13:36:04 PM
https://www.veld-post.nl/artikel/251089-vestiging-van-wolf-aanleiding-voor-nieuw-natura2000-gebied/

Raar volk, die natuurbeschermingsjuristen. Of beter gezegd: raar vakgebied. Dit leidt tot een onwerkbare situatie en nog meer onbegrip.

Inderdaad. Je kunt je wel rijk rekenen met de wet in de hand. Uiteindelijk gaat het alleen om draagvlak. Als die er niet is zal de wet op een zeker moment gewoon gewijzigd worden.
De habitatrichtlijn verplicht lidstaten om dit uiteindelijk te doen. Nederland hanteert als beleid dat er pas een verplichting is als de betrokken soort zich ergens duurzaam voortplantend heeft bewezen. Dat voorkomt aanwijzing als een soort zich 1 of 2 jaar voortplant en daarna weer verdwijnt. Nederland hanteert bij mijn weten 10 jaar ononderbroken aanwezigheid (voortplanting) voordat een dergelijke aanwijzing aan de orde is. Dit speelt voor meer diersoorten, denk aan zeearend, kraanvogel, bever, otter. Er zijn heel veel gebieden (ook Natura 2000) waarin deze soorten zich al jarenlang voortplanten maar waarvoor voor deze soorten nog geen instandhoudingsdoel is vastgesteld. Er zijn in ons land veel gebieden waar deze soorten nu weer kunnen uitsterven zonder dat daarmee verplichtingen uit de habitatrichtlijn (op papier) worden geschonden.
Peter Venema

hans parlevliet

Maar die natuurbeschermingsjurist heeft wel een punt: roedels leveren niet zozeer een probleem op, hun nakomelingen wel. Die gaan zwerven en vormen een gevaar voor vee wat niet afdoend beschermd is. En afdoend beschermd is niet altijd mogelijk, wat ongetwijfeld leidt tot een boel commotie met allerlei gevolgen van dien.
mvg
Hans

jva

Citaat van: BartAbc op juni 04, 2020, 13:36:04 PM
Dit leidt tot een onwerkbare situatie en nog meer onbegrip.

Mijn eerste gedachte was ook dat het niet echt verstandig is dit soort berichten nu in de media naar buiten te brengen, nog los van hoe e.e.a. daadwerkelijk in de context moet worden geplaatst. Lijkt me niet echt bevordelijk voor het draagvlak en zal de polarisering nog verder aanwakkeren. Daarbij denk ik ook dat de professor in spe zich nu niet in de discussie moet mengen, daar is ook (nog) geen enkele reden toe (of blijk van anti wolven sentimenten?).

Ik vond overigens deze column van Michael de Vries erg sterk: https://www.edestad.nl/lokaal/opinie/345169/natuurcolumn-ook-rondom-ede-ruimte-voor-de-wolf-706137
Jelle

ArjenDrost †

Citaat van: hans parlevliet op juni 04, 2020, 22:46:36 PM
Maar die natuurbeschermingsjurist heeft wel een punt: roedels leveren niet zozeer een probleem op, hun nakomelingen wel. Die gaan zwerven en vormen een gevaar voor vee wat niet afdoend beschermd is. En afdoend beschermd is niet altijd mogelijk, wat ongetwijfeld leidt tot een boel commotie met allerlei gevolgen van dien.
Maar ja, of je nu pro of contra wolf bent, met die zwervende wolven zullen we moeten leren leven. Ook al zouden we elke wolf in ons land wegvangen, dan zullen er nog steeds zwervende wolven uit het buitenland komen (dat gebeurt nu namelijk ook). Die kun je dan ook wel weer gaan vangen, maar deze zullen in de tussentijd toch weer schade aanbrengen.

jva

Citaat van: ArjenDrost op juni 05, 2020, 12:38:26 PM
Citaat van: hans parlevliet op juni 04, 2020, 22:46:36 PM
Maar die natuurbeschermingsjurist heeft wel een punt: roedels leveren niet zozeer een probleem op, hun nakomelingen wel. Die gaan zwerven en vormen een gevaar voor vee wat niet afdoend beschermd is. En afdoend beschermd is niet altijd mogelijk, wat ongetwijfeld leidt tot een boel commotie met allerlei gevolgen van dien.
Maar ja, of je nu pro of contra wolf bent, met die zwervende wolven zullen we moeten leren leven. Ook al zouden we elke wolf in ons land wegvangen, dan zullen er nog steeds zwervende wolven uit het buitenland komen (dat gebeurt nu namelijk ook). Die kun je dan ook wel weer gaan vangen, maar deze zullen in de tussentijd toch weer schade aanbrengen.

In de wetenschap dat er meer wolven deze kant op komen daarom ook de oproep om af te rasteren met stroomdraad, 's nachts de dieren binnen te zetten of het inzetten van waakhonden. Dan zal de vervolgschade hopelijk meevallen.. :duim:
Jelle

BartAbc

De wolf uit Brabant trekt inmiddels door België, waar hij een koe heeft doodgebeten. Niet erg, het wordt allemaal vergoed. :duim:

https://www.melkvee.nl/artikel/253877-belgische-wolf-bijt-pas-afgekalfde-koe-dood/
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

Cygnus

Citaat van: BartAbc op juni 15, 2020, 22:52:19 PM
De wolf uit Brabant trekt inmiddels door België, waar hij een koe heeft doodgebeten. Niet erg, het wordt allemaal vergoed. :duim:

https://www.melkvee.nl/artikel/253877-belgische-wolf-bijt-pas-afgekalfde-koe-dood/

De koe kan ook al dood zijn geweest voor de Wolf er was.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

tekenaar

een koe die te zwak was om op te staan maakt ook weinig kans. Ik denk dat een enkele wolf normaal gesproken niet in staat is om een volwassen koe te doden. Wanneer meerdere wolven samenwerken, kunnen ze dat wel. Ook dan is de kans veel groter dat ze zich richten op kalveren die zonder beschermende moederkoeien in de wei staan.

(p.s. ik vermoed dat de vergoeding voor een aangevreten koe groter is als wat de eigenaar zou krijgen voor een koe die zonder dat er een wolf bij was dood in de wei ligt ...)
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/