Wolven in Nederland (met kenmerken & tips voor herkenning)

Gestart door maurice.lahaye, maart 02, 2012, 11:51:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

OJGoreng

Het hangt er helemaal vanaf hoe mensen van de natuur genieten. Als mensen dat op een destructieve manier doen, zou ik dat bepaald niet aanmoedigen.

(Toeggeven, ik had hier eigenlijk véél meer woorden staan, maar bedacht dat er al meer dan genoeg boze mannen op het internet zitten.)
Met vriendelijke groet, Zainal

peterv

Citaat van: Freek Verkerk op augustus 22, 2019, 20:57:20 PM
En ik vind niet dat natuurliefhebbers malloten zijn.
De meeste mensen zijn volgens mij geen malloten. Maar het feit dat er op de Veluwe al heel wat bekeuringen zijn uitgedeeld aan wolvenspotters die zich niet hielden aan de toegangsregels is wel een aanwijzing dat wolven een aantrekkingskracht uitoefenen op behoorlijk wat "natuurliefhebbers" die bevrediging van de eigen behoeftes (waarneming, foto's) belangrijker vinden dan het belang van het dier of het gebied in kwestie. Die groep zou je malloten mogen noemen. En het gaat niet om een enkeling. Lang niet iedereen zal zijn betrapt en bekeurd, dus als er al tientallen mensen zijn ontdekt geeft dat te denken over de schaal waarop men daar toegangsregels overtreedt.  https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4814171/boswachterswolf-wolven-toeristen-bekeuren-bekeuring
Peter Venema

Rob Koelman

Citaat van: OJGoreng op augustus 23, 2019, 11:01:08 AM(Toegegeven, ik had hier eigenlijk véél meer woorden staan, maar bedacht dat er al meer dan genoeg boze mannen op het internet zitten.)

;D
Met vriendelijke groet, Rob

Cygnus

Citaat van: Freek Verkerk op augustus 22, 2019, 20:57:20 PM
Morgen gaan er zeker ook veel mensen naar het strand in Zandvoort , ook natuur, omdat ze het daar geweldig vinden. We moeten het toch niet tegenwerken dat mensen van de natuur genieten.

Wel een beetje jammer dat al die "natuurliefhebbers" die het strand van Zandvoort bezoeken daar altijd zoveel troep achterlaten.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Oenanthe

Citaat van: Freek Verkerk op augustus 22, 2019, 20:57:20 PM
Morgen gaan er zeker ook veel mensen naar het strand in Zandvoort , ook natuur, omdat ze het daar geweldig vinden. We moeten het toch niet tegenwerken dat mensen van de natuur genieten.
Het merendeel van de bezoekers gaat niet naar Zandvoort voor de natuur maar omdat daar muziek en patattentjes zijn. Delen van het strand waar die ontbreken, mijden ze.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

peterv

Ik heb een zijspoor van dit topic afgesplitst en verplaatst naar ethiek omdat het niet meer over wolven ging maar over jacht, wildbeheer en ethiek.
Peter Venema

Rob Koelman

Citaat van: peterv op augustus 30, 2019, 10:46:39 AMIk heb een zijspoor van dit topic afgesplitst en verplaatst naar ethiek omdat het niet meer over wolven ging maar over jacht, wildbeheer en ethiek.

Allereerst is het wel handig om aan te geven waar dat 'zijspoor' dan nu te vinden is. Hier dus: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=457678.msg2347310

Verder vindt ik de afsplitsing onterecht. Het gaat om de relatie wolf-moeflon-mens. De moeflon wordt door een aantal personen/instanties gebruikt om te ageren tegen de komst van de wolf. De discussie die nu verplaatst is is dus wel degelijk relevant voor dit topic.

Verder zou het goed zijn als de naam van dit topic aangepast wordt: van Wolven in Nederland: kenmerken en tips voor herkenning naar  simpelweg Wolven in Nederland.
Met vriendelijke groet, Rob


Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Freek Verkerk

Kennelijk heeft een wolf in Drente een schaap doodgebeten.     https://www.nu.nl/binnenland/6003644/wolf-was-in-september-terug-in-drenthe-en-beet-schaap-dood.html Ik vind het opvallend dat het hier om een onbekende wolf gaat. Kennelijk is het DNA zo slecht dat ze niet eens kunnen zeggen of de wolf uit de duitse of Franse populatie komt. Ik vind het altijd interessant om te begrijpen waar de wolven vandaan komen die in Nederland rondlopen. DIt zijn zwervers, maar hoe ver zwerven ze in de praktijk? ER zijn gevallen bekend van wolven die ruim 1000 KM zwierven, dan heb je het over wolven uit Rusland die hier zouden kunnen komen. Maar in de praktijk zal het toch gewoon Neder-saksen zijn.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

jeroen vinke

Ik zal het hier ook nog even posten dan:

Een vriendin van mij heeft in Polen onderzoek gedaan naar hoe wolven het bos veranderen, doordat prooidieren alerter zijn enzovoorts. Ik heb het hele onderzoek nog niet gelezen. In elk geval: ze is genomineerd voor Het Klokhuis wetenschapsprijs. De prijs richt zich op wat leuk en relevant is voor kinderen. Dit is natuurlijk een goeie kans om meer positieve aandacht voor de wolven te krijgen en kinderen ermee kennis te laten maken. Ik had er nog niet eerder aan gedacht om het hier te posten, maar kan het roodkapjesyndroom misschien doen overwaaien.

Stemmen kan hier:
https://hetklokhuis.nl/algemeen/Klokhuis%20Wetenschapsprijs
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

peterv

Citaat van: Freek Verkerk op oktober 15, 2019, 11:36:33 AM
Ik vind het opvallend dat het hier om een onbekende wolf gaat. Kennelijk is het DNA zo slecht dat ze niet eens kunnen zeggen of de wolf uit de duitse of Franse populatie komt.
Het werkt anders Freek. DNA onderzoek verloopt in 2 stappen. De eerste stap is om (relatief snel) antwoord te geven op de vraag: was het wel of geen wolf? In dit geval is het antwoord: Ja, het was een wolf. Voor de schapenhouder is dat van belang omdat de schade dan getaxeerd en uitbetaald kan worden. De 2e stap kost meer onderzoekstijd namelijk: kunnen we achterhalen om welke wolf het gaat? Uit kostenefficiëntie wordt dat onderzoek 1x per kwartaal uitgevoerd. Je moet dus gewoon nog even geduld hebben.   
Peter Venema



peterv

Peter Venema

Freek Verkerk

#615
Citaat van: peterv op december 14, 2019, 21:55:34 PM
Citaat van: Rob Koelman op december 14, 2019, 20:07:02 PM
Citaat van: Hannie Luijten op december 14, 2019, 19:25:57 PMhttps://www.nu.nl/binnenland/6017879/voor-het-eerst-in-lange-tijd-wolf-gespot-in-noord-limburgs-heijen.html

Nog een krantenartikel over deze waarneming: https://www.gelderlander.nl/gennep/wolf-gespot-in-heijen-het-is-er-ontegenzeggelijk-een-je-ziet-het-aan-de-kop~a56fd7c8/
Ik vind het telkens weer verbluffend hoe goed je aan de hand van het nieuwsbericht samen met zo'n foto ook de exacte waarnemingsplaats kunt afleiden. Deze binnen 20 minuten gevonden.
Is vast een interessante actie. Maar eigenlijk is de exacte locatie van een waarneming van een wolf niet belangrijk Op het ogenblik hebben we het in Nederland dus ook hier over zwervers. Morgen zijn ze weer kilometers verderop, dus we kunnen rustig de exacte locatie vermelden. Wolven zijn wel slim, als ze op een bepaalde dag ergens een schaap of ree hebben gevangen gaan ze daar de volgende dag weer heen om te kijken of er nog meer zijn. Dat  maakt wolven weer voorspelbaar en op die manier worden er ook veel gevangen/geschoten. In dat geval is het vermelden van een exacte locatie weer niet slim. Als wolven een territorium hebben zijn ze ook voorspelbaar in dat gebied. Alleen zijn die territoria dan weer zo groot dat ze nog overal kunnen zijn. Dus ook dan kan bijvoorbeeld een waarneming van een wolf op de noordelijke veluwe rust gedaan worden met de exacte locatie, want we weten toch al dat ze er zitten. Namelijk op de Noordelijke Veluwe.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Hoe staat het met ons wolvenroedel? Zit er al een tweede aan te komen?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

ruut

Wolf beet drie schapen dood in Boekel en Venhorst
BOEKEL - De schapen die in december dood werden gevonden in Boekel en Venhorst zijn gedood door een wolf. Dat bevestigt BIJ12 na berichtgeving door het Brabants Dagblad. BIJ12 handelt namens de provincies schade af aan fauna, in dit geval dus de doodgebeten schapen.
GESCHREVEN DOOR
Christel van der Meer Jan Waalen Jan Waalen
Op 18 en 19 december werden in Boekel en Venhorst in totaal drie schapen dood gevonden. Meteen rees al het vermoeden dat de dieren door een wolf waren gebeten. Er werd DNA afgenomen en dat is onderzocht door de Wageningen Universiteit. Uit hun onderzoek blijkt inderdaad dat een wolf de schapen heeft gedood.

Definitief in Brabant?
Of dit nu ook betekent dat de wolf zich in Brabant heeft gevestigd, is volgens BIJ12 nog niet te zeggen. "Een wolf kan op doortocht zijn. Het is nu niet bekend of hij definitief in Brabant zit", vertelt een woordvoerder van BIJ12.

Elk kwartaal brengt BIJ12 een rapportage uit over de wolf. In de vorige rapportage, van september tot en met november, waren nog geen meldingen van Brabant. Volgens wolvendeskundige Leo Linnartz is de kans groot dat het om een jonge wolf gaat die rondtrekt. Waarschijnlijk is hij uit Duitsland afkomstig, maar het kwartaalonderzoek zal daar meer duidelijkheid over gaan geven.

Vlak voor de schapen werden doodgebeten werd dit dier, mogelijk een wolf, gefilmd in De Mortel


Geen nieuwe dode schapen
Of de Boekelse wolf zich in Brabant heeft gevestigd, is dus allerminst zeker. Er zijn namelijk sinds december ook niet meer schapen getroffen. Dat zegt overigens niet alles; misschien heeft de wolf wel genoeg reeën en wilde zwijnen verslonden en hoefde hij daarom geen schapen te doden.

Volgens Linnartz is het heel goed denkbaar dat wolven zich in Brabant gaan vestigen. Ze zijn graag in een bosrijkgebied, dat is afgewisseld met landbouwgronden. "Zeker in het zuiden van onze provincie zou hij zich thuis voelen", zegt hij. Want daar zijn ook veel reeën en wilde zwijnen, waar het dier zich te goed aan kan doen.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3149691/Wolf-beet-drie-schapen-dood-in-Boekel-en-Venhorst

Freek Verkerk

https://www.nu.nl/binnenland/6028835/in-december-21-schapen-doodgebeten-in-friesland-drenthe-en-noord-brabant.html We moeten even de DNA resultaten afwachten. Zwervers is een goede gok, maar op een gegeven moment als ze steeds in dezelfde provincie zwerven, dan kunnen we spreken van gevestigde dieren. En het Fries-drentse woud is een mogelijk wolven gebied, net als midden drente, en ook Noord Brabant. Maar eigenlijk is vrijwel heel Nederland geschikt. Maar in eerste instantie zal het toch het minder dicht bevolkte deel van het land worden, dus Veluwe, Friesland/Drente en Noord-Brabant /  Noord België.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Citaat van: Freek Verkerk op februari 06, 2020, 11:48:09 AM
https://www.nu.nl/binnenland/6028835/in-december-21-schapen-doodgebeten-in-friesland-drenthe-en-noord-brabant.html We moeten even de DNA resultaten afwachten. Zwervers is een goede gok, maar op een gegeven moment als ze steeds in dezelfde provincie zwerven, dan kunnen we spreken van gevestigde dieren. En het Fries-drentse woud is een mogelijk wolven gebied, net als midden drente, en ook Noord Brabant. Maar eigenlijk is vrijwel heel Nederland geschikt. Maar in eerste instantie zal het toch het minder dicht bevolkte deel van het land worden, dus Veluwe, Friesland/Drente en Noord-Brabant /  Noord België.
De zwervers in Nederland komen uit Duitsland. https://www.sueddeutsche.de/leben/tiere-assen-deutsche-woelfe-machen-niederlaendern-in-grenzregion-kummer-dpa.urn-newsml-dpa-com-20090101-200206-99-804639 en wel aus Eschede, Walle, Schneverdingen, Barnstorf und Munster..Auch Wölfe aus Rudeln in Brandenburg, Sachsen und Mecklenburg-Vorpommern tauchten in den Niederlanden auf.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk


Cygnus

Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema


Merel

Ik heb een vraagje. We hebben nu dik een jaar wolven op de Veluwe. Die eten voornamelijk wild. Hoe reageert dat wild erop? Bewegen ze zich anders door het gebied? Zijn ze schuwer? Wordt roedels kleiner of juist groter? Begint de voortplanting al te verminderen (fear factor)?

Weet iemand dat en/of is er al iets gepubliceerd over de situatie op de Veluwe?
Hoor het graag!
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

ronris

Citaat van: Merel op maart 31, 2020, 10:38:46 AM
Ik heb een vraagje. We hebben nu dik een jaar wolven op de Veluwe. Die eten voornamelijk wild. Hoe reageert dat wild erop? Bewegen ze zich anders door het gebied? Zijn ze schuwer? Wordt roedels kleiner of juist groter? Begint de voortplanting al te verminderen (fear factor)?

Weet iemand dat en/of is er al iets gepubliceerd over de situatie op de Veluwe?
Hoor het graag!
Zelf benieuwd naar de voorjaarstellingen op de Veluwe van edel, damhert, wildzwijn en ree. Dit zou een eerste indicatie kunnen zijn op invloed bestanden door predatie of dat er een verschuiving plaats vind op gebied/terreinbenutting. De moeflonpopulatie rondom  elspeet/Vierhouten (Noorderheide) kan inmiddels als niet neer bestaand worden gezien. Zien wel dat bij de edelherten de roedelgrootte toeneemt en de wat jongere mannelijke herten langer in kaalwildroedel blijven. Herten bij fourageren zeer alert, zekeren zeer intensief. Schat zelf in dat voortplanting nog wel op zelfde niveau blijft gezien de op de meeste plaatsen normaal verlopen bronst. We gaan het zien.

Merel

Zijn die moeflons daadwerkelijk opgegeten door wolven?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

migratorius

Citaat van: Merel op april 01, 2020, 17:45:11 PM
Zijn die moeflons daadwerkelijk opgegeten door wolven?
Waar Wolven komen worden Moeflons (in feite niets meer dan verwilderde schapen) allemaal opgegeten. Dat is in Duitsland ook al op diverse plekken gebeurd.

JanHein

tekenaar

dat weten we uit nieuwsberichten, maar volgens mij is de vraag of het hier, op deze specifieke plek, daadwerkelijk het geval is geweest ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

ronris

Citaat van: tekenaar op april 02, 2020, 08:43:06 AM
dat weten we uit nieuwsberichten, maar volgens mij is de vraag of het hier, op deze specifieke plek, daadwerkelijk het geval is geweest ...
Niet uit nieuwsberichten maar uit het veld. Je zou nog kunnen zeggen dat ze door predatiedruk een andere locatie hebben gevonden, maar dat zou dan zeker geconstateerd moeten zijn. Ook daar zijn geen waarnemingen gedaan volgens mij.   

peterv

Citaat van: ronris op april 01, 2020, 11:10:19 AM
De moeflonpopulatie rondom  elspeet/Vierhouten (Noorderheide) kan inmiddels als niet neer bestaand worden gezien.
Ik zie nog een redelijk aantal in januari dit jaar volgens:  https://waarneming.nl/waarneming/view/183827704

Overigens verwacht ik wel dat moeflons uiteindelijk overal verdwijnen waar wolven zich vestigen.
Peter Venema