Wolven in Nederland (met kenmerken & tips voor herkenning)

Gestart door maurice.lahaye, maart 02, 2012, 11:51:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Arjan Broekhuizen

Ook wolvin GW960f nu half jaar in Nederland, en er is een mannetje in de buurt
Een tweede wolf heeft zich gevestigd op de Veluwe. Dat blijkt uit een dna-analyse van uitwerpselen die is uitgevoerd door de Wageningen Universiteit.

https://nos.nl/artikel/2287473-ook-wolvin-gw960f-nu-half-jaar-in-nederland-en-er-is-een-mannetje-in-de-buurt.html
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Arjan Broekhuizen

Dode schapen Lemelerveld gepakt door wolvin uit Duitsland
De dode schapen die eind februari in Lemelerveld werden aangetroffen, zijn gedood door een wolvin uit een roedel uit het Duitse Niedersaksen. Dat heeft DNA-onderzoek door Wageningen Environmental Research uitgewezen.

En het goede nieuws: Sinds eind februari zijn er overigens bij BIJ12, dat de meldingen van incidenten met dode schapen registreert, in Overijssel geen nieuwe meldingen meer binnengekomen.

https://www.rtvoost.nl/nieuws/313526/Dode-schapen-Lemelerveld-gepakt-door-wolvin-uit-Duitsland
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Freek Verkerk

Citaat van: Arjan Broekhuizen op juni 03, 2019, 20:40:55 PM
Dode schapen Lemelerveld gepakt door wolvin uit Duitsland
De dode schapen die eind februari in Lemelerveld werden aangetroffen, zijn gedood door een wolvin uit een roedel uit het Duitse Niedersaksen. Dat heeft DNA-onderzoek door Wageningen Environmental Research uitgewezen.

En het goede nieuws: Sinds eind februari zijn er overigens bij BIJ12, dat de meldingen van incidenten met dode schapen registreert, in Overijssel geen nieuwe meldingen meer binnengekomen.

https://www.rtvoost.nl/nieuws/313526/Dode-schapen-Lemelerveld-gepakt-door-wolvin-uit-Duitsland
Een roedel bestaat uit twee ouders, man en vrouw en een paar jaargangen welpen. Eigenlijk neem ik aan dat de ouders in het territorium blijven en dat de jongen uitzwerven. De titel is een beetje misleidend want als er gesproken wordt over een wolvin uit een roedel dan denk ik in in eerste instantie aan de moeder van het roedel, maar hier gaat het hoogstwaarschijnlijk om één van de dochters. In Nederland hebben we 2 wolven (wolvinnen eigenlijk) met een territorium op de Veluwe. De wolvin komt uit Duitsland / Neder Saksen. Het gaat om wolvin GW965F uit de roedel 'Die Lucie'. Nu weet ik niet waar die roedel haar territorium heeft, maar ik lees ook dat de dame even later is waargenomen in Westernkappeln. Dat is 120 km vanaf Lemelerveld, recht naar het oosten.  https://www.google.nl/maps/dir/Lemelerveld/49492+Westerkappeln,+Duitsland/@52.822653,4.9822798,7z/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x47c7e47c5c7a5645:0xc1ded509bdcc9b84!2m2!1d6.3354221!2d52.4446089!1m5!1m1!1s0x47b9dda10da6381f:0xefa9da6871b8ef76!2m2!1d7.8817046!2d52.3151023!3e2?hl=nl&authuser=0  Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland worden kennelijk onregelmatig bezocht door wolven op zoek naar een territorium en dit is daarvan een voorbeeld. Van wolven zijn flinke zwerftochten bekend. Enkele honderden kilometers is normaal, dus Nederland ligt in het bereik van een groot deel van de welpen van de 20 tal roedels in Neder Saksen. Het aantal zwervers zal dus nog wel toenemen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus

Citaat van: Freek Verkerk op juni 03, 2019, 20:58:13 PM
....Het gaat om wolvin GW965F uit de roedel 'Die Lucie'. Nu weet ik niet waar die roedel haar territorium heeft, .....

In het natuurgebied Die Lucie iets ten zuidoosten van Dannenberg in het noordoostelijke puntje van Niedersachsen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

Citaat van: Cygnus op juni 03, 2019, 23:14:01 PM
Citaat van: Freek Verkerk op juni 03, 2019, 20:58:13 PM
....Het gaat om wolvin GW965F uit de roedel 'Die Lucie'. Nu weet ik niet waar die roedel haar territorium heeft, .....

In het natuurgebied Die Lucie iets ten zuidoosten van Dannenberg in het noordoostelijke puntje van Niedersachsen.
Bedankt Tritus. Ik kan nu bekijken welke route deze wolvin ongeveer genomen heeft. https://www.google.nl/maps/dir/Lemelerveld/29451+Dannenberg,+Duitsland/@52.7470659,7.6016439,8z/data=!3m1!4b1!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x47c7e47c5c7a5645:0xc1ded509bdcc9b84!2m2!1d6.3354221!2d52.4446089!1m5!1m1!1s0x47ae467918499c31:0xf9a8ad76e07fb07!2m2!1d11.109336!2d53.0986852!3e2?hl=nl&authuser=0 Dannenberg blijkt 360 KM van Lemelerveld. Dan leek ze me weer op de terugweg als ze daarna weer waargenomen is in NWF. Dannenberg ligt in het noordoostelijke puntje van Niedersachsen. Dat is een bevestiging van het idee dat NL in het bereik ligt van alle roedels in Niedersachsen (Neder Saksen). Zeer interessant. Was al bekend natuurlijk, geen nieuws. AFgelopen periode hebben zich 3 dieren in NL gevestigd. Een verdubbeling of verdrievoudiging ligt dit jaar voor de hand. 
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Rob Koelman

Aantal wolven in Frankrijk in jaar tijd met honderd naar 530 gestegen

Het aantal wolven groeit snel in Frankrijk. Het Franse bureau voor de jacht en dieren in het wild (ONCFS) meldt dat het aantal volwassen wolven in het land nu ongeveer 530 is, honderd meer dan een jaar geleden.

Inmiddels zijn er zo veel wolven dat de soort zichzelf in stand kan houden. Daarmee is de drempel van de zogenoemde 'demografische leefbaarheid' overschreden.

Volgens het wolvenplan dat vorig jaar van kracht werd, zou die drempel pas in 2023 worden bereikt.

Door de snelle groei van de wolvenpopulatie moeten de maatregelen die de regering heeft gepresenteerd mogelijk worden aangepast. Zo komt er wellicht toestemming om een groter percentage wolven te doden.


Zes wolven gezien in Nederland

Zes wolven zijn sinds februari gezien in Nederland, meldde Wageningen Environmental Research maandag in een nieuw onderzoek. De dieren verbleven op de Veluwe, elders in de provincie Gelderland en in de provincies Drenthe en Limburg.

Twee van die wolven hebben zich officieel in Nederland gevestigd. Hiervan is sprake wanneer een wolf minimaal zes maanden achtereen in hetzelfde gebied verblijft. In het geval van deze twee wolven is dat gebied de Veluwe.


Bron: https://www.nu.nl/dieren/5926797/aantal-wolven-in-frankrijk-in-jaar-tijd-met-honderd-naar-530-gestegen.html
Met vriendelijke groet, Rob

Johan Helmus

Wolf op Veluwe grijpt reekalf: 'Ik denk dat ik nooit meer zoiets moois zal zien'
Het was de bedoeling om in alle vroegte herten en zwijnen te spotten, maar in plaats daarvan stonden Benny Pieters uit Epe en zijn vriendin Renée Storm van Leeuwen vanmorgen oog in oog met een jagende wolf. Het roofdier greep voor hun ogen een hertenkalf en ging ermee vandoor.
Groeten, Johan Helmus

KoenVerhoogt

Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

Oenanthe

Ook op teletekst en volgens teletekst ook op het journaal (dat heb ik niet bekeken vanavond). Als er jongen worden geboren mag je toch wel zonder enig voorbehoud zeggen dat de wolf terug is in Nederland. Fantastisch.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Freek Verkerk

#550
Nog meer van hetzelfde. https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?utm_source=newsletter&utm_medium=e-mail&utm_campaign=user-mailing&msg=25279 Uit andere bronnen heb ik ook al begrepen dat er ook in België jongen zijn waargenomen. Dit is kennelijk de tijd dat de jongen zich steeds verder buiten hun hol gaan bewegen en door de automatische camera's worden waargenomen. Ze zijn nu ongeveer 2 maanden. Het is ook nog mogelijk dat de andere wolvinnen in Nederland toch nog zwanger zijn geworden en jongen hebben, maar dat zullen we dan de komende maanden wel te weten komen. Ik zou het overigens wel prettig vinden als er een kaart komt met de territoria van de roedels ingetekend. NU is het er nog (maar) één, maar met een territoriale wolf ook op de zuidelijke Veluwe hebben we al 2 territoria. En ik verwacht dat we volgend jaar omstreeks deze tijd 5 roedels hebben. Gelukkig verloopt alles tot nog toe probleemloos. Er worden in Nederland iets van 10.000 reeën per jaar afgeschoten plus nog een onbekend aantal zwijnen, dus voorlopig voedsel zat. En ook de damherten, edelherten en mouflons zijn voedsel voor de wolven. Zeker hun jongen. 

Even tellen, we hebben 2 territoriale wolvinnen en nu ook nog een mannetje en 3 jongen die zich nog officieel in Nederland moeten vestigen, maar dat is een formaliteit. We hebben in Nederland nu dus 2 vrouwtjes, plus 1 mannetje en 3 jongen is in totaal 6 wolven. 2018: 0 wolven, 2019: 6 wolven, 2020: 15 ???
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

jeroenroelofsen

In meerdere reportages heb ik experts (boswachters en wolven in nl) het vermoeden horen uitspreken dat het mogelijk zelfs 5 jongen zijn, maar dat ze er maar 3 op film hebben.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Freek Verkerk

Citaat van: jeroenroelofsen op juni 20, 2019, 14:24:21 PM
In meerdere reportages heb ik experts (boswachters en wolven in nl) het vermoeden horen uitspreken dat het mogelijk zelfs 5 jongen zijn, maar dat ze er maar 3 op film hebben.
Een worp van 3 jongen is een beetje klein, normaal zijn ze groter, 5 a 10 is normaal. Maar er sterven er ook veel. Als er 2 welpen een jaar oud worden is het al een goede prestatie. Misschien zijn er al een paar gestorven.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

peterv

Citaat van: Freek Verkerk op juni 20, 2019, 10:33:19 AM
Er worden in Nederland iets van 10.000 reeën per jaar afgeschoten plus nog een onbekend aantal zwijnen, dus voorlopig voedsel zat.
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, jaarlijks afschot van ree in Nederland ligt ruim boven de 15.000 dieren en ook van wild zwijn is het afschot precies bekend. Zie rapportages van faunabeheereenheden.
Peter Venema

Freek Verkerk

Citaat van: peterv op juni 21, 2019, 11:55:03 AM
Citaat van: Freek Verkerk op juni 20, 2019, 10:33:19 AM
Er worden in Nederland iets van 10.000 reeën per jaar afgeschoten plus nog een onbekend aantal zwijnen, dus voorlopig voedsel zat.
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, jaarlijks afschot van ree in Nederland ligt ruim boven de 15.000 dieren en ook van wild zwijn is het afschot precies bekend. Zie rapportages van faunabeheereenheden.
Ik heb die 10.000 reeën ergens gelezen en het zijn zeker oude cijfers. Ik had geen zin om het exact op te zoeken en ik wou niet overdrijven. Waar het mij om ging was om aan te geven dat er voldoende voedsel is voor de wolven. Even een beetje grof rekenen: Ik ga ervan uit dat een wolf 4 KG vlees per dag nodig heeft. Een ree is 10-20 KG en heeft 8 kg vlees. Dus een wolf heeft elke 2 dagen een ree nodig. Dus per wolf een 150 -reeën per jaar. Als er 15.000 reeën worden afgeschoten is er dus in Nederland plaats voor 1000 wolven.  Zelfs als de aantallen wolven met 100 % per jaar blijven doorgroeien in Nederland, dan kunnen we qua voedsel voorlopig nog wel vooruit. Eerder zullen andere grenzen bereikt worden. Interessant is welke dat dan zullen worden, want op een gegeven moment zal de groei van het aantal wolven stoppen. The Sky is NIET de limit.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

ronris

Citaat van: Freek Verkerk op juni 21, 2019, 12:11:08 PM
Citaat van: peterv op juni 21, 2019, 11:55:03 AM
Citaat van: Freek Verkerk op juni 20, 2019, 10:33:19 AM
Er worden in Nederland iets van 10.000 reeën per jaar afgeschoten plus nog een onbekend aantal zwijnen, dus voorlopig voedsel zat.
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, jaarlijks afschot van ree in Nederland ligt ruim boven de 15.000 dieren en ook van wild zwijn is het afschot precies bekend. Zie rapportages van faunabeheereenheden.
Ik heb die 10.000 reeën ergens gelezen en het zijn zeker oude cijfers. Ik had geen zin om het exact op te zoeken en ik wou niet overdrijven. Waar het mij om ging was om aan te geven dat er voldoende voedsel is voor de wolven. Even een beetje grof rekenen: Ik ga ervan uit dat een wolf 4 KG vlees per dag nodig heeft. Een ree is 10-20 KG en heeft 8 kg vlees. Dus een wolf heeft elke 2 dagen een ree nodig. Dus per wolf een 150 -reeën per jaar. Als er 15.000 reeën worden afgeschoten is er dus in Nederland plaats voor 1000 wolven.  Zelfs als de aantallen wolven met 100 % per jaar blijven doorgroeien in Nederland, dan kunnen we qua voedsel voorlopig nog wel vooruit. Eerder zullen andere grenzen bereikt worden. Interessant is welke dat dan zullen worden, want op een gegeven moment zal de groei van het aantal wolven stoppen. The Sky is NIET de limit.
Het vestigen van wolven in Nederland is natuurlijk niet alleen afhankelijk van de aanwezigheid van prooidieren zoals ree in het bijzonder. Ree komt in heel Nederland voor en is duidelijk zich steeds meer aanpassend aan cultuurlandschap. Wolven zullen grote delen van Nederland mijden door drukte en ongeschiktheid terrein. Predatie van wolven zal zich niet beperken tot grofwild maar muis, konijn en haas evenals bodembroedende vogels enz zullen op het menu staan.
Voor wat betreft de huidige Veluwse situatie (1 roedel waaronder 3 tot 5 jongen en een solitaire wolf) is de tafel ruim gedekt voor wat betreft grofwild. Edelhert, damhert, ree, wild zwijn en 3 deelpopulaties moeflon,alsmede gedomesticeerd vee en paard/pony ingezet als grote grazers zijn ruim aanwezig. In welke mate er predatie zal plaatsvinden onder deze populaties dieren zal door de jaarlijkse voorjaarstellingen grofwild door de diverse WBE's en gerapporteerd door FBE Gelderland moeten blijken. Ook waarnemingen jaarrond door medewerkers TBO's in het veld van gedode prooien kunnen hier meer duidelijkheid verschaffen.
Zelf ook zeer benieuwd of de komst van de wolf zal resulteren in ander terreingebruik en meer dagactiviteit door het wild.     

Johan Helmus

Hoge veluwe weert wolf met metershoge hekken

,,Prima dat sommigen blij zijn met de wolf, maar de problemen zullen zich vanzelf aandienen. Nederland is volslagen ongeschikt voor wolven'', aldus de directeur van het park, Seger Emmanuel baron van Voorst tot Voorst. 

Oftewel; geen concurrentie op onze schietbaan  :rolleye:
Groeten, Johan Helmus

Oenanthe

Het had deze man gesierd als hij zijn oordeel over de aanwezigheid van wolven tot zijn eigen terrein had beperkt. Dat een particulier landeigenaar (en dat is ie) geen wolven op zijn terrein wil is zijn goed recht. Maar onthou je dan van een oordeel over wolven op andermans terrein.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

egilio

#558
Ik vind het bizar dat iemand hekken kan plaatsen, wat de vrije beweging van beschermde dieren beperkt, op terrein wat niet van diegene is (edit: schijnbaar staan ze dus wel op eigen terrein). Ik hoop dat die hekken snel weggehaald worden (ben verbaasd dat dat schijnbaar nog niet gebeurd is) en dat degene die verantwoordelijk is voor het plaatsen van die hekken vervolgd zal worden. Zou ook het woord 'Nationaal' niet uit 'Nationaal Park Hoge Veluwe' verwijderd kunnen worden aangezien het geen nationaal park is maar eigendom van een stichting?
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

ronris

Citaat van: egilio op juli 05, 2019, 11:34:06 AM
Ik vind het bizar dat iemand hekken kan plaatsen, wat de vrije beweging van beschermde dieren beperkt, op terrein wat niet van diegene is. Ik hoop dat die hekken snel weggehaald worden (ben verbaasd dat dat schijnbaar nog niet gebeurd is) en dat degene die verantwoordelijk is voor het plaatsen van die hekken vervolgd zal worden. Zou ook het woord 'Nationaal' niet uit 'Nationaal Park Hoge Veluwe' verwijderd kunnen worden aangezien het geen nationaal park is maar eigendom van een stichting?
Snap al die ophef niet over het NPHV. Vanaf de jaren 20 van de vorige eeuw is het een gesloten wildbaan geweest evenals het grootste deel van de Kroondomeinen.
Nu komt de wolf op de proppen en opeens moet iedereen hier maar wat van vinden. In 2013, bij het openen van de in/uitsprongen is er al duidelijk gecommuniceerd dat bij het niet consequent en adequaat uitvoeren van het bufferbeheer van voornamelijk Natuurmonumenten op edel- en damherten in het toen nog jachtvrije Deelerwoud (Hoge dichthedengebied) de passages weer gesloten zouden worden. De beslissing komt dan ook niet uit de lucht vallen. Eveneens is het een goed recht om als prive grondbezitter en autonome stichting je gebied en levende have naar eigen inzicht te beschermen. Net zoals iedere veehouder op de Veluwe en elders dat recht heeft. Verder wordt hier nog geopperd dat Baron van Voorst tot Voorst zich van een mening moet onthouden over het wildbeheer buiten het park. Iedereen heeft het recht zijn mening te uiten over een bepaald onderwerp, zeker als deskundige.  Waarom worden er dan, ook hier door iedere Natuurliefhebber of mensen die, hoop ik kennis hebben van de materie dan wel frank en vrij allerlei meningen over wild- en natuurbeheer in heel Nederland geuit. Hebben die dan meer recht van spreken???
Over het uitrasteren van bepaalde gebieden gesproken, vrijwel alle TBO's gebruiken hun bevoegdheden als grondeigenaar en/of beheerder om in gebieden op de Veluwe herten, dan wel zwijnenkerende of koeien/paarden-kerende rasters te plaatsen om bepaalde beschermde dieren de toegang tot bepaalde percelen te ontzeggen.

Merel

Ik denk niet Baron van Voorst tot Voorst een deskundige is (behalve over zn eigen portemonnee) en ik denk ook niet dat hij een wolf mag afschieten, zelf al zou die zich binnen zijn particuliere terrein bevinden.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

ronris

#561
Citaat van: Merel op juli 05, 2019, 13:46:27 PM
Ik denk niet Baron van Voorst tot Voorst een deskundige is (behalve over zn eigen portemonnee) en ik denk ook niet dat hij een wolf mag afschieten, zelf al zou die zich binnen zijn particuliere terrein bevinden.
lekker bleren, neem aan dat je daar ook argumenten voor hebt. Voor wat betreft dat afschieten heb je gelijk. Wolf is Europees beschermd en kan alleen met ontheffing geschoten worden. Deskundige zijn over je portemonnee kan ook een groot voordeel zijn. met geld kunnen omgaan is zeker een goede eigenschap. het beheren van het Nationaal Park en sturing geven aan de stichting is een taak op zich. Het beheren van een particulier landgoed en de bijbehorende gebouwen is in deze tijd zowiezo een zeer kostbare aangelegenheid waar goed beheer (inkomsten en uitgaven) van de portemonnee bittere noodzaak is.
Een park dat plezier geeft aan honderdduizenden bezoekers en voorziet in een behoefte van deze mensen.

migratorius

Tja Ron: een adellijke jagende grootgrondbezitter – dan gaan natuurlijk bij de doorsnee-dierenliefhebber alle seinen op rood, haha!

Overigens zijn er al problemen met wolven geweest, dus hij is een beetje te voorzichtig.
Ik zou die problemen graag opgelost zien in het voordeel van de wolf én de in de buitenlucht grazende huisdieren. Ik verwacht dat dat alleen met betere afrasteringen gaat lukken (goed nieuws voor de schrikdraadfabrikanten). Het is uit Duitsland al wel duidelijk dat het voor de moeflon (een verwilderd huisdier) buiten afgeschermde gebieden onmogelijk gaat worden.
Het wild is wat mij betreft in de eerste plaats voor de wolf.

JanHein

Merel

Citaat van: ronris op juli 05, 2019, 15:22:16 PM
lekker bleren, neem aan dat je daar ook argumenten voor hebt.

Ik vind jouw reactie anders ook knap naïef. Maar ieder zn mening. Nog een fijne dag.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

tekenaar

#564
Hier bij mij om de hoek in Slovenie predeert een roedel wolven de laatste weken regelmatig op veulens en kalveren. D.w.z. stevige werkpaarden van een paar maanden oud. Er is een actiegroep opgericht "ter bescherming van vee en kinderen". De redenatie is dat, als ze een stevig paard aankunnen, een weerloos kind ook een makkelijke prooi is. Ondertussen staan er wel eenzame merries-met-veulen in de bosrand, achter enkeldraads schrikdraad waar een wolf zo onderdoor loopt. Nergens een beschermende kudde met een stevige hengst die niet voor een kleintje vervaard is.

De moraal: met alleen schapen beschermen ben je er niet. Ook paardenhouders moeten omdenken (geen minishetties meer 's nachts buiten en geen merries zonder een stevige, de kudde verdedigende hengst). En veehouders: een flinke kudde vleesvee met kalveren gaat best, ook 's nachts buiten. Maar een handjevol melkveekalveren 's nachts alleen buiten = wolven voeren.

Ik ben het er niet mee eens dat dan "dus maar alle wolven moeten worden afgeschoten", de preventieve maatregelen zijn namelijk zeer onvolledig uitgevoerd. B.v. schrikdraad staat meestal niet aan als er geen vee in de wei staat: dat moet dus permanent aan zodat wolven niet leren er onderdoor te lopen: de eerste ontmoeting met het draad moet een schok opleveren. Ook als er dan toevallig geen vee achter staat. Maar denk je eens in dat een enkele shetlandpony houden niet meer kan - of mischien zelfs helemaal geen shetties meer ... En als je al het vee achter schrikdraad gaat zetten, waar kunnen de wolven dan nog lopen? Op de weg tussen de afgerasterde weilanden door? Ik denk dat ze er dan vroeg of laat wel overheen gaan springen.

Herder + herdershond(en) + bewakingshonden en allemaal drie keer zoveel betalen voor een lapje vlees. Dat gaat straks hele mooie foto's opleveren!
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

ronris

Citaat van: Merel op juli 05, 2019, 17:51:35 PM
Citaat van: ronris op juli 05, 2019, 15:22:16 PM
lekker bleren, neem aan dat je daar ook argumenten voor hebt.

Ik vind jouw reactie anders ook knap naïef. Maar ieder zn mening. Nog een fijne dag.
Dank je voor je poging om met argumenten te komen.
ook een fijne dag.

ronris

Citaat van: migratorius op juli 05, 2019, 16:05:53 PM
Tja Ron: een adellijke jagende grootgrondbezitter – dan gaan natuurlijk bij de doorsnee-dierenliefhebber alle seinen op rood, haha!

Overigens zijn er al problemen met wolven geweest, dus hij is een beetje te voorzichtig.
Ik zou die problemen graag opgelost zien in het voordeel van de wolf én de in de buitenlucht grazende huisdieren. Ik verwacht dat dat alleen met betere afrasteringen gaat lukken (goed nieuws voor de schrikdraadfabrikanten). Het is uit Duitsland al wel duidelijk dat het voor de moeflon (een verwilderd huisdier) buiten afgeschermde gebieden onmogelijk gaat worden.
Het wild is wat mij betreft in de eerste plaats voor de wolf.

JanHein

In huidige setting Veluwe zal er slechts een marginale getalsmatige invloed zijn op de omvang populaties grofwild en ingezette gedomesticeerde grazers. Ook nog eens per soort verschillend. Ook kleinwild zal onderdeel uitmaken van menu. Meer benieuwd naar verandering gedrag en terreinbenutting van prooidieren.
Verwacht ook dat de moeflons op Noorderheide en Wekeromse Zand, alsmede de populatie op Hoog Deelen, gezien de staat van raster het weleens moeilijk zullen krijgen. Ben eigenlijk ook wel benieuwd of damhert frequent op het menu komt. Al doende leert men voor wat betreft bescherming vee en verbetering methodes.
De komende maanden zullen uitwijzen of de Veluwe geschikt woongebied is voor de wolf. Nu een roedel met jongen die steeds mobieler wordt in combinatie met de komende toeristenstroom waarbij altijd een percentage mensen op zoek gaat naar de wolven, afgesloten paden en percelen ten spijt. Gelukkig misschien als redding ISK en ASK schietkamp.

Over het besluit van NPHV kan met redetwisten maar komt niet uit de lucht vallen natuurlijk.

OJGoreng

Fokke en Sukke vinden er ook wat van.
Met vriendelijke groet, Zainal

ronris

Het schijnt dat de wolf op de Noord-Veluwe toch aardig zijn best heeft gedaan om de populatie moeflons te decimeren dan wel uit te roeien.   

Rob Koelman

Citaat van: ronris op juli 18, 2019, 11:43:39 AMHet schijnt dat de wolf op de Noord-Veluwe toch aardig zijn best heeft gedaan om de populatie moeflons te decimeren dan wel uit te roeien.

Slechts in één van de genoemde terreinen...
Met vriendelijke groet, Rob