Wolven in Nederland (met kenmerken & tips voor herkenning)

Gestart door maurice.lahaye, maart 02, 2012, 11:51:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

hans parlevliet

mvg
Hans

Arjan Broekhuizen

Goed om te horen. (Helaas van de hond)

De hond schijnt overigens in de middenberm gevonden te zijn, terwijl het genoemde dier (de wolf) in de rechterberm gelegd zou zijn, volgens de dame op Twitter. Die is dus niet zo zeker van de hond.
Maar ik mag aannemen dat Rijkswaterstaat goed gekeken heeft en dat het wel heel toevallig zou zijn wanneer er twee dieren zouden liggen.
https://mobile.twitter.com/Blije_Martha/status/1087102152445710336
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Arjan Broekhuizen

LTO wil teveel aan wolven in Nederland afschieten
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2268528-lto-wil-teveel-aan-wolven-in-nederland-afschieten.html

Eveneens vanavond in de uitzending van Nieuwsuur aandacht voor dit onderwerp.

Citaat uit het artikel:
"Honderdvijftig jaar geleden hebben ze de wolf verjaagd omdat er geen plaats voor was... (en er grote problemen waren)."

Dit is al vaker langsgekomen in de hele wolvendiscussie. Blijf het een bijzonder argument vinden...
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

tit_tyrant

#483
Ik vond deze ook heel bijzonder:

---
Om die reden willen jagers nu recht op schadevergoeding wegens gederfde inkomsten. Jager Hoedemaker: "De natuur is een prachtige bron van scharrelvlees, met de komst van de wolf wordt die rijkdom wel wat minder."
----

Is die vent wel helemaal lekker? Er valt minder te jagen dus de jager moet gecompenseerd worden :rolleye: moet niet gekker worden met die jagers. Ziet hij nou werkelijk al het wild als inkomsten voor zichzelf en sterker nog, ziet het als zijn goed recht (gederfde inkomsten)?  En ik zie net dat hij directeur is van die kneuzenclub, wow.

Zo zie je maar wat de beweegredenen van een Nederlandse jager zijn, natuur en balans staan duidelijk niet op 1.

Groet J. Jansen

Arjan Broekhuizen

Ik zie wat dat betreft het 'probleem' van de wolf niet. Wolven pakken oude/ongezonde dieren; dat zijn de makkelijkste prooien. Gezonde, sterke dieren laten ze lopen.
Het lijkt me niet dat de consument deze oude/zieke dieren op z'n bord wil hebben. De consument gaat toch ook voor gezond vlees? Dat is er dus nog. En populatiebheer zal waarschijnlijk toch nodig blijven, o.a. voor de verkeersveiligheid en overlast in de landbouw. De jager kan dus nog gewoon zijn stukje scharrelvlees blijven schieten (hoewel dat er een paar minder zullen zijn doordat de wolf af en toe ook wat pakt).

Citaat van: tit_tyrant op januari 22, 2019, 14:32:55 PM
Ik vond deze ook heel bijzonder:

---
Om die reden willen jagers nu recht op schadevergoeding wegens gederfde inkomsten. Jager Hoedemaker: "De natuur is een prachtige bron van scharrelvlees, met de komst van de wolf wordt die rijkdom wel wat minder."
----

Is die vent wel helemaal lekker? Er valt minder te jagen dus de jager moet gecompenseerd worden :rolleye: moet niet gekker worden met die jagers. Ziet hij nou werkelijk al het wild als inkomsten voor zichzelf en sterker nog, ziet het als zijn goed recht (gederfde inkomsten)?  En ik zie net dat hij directeur is van die kneuzenclub, wow.

Zo zie je maar wat de beweegredenen van een Nederlandse jager zijn, natuur en balans staan duidelijk niet op 1.

Groet J. Jansen
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

tit_tyrant

Citaat van: Arjan Broekhuizen op januari 22, 2019, 16:17:00 PM
Ik zie wat dat betreft het 'probleem' van de wolf niet. Wolven pakken oude/ongezonde dieren; dat zijn de makkelijkste prooien. Gezonde, sterke dieren laten ze lopen.
Het lijkt me niet dat de consument deze oude/zieke dieren op z'n bord wil hebben. De consument gaat toch ook voor gezond vlees? Dat is er dus nog. En populatiebheer zal waarschijnlijk toch nodig blijven, o.a. voor de verkeersveiligheid en overlast in de landbouw. De jager kan dus nog gewoon zijn stukje scharrelvlees blijven schieten (hoewel dat er een paar minder zullen zijn doordat de wolf af en toe ook wat pakt).

Nee dat de wolf het probleem niet is, is voor mij duidelijk, het is er 1 ...waar hebben we het over. Maar als jagers schijnbaar het idee hebben dat zij "recht" hebben op compensatie , compensatie van iets wat vrij in de natuur loopt en zeker niet hun eigendom is, daar zit absoluut een enorm probleem. What's next? Vissers gaan compenseren voor de vis die een visarend vangt?

Groet J. Jansen

Arjan Broekhuizen

Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Rob Koelman

Wolf mag alleen bij groot gevaar voor mensen worden doodgeschoten

Een wolf mag in Nederland alleen worden doodgeschoten als het dier zich herhaaldelijk agressief gedraagt richting mensen of in de buurt van mensen, of als het continu vee aanvalt dat goed beschermd is. Dat staat in het wolvenplan waarover de provincies het donderdag eens zijn geworden.

Meer lezen: https://www.nu.nl/dieren/5703440/wolf-mag-alleen-bij-groot-gevaar-mensen-worden-doodgeschoten.html
Met vriendelijke groet, Rob

jva

Gisterenavond heb ik een lezing over de terugkeer van de wolf door Wolven in Nederland bijgewoond. Je kon zien dat het 'leeft', de zaal was te klein voor het aantal mensen dat was komen opdraven. Hieronder ook jagers en die lieten van zich horen..Zo was er een 96 jarige man die beweerde al heel wat vossen in zijn leven 'kapot geschoten' te hebben omdat ze aan 'zijn' fazanten en patrijzen kwamen. In zijn ogen moest de wolf hetzelfde behandeld worden. Ik was verbaasd over zo'n kortzichtige reactie. Ik lees dat men (o.a. Wolven in NL/Ark) t.a.v. de terugkeer van de wolf o.a. samenwerkt met de KNJV..Is dit om goodwill en daarmee een fundament te creeren? Met deze mensen lijkt haast niet constructief te praten..

Overigens werd tijdens de lezing nog vermeld dat nagenoeg van alle wolven die in Dld of als verkeersslachtoffer eindigen (en dat zijn er nogal wat) of een zgn. 'natuurlijke' dood zijn gestorven, uit onderzoek blijkt dat ze hagel in zich hebben. Er wordt dus - illegaal - (in Dld staan er hoge boetes op, maar kennelijk pakkans klein) op grote schaal aan afschot gedaan. Schokkend om te horen en geeft te kennen voor de toekomst van de wolf in NL..Maar laten we de hoop erin houden..😀
Jelle

egilio

Citaat van: Arjan Broekhuizen op januari 22, 2019, 16:17:00 PM
Ik zie wat dat betreft het 'probleem' van de wolf niet. Wolven pakken oude/ongezonde dieren; dat zijn de makkelijkste prooien. Gezonde, sterke dieren laten ze lopen.
Het lijkt me niet dat de consument deze oude/zieke dieren op z'n bord wil hebben. De consument gaat toch ook voor gezond vlees? Dat is er dus nog. En populatiebheer zal waarschijnlijk toch nodig blijven, o.a. voor de verkeersveiligheid en overlast in de landbouw. De jager kan dus nog gewoon zijn stukje scharrelvlees blijven schieten (hoewel dat er een paar minder zullen zijn doordat de wolf af en toe ook wat pakt).

Citaat van: tit_tyrant op januari 22, 2019, 14:32:55 PM
Ik vond deze ook heel bijzonder:

---
Om die reden willen jagers nu recht op schadevergoeding wegens gederfde inkomsten. Jager Hoedemaker: "De natuur is een prachtige bron van scharrelvlees, met de komst van de wolf wordt die rijkdom wel wat minder."
----

Is die vent wel helemaal lekker? Er valt minder te jagen dus de jager moet gecompenseerd worden :rolleye: moet niet gekker worden met die jagers. Ziet hij nou werkelijk al het wild als inkomsten voor zichzelf en sterker nog, ziet het als zijn goed recht (gederfde inkomsten)?  En ik zie net dat hij directeur is van die kneuzenclub, wow.

Zo zie je maar wat de beweegredenen van een Nederlandse jager zijn, natuur en balans staan duidelijk niet op 1.

Groet J. Jansen

Ongezonde dieren zijn vaak ook hoogzwangere vrouwtjes, en dominante mannetjes gedurende de paartijd...
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Arjan Broekhuizen

Na het invullen van de poll las ik een ander artikel van De Gelderlander. Daarin wordt gesteld dat naast de twee wolven op de Veluwe, er nog een derde wolf in Nederland verblijft:
Wolvin GW998f - het is een aanduiding, geen naam - bivakkeert het langst op één plek: de noordelijke Veluwe. Een andere wolvin zit sinds oktober in het midden van de Veluwe. Onderzoekers weten dat aan de hand van keutels, die aan de lopende band worden gevonden. Een derde wolf zit elders in Oost-Nederland.
https://www.gelderlander.nl/ede/precies-zes-maanden-keutels-aan-de-lopende-band-op-de-veluwe-de-wolf-is-officieel-terug-in-ons-land~a8779f36/
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen


egilio

Tsja, park de hoge veluwe is te klein voor een roedel wolven. Er staat een hek omheen waar wolven wel door kunnen komen. Dat maakt het jagen voor de wolven ook wat makklijker in en rond het park, gewoon de herten en moeflons naar het hek toe jagen en ze kunnen geen kant op. En wat dat betreft kunnen de wolven in Park de Hoge Veluwe inderdaad best wel een top-down invloed op een aantal hoefdieren hebben. Aangezien een aanzienlijke bron van inkomsten van het park het afschieten en verkopen van wild is, past dat niet in hun business-model, iets van de heer Van Voorst tot Voorst vast heel belangrijk vindt, gezien zijn achtergrond in de financiele wereld.
Wat apart is is dat hij in een ander, geschreven interview, aangaf dat als er overal hekken met schrikdraad tegen wolven worden neergezet, dat dat niet goed is voor wilde dieren omdat die dan niet meer kunnen migreren. Laat nou net park de hoge veluwe omheind zijn, om hun dieren binnen te houden, zodat ze 'beheerd' kunnen worden.
Zijn grootste punt lijkt overigens te zijn dat hij mogelijk een ander beheer, zonder moeflons, moet volgen als wolven zijn park binnen komen. Dat kan door intensief menselijk beheer wat duur is, of misschien door het vinden van een andere exotische browser/mixed feeder die jonge dennen eet en aan wolven kan ontsnappen, of door zijn hek aan te passen zodat wolven het park niet binnen kunnen komen, of door wolven af te mogen schieten. Vooralsnog kiest hij voor de voor hem goedkoopste en makkelijkste optie: schieten.
Ik hoop dat hij tot ander inzicht gebracht zal worden.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

ronris

Citaat van: jva op januari 25, 2019, 08:50:23 AM
Gisterenavond heb ik een lezing over de terugkeer van de wolf door Wolven in Nederland bijgewoond. Je kon zien dat het 'leeft', de zaal was te klein voor het aantal mensen dat was komen opdraven. Hieronder ook jagers en die lieten van zich horen..Zo was er een 96 jarige man die beweerde al heel wat vossen in zijn leven 'kapot geschoten' te hebben omdat ze aan 'zijn' fazanten en patrijzen kwamen. In zijn ogen moest de wolf hetzelfde behandeld worden. Ik was verbaasd over zo'n kortzichtige reactie. Ik lees dat men (o.a. Wolven in NL/Ark) t.a.v. de terugkeer van de wolf o.a. samenwerkt met de KNJV..Is dit om goodwill en daarmee een fundament te creeren? Met deze mensen lijkt haast niet constructief te praten..

Overigens werd tijdens de lezing nog vermeld dat nagenoeg van alle wolven die in Dld of als verkeersslachtoffer eindigen (en dat zijn er nogal wat) of een zgn. 'natuurlijke' dood zijn gestorven, uit onderzoek blijkt dat ze hagel in zich hebben. Er wordt dus - illegaal - (in Dld staan er hoge boetes op, maar kennelijk pakkans klein) op grote schaal aan afschot gedaan. Schokkend om te horen en geeft te kennen voor de toekomst van de wolf in NL..Maar laten we de hoop erin houden..😀
Niet zo handig om met hagel op wolven te jagen. Als je ze echt dood wil hebben lijkt mij kogelgeweer toch handiger.

Gerrian

Citaat van: egilio op januari 28, 2019, 11:05:22 AM
Zijn grootste punt lijkt overigens te zijn dat hij mogelijk een ander beheer, zonder moeflons, moet volgen als wolven zijn park binnen komen. Dat kan door intensief menselijk beheer wat duur is, of misschien door het vinden van een andere exotische browser/mixed feeder die jonge dennen eet en aan wolven kan ontsnappen, of door zijn hek aan te passen zodat wolven het park niet binnen kunnen komen, of door wolven af te mogen schieten. Vooralsnog kiest hij voor de voor hem goedkoopste en makkelijkste optie: schieten.
Ik hoop dat hij tot ander inzicht gebracht zal worden.

Intensief menselijk beheer vindt overigens wel degelijk plaats op de Hoge Veluwe, onder andere door vrijwilligersgroepen. Op de website van het park staat daarover :"Alleen de inzet van grazers is echter niet voldoende. Vanaf de jaren zeventig verwijderen de 'dennenscheerders' van de Vereniging Vrienden van De Hoge Veluwe actief dennen in de open terreinen om dichtgroeien te voorkomen. Doen ze dat niet, dan groeit de heide binnen de kortste keren dicht, met als gevolg dat de heidevelden verdwijnen en er relatief eenzijdige dennenbossen voor in de plaats komen. Eenzijdig wil zeggen: met weinig verschillende soorten flora en fauna. Sinds 1980 wordt er in het Park op de heidevelden geplagd om vergrassing (overwoekering van heideplanten door grassoorten) tegen te gaan. Er wordt ook gemaaid en gebrand."

jva

Citaat van: egilio op januari 28, 2019, 11:05:22 AM
Tsja, park de hoge veluwe is te klein voor een roedel wolven. Er staat een hek omheen waar wolven wel door kunnen komen. Dat maakt het jagen voor de wolven ook wat makklijker in en rond het park, gewoon de herten en moeflons naar het hek toe jagen en ze kunnen geen kant op. En wat dat betreft kunnen de wolven in Park de Hoge Veluwe inderdaad best wel een top-down invloed op een aantal hoefdieren hebben. Aangezien een aanzienlijke bron van inkomsten van het park het afschieten en verkopen van wild is, past dat niet in hun business-model, iets van de heer Van Voorst tot Voorst vast heel belangrijk vindt, gezien zijn achtergrond in de financiele wereld.
Wat apart is is dat hij in een ander, geschreven interview, aangaf dat als er overal hekken met schrikdraad tegen wolven worden neergezet, dat dat niet goed is voor wilde dieren omdat die dan niet meer kunnen migreren. Laat nou net park de hoge veluwe omheind zijn, om hun dieren binnen te houden, zodat ze 'beheerd' kunnen worden.
Zijn grootste punt lijkt overigens te zijn dat hij mogelijk een ander beheer, zonder moeflons, moet volgen als wolven zijn park binnen komen. Dat kan door intensief menselijk beheer wat duur is, of misschien door het vinden van een andere exotische browser/mixed feeder die jonge dennen eet en aan wolven kan ontsnappen, of door zijn hek aan te passen zodat wolven het park niet binnen kunnen komen, of door wolven af te mogen schieten. Vooralsnog kiest hij voor de voor hem goedkoopste en makkelijkste optie: schieten.
Ik hoop dat hij tot ander inzicht gebracht zal worden.

Er is wel degelijk wildmigratie van en naar de Hoge Veluwe mogelijk omdat plaatselijk rasters zijn verlaagd (ree, edelhert) i.c.m. een nabij gelegen ecoduct. De belangrijkste inkomstenbron lijkt me nog steeds de betaalde toegang tot het park, gevolgd door de inkomsten uit de houtoogst. Revenue uit de jacht is m.i. in vergelijking daarmee niet noemenswaardig.
Jelle

jva

Citaat van: ronris op januari 28, 2019, 11:18:05 AM
Citaat van: jva op januari 25, 2019, 08:50:23 AM
Gisterenavond heb ik een lezing over de terugkeer van de wolf door Wolven in Nederland bijgewoond. Je kon zien dat het 'leeft', de zaal was te klein voor het aantal mensen dat was komen opdraven. Hieronder ook jagers en die lieten van zich horen..Zo was er een 96 jarige man die beweerde al heel wat vossen in zijn leven 'kapot geschoten' te hebben omdat ze aan 'zijn' fazanten en patrijzen kwamen. In zijn ogen moest de wolf hetzelfde behandeld worden. Ik was verbaasd over zo'n kortzichtige reactie. Ik lees dat men (o.a. Wolven in NL/Ark) t.a.v. de terugkeer van de wolf o.a. samenwerkt met de KNJV..Is dit om goodwill en daarmee een fundament te creeren? Met deze mensen lijkt haast niet constructief te praten..

Overigens werd tijdens de lezing nog vermeld dat nagenoeg van alle wolven die in Dld of als verkeersslachtoffer eindigen (en dat zijn er nogal wat) of een zgn. 'natuurlijke' dood zijn gestorven, uit onderzoek blijkt dat ze hagel in zich hebben. Er wordt dus - illegaal - (in Dld staan er hoge boetes op, maar kennelijk pakkans klein) op grote schaal aan afschot gedaan. Schokkend om te horen en geeft te kennen voor de toekomst van de wolf in NL..Maar laten we de hoop erin houden..😀
Niet zo handig om met hagel op wolven te jagen. Als je ze echt dood wil hebben lijkt mij kogelgeweer toch handiger.

Haha, ik denk dat er meer jagers op kleinwild (met hagel) dan op grofwild (met kogels) jagen. De wolf is daarmee 'bijvangst'. Overigens kunnen dergelijke wonden flink gaan ontsteken met alsnog een gruwelijke dood tot gevolg. Dan is het dier in dat geval met een (welgemikte) kogel beter af. Het geeft in ieder geval te kennen ten aanzien van het draagvlak onder sommige bevolkingsgroepen..
Jelle

Rob Koelman

Citaat van: jva op januari 28, 2019, 17:13:11 PMEr is wel degelijk wildmigratie van en naar de Hoge Veluwe mogelijk omdat plaatselijk rasters zijn verlaagd (ree, edelhert) i.c.m. een nabij gelegen ecoduct.

Die plaatselijke verlaging van wildrasters heeft vooral te maken met het vergroten van de zgn. vrije wildbaan, waardoor er meer dieren geschoten mogen worden...
Met vriendelijke groet, Rob

Freek Verkerk

Citaat van: Arjan Broekhuizen op januari 26, 2019, 18:43:47 PM
Na het invullen van de poll las ik een ander artikel van De Gelderlander. Daarin wordt gesteld dat naast de twee wolven op de Veluwe, er nog een derde wolf in Nederland verblijft:
Wolvin GW998f - het is een aanduiding, geen naam - bivakkeert het langst op één plek: de noordelijke Veluwe. Een andere wolvin zit sinds oktober in het midden van de Veluwe. Onderzoekers weten dat aan de hand van keutels, die aan de lopende band worden gevonden. Een derde wolf zit elders in Oost-Nederland.
https://www.gelderlander.nl/ede/precies-zes-maanden-keutels-aan-de-lopende-band-op-de-veluwe-de-wolf-is-officieel-terug-in-ons-land~a8779f36/
Ik woon tegenwoordig in het Oosten van Nederland : )  en ik loop veel hard in de natuur. Zijn er ook al kaartjes met de wolven territoria?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

ronris

Citaat van: Freek Verkerk op januari 28, 2019, 22:22:54 PM
Citaat van: Arjan Broekhuizen op januari 26, 2019, 18:43:47 PM
Na het invullen van de poll las ik een ander artikel van De Gelderlander. Daarin wordt gesteld dat naast de twee wolven op de Veluwe, er nog een derde wolf in Nederland verblijft:
Wolvin GW998f - het is een aanduiding, geen naam - bivakkeert het langst op één plek: de noordelijke Veluwe. Een andere wolvin zit sinds oktober in het midden van de Veluwe. Onderzoekers weten dat aan de hand van keutels, die aan de lopende band worden gevonden. Een derde wolf zit elders in Oost-Nederland.
https://www.gelderlander.nl/ede/precies-zes-maanden-keutels-aan-de-lopende-band-op-de-veluwe-de-wolf-is-officieel-terug-in-ons-land~a8779f36/
Ik woon tegenwoordig in het Oosten van Nederland : )  en ik loop veel hard in de natuur. Zijn er ook al kaartjes met de wolven territoria?
Die worden binnenkort door middel van bordjes aangegeven.

ronris

Citaat van: Rob Koelman op januari 28, 2019, 19:09:29 PM
Citaat van: jva op januari 28, 2019, 17:13:11 PMEr is wel degelijk wildmigratie van en naar de Hoge Veluwe mogelijk omdat plaatselijk rasters zijn verlaagd (ree, edelhert) i.c.m. een nabij gelegen ecoduct.

Die plaatselijke verlaging van wildrasters heeft vooral te maken met het vergroten van de zgn. vrije wildbaan, waardoor er meer dieren geschoten mogen worden...
Sinds jaar en dag presenteert NPHV de tellingen en afschotcijfers in FBE Gelderland beheerplan en jaaroverzicht grofwild net zoals de WBE's met grofwildbeheer met uitzondering van het Kroondomein dat ook verbonden is met de vrije wildbaan door middel van in/uitsprongen. Behalve de nu merkbare insprong van damhert en edelhert naar NPHV vanuit Deelerwoud en de aanpassing doelstand edelhert van 200 naar 180 voorjaarsstand  heeft dit geen grote verschuiving in aantallen afschot teweeg gebracht. 


Arjan Broekhuizen

Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

OJGoreng

Yep. Ik ben al geen hondenmens, maar die beesten zijn inderdaad doodeng. Iets zegt me dat die schapen geen enkel risico meer lopen om door een wolf gepakt te worden.
Met vriendelijke groet, Zainal



Arjan Broekhuizen

Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Arjan Broekhuizen

Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen