Wolven in Nederland (met kenmerken & tips voor herkenning)

Gestart door maurice.lahaye, maart 02, 2012, 11:51:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg

Dom beest, je kan veel beter de Mataramweg pakken, via de Oudeweg naar Emmen, rechtsaf en zo via de de Poppenallee de brug over Dalfsen in. Via de Brethouwerstraat kom je dan zo op de Polhaarweg, veel minder moeite.
Douwe van der Ploeg

gardensafari

Citaat van: Douwe van der Ploeg op oktober 18, 2018, 22:05:24 PM
Dom beest, je kan veel beter de Mataramweg pakken, via de Oudeweg naar Emmen, rechtsaf en zo via de de Poppenallee de brug over Dalfsen in. Via de Brethouwerstraat kom je dan zo op de Polhaarweg, veel minder moeite.

Z'n TomTom was kapot.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Rob Koelman

Citaat van: Douwe van der Ploeg op oktober 18, 2018, 22:05:24 PMDom beest, je kan veel beter de Mataramweg pakken, via de Oudeweg naar Emmen, rechtsaf en zo via de de Poppenallee de brug over Dalfsen in. Via de Brethouwerstraat kom je dan zo op de Polhaarweg, veel minder moeite.

Citaat van: gardensafari op oktober 18, 2018, 22:08:10 PMZ'n TomTom was kapot.

;D
Met vriendelijke groet, Rob

peterv

Citaat van: peterv op oktober 08, 2018, 20:55:18 PM
Citaat van: tekenaar op oktober 07, 2018, 20:15:08 PM
Als je hem een beetje opticht in photoshop krijgt hij een verdacht witte kop. De rest van het lijft (rug en zo) wordt niet lichter. Dat lijkt me een aanwijzing dat het iets husky-achtigs zou kunnen zijn, maar nee, ik durf met zo'n foto ook geen zekerheid te geven.
Het is goed mogelijk dat mensen een hond op de foto hebben gezet maar dat er ook een wolf in een gebied rondloopt. In Dalerpeel zijn nu wel 3 dode schapen gemeld. Over een tijdje zal uit DNA blijken of er een wolf in het gebied was.  https://www.bij12.nl/onderwerpen/faunazaken/faunaschade-informatie-per-diersoort/wolf/
Inmiddels is uit DNA gebleken dat er zeker een wolf in Dalerpeel is geweest, zie de eerdere link.
Peter Venema

Arjan Broekhuizen

Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

peterv

Citaat van: Arjan Broekhuizen op oktober 31, 2018, 10:12:29 AM
Onvoorstelbaar:
Groningen wil wolf 'in het uiterste geval' afschieten
https://nos.nl/artikel/2257216-groningen-wil-wolf-in-het-uiterste-geval-afschieten.html
Dit is niets nieuws: het is al jaren beleid om wolven in het geval ze een mens zouden aanvallen dood te schieten.
Peter Venema

gardensafari

Goed, zo hou je de wolf wild.
Hetzelfde beleid ook maar toepassen op mensen die de wolf voeren of aanhalen, lijkt mij...
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Arjan Broekhuizen

Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Cygnus

Anderhalve maand geleden was er een Jakhalzen symposium in Griekenland. Daar is ook een presentatie gehouden over de geschiktheid van Nederland voor Jakhalzen. Uitkomst van het onderzoek was dat in Nederland plaats zou kunnen zijn voor 1450 roedels. Indien rekening wordt gehouden met aanwezigheid van Wolven in daarvoor geschikte gebieden, dan zou er plaats zijn voor 800 roedels. Bijgaand een samenvatting van de presentatie uit het programma voor het symposium.

Uit het verschil tussen kaartjes B en C valt dan ook af te leiden waar in de toekomst Wolven zouden kunnen voorkomen, bijvoorbeeld een groot gedeelte van de open gebieden in Groningen en Friesland (die mij niet zo geschikt lijken voor de Wolf).
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Arjan Broekhuizen

Nieuw Wolvenplan provincies: gevaarlijke wolven mogen sneller gedood worden
Het aantal situaties waarin wolven in Nederland mogen worden gedood wordt waarschijnlijk flink uitgebreid. Tot nu toe mag dat enkel wanneer een wolf mensen in acuut gevaar brengt. Straks mag het ook als een wolf bijvoorbeeld honden doodt of herhaaldelijk goed beschermd vee aanvalt. Dat staat in het nieuwe Wolvenplan van de provincies.

https://www.destentor.nl/apeldoorn/nieuw-wolvenplan-provincies-gevaarlijke-wolven-mogen-sneller-gedood-worden~a37ac196/
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Arjan Broekhuizen

Tien wolven dit jaar in Nederland, één bijna gevestigd
Gaat de wolf zich in 2019 definitief vestigen in Nederland? Er leven in ieder geval twee wolven al enkele maanden op de Veluwe, blijkt uit een analyse van de Wageningen Universiteit en monitoring van de natuurorganisatie Wolven in Nederland. Het gaat om twee wolvinnen. Tot nu toe zijn er dit jaar tien wolven gesignaleerd in Nederland, die in totaal dertig keer door mensen gezien zijn.

https://nos.nl/artikel/2264896-tien-wolven-dit-jaar-in-nederland-een-bijna-gevestigd.html
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Freek Verkerk

Een analyse van de aantallen wolven in Nederland naar aanleiding van een uitspraak op tv: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/01/09/we-hebben-veertig-wolven-in-nederland-a3182709?fbclid=IwAR2p7eHiHoYsq2iohIUEJWta6G8hczU11QuhaH6N_vAyw1aekSAHdPX4E6s
Er wordt een onderzoek aangehaald waarin wordt gezeg dat er maximaal 40 roedels in Nederland zouden komen.

In Wagenings onderzoek uit 2013, gepubliceerd in vakblad Natuur, Bos en Landschap, berekenden ecologen op basis van een computermodel dat een wolvenpopulatie na eventuele vestiging in Nederland zo'n veertig tot vijftig exemplaren zou omvatten. Een grotere populatie achtten ze onwaarschijnlijk vanwege de sociale structuur in een roedel en vanwege de grote kans op sterfgevallen door aanrijdingen. Onderzoek door Glenn Lelieveld van de Zoogdiervereniging wijst zelfs uit dat de populatie tot veertig roedels zou kunnen omvatten, elk met gemiddeld vier tot acht dieren. Maar dat is op dit moment dus zeker niet het geval.

De wolf roept angstgevoelens op. Er wordt gezegd: dit is de eerste en er komen er nog meer: duizenden, dit is het einde van de schapenteelt, van de wereld zoals wij die kennen, van de westerse beschaving etc. Een beetje overdrijving hoort daar ook bij. Er wordt dan ver in de toekomst gekeken. Iets wat je ook ziet bij die klimaat discussie. En we moeten NU ingrijpen anders is het "point of no return" gepasseerd en zijn we te laat.

In dit geval heeft het NRC een opmerking als "vals" bestempeld: "Fake news". Ik wil de CDA dame nog wel verdedigen. Vrouwen en logica (getallen) zijn twee verschillende werelden zoals weer eens blijkt, dat kun je haar niet kwalijk nemen. Zij wil zich gewoon profileren: Het CDA komt op voor de boeren. En de rest is onbelangrijk. Ik denk dat het haar goed gelukt is om in beeld te komen, dus actie geslaagd en dat het CDA en boerenpartij is die tegen de natuur is is maar weer eens bevestigd.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Oenanthe

Citaat van: Freek Verkerk op januari 09, 2019, 11:29:03 AM
De wolf roept angstgevoelens op. Er wordt gezegd: dit is de eerste en er komen er nog meer: duizenden, dit is het einde van de schapenteelt, van de wereld zoals wij die kennen, van de westerse beschaving etc. Een beetje overdrijving hoort daar ook bij. Er wordt dan ver in de toekomst gekeken. Iets wat je ook ziet bij die klimaat discussie. En we moeten NU ingrijpen anders is het "point of no return" gepasseerd en zijn we te laat.

In dit geval heeft het NRC een opmerking als "vals" bestempeld: "Fake news". Ik wil de CDA dame nog wel verdedigen. Vrouwen en logica (getallen) zijn twee verschillende werelden zoals weer eens blijkt, dat kun je haar niet kwalijk nemen. Zij wil zich gewoon profileren: Het CDA komt op voor de boeren. En de rest is onbelangrijk. Ik denk dat het haar goed gelukt is om in beeld te komen, dus actie geslaagd en dat het CDA en boerenpartij is die tegen de natuur is is maar weer eens bevestigd.
De angstgevoelens voor de wolf zijn grotendeels ontleend aan Roodkapje en de wolf. Het sprookjesboek dus. Dat het CDA daar geloof aan hecht zegt iets over de partij, en dat hun achterban geloof hecht aan de woorden van het CDA zegt iets over hen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Cygnus

Mensen die angstgevoelens voor de Wolf toeschrijven aan het Roodkapje syndroom zijn meestal mensen die in een veilige omgeving wonen en niet veel weten van het leven met Wolven in je directe omgeving.

Ik woon zelf in een land waar Wolven voorkomen. Als de waakhond op je erf door Wolven van de ketting wordt gerukt laat je je kleine kinderen niet rustig buiten spelen. Dat door dit soort voorvallen angsten ontstaan bij burgers is heel goed te snappen. Dit belachelijk maken lost niet veel op.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Oenanthe

Je hebt gelijk Trinus maar ik woon in een land waar honden jaarlijks kinderen (en volwassenen) het ziekenhuis in bijten. Mijn partner, chirurg, moest vorig jaar nog de arm amputeren van een man die door honden was aangevallen. Ik heb daar foto's van gezien waarvan je haren recht overeind gaan staan.  Toch leidt dit allemaal niet tot angst voor honden. De angst voor wolven is daarentegen groot en makkelijk te voeden. Word daar maar eens wijs uit.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

egilio

Ik heb in verschillende landen gewoond waar grote roofdieren voorkomen. Wat mij opviel is dat mensen relatief weinig problemen hebben met roofdieren als die roofdieren nooit weg zijn geweest. Zijn roofdieren weggeweest en komen ze weer terug dan is het voor mensen heel moeilijk om weer tolerant tov die roofdieren te worden.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Arjan Broekhuizen

Baas Hoge Veluwe wil wolven afschieten: 'Slechts ruimte voor handjevol'
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4576511/baas-hoge-veluwe-wil-wolven-afschieten-slechts-ruimte-voor

Deze had ik niet verwacht. Vooral de keuze voor de moeflon (en daardoor tegen de wolf) vind ik bijzonder. Moelfons zijn immers exoten.
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

jeroenroelofsen

CiteerOok het begrazen van graslanden door schapen wordt niet meer mogelijk als de wolf zich hier vestigt, zegt Van Voorst tot Voorst. "Als de wolf één keer een schaap heeft geproefd, zal hij echt niet achter een hert aan gaan rennen terwijl hij makkelijker een schaap kan pakken."

Is toch al bewezen dat dat niet klopt. Als een wolf eenmaal vaste plek heeft, valt ie zelden nog schapen aan (Naya in Belgie niet, wolf op Noord-Veluwe ook niet, Duitsland ook al meerdere gevallen bekend).
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

egilio

Citaat van: Arjan Broekhuizen op januari 16, 2019, 10:40:56 AM
Baas Hoge Veluwe wil wolven afschieten: 'Slechts ruimte voor handjevol'
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4576511/baas-hoge-veluwe-wil-wolven-afschieten-slechts-ruimte-voor

Deze had ik niet verwacht. Vooral de keuze voor de moeflon (en daardoor tegen de wolf) vind ik bijzonder. Moelfons zijn immers exoten.

Om zijn eigen vee te beschermen en de inkomsten die jachtpartijen geneneren. Maar er staat toch een goed hek om De Hoge Veluwe?
Hier een linkje naar zijn CV: https://www.hogeveluwe.nl/files/CV/Seger_Emmanuel_baron_van_Voorst_tot_Voorst.pdf
Geen ecologische achtergrond, wel veel linken met jager clubs.

Heel veel onzin inderdaad in dat artikel. Als er maar plaats is voor een paar wolven, waar maakt hij zich dan druk over? En de insinuatie dat ze uitgezet zouden zijn? En dat het onnatuurlijk is om wegen te volgen? Wegen loopt nou eenmaal makkelijker, daarom gebruiken mensen ze zelf ook zoveel! Voor dieren is het niet anders.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

grunsven

Moeflon is niet eens een echte exoot maar een verwilderd huisdier. Het is een primitief schapenras. Deze zijn op verschillende eilanden in de Middellandse Zee verwilderd en van daar uitgezet voor de jacht, o.a. op de Veluwe.
De oorspronkelijke wilde schapen in het Midden-Oosten ontsnappen aan predatoren door rotswanden op te rennen, net als steenbok. Op de Veluwe is dat erg lastig.
Als er iets onnatuurlijk is zijn het die moeflons wel.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

tekenaar

Citaat van: egilio op januari 11, 2019, 15:57:06 PM
Ik heb in verschillende landen gewoond waar grote roofdieren voorkomen. Wat mij opviel is dat mensen relatief weinig problemen hebben met roofdieren als die roofdieren nooit weg zijn geweest. Zijn roofdieren weggeweest en komen ze weer terug dan is het voor mensen heel moeilijk om weer tolerant tov die roofdieren te worden.

hetzelfde zie ik hier in  Slovenie, een groot verschil tussen regio's waar steeds roofdieren zijn geweest en waar ze een tijdje niet zijn geweest.

Overigens vindt ik het heel bijzonder dat ze zich juist om moeflons zorgen maken. Voor zovel ik moeflons ken, reageren die echt als heel alerte wilde dieren. Ik zou niet weten waarom die eerder opgegeten worden als reeen of zwijnen.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

grunsven

Moeflons zijn een veel makkelijkere prooi voor wolven omdat ze minder snel zijn, zeker over de lange afstand. Op plekken waar wolven zich in noord Europa weer gevestigd hebben zijn moeflons gedecimeerd.

https://www.welt.de/wissenschaft/umwelt/article147034681/Die-Rueckkehr-der-Woelfe-ist-das-Ende-der-Mufflons.html?fbclid=IwAR1fqwS-e3CYpPlxweibwEb-Hq21_7bRxEgUOe0sFhVk9WNmef9HTiSrA04#comment-2281484056
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

tekenaar

#472
OK, maar ook daar geven ze aan dat veel moeflons hybriden zijn met andere schapenrassen. Die van de Veluwe zouden overigens best erg "zuiver" kunnen zijn ...

Citaat uit  de Duitse text:

>> Es geht ihnen ausdrücklich nicht darum, die in Europa im vergangenen Jahrhundert künstlich begründeten Muffelwildbestände allesamt zu erhalten. Über die entscheidet der Wolf. Die Rettung der Art an sich aber sollen jetzt niedersächsische Förster in die Hand nehmen. Sie leisten gewissermaßen Amtshilfe beim globalen Artenschutz.

helemaal mee eens: de moeflons-met-onduidelijke-herkomst in dierentuinen gewoon vervangen door dieren van deze redelijk zuivere populaties. Probleem opgelost. (waarbij ik me realiseer dat het helemala niet makkelijk is om moeflons te vangen en in de natuur opgegroeide moeflons achter een hek te gaan houden)
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

grunsven

Wat bedoel je met redelijk zuiver? Moeflon is een primitief schapenras het is geen wilde diersoort, er is altijd mee gerotzooid.
Nu worden overigens ook alle moeflons achter hekken gehouden.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

OJGoreng

Citaat van: grunsven op januari 17, 2019, 14:27:51 PM
Wat bedoel je met redelijk zuiver? Moeflon is een primitief schapenras het is geen wilde diersoort, er is altijd mee gerotzooid.
Die uitspraak lijkt niet onomstreden. Moeflon heeft zelfs een IUCN-status als kwetsbare soort, en ook een andere wetenschappelijk naam dan het gedomesticeerde schaap.
Met vriendelijke groet, Zainal

Rob Koelman

Citaat van: grunsven op januari 17, 2019, 14:27:51 PMWat bedoel je met redelijk zuiver? Moeflon is een primitief schapenras het is geen wilde diersoort, er is altijd mee gerotzooid.

Citaat van: OJGoreng op januari 17, 2019, 19:55:23 PMDie uitspraak lijkt niet onomstreden. Moeflon heeft zelfs een IUCN-status als kwetsbare soort, en ook een andere wetenschappelijk naam dan het gedomesticeerde schaap.

Van moeflon is ondertussen wel duidelijk dat het geen oorspronkelijke, wilde soort is - ook al is die nieuwe status blijkbaar nog niet bij alle instanties geïmplementeerd, maar - zoals eerder al gezegd - een primitief schapenras.

Als bijzonder ras zou het ras echter kwetsbaar kunnen zijn en de moeite van het instandhouden waard. Dat kan echter ook prima op wolf-vrije terreinen buiten de Hoge Veluwe.
Met vriendelijke groet, Rob

OJGoreng

Oh, ik zie dat mijn aanname dat de IUCN alleen maar "echt wilde" (bij gebrek aan een betere term mijnerzijds) soorten behandelt ook niet helemaal klopt. De dingo heeft een vergelijkbare status, en een enigszins vergelijkbare achtergrond.
Met vriendelijke groet, Zainal

grunsven

De moeflon bij IUCN is het wilde schaap in het Midden-Oosten. Dat is inderdaad een echte wilde soort met een eigen wetenschappelijke naam. De beesten op de Veluwe zijn iets anders, die komen van Sardinië waar primitieve gedomesticeerde schapen zijn verwilderd die ten onrechte voor wild werden gehouden.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

OJGoreng

#478
Dit is in dat kader wel een leuk recent verhaal, al moet ik toegeven dat ik mijn kennis van genetica nodig eens moet bijspijkeren. Het gaat overigens niet over de Nederlandse beesten.

Maar goed, ik zie dat er intussen een kruisbestuiving met het "wolven in Nederland"-topic is ontstaan. Edit: oh nee, dat is dit topic. Ik dacht dat ik in "zoogdieren in het nieuws" zat ;).
Met vriendelijke groet, Zainal

Arjan Broekhuizen

Op Twitter spreekt men over een aangereden wolf op de A50...
https://mobile.twitter.com/Blije_Martha/status/1086997038112354304

Nog geen bevestiging gevonden hiervan.
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen