Wolven in Nederland (met kenmerken & tips voor herkenning)

Gestart door maurice.lahaye, maart 02, 2012, 11:51:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: Cygnus op januari 27, 2018, 16:47:49 PM
Citaat van: egilio op januari 27, 2018, 16:35:47 PM
Dat er rechte lijnen tussen de lokaties staan wilt niet zeggen dat hij ook de kortste route tussen die punten heeft afgelegd.

Dat is helemaal juist. Alleen in dit geval staat er een stip zo ongeveer op het viaduct van de Marsdijk als je de methode zoals door Herman beschreven toepast. Dit had ik gisteren ook al gedaan en kwam toen tot dezelfde conclusie.

De punten staan ook zo dicht op elkaar dat er weinig ruimte  voor omwegen is.
Hij lijkt ook voornamelijk wegen te hebben gevolgd. Dat scheelt een hoop slootjespringen
Herman van der Meer

jeroenroelofsen

#121
Nagenoeg de hele route staat in detail op waarneming.nl
https://waarneming.nl/soort/view/70056?from=2017-01-29&to=2018-01-29

Op basis van die gegevens loopt de route toch wel een stukje meer naar het oosten de A1 en Twente kanaal over dan het gepubliceerde kaartje doet vermoeden.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Cygnus

#122
Citaat van: jeroenroelofsen op januari 29, 2018, 10:29:21 AM
Nagenoeg de hele route staat in detail op waarneming.nl
https://waarneming.nl/soort/view/70056?from=2017-01-29&to=2018-01-29

Op basis van die gegevens loopt de route toch wel een stukje meer naar het oosten de A1 en Twente kanaal over dan het gepubliceerde kaartje doet vermoeden.

Deze waarnemingen/route zijn/is m.i. niet gebaseerd op de GPS-gegevens van de zender. Dan is de conclusie volgens mij dat de werkelijke route anders is dan de locaties zoals ingevoerd op waarneming.nl doet vermoeden. Dus precies andersom.

Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

HPM

Citaat van: jeroenroelofsen op januari 29, 2018, 10:29:21 AM

Nagenoeg de hele route staat in detail op waarneming.nl
https://waarneming.nl/soort/view/70056?from=2017-01-29&to=2018-01-29

Op basis van die gegevens loopt de route toch wel een stukje meer naar het oosten de A1 en Twente kanaal over dan het gepubliceerde kaartje doet vermoeden.

Ik veronderstel dat dat een interpretatie is van een kaart en niet berust op gps-gegevens.
Als externe bron invoeren is leuk, maar zonder vermelding van de bron is het waardeloos.
Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Citaat van: Cygnus op januari 29, 2018, 11:16:49 AM
Deze waarnemingen/route zijn/is m.i. niet gebaseerd op de GPS-gegevens van de zender. Dan is de conclusie volgens mij dat de werkelijke route anders is dan de locaties zoals ingevoerd op waarneming.nl doet vermoeden. Dus precies andersom.
Citaat van: HPM op januari 29, 2018, 12:16:30 PM
Ik veronderstel dat dat een interpretatie is van een kaart en niet berust op gps-gegevens.
Als externe bron invoeren is leuk, maar zonder vermelding van de bron is het waardeloos.

Ja daar hebben jullie allebei een punt. Toch nog maar verder afwachten dus :)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Arjan Broekhuizen

Het blijft de gemoederen bezig houden:

Draaiboeken voor Overijssel in de maak met 'wolven-alarm' voor veeboeren
Er wordt gewerkt aan een speciaal 'wolven-alarm'. Op dit moment worden draaiboeken gemaakt wanneer veehouders gealarmeerd moeten worden over de aanwezigheid van een wolf in hun buurt. Daarmee moet worden voorkomen dat onnodig schapen worden doodgebeten. De verantwoordelijkheid voor zo'n 'wolven-alarm' ligt bij de provincie.

http://www.rtvoost.nl/nieuws/284886/draaiboeken-voor-overijssel-in-de-maak-met-wolven-alarm-voor-veeboeren
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

peterv

Citaat van: Arjan Broekhuizen op januari 29, 2018, 13:09:00 PM
Het blijft de gemoederen bezig houden:

Draaiboeken voor Overijssel in de maak met 'wolven-alarm' voor veeboeren
Er wordt gewerkt aan een speciaal 'wolven-alarm'. Op dit moment worden draaiboeken gemaakt wanneer veehouders gealarmeerd moeten worden over de aanwezigheid van een wolf in hun buurt. Daarmee moet worden voorkomen dat onnodig schapen worden doodgebeten. De verantwoordelijkheid voor zo'n 'wolven-alarm' ligt bij de provincie.

http://www.rtvoost.nl/nieuws/284886/draaiboeken-voor-overijssel-in-de-maak-met-wolven-alarm-voor-veeboeren

Mooi staaltje kromme journalistiek: de provincies, inclusief Overijssel, weten van niets. Zo'n 'wolven-alarm' is ook gewoon onzinnig, anders hadden andere landen met wolven dat al lang ingevoerd.
Peter Venema

peterv

Citaat van: HPM op januari 29, 2018, 12:16:30 PM
Ik veronderstel dat dat een interpretatie is van een kaart en niet berust op gps-gegevens.
Als externe bron invoeren is leuk, maar zonder vermelding van de bron is het waardeloos.
Klopt helemaal: dit is de site vullen met bagger. Klaar voor  :wrong: Voegt ook niets toe aan de wetenschap omdat de nauwkeurige GPS posities immers bekend zijn en (uiteraard) t.z.t. belanden in databases waar ze thuishoren.
Peter Venema

Cygnus

Citaat van: peterv op januari 29, 2018, 18:42:38 PM
Citaat van: HPM op januari 29, 2018, 12:16:30 PM
Ik veronderstel dat dat een interpretatie is van een kaart en niet berust op gps-gegevens.
Als externe bron invoeren is leuk, maar zonder vermelding van de bron is het waardeloos.
Klopt helemaal: dit is de site vullen met bagger. Klaar voor  :wrong: Voegt ook niets toe aan de wetenschap omdat de nauwkeurige GPS posities immers bekend zijn en (uiteraard) t.z.t. belanden in databases waar ze thuishoren.

Waarneming.nl kan m.i. ook een van die databases zijn voor registratie van de exacte GPS-posities.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jva

Citaat van: HPM op januari 06, 2018, 13:21:02 PM
Citaat van: ArjenDrost op januari 06, 2018, 13:00:11 PM
Citaat van: HPM op januari 06, 2018, 10:33:28 AM
Citaat van: Merel op januari 03, 2018, 11:21:05 AM

Een bijzondere waarneming is gedaan in Noord-Brabant: https://waarneming.nl/waarneming/view/147267266
Een hond kan zo niet worden uitgesloten, maar toch is het spannend. :)

'Groter dan een Vos' vind ik altijd heel overtuigend.

Dat sluit in ieder geval een chiwawa uit...  :rolleye: ;)

Dat hangt ervan af hoe bekend de waarnemer met chiwawa's is, maar met 'groter dan een chiwawa' zit je meestal wel aan de veilige kant.

We deden er lacherig over, met de kennis van nu had het destijds zomaar gekund (alhoewel Son wel een aantal km uit de richting ligt..). Waarschijnlijk toevallig dat dit zo samenvalt.
Jelle

Cygnus

Citaat van: jva op januari 30, 2018, 23:10:03 PM
We deden er lacherig over, met de kennis van nu had het destijds zomaar gekund (alhoewel Son wel een aantal km uit de richting ligt..). Waarschijnlijk toevallig dat dit zo samenvalt.

Van de circa 160 Wolven die in Duitsland leven is maar een handjevol van een zender voorzien. Als een zender-Wolf ongezien ruim 2 weken in Nederland rond kan lopen kan een Wolf zonder zender dat ook. Het is zeer aannemelijk dat er meer Wolven rondlopen dan bekend is.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

jeroenroelofsen

Citaat van: HPM op januari 29, 2018, 12:16:30 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op januari 29, 2018, 10:29:21 AM

Nagenoeg de hele route staat in detail op waarneming.nl
https://waarneming.nl/soort/view/70056?from=2017-01-29&to=2018-01-29

Op basis van die gegevens loopt de route toch wel een stukje meer naar het oosten de A1 en Twente kanaal over dan het gepubliceerde kaartje doet vermoeden.

Ik veronderstel dat dat een interpretatie is van een kaart en niet berust op gps-gegevens.
Als externe bron invoeren is leuk, maar zonder vermelding van de bron is het waardeloos.
Toch inmiddels een blauw vinkje.... das niet de bedoeling dan toch?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

Citaat van: jeroenroelofsen op februari 02, 2018, 16:03:44 PM
Citaat van: HPM op januari 29, 2018, 12:16:30 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op januari 29, 2018, 10:29:21 AM

Nagenoeg de hele route staat in detail op waarneming.nl
https://waarneming.nl/soort/view/70056?from=2017-01-29&to=2018-01-29

Op basis van die gegevens loopt de route toch wel een stukje meer naar het oosten de A1 en Twente kanaal over dan het gepubliceerde kaartje doet vermoeden.

Ik veronderstel dat dat een interpretatie is van een kaart en niet berust op gps-gegevens.
Als externe bron invoeren is leuk, maar zonder vermelding van de bron is het waardeloos.

Toch inmiddels een blauw vinkje.... das niet de bedoeling dan toch?

Niemand heeft ooit mijn historische wolven aangeraakt, terwijl vele daarvan een vergelijkbare nauwkeurigheid zullen hebben en ze bovendien voorzien zijn van een bronvermelding.
Herman van der Meer

Merel

Citaat van: jva op januari 30, 2018, 23:10:03 PM
We deden er lacherig over, met de kennis van nu had het destijds zomaar gekund (alhoewel Son wel een aantal km uit de richting ligt..). Waarschijnlijk toevallig dat dit zo samenvalt.
Dank voor je terugblik. ;) Het had ook zomaar een herdershond kunnen zijn...

Citaat van: Cygnus op januari 30, 2018, 23:25:34 PM
Van de circa 160 Wolven die in Duitsland leven is maar een handjevol van een zender voorzien. Als een zender-Wolf ongezien ruim 2 weken in Nederland rond kan lopen kan een Wolf zonder zender dat ook. Het is zeer aannemelijk dat er meer Wolven rondlopen dan bekend is.

Ik heb inderdaad het vermoeden, gebaseerd op hoe vaak we de laatste tijd horen dat er weer een wolf gesignaleerd is, dat het zeker aannemelijk is dat vanaf nu gewoon op X moment één of twee wolven door ons land lopen. Als die geen schapen pakken, komen we er niet met zekerheid achter en als ze wel schapen pakken, komen we daar pas weken later achter wanneer het DNA geanalyseerd is.

Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

HPM

Citaat van: Merel op februari 03, 2018, 11:39:07 AM
Citaat van: jva op januari 30, 2018, 23:10:03 PM

We deden er lacherig over, met de kennis van nu had het destijds zomaar gekund (alhoewel Son wel een aantal km uit de richting ligt..). Waarschijnlijk toevallig dat dit zo samenvalt.

Dank voor je terugblik. ;) Het had ook zomaar een herdershond kunnen zijn ...

Dat kan nog steeds. Dat er een kans op wolven is wil niet zeggen dat elke melding van een veronderstelde Wolf ook werkelijk een Wolf was. Dat is niet veranderd sinds de tijd dat wolven nog heel onwaarschijnlijk waren.
Herman van der Meer

jva

Citaat van: HPM op februari 03, 2018, 11:56:50 AM
Citaat van: Merel op februari 03, 2018, 11:39:07 AM
Citaat van: jva op januari 30, 2018, 23:10:03 PM

We deden er lacherig over, met de kennis van nu had het destijds zomaar gekund (alhoewel Son wel een aantal km uit de richting ligt..). Waarschijnlijk toevallig dat dit zo samenvalt.

Dank voor je terugblik. ;) Het had ook zomaar een herdershond kunnen zijn ...

Dat kan nog steeds. Dat er een kans op wolven is wil niet zeggen dat elke melding van een veronderstelde Wolf ook werkelijk een Wolf was. Dat is niet veranderd sinds de tijd dat wolven nog heel onwaarschijnlijk waren.

Je hoort mij ook niet zeggen dat het een wolf is geweest, integendeel, maar waar het eerst als (zeer) onwaarschijnlijk werd geacht gezien het (bekende) voorkomen van de wolf in ons land past deze melding (toevallig) wel qua tijd/regio 'in het rijtje': https://waarneming.nl/soort/view/70056?from=2017-01-29&to=2018-01-29

De melding is ingevoerd net voordat naar buiten kwam dat er wat meer naar het zuidoosten daadwerkelijk een wolf rondliep. Er lijkt nu een tijd aan te breken dat wolvenwaarnemingen (mits goed onderbouwd natuurlijk) op waarde moet worden geschat, zonder het op voorhand te ridiculiseren...
Jelle

HPM

Citaat van: jva op februari 03, 2018, 12:28:42 PM

Je hoort mij ook niet zeggen dat het een wolf is geweest, integendeel, maar waar het eerst als (zeer) onwaarschijnlijk werd geacht gezien het (bekende) voorkomen van de wolf in ons land past deze melding (toevallig) wel qua tijd/regio 'in het rijtje': https://waarneming.nl/soort/view/70056?from=2017-01-29&to=2018-01-29

De melding is ingevoerd net voordat naar buiten kwam dat er wat meer naar het zuidoosten daadwerkelijk een wolf rondliep. Er lijkt nu een tijd aan te breken dat wolvenwaarnemingen (mits goed onderbouwd natuurlijk) op waarde moet worden geschat, zonder het op voorhand te ridiculiseren...

Volgens het plotkaartje is die wolf bij lange na niet in de buurt van die waarneming geweest (ca 30 Km) en geen tijd voor een ommetje.
Afgezien daarvan is er geen enkele reden om een dergelijke melding serieus te nemen. Een beschrijving als grijsbruin met dikke staart en te groot voor hond en vos is echt te mager voor een lastige zeldzaamheid als een Wolf, ook al zouden er in Brabant 20 rondlopen..
Herman van der Meer

peterv

Citaat van: HPM op februari 03, 2018, 13:32:00 PM
Citaat van: jva op februari 03, 2018, 12:28:42 PM

Je hoort mij ook niet zeggen dat het een wolf is geweest, integendeel, maar waar het eerst als (zeer) onwaarschijnlijk werd geacht gezien het (bekende) voorkomen van de wolf in ons land past deze melding (toevallig) wel qua tijd/regio 'in het rijtje': https://waarneming.nl/soort/view/70056?from=2017-01-29&to=2018-01-29

De melding is ingevoerd net voordat naar buiten kwam dat er wat meer naar het zuidoosten daadwerkelijk een wolf rondliep. Er lijkt nu een tijd aan te breken dat wolvenwaarnemingen (mits goed onderbouwd natuurlijk) op waarde moet worden geschat, zonder het op voorhand te ridiculiseren...

Volgens het plotkaartje is die wolf bij lange na niet in de buurt van die waarneming geweest (ca 30 Km) en geen tijd voor een ommetje.
Afgezien daarvan is er geen enkele reden om een dergelijke melding serieus te nemen. Een beschrijving als grijsbruin met dikke staart en te groot voor hond en vos is echt te mager voor een lastige zeldzaamheid als een Wolf, ook al zouden er in Brabant 20 rondlopen..
Voor een leek is het maken van een goede beschrijving van om het even welke soort plant of dier een vrijwel onmogelijke opgave. Je weet domweg niet waar je op moet letten en welke kenmerken wel of niet belangrijk zijn. Zelfs bij meer gevorderden zie ik nog hele determinatie discussies over foto's van honden en wolven. Het is vaak gewoon erg moeilijk te zien. En dan hebben we het nog niet eens over de goudjakhals die je ook niet mag vergeten. Het leuke van Naya is dat ze bewijst dat wolven ook kunnen rondlopen in provincies waar tot voor kort nog niemand er serieus op rekende. De enige boodschap die ik zou willen uitdragen: maak bij elk vermoeden zo veel mogelijk foto's of filmbeelden. En als dat niet is gelukt, bekijk of je met een expert wellicht sporen kunt vinden en documenteren.

Peter Venema

HPM

Citaat van: peterv op februari 03, 2018, 15:02:24 PM
...
En dan hebben we het nog niet eens over de goudjakhals die je ook niet mag vergeten. ...

Afgezien van de kleur is een Jakhals eerder te verwarren met een Vos dan met een Wolf. Maar uiteraard zal dat onervaren mensen niet verhinderen om een Jakhals voor een Wolf uit te maken.
Herman van der Meer

jva

Citaat van: peterv op februari 03, 2018, 15:02:24 PM
Citaat van: HPM op februari 03, 2018, 13:32:00 PM
Citaat van: jva op februari 03, 2018, 12:28:42 PM
Voor een leek is het maken van een goede beschrijving van om het even welke soort plant of dier een vrijwel onmogelijke opgave. Je weet domweg niet waar je op moet letten en welke kenmerken wel of niet belangrijk zijn. Zelfs bij meer gevorderden zie ik nog hele determinatie discussies over foto's van honden en wolven. Het is vaak gewoon erg moeilijk te zien. En dan hebben we het nog niet eens over de goudjakhals die je ook niet mag vergeten. Het leuke van Naya is dat ze bewijst dat wolven ook kunnen rondlopen in provincies waar tot voor kort nog niemand er serieus op rekende. De enige boodschap die ik zou willen uitdragen: maak bij elk vermoeden zo veel mogelijk foto's of filmbeelden. En als dat niet is gelukt, bekijk of je met een expert wellicht sporen kunt vinden en documenteren.

:duim:
Jelle




ruut

Wederom een wolf in Nederland

Wolven in Nederland
13-FEB-2018 - Vanmorgen is een wolf gezien in Twente. De wolf kon vanuit een voertuig op korte afstand gefotografeerd worden. Experts van Wolven in Nederland en het Duitse Lupus Institut bevestigen dat het om een wolf gaat. Om de wolf rust te geven wordt de exacte locatie niet vrijgegeven.
https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?utm_source=newsletter&utm_medium=e-mail&utm_campaign=user-mailing&msg=24141

jva

#145
Citaat van: Arjan Broekhuizen op februari 13, 2018, 15:37:40 PM
Citaat van: Hannie Luijten op februari 13, 2018, 15:31:01 PM
Weet niet of het hier misschien al ergens staat:

https://www.destentor.nl/hardenberg/opnieuw-een-wolf-gespot-dit-keer-tussen-almelo-en-coevorden~a8c2d5af/

Volgens een nieuwsitem bij rtv oost was de waarneming langs de n36
http://www.rtvoost.nl/nieuws/286028/opnieuw-wolf-in-overijssel-ik-wilde-hem-wegjagen-maar-hij-negeerde-mij-totaal

Alhoewel is afgesproken met Wolven in Nederland om de locatie niet prijs te geven, is deze met voorgenoemde informatie uit de Stentor simpelweg op te zoeken. Het koste me welgeteld 2 minuten: https://www.google.nl/maps/@52.434731,6.6305479,3a,75y,356.54h,86.82t/data=!3m6!1e1!3m4!1sXVKPN2QTEej60us5_5xr0Q!2e0!7i13312!8i6656

Nu zal deze locatie ongetwijfeld niet super kwetsbaar zijn (openbare rustplaats langs autoweg) en het dier na 24 uur zeer waarschijnlijk alweer kilometers verder, maar toch..En nu niet allemaal tegelijk naar die parkeerplaats!  ;)

Edit: die hoge faunarasters ter plaatse houden dus geen wolven tegen!
Jelle

HPM

Citaat van: jva op februari 14, 2018, 11:31:33 AM
...
die hoge faunarasters ter plaatse houden dus geen wolven tegen!

Of het zorgt ervoor dat de wolven keurig op de weg blijven.
Maar dat raster is niet erg hoog en maar een paar honderd meter lang dus dat houdt alleen chauffeurs een beetje tegen.
Dat geheimhouden lijkt mij momenteel bij wolven een beetje onzin.
Herman van der Meer

gerdwichers8

Dat raster is wel erg hoog. Ik klim er wel eens over en moet behoorlijk moeite doen.
Gisterochtend toen ik van het natuurbeheer terugkwam (wij waren in hetzelfde veenrestant werkzaam waar de wolf passeerde, op 1 km afstand van die parkeerplaats; de werkzaamheden vingen aan om 0900, de wolf passeerde om 0815) lagen meer naar het zuiden twee dode schapen in de wei. In onze regionale krant werd de suggestie gewekt dat die door de wolf gedood zouden zijn. Dat klopt niet. Het schaap dichtst bij de weg had bloed in de neus en was verder ongedeerd. Kopstoten onderling. Het tweede schaap lag er eergister middag al; ik heb het toen niet gezien hoewel ik langs die weg bij de werkzaamheden vandaan naar huis fietste, maar vernam dat ook toen al het schaap daar gelegen heeft.

peterv

Citaat van: gerdwichers8 op februari 14, 2018, 18:44:22 PM
Dat raster is wel erg hoog. Ik klim er wel eens over en moet behoorlijk moeite doen.
Een wolf zal geen poging doen om over zo'n raster heen te klimmen. Wolven klimmen niet maar kruipen of graven er onderdoor (of lopen een stukje om natuurlijk).
Peter Venema

Cygnus

Citaat van: jeroenroelofsen op januari 26, 2018, 16:18:41 PM
Citaat van: HPM op januari 26, 2018, 11:57:29 AM
Citaat van: jeroenroelofsen op januari 26, 2018, 10:44:39 AM

Lijkt op basis van dit kaartje dat ie de A1 toch over gewandeld is. Al sluit het niet helemaal uit dat daar toch ergens een viaduct zit. Daarom zou een kaart met meer detail welkom zijn :)

Er zijn meerdere plaatsen waar hij desgewenst onderdoor of overheen de A1 kan.
Ja klopt.
-Afrit Bathmen, al denk ik dat dat te ver naar het westen is in combinatie met de kaart
-Onderdoorgang van de Schipbeek
-Viaduct Bettinkdijk
-Afrit Lochem met B weg die daar ook loopt. (al is duidelijk op de kaart dat dat al te ver naar het oosten is)

Geloof me, ik kom erg vaak over dat stuk A1, heel veel meer opties zitten er tussen Bathmen en Lochem niet.

Op de belgische tv was een programma over de route van zenderwolf Naya. In deel 3 van deze reeks werd specifiek aandacht geschonken aan het oversteken van de A1. Het lijkt er op dat de exacte zendergegevens om de plaats te bepalen ontbreken, wel een uitspraak van Hugh Jansman over de meest voor de hand liggende plek.
Link: https://www.tvl.be/nieuws/reeks-in-het-spoor-van-de-wolf-deel-3-zo-kwam-naya-in-leopoldsburg-terecht-55759
Deel 2: https://www.tvl.be/nieuws/reeks-in-het-spoor-van-de-wolf-deel-2-inwoners-duits-stadje-staan-oog-in-oog-met-een-wolf-55709
Deel 1: https://www.tvl.be/nieuws/reeks-in-het-spoor-van-de-wolf-deel-1-waarom-koos-naya-voor-limburg-55651


Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema