Wolven in Nederland (met kenmerken & tips voor herkenning)

Gestart door maurice.lahaye, maart 02, 2012, 11:51:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

maurice.lahaye

Sinds enige tijd is duidelijk dat het in Nederland mogelijk is om een echte wilde wolf tegen te komen (nu of in de nabije toekomst). Uitgebreide informatie daarover is te vinden op de website: www.wolveninnederland.nl. In "Wolven in Nederland" werkt een aantal organisaties samen om actuele en wetenschappelijk gefundeerde informatie beschikbaar te maken voor iedereen en om Nederland voor te bereiden op de verwachte komst van wolven naar ons land.

Meldingen van (mogelijke) wolven komen nu al binnen op waarneming.nl, waarna vaak een uitgebreide discussie ontstaat over de waargenomen kenmerken, aanwijzingen, pootafdrukken, etc. Om de betrouwbaarheid en zekerheid rond (mogelijke) wolf waarnemingen te vergroten zal in dit topic aandacht worden besteed aan kenmerken en aanwijzingen die kunnen wijzen op de aanwezigheid van een wolf in een gebied. Deze informatie wordt in overleg met de betrokken partijen achter "Wolven in Nederland" (Zoogdiervereniging, Free Nature, Ark, Natuurmonumenten) up-to-date gehouden. Een eerste overzicht van kenmerken is nu te downloaden: http://waarneming.nl/download/Wolf%20gezien.pdf

Veel succes in het veld en waarneming.nl kijkt uit naar de eerste bevestige waarneming van een wolf in Nederland!
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Freek Verkerk

#1
Uitstekend initiatief. Ik heb er ook al over nagedacht wat ik zou doen als ik een wolf zou tegen komen. Het gaat natuurlijk snel. Je ziet iets en pas achteraf denk je: He, dat zou best wel eens een wolf geweest kunnen zijn. En dan? Ga je jezelf belachelijk maken door met een vage waarneming aan te komen?


Bijvoorbeeld: ik reed met mijn auto .. en toen zag ik aan de bosrand een dier dat leek op een wolf. Ik heb geen foto en toen ik later uitstapte en nog eens geweest ben op de plek waar ik het dier zag heb ik ook geen sporen gevonden.  Zoiets? Zou jij dat melden? Meestal niet natuurlijk, dus veel van die waarnemingen blijven bij de waarnemers. Terwijl het eigenlijk wel goed is om dat te melden. Durf je belachelijk te maken, wil ik vragen.

Een wolf ziet eruit als een herdershond, er is geen eigenaar zichtbaar in de buurt en het dier gedraagt zich schuw. Soms zijn ze ook met zn 2-en.

Wolven moeten uiteraard ook eten en bij voorkeur eten ze ree of (jong) wild zwijn. Als dit soort dieren dood aangetroffen worden, met een duidelijke wond in de hals/nek, dan is dat een aanwijzing. Overigens verwacht ik ook al lynxen in nederland en die bespringen een dier met als resultaat grijpsporen op de flanken. Een wolf dood om te eten en een wolf eet spieren, dus aangevreten wild is een duidelijk teken, zeker als het nog vers is. Zwijnen en vossen en ook vogels eten verder het dode dier op, dus als je wat later bent wordt het moeilijker om de wolf nog te herkennen in het dode dier.


Ook wolven gehuil verwacht ik eigenlijk nog niet. Wolven huilen om te communiceren, ze zoeken hun soortgenoten, eigenlijk hun eigen roedel. Soortgenoten van andere roedels zijn gevaarlijk, dus de eenzame wolf die door Nederland trekt weet dat zn roedel zich ver weg in Duitsland of Frankrijk bevindt. Hij zal zich eerder onopvallend gedragen op vreemd gebied dan dat hij luidruchtig zn aanwezigheid kenbaar maakt.


Maar zwervers worden ongeveer nu verwacht, dus durf het te melden en mogelijk hebben anderen het dier ook gezien en wordt de (vage) waarneming bevestigd door ander (vage) waarnemingen, want als er 5 mensen opeen melden dat ze een mogelijke wolf in een bepaalde provincie gezien hebben, dan begint het geloofwaardig te worden.

Ik wou nog melden dat ik op een gegeven moment midden in de nacht (3uur) lichtelijk aangeschoten op aan B-weggetje een groot dood dier op de weg zag liggen. Ik ben toch maar enven gestopt omdat ik dacht dat het misschien wel eens een wolf zou kunnen zijn. Het was een dier ter grote van een kleine hond met een zwarte snuit en in prijsde mij gelukkig met het feit dat ik mijn eerste Das bekeek. Ik heb nog even tegen het dier aangeschopt om te kijken of het echt dood was en ik heb het toen maar van de weg af geschopt in de berm. Ik heb later nog even gekeken en het was gewoon dassengebied, dus niks bijzonders eigenlijk. Maar voor wolven, zeker voor jonge wolven, is de auto een grote killer, dus dode wolven langs de weg kunnen het eerste teken zijn van wolven in Nederlad.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

martenboonstra

Zo ben ik laatst ook iets tegengekomen en misschien ook even leuk om te laten zien.

Is het een hond, vos, wolf, beer, lynx... :rolleye:

Met vriendelijke groet,


Marten

augustvansteensel

de beer en de lynx zijn het in ieder geval niet! ;)
en was je niet de wilde kat vergeten? ;)
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

martenboonstra

Helemaal vergeten de wilde kat op te nemen in het klassieke rijtje :blink:

augustvansteensel

lijkt me een hond. of zou het toch het monster van loch ness zijn? ;)
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

tekenaar

Kanttekening: wolf eet niet alleen spiervlees maar ook ingewanden. Een wolvenprooi kan heel goed een ree, hert of zwijn zijn waarvan de achterste helft geheel is opgegeten. De maag lusten ze niet: die ligt dan een stukje verderop, vaak geheel intact.

Maar: een beetje ervaren honden geven hetzelfde vraatbeeld. Bijtsporen in de huid van de prooi kunnen een aanwijzing geven (afstand tussen gaatjes opmeten, afstand "te klein" betekend een hond die een maatje kleiner was als een wolf) en tegenwoordig is het ook mogelijk om d.m.v. DNA analyse te bepalen welke predator een dier gedood heeft.

En ik ben het roerend eens met Freek dat waarnemingen (ook 100% zekere) meest heel kortdurend zijn en zelden van een goede foto vergezelt zullen worden. Maar, in Nederland zijn er zo verschrikkelijk veel mensen met een camera op pad, dat vroeg of laat wel iemand een acceptabel plaatje zal maken ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Wil

Groeten, Wil Lemmens
Geleen


Freek Verkerk

Citaat van: tekenaar op december 09, 2012, 21:16:41 PM
Kanttekening: wolf eet niet alleen spiervlees maar ook ingewanden. Een wolvenprooi kan heel goed een ree, hert of zwijn zijn waarvan de achterste helft geheel is opgegeten. De maag lusten ze niet: die ligt dan een stukje verderop, vaak geheel intact.

Maar: een beetje ervaren honden geven hetzelfde vraatbeeld. Bijtsporen in de huid van de prooi kunnen een aanwijzing geven (afstand tussen gaatjes opmeten, afstand "te klein" betekend een hond die een maatje kleiner was als een wolf) en tegenwoordig is het ook mogelijk om d.m.v. DNA analyse te bepalen welke predator een dier gedood heeft.

En ik ben het roerend eens met Freek dat waarnemingen (ook 100% zekere) meest heel kortdurend zijn en zelden van een goede foto vergezelt zullen worden. Maar, in Nederland zijn er zo verschrikkelijk veel mensen met een camera op pad, dat vroeg of laat wel iemand een acceptabel plaatje zal maken ...


Ja, ja. Zwervers kunnen goed onzichtbaar blijven, maar zodra bekend is dat er ergens een dier een territorium heeft gaan mensen er ook naar uitkijken en wordt elke hondachtige gefotografeerd en krijgen we de foto's voorgelegd. Totdat we er tientallen gezien hebben.


Nu ik dit zo opschrijf bedenk ik dat ik overigens ook geen tientallen foto's van de oostduitse wolven gezien heb. Wel lees ik opmerkingen dat zelfs de experts soms maar eens in hun leven een wolf gezien hebben. Wel zijn er cameravallen met resultaten, stront dat midden op de weg wordt gelegd ter markering van het territorium, dode schapen (genoeg foto's), sporen in de sneeuw, ooggetuigen verslagen, doodgereden jonge wolven langs de kant van de weg. En aangevreten reeen en zwijnen.  Incidentieel een verslag dat wandelaars klagen over wolven die achter een ree aanzitten en deze voor hun ogen vangen en verschuren, maar dat zijn uitzonderingen. :)  Ik heb de hoogste verwachtingen van cameravallen op met name wildviaducten.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

niek en koos

Op het risico af dat ik mij belachelijk maak, wil ik toch graag melden dat ik meen een wolf gespot te hebben. 14 mei rond 9.15 a.d. rand van het begrazingsgebied tussen Uden en Nistelrode (de Maashorst). Het dier liep richting Nistelrode, ik -> Uden.
Ik liep a.d.  rand van het open veld met mijn Labrador (los) en ik hoorde "kabaal" rechts van mij in de bebossing. Jammergenoeg heb ik de snuit niet goed kunnen zien hij was nl iets verder dan ik. Eerst vermoedde ik dat het een grote vos was, maar na het zien van veel foto's op internet, ben ik daar niet meer van overtuigd, de schofthoogte was nl veel hoger. Het dier had de achterhand van een Duitse herder, maar ik ben overtuigd dat dit geen hond was. Echter, als ik de kenmerken van de wolf lees, dan zou de staart moeten afhangen, deze had de staart op 3/4. Hij had een prachtige vacht, hij liep gestaag, als met een doel in flinke pas door. Jammergenoeg geen sporen kunnen zoeken, er ligt daar teveel blad. Tevens moet ik eerlijk toegeven dat ik schrok, temeer omdat ik een domme Labraor bij mij had. Ik ben geen sensatiezoeker, maar wil alleen een notitie achterlaten.
NB: ik heb div. bronnen geraadpleegd er is geen grote Duitse herder vermist in deze buurt.
Met groet uit het mooie Brabant!
Niek en Koos

augustvansteensel

Citaat van: niek en koos op mei 15, 2013, 15:39:42 PM
Op het risico af dat ik mij belachelijk maak, wil ik toch graag melden dat ik meen een wolf gespot te hebben. 14 mei rond 9.15 a.d. rand van het begrazingsgebied tussen Uden en Nistelrode (de Maashorst). Het dier liep richting Nistelrode, ik -> Uden.
Ik liep a.d.  rand van het open veld met mijn Labrador (los) en ik hoorde "kabaal" rechts van mij in de bebossing. Jammergenoeg heb ik de snuit niet goed kunnen zien hij was nl iets verder dan ik. Eerst vermoedde ik dat het een grote vos was, maar na het zien van veel foto's op internet, ben ik daar niet meer van overtuigd, de schofthoogte was nl veel hoger. Het dier had de achterhand van een Duitse herder, maar ik ben overtuigd dat dit geen hond was. Echter, als ik de kenmerken van de wolf lees, dan zou de staart moeten afhangen, deze had de staart op 3/4. Hij had een prachtige vacht, hij liep gestaag, als met een doel in flinke pas door. Jammergenoeg geen sporen kunnen zoeken, er ligt daar teveel blad. Tevens moet ik eerlijk toegeven dat ik schrok, temeer omdat ik een domme Labraor bij mij had. Ik ben geen sensatiezoeker, maar wil alleen een notitie achterlaten.
NB: ik heb div. bronnen geraadpleegd er is geen grote Duitse herder vermist in deze buurt.
Met groet uit het mooie Brabant!
Niek en Koos


Leuke en spannende waarneming!
Zou je hem kunnen invoeren op www.waarneming.nl? Plus de informatie die je ons hier geeft?
Dan kan hij beoordeeld worden door de experts!
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Freek Verkerk

Citaat van: niek en koos op mei 15, 2013, 15:39:42 PM
Op het risico af dat ik mij belachelijk maak, wil ik toch graag melden dat ik meen een wolf gespot te hebben. 14 mei rond 9.15 a.d. rand van het begrazingsgebied tussen Uden en Nistelrode (de Maashorst). Het dier liep richting Nistelrode, ik -> Uden.
Ik liep a.d.  rand van het open veld met mijn Labrador (los) en ik hoorde "kabaal" rechts van mij in de bebossing. Jammergenoeg heb ik de snuit niet goed kunnen zien hij was nl iets verder dan ik. Eerst vermoedde ik dat het een grote vos was, maar na het zien van veel foto's op internet, ben ik daar niet meer van overtuigd, de schofthoogte was nl veel hoger. Het dier had de achterhand van een Duitse herder, maar ik ben overtuigd dat dit geen hond was. Echter, als ik de kenmerken van de wolf lees, dan zou de staart moeten afhangen, deze had de staart op 3/4. Hij had een prachtige vacht, hij liep gestaag, als met een doel in flinke pas door. Jammergenoeg geen sporen kunnen zoeken, er ligt daar teveel blad. Tevens moet ik eerlijk toegeven dat ik schrok, temeer omdat ik een domme Labraor bij mij had. Ik ben geen sensatiezoeker, maar wil alleen een notitie achterlaten.
NB: ik heb div. bronnen geraadpleegd er is geen grote Duitse herder vermist in deze buurt.
Met groet uit het mooie Brabant!
Niek en Koos


Bedankt voor de melding. Ik vraag me af of ik een vergelijkbare melding zou doen, want je bent snel bang om je belachelijk te maken. Zwervers (wolven) zijn goed mogelijk. Als er nu meer mensen met een vergelijkbare melding komen wordt het aannemelijker. Wat voor "kabaal"hoorde je? Liep het dier snel, volgde het een geurspoor of was het een beetje aan het rondneuzen? Liepen er ook mensen in de buurt. En hoe gedraagde het zich toen hij jou opmerkte?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

niek en koos

Met "kabaal" bedoel ik dat als je klein-wild oid dergelijks tegenkomt, dit niet zoveel herrie maakt. Ik dacht eerst dat er een volwassen kerel door die bebossing trok. Het dier had dus een behoorlijk gewicht.
Ik liep daar absoluut alleen, aan die kant van de begrazing in de Maashorst kom je door de week nauwelijks mensen tegen. Ik heb nu een groot aantal foto's bekeken op internet en het was beslist geen vos. Wel zie ik grote overeenkomsten met div afbeeldingen van Wolven. Echter de staart hing niet erg af, maar was werkelijk heel vol en prachtig. Kleur van het dier was (roest) bruinig. Jammer, kop niet kunnen zien, het dier liep al parallel naast mij op zo'n 10-12 mtr afstand in gestage ferme pas. Keek niet op of om, dat maakt het juist zo vreemd, hij had ons niet door blijkbaar. Te laat voor mobi-camera, zat in binnenzak en ik was te perplex om snel te reageren. Mijn Lab reageerde pas later op geur toen ik een zijpaadje naderde, heb m maar snel teruggefloten. Ik loop daar nu al zo' 13 jaar, veel gezien en meegemaakt, maar dit was heel bijzonder. Laten de critici het maar op een verdwaalde Duitste herder houden, voor mij blijft het een kadootje en ik blijf naar m uitkijken....... B)

Douwe van der Ploeg

Nounounou, een beetje aardiger kan ook wel.. Ik ken het desbetreffende gebied niet, maar helaas staat niet bij elk natuurgebied dat honden aan de lijn moeten.. sterker nog: in veel gebieden heb je tegenwoordig "losloopgebieden".
Douwe van der Ploeg

Tom1980

Dacht dat er ook een topic was,wolven terug in nederland of iets dergelijks.......

Post het maar even hier,Kunnen de Admins het verplaatsen mochten ze het willen.

http://www.l1.nl/nieuws/248767-lezing-weert-over-terugkeer-wolf-nederland
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

jeroenroelofsen

Gek, dat topic waar je op doelt lijkt compleet te zijn verdwenen  :rolleye:
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

maurice.lahaye

Dat klopt helaas. Om onduidelijke redenen zijn er enkele topics verdwenen. De admins hebben geen idee of er sprake is van een technische fout of het moedwillig verwijderen van topics. Het is prima om het topic weer te openen (van censuur is geen sprake).


Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Arjan Broekhuizen

#18
Weet niet of het helemaal goed staat hier, maar:

Wolf wordt beschermde diersoort in Nederland

Als de wolf zich weer in Nederland vestigt, krijgt hij wettelijke bescherming. Eventuele schade die de wolf aanricht door bijvoorbeeld vee van een boer te verorberen, kan daardoor worden vergoed via het Faunafonds.

Zie verder: http://www.nu.nl/politiek/3737353/wolf-wordt-beschermde-diersoort-in-nederland.html

En ook bij de NOS: Wolf beschermd dier in Nederland
http://nos.nl/artikel/628731-wolf-beschermd-dier-in-nederland.html
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Douwe van der Ploeg

En weer eens een onzekere waarneming ingevoerd: http://waarneming.nl/waarneming/view/83304381 in de buurt van het dorp Hongerige Wolf, zelfs ;)
Ben benieuwd naar de foto's!
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Citaat van: Douwe van der Ploeg op april 14, 2014, 02:27:30 AM
En weer eens een onzekere waarneming ingevoerd: http://waarneming.nl/waarneming/view/83304381 in de buurt van het dorp Hongerige Wolf, zelfs ;) Ben benieuwd naar de foto's!

Tja, twee weken eerder was logischer geweest als datum van melding...  ;)

Rob
(op persoonlijke titel)
Met vriendelijke groet, Rob

Freek Verkerk

Citaat van: Rob Koelman op april 15, 2014, 22:16:20 PM
Citaat van: Douwe van der Ploeg op april 14, 2014, 02:27:30 AM
En weer eens een onzekere waarneming ingevoerd: http://waarneming.nl/waarneming/view/83304381 in de buurt van het dorp Hongerige Wolf, zelfs ;) Ben benieuwd naar de foto's!

Tja, twee weken eerder was logischer geweest als datum van melding...  ;)

Rob
(op persoonlijke titel)
Foto's van pootafdrukken en stront zonder zichtwaarneming zijn hoogst onbetrouwbaar. Maar goed dat mensen dit durven melden. Op een gegeven moment zullen we een patroon zien van meerdere waarnemingen bij elkaar qua tijd en regio, en dan is het raak. :) Voor mijn gevoel wil ik 3 waarnemingen in een week of 5 binnen een maand zien, in dezelfde provincie. Dan geloof ik het.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Arjan Broekhuizen

Dijksma toont wolfwaarnemingen
Bron: NOS.nl

Het lijkt heel wat, dit artikel, maar het gaat om waarnemingen van wolven in de omgeving van Nederland.
Op deze website staat de in het artikel genoemde kaartje: Rijksoverheid.nl.
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Leon001

Het is best mogelijk dat de wolven uit Duitsland het land binnen kunnen komen. Ze kunnen wel grote afstanden afleggen.
Op zoek naar ICT banen?

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rob Koelman

Citaat van: jeroenroelofsen op oktober 22, 2014, 18:26:48 PM
Das toch niets nieuws?

Inderdaad niets nieuws. Het is nu vooral wachten op de eerste 100% zekere waarneming van een wolf in ons land. Tot nu toe alleen enkele waarnemingen die heel goed wolf geweest zouden kunnen zijn, maar waarbij die 100% zekerheid ontbreekt...

(99,5% is voor mijzelf overigens goed genoeg  ;) )
Met vriendelijke groet, Rob

Cygnus

Citaat van: Rob Koelman op oktober 22, 2014, 18:42:42 PM
(99,5% is voor mijzelf overigens goed genoeg  ;) )

De raszuivere Wolf van Luttelgeest bestond ook voor 0,5% uit "hond", dus waarschijnlijk is 99,5% wel voldoende voor een 100% zekere waarneming.  8)
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op oktober 22, 2014, 18:42:42 PM
(99,5% is voor mijzelf overigens goed genoeg  ;) )

Citaat van: Cygnus op oktober 23, 2014, 00:11:29 AMDe raszuivere Wolf van Luttelgeest bestond ook voor 0,5% uit "hond", dus waarschijnlijk is 99,5% wel voldoende voor een 100% zekere waarneming.  8)

Oké, ik bedoel met 100% dus niet alleen 100% wolf wat betreft DNA, maar ook qua omstandigheden (zelfstandig naar ons land gekomen en niet aangevoerd/ontsnapt)... Bij dat laatste aspect is bijna altijd wel ruimte voor discussie. Ik verwijs voor een voorbeeld even naar de discussie over het tapuitje in Oegstgeest...
Met vriendelijke groet, Rob

Leon001

Als de wolf voor me staat, maak ik wel een selfie voor de 100% waarneming!  ;D
Op zoek naar ICT banen?

Arjan Broekhuizen

Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen