Determinatie plukplaats met uitwerpselen

Gestart door DennisMolenaar, maart 02, 2012, 19:39:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

DennisMolenaar

In twente tijdens een wandeling een plek tegen gekomen, waar een onfortuinlijke duif is geplukt/gegeten.
Op ca. 50cm hoogte langs het pad zag ik een drietal donsveren en verderop een grote plek met veren.
Ik dacht direct aan een sperwer/havik, maar toen ik een foto maakte van de veren viel mij de uitwerpselen op die óp de veren lagen.
Dus zoals op de foto lag het ook.

Iemand die hier wat over kan zeggen? de Uitwerpselen waren wat lichter en geler dan op de foto (gemaakt met mijn telefoon)
Sperwer die duif geplukt heeft waar later een vos is komen snuffelen en vervolgens zijn behoefte heeft gedaan??
Wie helpt me?

De laatste foto betreft m.i. een merel. Sperwer? of is het mogelijk dat een vos ook een merel pakt?



Aslvast dank!

Gr. Dennis






whmvb

Hoi Dennis,

het is inderdaad verwarrend om een duidelijke plukplek te vinden waar dan een Vossenkeutel op ligt. Toch kom ik dit wel vaker tegen. Het lijkt dan alsof de Vos even heeft willen laten zien dat dit toch wel degelijk zijn/haar territorium is. Marters doen het ook wel. De plukplek zal hier van een Havik geweest zijn, de prooi was een Houtduif (herkenbaar aan de gebandeerde, grote staartveren). Houtduiven zijn meestal te groot voor Sperwers.
De tweede prooi is inderdaad een Merel man. Die zou door Havik of Sperwer (vrouw) gepakt kunnen zijn.

Groeten,

Wim
Wim van Boekel

Rob Koelman

Het lijkt er inderdaad op dat de keutels op een reeds bestaande plukplaats zijn gedeponeerd. Vossen. katten en marters bijten de basis van de veren van prooivogels af, terwijl roofvogels de veren uittrekken waardoor de basis intact blijft.

Het is even de vraag of de keutel wel een vossenkeutel is. Er zijn enkele korte, nogal stompe segmenten zichtbaar die meer doen denken aan een keutel van een (huis)kat.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Ik ben vaker dode vogels tegengekomen die waren bekeuteld en/of besprenkeld door een vos. Zo wilde ik eens een vers dode knobbelzwaan van de vleugels ontdoen, maar het beest stonk een uur in de wind naar vos dus dat heb ik toch maar niet gedaan.



Herman van der Meer