Rode Kelkzwam en ?

Gestart door Freek van Loon, februari 29, 2012, 20:13:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freek van Loon

Hier heb ik te maken met de Rode Kelkzwam (s.l.).
Maar wat bevindt zich aan de linkerkant (uitvergroting)?
Met vriendelijke groet,
Freek

Melchior van Tweel

Sterrenschot? (=kots van bijvoorbeeld een reiger)
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Freek van Loon

Melchior,

Bedankt voor je snelle reactie.
Heb weer wat geleerd.
Met vriendelijke groet,
Freek

adinda

#3
Kan ook een krulhaarkelkzwam zijn Freek. Als je geen  :micro: hebt is de rand van de kelk bij de krulhaar egaal en bij de rode getand. Kijk maar eens op deze site : http://www.gbif-mycology.de/HostedSites/Baral/Sarcoscypha_asci_ascospores.htm ga naar home en klik op apothecia dan zie je het verschil bij de onderste foto's.
Met vriendelijke groeten,

Joop

Melchior van Tweel

Daarom staat er toch ook Rode kelkzwam S.L.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

adinda

Dat had ik wel gezien Melchior maar het kan toch geen kwaad om aan te geven dat er ook macroscopische kenmerken zijn die bepalend kunnen zijn voor een soort of houden we alle kennis in eigen huis?
Met vriendelijke groeten,

Joop

Arno van Stipdonk


Joop,Het is nogal link om deze soorten op macroscopische verschillen te determineren. Er bestaat niet voor niets een S.L. soort, dus zonder de  :micro:  gewoon S.L. aanhouden lijkt me veruit de beste optie.

JW_2all

Citaat van: Melchior van Tweel op februari 29, 2012, 20:40:57 PM
Sterrenschot? (=kots van bijvoorbeeld een reiger)

Sommige trilzwammen, zoals de Bruine, lopen ook zo uit na vorst. Plek in de gaten houden komende herfst, zou ik denken, op grond van soortgelijke ervaringen. Wat er nu zo uit ziet, zou in oktober wel eens heel mooi en fier overeind kunnen hebben gestaan. Het is trouwens een bijzondere kleur voor Sterrenschot. Meestal is dat helder en doorzichtig wit.

Sterrenschot wordt veroorzaakt door het opvreten van kikkers met in de reigermaag opzwellende kikkerdril, is mij altijd wijsgemaakt. Maar zelfs als er nog geen kikkers zijn (bij mij in de tuin zijn ze nog in winterslaap), ziet sterrenschot doorzichtig wit.
Groet,
Jan

adinda

#8
Het kan best wel Rode kelkzwam s.l. blijven Arno maar het kan toch geen kwaad om iemand op een kenmerk te wijzen net zo goed dat het vormen van conidiophoren op de sporen bij de Krulhaar voor deze soort een microscopische identifier is.
Met vriendelijke groeten,

Joop

Gert Kremer

Sterrenschot? Sommige trilzwammen
 
Ook Stekeltrilzwam kan dit zoiets laten zien, het is dan ook zo'n klodder slijm. Ik ben er nog niet achter of dit ouderdom is of het begin van de zwam.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.