Hoofdmenu

heel mooi

Gestart door Willy, februari 29, 2012, 10:12:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

Willy

Gewone kogelschieter sl
Opgekweekt in de vensterbank boven de cv.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Dieter

Willy, ik heb hier mss met opzet niet onmiddelijk op geantwoord want je hebt die vraag nog maar gesteld. http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=176267.0
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Willy

Ik heb deze geplaatst om ze te laten zien,vandaar
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Dieter

Citaat van: Willy op februari 29, 2012, 13:53:00 PM
Hallo Hannie,Deze heb ik opgekweekt boven de CV op konijnenkeutels.
Mijn vraag is wat zijn die kleine gele??

En ik antwoord op uw vraag.  ;)
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Linda13

Prachtige foto hoe heb je deze gemaakt met wat voor macrolens?
Groeten Linda

ratje

oh, oh durf ik nu wel  :o   Ik denk dat dit Piloborus is  ???

Willy

Met de Canon EF 100mm f/2.8 USM L IS macro.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

adinda

oh, oh durf ik nu wel  :o   Ik denk dat dit Piloborus is  ???

Poliborus crystallinus om precies te zijn Hannie :duim:
Met vriendelijke groeten,

Joop

Dieter

Hmm, op basis van wat kan jij nu zeggen dat dit crystallinus is? Pilobolus sp. is ok en niet piloborus.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

adinda

#9
Correct Dieter polibolus en op deze site is het leuk weergegeven http://botit.botany.wisc.edu/toms_fungi/mar2006.html en deze http://www.botanicalgarden.ubc.ca/potd/2010/07/pilobolus_crystallinus.php en hier nog een http://squaremetre1.blogspot.com/2009/01/dung-cannons-pilobolus-crystallinus.html (klik op there is a much better picture here). En zo zijn er nog wel meer sites Dieter in het Nederlands wordt hij de Gewone Kogelschieter genoemd alleen is de bijgaande foto op soortenbank.nl niet zo duidelijk.
Met vriendelijke groeten,

Joop

Linda13

Dank je wel voor de info ik heb dezelfde lens ik ga me wat meer bekwamen om ook zulke mooie foto's te krijgen.
Groeten Linda

Dieter

Daarmee is de vraag niet beantwoord. Er zijn meerdere soorten Pilobolus, en allemaal komen ze voor op mest (enkele zijn al op rivierafzettingen gevonden). Op basis van een foto kan je ze toch niet onderscheiden... En er staat ook Pilaira op, links zie je lange draadvormige stelen met een zwarte sporocarp, lijkt zelf niet echt op Pilobolus (wel in jong stadium). Willy deed er dus trouwens goed aan om Pilobolus sl. te gebruiken voor kogelschieter.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

adinda

#12
Dus de foto's op deze site geven volgens jou een verkeerd beeld van deze soort? Determinatie alleen van foto's kan inderdaad niet.  Die ragfijne draadjes met gele hoedjes is dat soms de Pilaira waar jij het over hebt die in een later stadium zwart worden? Ik kan nergens documentatie vinden van de Pilobolus soorten en de foto's komen overeen met hetgeen Willy laat zien. Van de andere soorten kan ik geen foto's vinden.  http://www.google.nl/search?q=pilobolus+crystallinus&hl=nl&pwst=1&qscrl=1&nord=1&rlz=1T4ACAW_nlNL459NL459&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=NKNOT5zMHMPpOeTH9OEN&sqi=2&ved=0CC0QsAQ&biw=1556&bih=868
Met vriendelijke groeten,

Joop

Dieter

#13
Google afbeeldingen niet als referentie gebruiken, het heeft wel een beeld maar wie zegt dat die determinaties daar goed zijn?

Pilaira ziet er zo uit. http://www.mycodb.fr/fiche.php?genre=Pilaira&espece=anomala&numphoto=2&source=list&filter=&numfiche=3082
Ik ga akkoord dat Pilobolus ook een zwart sporocarp heeft, maar daaronder die verdikking, die heeft Pilaira niet.

Met deze abstract zou je moeten weten wat ik bedoel: http://www.mycologia.org/content/103/1/36.abstract
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

adinda

#14
Volgens mij zijn de steeltje van Pilaira op de foto's die je laat zien dikker dan die van Willy's foto. En de verdikking onder het sporagmium is in feite het mechanisme die het sporagmium afvuurd. Goed uitgelegd op de derde foto van de site. Bovendien zijn het toch niet allemaal domme jongens die soort met naam op internet zetten?
Met vriendelijke groeten,

Joop

Dieter

#15
En dat heeft dan weer met het op zoek gaan naar licht te maken... De steel wordt dan lang en smal. Je kent het verschil tussen de geslachten duidelijk niet.  :-\


Fig 10.8 Diagrammatic representation of some coprophilous fungi. (a) Pilaira anomala (Zygomycota): the sporangiophore elongates to several centimetres at maturity and the spores 'flop' onto the surrounding vegetation. (b) Mucor racemosus (Zygomycota) with no special method of spore release. (c) Pilobolus (Zygomycota); see also (h) and (i). (d) Ascobolus sp. (Ascomycota); the tips of the mature asci project from the apothecium and are phototropic, shooting the ascospores towards a light source. (e) Sordaria sp. (Ascomycota); the neck of the perithecium is phototropic and the mature asci elongate up the neck to discharge the ascospores. (f) Coprinus sp. (Basidiomycota). (g) Sphaerobolus sp. (Basidiomycota); the large spore mass is shot from the cup-shaped fruitbody when the layers of this separate and the inner layer suddenly inverts. (h, i) Pilobolus, showing how the terminal vesicle of the sporangiophore acts as a lens to focus light and orientate the sporangiophore, and showing also the mechanism of sporangium discharge
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

adinda

#16
Ik ben hier op dit forum om iets te leren Dieter en het is inderdaad voor iedereen duidelijk dat ik niet het verschil weet tussen de twee soorten maar als ik jouw tekening zie dan is voor mij hetgeen is getekend onder (c) toch een pilobolus en geheel conform de foto van Willy. Als ik de tekst zo lees verlengt de steel van Pilaira zich alleen maar om de sporangiophore af te kunnen leveren op de omringende vegetatie (deze floppen en worden niet afgevuurd) en dit heeft niets te maken met het licht. Licht heeft wel iets te maken met Pilobolus want die richt zich wel naar het licht om het sporagmium af te vuren. Ook Ascobolus en Sordaria gebruiken volgens dit stuk het licht om sporen af te kunnen vuren. Ik ga wel even verder surfen want hier wil ik toch wel iets meer van weten.
Pilaira anamola heeft inderdaad wel iets met licht te maken maar dan alleen v.w.b. de groei en niet voor het afvuren van de sporenmassa zoals in Pilobolus. http://mic.sgmjournals.org/content/60/2/281.short en deze foto geeft voor mij een duidelijker beeld van pilaira http://www.flickr.com/photos/cornellfungi/478886873/
Sleutels van beide soorten staan overigens vermeld in Microfungi on miscellaneous substrates van Ellis and Ellis (blz 154 en 155) afbeeldingen op plate 51. Bovendien is er een duidelijk verschil in de betekenis van "flop" en "discharge" of twijfel je nu ook nog aan mijn kennis van de Engelse taal?
De foto van Willy laat voor wat mij betreft zowel Pilobolus als Pilaira zien.
In het volgende stuk wordt aangegeven dat soortenbepaling door fylogenetisch onderzoek met rDNA voorziet in een meer betrouwbare manier om soorten van Pilobolus te kunnen onderscheiden dan op de traditionele morfologische manier maar dat wil dus niet zeggen dat de laatste niet kan leiden tot een juiste (voorlopige) determinatie. http://www.mycologia.org/gca?allch=&submit=Go&gca=mycologia%3B103%2F6%2F1208
Maar waar het in eerste instantie om ging is de vraag van Willy wat de kleine gele soorten waren op de foto en daar heb je op geantwoord met Pilaira.
Met vriendelijke groeten,

Joop

Dieter

Ik zie dat je het begint te verstaan!  :duim:
Als je nu uw tekstje leest en kijkt naar wat ik eerder zei, dan zie ik niet waar het tegenstrijdig is. Ik zei niets over het afschieten naar licht bij Pilaira, wel over het groeien.
Die kleine gele zijn namelijk Pilaira in jonge toestand. Als je in de mest zelf kijkt zie je precies oranje/gele bolletjes zitten, dat is dan weer van Pilobolus.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

adinda

Sorry voor de misvatting dan  :angel: , maar waar ik in eerste instantie naar keek waren de Pilobolus exemplaren en niet de onrijpe gele Pilaira. Heb net nog even de foto's van de keutel bekeken op waarneming en daarop zijn inderdaad alleen maar rijpe Pilaira te zien de Pilobolus blijft daar verborgen. Dus op zich interessant om de close-up foto te plaatsen anders was deze discussie niet tot stand gekomen over het verschil en de uitwerking van licht op beide soorten.
Met vriendelijke groeten,

Joop

Willy

#19
Allebei bedankt vindt het allemaal erg leerzaam.
Dus het zijn 2 soorten Pilobolus sl en Pilaira sl.
Komt dit op meer uitwerpselen voor?
Deze heb ik vandaag nog gemaakt.
Gr,Willy
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

adinda

Hou het daar maar op en in principe kunnen ze op alle mestsoorten van graseters voorkomen Willy
Met vriendelijke groeten,

Joop

ratje

ik heb ze gisteren op een uilenbal gevonden, ook al eens op vossebessen die door een voo verorberd waren en uitgebraakt. Op een schil van een sinaasappel ook al eens.

Willy

Heb je van die braakbal nog een foto gemaakt ?
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

ratje

Citaat van: Willy op maart 01, 2012, 16:54:59 PM
Heb je van die braakbal nog een foto gemaakt ?
ja, er zaten niet zoveel gele, meer zwarte puntjes op

lucknijnsberg

Hannie,
ik denk meer aan een vossendrol ipv uilenbal.
Groet Luc

ratje

Citaat van: lucknijnsberg op maart 01, 2012, 19:48:41 PM
Hannie,
ik denk meer aan een vossendrol ipv uilenbal.
Groet Luc
Het zou een mogelijkheid zijn, die leven daar wel. (uilen ook in de naaste omgeving) Zijn die dan ook zo wit als ze drogen? Ik heb hem nu voorzichtig nat gemaakt. :-\

Melchior van Tweel

Als je de drollen/bollen nog hebt is het verschil gemakkelijk te zien. Met schedels en hele botten -> Uilenbal, anders drol.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ratje

Citaat van: Melchior van Tweel op maart 02, 2012, 17:49:46 PM
Met schedels en hele botten -> Uilenbal, anders drol.
dat is me bekend, nog geen tijd gehad om er "in te duiken"  :P  Morgen is er weer een nieuwe dag, (hoop ik dan maar)

xenion

Trouwens oppassen met vossendrollen i.v.m. vossenlintworm, ik laat die dingen het liefst liggen.
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op maart 02, 2012, 20:51:11 PM
Trouwens oppassen met vossendrollen i.v.m. vossenlintworm, ik laat die dingen het liefst liggen.
Ja goed dat je daar voor waarschuwt.  :duim:  Ik heb er ook nog niets mee gedaan, ga morgen eerst beter kijken en anders in de Container.