Struik onbekend Leeuwarden

Gestart door Merel, februari 08, 2019, 22:09:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Merel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Het betreft deze waarneming:
https://oudeversie.waarneming.nl/waarneming/view/167320334
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2018-08-21 Leeuwarden
Foto's:






Graag wil ik weten welke soort struik dit is. Komt me erg bekend voor, maar ik kom er niet uit. Graag jullie reacties!
Dank, Merel
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rien Ondersteijn

Symphoricarpos moet ik aan denken.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

Het is een eerder afgezette Lonicera. Waarschijnlijk L. xylosteum.

Merel

Ik had wel bij Wilde kamperfoelie gekeken, maar niet bij andere soorten. Het blad lijkt daar wel het meeste op. Sneeuwbes is ook goede suggestie.
De reden dat ik het vraag is om de mijnen op het blad te determineren. Daarvoor moet de waardplant bekend zijn. De geslachtsnaam is dan overigens voldoende. Ik dacht in eerste instantie (niet goed gekeken) aan vogelkers, maar de sleutel voor die mijnen klopte niet. Toen de foto's van de plant nogmaals bekeken en kwam tot de conclusie dat ik de plant niet kende.
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga de sleutel voor genoemde soorten nog even doornemen, kijken wat het meest overeen komt.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rien Ondersteijn

Ik denk dat Sipke t goed zag met Lonicera ,hoewel ik de bladeren erg rond vind voor Xylosteum.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Giel van der Pluijm

Deze mijnen zie ik vaker op sneeuwbes, het gal is misschien afkomstig van Aulagromyza hendeliana.

Sipke Gonggrijp

Citaat van: Rien Ondersteyn op februari 09, 2019, 14:31:37 PM
Ik denk dat Sipke t goed zag met Lonicera ,hoewel ik de bladeren erg rond vind voor Xylosteum.
Dat komt dus omdat de struik eerder is afgezet. Dan veranderd het blad qua vorm en grootte heel vaak.

Merel

Ik had misschien nog duidelijker moeten maken dat het in een gemeentelijk beheerd park staat.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer