Wants op vuurland Argentinie

Gestart door A. Soeting, februari 28, 2012, 16:05:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

A. Soeting

Deze wants zit op de mouw van een trui, zo groot als een klein lieveheerbeestje.
Weet iemand welke wants dit is.

Lida

Arp

#1
Deze eveneens naamloze heeft wel enige gelijkenis - misschien dat met het de bes/plant erbij makkelijker zoeken is dan met waardplant "trui"  ;)


P.S. Volgens deze pagina zou Phorbanta variabilis dan een optie kunnen zijn .. ? Komt die op Vuurland voor ?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A. Soeting

Beste Arp.

Die Berberissoort (Calafate) stond hier wel heel veel maar de wants wijkt wel af van de foto waarnaar je verwijst, maar als hij erg variabel is zoals zijn naam ook luidt, zou het die Phorbanta variabilis best kunnen zijn.
Dat hij op een trui ging zitten daar kan ik ook niets aan doen.

Lida



Arp

#3
Hoi Lida,

Jouw wantsje is denk ik een 4e stadium nimf en die van mijn link vermoedelijk(?!) een 3e stadium, maar het kan natuurlijk net zo goed ook een hele andere soort zijn. Het was maar een suggestie voor een insteek om verder te zoeken.

De genoemde soort komt in die uithoek van Chili en Argentinië gezien deze pdf in elk geval wel voor. Misschien kan de auteur het beestje voor je op naam brengen, ongeacht welke soort het mag wezen.

P.S. of wellicht deze auteurs (Note: winnaars van een project voor scholieren - zie hier - met e-mail adressen :) )?:

Osorio, G.; Carvajal, M. (2010) Estudiando la metamorfosis en chinches: descripción de los últimos dos estados juveniles de Phorbanta variablilis (Signoret, 1864). XI Feria Científica Escolar del Liceo María Mazzarello, 26-28 de mayo en Puerto Natales, Región de Magallanes, Chile.

Ik neem aan dat je zelf met Spaans uit de voeten kunt?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A. Soeting

 Hallo Arp

Sorry maar ik ken geen woord Spaans.

Lida

Arp

'ké, ben even zo vrij geweest meneer Faúndez ermee lastig te vallen. Auteur van:

Faúndez, Eduardo I. (2007) Lista de las especies de Acanthosomatidae (Insecta: Hemiptera) de la región de Magallanes (Chile). - Anales Instituto Patagonia (Chile), Vol.35(1), pp.75-78. PDF

Citaat van: A. Soeting op februari 29, 2012, 22:39:23 PM
Sorry maar ik ken geen woord Spaans.
Jammer, bij zo'n reis. Maar het zal ongetwijfeld mooi geweest zijn *jaloerskijk* ;)

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Dat ging vlot :)

Eduardo Faúndez denkt dat het met grofweg 80% zekerheid een nimf van de Acanthosomatidae Sinopla perpunctatus is. Hij meldt dat deze thuishoort op bomen van het geslacht Nothofagus en vraagt of die ook op de vindplaats aanwezig waren.

Hij gaat ook in op de Berberis, omdat het daar dan een dwaalgast zou moeten zijn - ik ga dus nog vragen of hij voor beide nimfjes Sinopla perpunctatus in het vizier heeft, maar eerst maar even weten of Nothofagus bij jouw vindplaats stond.

Had je de waarneming op observado ingevoerd?

Hier is wat info over en een foto van de nimfjes van Sinopla perpunctatus:
http://biostor.org/reference/76450
http://www.flickr.com/photos/ramonreyescarrasco/3366400206/
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A. Soeting

Beste Arp

Er stonden daar inderdaad Nothofagus bomen. Trouwens dat is wel de meest algemene boom in Vuurland.

Lida

Arp

#8
Ha Lida,

Ik had nog eens wat puntjes op de i gevraagd :) :

De nimf op Berberis (op de door mij gelinkte foto) moet inderdaad een derde stadium Phorbanta variabilis zijn. Eduardo was er blij mee, want deze zijn niet goed bekend/beschreven.

Voor de nimf op jouw foto houdt hij een slag om de arm omdat er nog een tweede soort van het geslacht Sinopla in het gebied voor kan komen (Sinopla humeralis) waarvan de nimfjes niet bekend zijn en die er dus eventueel ook sprekend op zouden kunnen lijken.

Invoeren als onzekere Sinopla perpunctatus met link naar dit topic lijkt me een verdedigbare optie :)

Heb de soort maar even aangevraagd ...

En Hisko is snel :) :right: http://observado.org/soort/view/240056
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A. Soeting

Hallo Arp

Ik weet niet waarom maar het lukt niet om hem in te voeren.
Probeerde er ook de foto bij te zetten maar krijg geen  [bladeren]. Hoe doe ik dat dan.
De datum deed ik ook verkeerd. Zag ik nadat ik op OK gedrukt had. Wilde het wijzigen en toen bleek er helemaal niets te staan.
tot 3 x toe geprobeerd.

Lida.

Arp

Hoi Lida,

Ik zie om te beginnen de waarneming niet, dus daar is al iets mis gegaan. Dan lukt een foto erbij ook niet ;)

Wat meestal verkeerd gaat is dat mensen vergeten de "soortgroep" eerst te veranderen (hier: "Wantsen, Cicaden en Plantenluizen"). Let goed op dat alle verplichte velden (met rood uitroepteken !) zijn ingevuld en dat er nadat je op [OK] hebt geklikt (onderaan) geen foutmelding komt (in een gele balk bovenaan).

Als het gelukt is staat er onderaan de waarneming een link "Foto toevoegen" ofzo. Deze resulteert in een pop-up venster en dat zou door sommige browsers onderdrukt kunnen worden. Klik deze Druk eventueel op de middelste muisknop, of Ctrl+linksklik of klik rechts en kies om de link in een ander tabblad of venster te openen...

Lukt het dan wel?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A. Soeting

Hallo Arp

Ik heb het weer geprobeerd maar als ik de naam invoer gaat het hele vakje op rood.
De naam Sinopla perpunctatus wordt kennelijk niet geaccepteerd.
Volgens mij heb ik echt alles goed ingevuld.

Lida

Arp

Ik heb net probleemloos een waarneming voor deze soort op Vuurland ingevoerd. Zowel met intikken van de soortnaam, als ook met knip/plak geen probleem ...

Citaat van: A. Soeting op maart 06, 2012, 20:54:16 PM
als ik de naam invoer gaat het hele vakje op rood.
Dat kan ik niet reproduceren  :huh: Zelfs als ik bewust een tikfout maak wordt er niks rood - ik krijg alleen een foutmelding in een gele balk bovenaan ..  :huh:

Ik vraag of Hisko er naar kijkt  :-\
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

A. Soeting

Sorry maar ik heb vaker waarnemingen ingevoerd. Deze wil niet lukken, volgens mij heb ik niets fout gedaan.
Alles wat ik moest invullen ingevuld. Daarna wordt de achtergrond waar de soortnaam staat helemaal rood. Dit heb ik niet eerder gezien. De soortnaam kopieer ik vanuit waarneming.nl forum. Die kan ik dus niet fout intikken.
Ik denk dat ik het maar opgeef.

Lida.

harry60

#15
Je kan de naam wel kopieren maar dat werkt niet... althans plakken is ok maar haal de laatste letter even weg met backspace zodat je de naam kunt selecteren uit de database en dan ok drukken.
Je moet altijd de naam uit de database selecteren.
Als je de naam alleen maar kopieert en plakt word deze niet geaccepteerd.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Of begin met intikken, na de eerste 3 letters (Sin...) staat de soort al bovenaan in het rollijstje onder het invoerveld.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A. Soeting

Hallo Arp

Het is eindelijk gelukt.
De boosdoener was inderdaad het kopieren en de datum die hier in een voor Nederland ongebruikelijke volgorde moest worden gezet.

Lida.

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)