Wat meeuwen op onzeker..

Gestart door Stefan van Ettinger, februari 28, 2012, 14:12:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stefan van Ettinger

Hoi,

ik probeer wat beter thuis te geraken in de Larus'jes, dus ben op zoek naar verificatie voor de volgende waarnemingen.

2e winter zilvermeeuw?
http://waarneming.nl/waarneming/view/63350789
onzeker Zilvermeeuw - Larus argentatus gezien op 2012-02-25 Hollandsche IJssel - Nieuwerkerk aan den IJssel
Foto's:



2e winter grote mantel?
http://waarneming.nl/waarneming/view/63350679
onzeker Grote Mantelmeeuw - Larus marinus gezien op 2012-02-25 Hollandsche IJssel - Klein Hitland
Foto's:


3e winter zilvermeeuw?
http://waarneming.nl/waarneming/view/63080505
onzeker Zilvermeeuw - Larus argentatus gezien op 2012-02-09 Zandvoort - strand noord
Foto's:


Alvast heel erg bedankt voor jullie bijdrage!
Met vriendelijke groet,
Stefan van Ettinger

theomuusse

Leuk.
Klopt allemaal best.
De grote mantel lijkt me een eerste winter (maar wel met geruide grote dekveren?).
De laatste zilver is ook een 2e winter, net als de argentatus daarboven.

Theo

Rudy_Offereins

De onderste zou ik op basis van de bijna witte staart, de bleke vlek op de onderzijde van P10 en de egale mantel toch een 3e winter noemen.

Rudy
Vriendelijk groet, Rudy

arnoldwijker

he, maar die bovenste is toch een adulte stormmeeuw?  8)

Stefan van Ettinger

Bedankt voor jullie reacties! Ben ik toch een heel eind gekomen met die kleden! Adulte storm was me uiteraard al gelukt, die herken ik onderhand vrij snel in al zn kleden. Toch fijn dat die beestjes net wat kleiner zijn
Met vriendelijke groet,
Stefan van Ettinger

nlzorg01

Citaat van: Rudy_Offereins op februari 28, 2012, 17:39:18 PM
De onderste zou ik op basis van de bijna witte staart, de bleke vlek op de onderzijde van P10 en de egale mantel toch een 3e winter noemen.

Rudy
Lijkt me toch een 2de winter (3kj).
Heb je de ring overigens ook even afgelezen?

Groeten,
JanZ

Rudy_Offereins

Citaat van: nlzorg01 op februari 28, 2012, 23:35:06 PM
Citaat van: Rudy_Offereins op februari 28, 2012, 17:39:18 PM
De onderste zou ik op basis van de bijna witte staart, de bleke vlek op de onderzijde van P10 en de egale mantel toch een 3e winter noemen.

Rudy
Lijkt me toch een 2de winter (3kj).
Heb je de ring overigens ook even afgelezen?

Groeten,
JanZ


Heb hierboven met argumentatie uitgelegd waarom ik het een derde winter vind, dan ben ik ook benieuwd naar jou argumentatie voor een tweede winter.

Rudy
Vriendelijk groet, Rudy

Leon Edelaar

Ik ben ook wel benieuwd waarom het een 2e winter vogel zou zijn.
Ik label namelijk bijv. bijgevoegde vogel nog als 3e winter (IJmuiden 26-02-12).
Dit op grond van witte oksels, grijzige (adult-achtige) venster en de grijzige armpennen.
Dit ondanks het ontbreken van spiegels, een behoorlijke zwarte staart en het ontbreken van enig grijs in de dekveren.
vr.groet
Leon Edelaar

Rudy_Offereins

Wauw Leon, dat zijn de echte krakers!
Je hebt gelijk met je leeftijdsbepaling. Wat je er nog aan kunt toevoegen is de aanwezigheid van adult-type tertials en ik vermoed dat de gele snavel en -punt ook meehelpt, al gebruik ik zelf snavelkleur zeer spaarzaam voor leeftijds- en soortbepaling.

Groet, Rudy
Vriendelijk groet, Rudy

ruud_altenburg

Leon, Rudy, waar zijn de lichte topjes op de handpennen die een 4kj toch zou moeten hebben? En waarom hebben p3-5 in Leons vogel duidelijk bruinige tekening, contra adultachtige veren? En waarom zou een 3kj geen adultachtige tertials mogen hebben?
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Leon Edelaar

Hoi (Ruud),
Dank voor je reactie, want het is niet helemaal toevallig dat ik deze vogel geplaatst heb.
Ik heb zelf namelijk lang zitten twijfelen over de juiste leeftijd bepaling.
Op grond van de genoemde uiterlijke kenmerken heb ik er dus een derde winter/4e kj van gemaakt.
Ja, zulke tertials (en zonodig ook zo een snavel tekening) kunnen ook op een 2e winter.
En ja, P3 t/m 5 zijn bruinig c.q. niet adult-achtig.
En ja, lichte okselveren kunnen ook bij een 2e winter.
En ja, lichte toppen aan de handpennen ontbreken. Dit vond ik nog het lastigste aan deze vogel en het is dan ook terecht dat je dit noemt.
Voor mij heeft de doorslag geven dat in ieder geval P1 en 2 grijs/adult-achtig zijn. Dit in combinatie met grijzige armpennen.
Met name van dit laatste is mij niet bekend dat een tweede winter dit kan tonen.
Misschien is het een kwestie waar je (bij een ongeringde vogel) de meeste waarde aan toekent.
Ik laat me echter graag overtuigen van mijn onjuiste leeftijdsbepaling.
Ik heb op de org-site nog gezocht naar iets vergelijkbaars, maar niet gevonden. Ik heb groot ontzag, respect en waardering wat de org-leden doen, met name door de grote hoeveelheid foto's van geringde vogels zodat de herkomst en leeftijd vast staat. Helaas zijn het wel veelal zittende vogels en zijn er relatief weinig vluchtplaatjes. Dat zou in dit geval geholpen kunnen hebben. Ik heb niet alle pagina's doorlopen, dus misschien heb ik een voorbeeld gemist.
Heb jij een dergelijk voorbeeld in je collectie (of kun je verwijzen naar een site)?
Of moet ik je opmerkingen anders begrijpen: bij het ontbreken van lichte topjes is het nooit een derde winter (al zou de binnenhand grijs zijn, de vogel een een (witte) spiegel hebben en de armpennen ook grijs zijn)?
Alvast bedankt voor de vervolg reactie.

leon


maartenwielstra


ruud_altenburg

Leon, het waren een paar prikkelende vragen! ;) Er lijken derde generatie armpennen aanwezig te zijn en dat valt slecht te rijmen met een 2e winter. Andersom toont jouw vogel wel erg veel immature kenmerken, zie bv ook de handdekveren. Ik zou er eerlijk gezegd geen definitieve leeftijd op durven plakken.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

nlzorg01

#14
Citaat van: Rudy_Offereins op februari 29, 2012, 11:13:14 AM
Citaat van: nlzorg01 op februari 28, 2012, 23:35:06 PM
Citaat van: Rudy_Offereins op februari 28, 2012, 17:39:18 PM
De onderste zou ik op basis van de bijna witte staart, de bleke vlek op de onderzijde van P10 en de egale mantel toch een 3e winter noemen.

Rudy
Lijkt me toch een 2de winter (3kj).
Heb je de ring overigens ook even afgelezen?

Groeten,
JanZ


Heb hierboven met argumentatie uitgelegd waarom ik het een derde winter vind, dan ben ik ook benieuwd naar jou argumentatie voor een tweede winter.

Rudy
Hoi Rudy,

Ik ben toch wat kort door de bocht geweest wat betreft mijn commentaar. Ik had net het afgelopen weekend een zekere 2de winter (want geringd) op de foto gezet en was ervan overtuigd dat Stefans'  vogel daar erg op leek. Niet dus als je goed kijkt. Foto heb ik bijgevoegd.
Voor de aardigheid ook nog een andere 2de winter toegevoegd; geringd in Noord-Duitsland en mogelijk een tatus.

Blijft intrigeren die meeuwen.

Groeten,
JanZ

Leon Edelaar

Ruud,
Prima hoor. Prikkelen mag altijd (zeker zolang het geen steken wordt).
In het veld zou ik deze vogel ook een 2e winter hebben genoemd gezien deze vele immature kenmerken. Pas toen ik de foto's bekeek vielen mij de 3e generatie armpennen op.
Jammer dat de vogel geen mooie kleurring droeg.
leon