Welke bekerzwam?

Gestart door KGT, december 19, 2006, 13:47:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

KGT

1 op afgezaagde boomstam
Gerco

KGT

2 op akker
Gerco

KGT

samen met de grote oranje bekerzwam, telkens in de buurt.
Gerco

ac.billekens

#3
foto 1
mogelijk gewone melkbekerzwam


KGT

dank je, Deze had ik ook in gedachte, voor nr2 dacht ik aan Vroege bekerzwam
wacht nog even af  ^_^  
Gerco

Gert Kremer

foto 2 Anemonenbekerzwam?
deze kwam ik toevallig tegen.
Gert
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

KGT

verdere info , in grote aantallen  op bemeste akker rond 4cm tot wat groter. verder vanbinnen donkerdere kleur.leemgrondgebied,  denk telkens samen met Grote oranje bekerzwam daar een fel oranje dan weer buine zowat afwisselend, hoewel deze oranje kleiner waren begin ik hier ook aan te twijfelen.zal deze  er seffes ook bij posten :duim: allen dank om mee te denken.
Gerco

KGT

nog ééntje
Gerco

KGT

Grote oranje bekerzwam toch?
Gerco

Arno van Stipdonk

#9
Ja, die Grote oranje bekerzwam is zeker goed.
Die andere weet ik zo niet. Heb je ze toevallig ook gecontroleerd of er melk uitkomt als je er een stukje afbreekt?

KGT

dank je  :duim:  betreft nr2 valt hier een soort te doorstrepen dat zeker niet is?
           
- ook Gewone melkbekerzwam
- Vroege bekerzwam
- Anemonenbekerzwam

of komt er eventueel nog andere in aanmerking.
Gerco

Arno van Stipdonk

Heb je bij soort 1 gecontroleerd of er melksap uit kwam als je een stukje afbreekt? En verkleurde de melk eventueel?
Soort 2 lijkt inderdaad veel op de Vroege bekerzwam. Deze staat vaak op bemeste plaatsen.  

KGT

ow srry, helaas geen stukje afgebroken,door gebrek aan kennis en gedachte dat voldoende was. weer al iets geleerd maar welke soort zou dan geweest zijn,?
Gerco

Arno van Stipdonk

Misschien de Gewone melkbekerzwam die al genoemd werd. Het melksap verkleurt aan de lucht snel zwavel- tot dooiergeel.
Neem je nooit een veldgids mee in het veld?

KGT

nr 1 kwam meer voor als gekrulde vorm dan mooi bekermormig
meeste op buiten kant schors van stam  
Gerco

Arno van Stipdonk

DAn denk ik dat het de Grote houtbekerzwam is. :)  

han.endt

Anemonenbekerzwam komt niet in aanmerking: voorjaarssoort, gebonden aan bosanemoon, ander biotoop.

KGT

jawel gerhardt veldgids maar geraak er nog niet goed uit om welke soort het nu zou gaan erg moeilijk als  beginner zijn nog maar enkele soorten waar ik van kan zeggen ja dat is het. vb grote stinkzwam,vliegenzwam ... snap je  :D  
Gerco

han.endt

Ik vraag me ook af of plaatjes kijken hier de juiste benadering is. Er zijn zoveel soorten bekerzwam.

Arno van Stipdonk

Dit klopt. We kunnen je wel op weg helpen maar zekerheid zul je niet krijgen. Bekerzwammen zijn van foto's bijna niet te determineren. Vooral deze bruine bekerzwammen waar er vele van zijn.  

KGT

De meest algemeen voorkomende omgeving heb ik aangeduid maar inderdaad in één boek komt plaatje weer anders over dan in ander, soms vind je wel super gelijkend ook beschrijving maar meestal is dit dus niet het geval.  welke werkwijze volgen jullie zoal
is zo'n boek met determinatie sleutels een aanrader ,tips zijn altijd welkom.
maar zal wel zoals met alles zijn stapje voor stapje meer kennis opdoen.
Gerco

KGT

is inderdaad niet eenvoudig maar ben heel erg dankbaar voor alle hulp voor  het hoogst waarschijnlijke te bekomen.  thnx
Gerco

Arno van Stipdonk

#22
Citeerjawel gerhardt veldgids maar geraak er nog niet goed uit om welke soort het nu zou gaan erg moeilijk als  beginner zijn nog maar enkele soorten waar ik van kan zeggen ja dat is het. vb grote stinkzwam,vliegenzwam ... snap je  :D
De Gerhardt is een prima veldgids. Ik bedoelde hier dus ook niet om deze te gebruiken om plaatjes te kijken maar hier staan ook handige tips in voor determinatie in het veld. Kijk maar eens bij de Gewone melkbekerzwam. Hier staat dat deze melksap heeft en aan de lucht geel verkleurt. Daarom is een veldgids altijd handig om bij te hebben. Je moet dan inderdaad wel ongeveer weten bij welke soorten je moet zoeken. Maar aldoende leert men. :)

Verder is bij deze bekerzwammen het substraat heel belangrijk en kun je vaak diverse soorten uitsluiten. Maar om een soort zeker te benoemen is bijna altijd de micro nodig.

KGT

Gerco