2 miljoenpoten

Gestart door Botervlieg, februari 26, 2012, 18:15:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Vandaag twee miljoenpoten gevonden. Welke zijn het? Heb in de familie-overzichten zitten zoeken, maar kwam er niet uit.

http://waarneming.nl/waarneming/view/63359234
Miljoenpoot onbekend - Diplopoda indet. gezien op 2012-02-26 Haarlem - Van Leeuwenhoekpark


http://waarneming.nl/waarneming/view/63358887
Miljoenpoot onbekend - Diplopoda indet. gezien op 2012-02-26 Haarlem - Van Leeuwenhoekpark


Groetjes, Marleen

mberg

Dag Marleen,

foto 1: Waarschijnlijk Cylindroiulus brittanicus, mogelijk C. latestriatus. Vanaf een fot niet te determineren. Aangezienhet waarschijnlijk rijke grond betreft vermoed ik de eerste soort.

foto 2: Brachyiulus pusillus.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Botervlieg

Hallo Matty,

Bedankt voor je hulp!

Wat bedoel je met "rijke grond"? Waar is dat (voor een leek?) aan te zien/herkennen? Ik hoor wel vaker mensen iets zeggen over voedselrijke grond en zure steen enzo, ik heb geen idee hoe je dat kunt weten. Weet jij (of iemand anders?) waar ik daar meer over kan lezen? En dan het liefst in voor een  leek begrijpelijke taal?

Groetjes, Marleen

mberg

Dag Marleen,

Met rijke grond bedoel ik grond die rijk is aan voedselstoffen en rijk is aan kalk. Denk aan matig vochtige tot vochtige tuingrond, parkgrond, kleigrond (rivier en zeeklei). Grond waar brandnetels groeien of veel groen gras.

Arme grond is los zand, zoals in de duinen. Weinig vocht, weinig voedingsstoffen. Korte planten, open vegetaties enz.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging