Dode pissebedden, door de kou?

Gestart door Botervlieg, februari 25, 2012, 20:11:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Vandaag in de AWD héél veel blokken hout opgetild / omgedraaid om te zoeken naar beestjes eronder. Uiteraard, nadat ik had gekeken, het blok weer netjes teruggelegd.

Halverwege de route, trof ik onder een flink blok een compleet massagraf van pissebedden aan.

Dood door de strenge vorst ? Komen jullie ook (veel) dode pissebedden tegen?

http://waarneming.nl/waarneming/view/63327977
Pissebed onbekend - Isopoda indet. gezien op 2012-02-25 Zandvoort (gemeente)





Groetjes, Marleen

Date Lutterop

Lijkt me toch wel. Heb vanmiddag even wat potten en stenen opgetild in de tuin: precies hetzelfde beeld. Maar ook een groepje die-hards (blijkbaar), die het overleefd hebben.

Groet,

Date


Botervlieg

Citaat van: d.lutterop op februari 26, 2012, 15:16:43 PM
Lijkt me toch wel. Heb vanmiddag even wat potten en stenen opgetild in de tuin: precies hetzelfde beeld. Maar ook een groepje die-hards (blijkbaar), die het overleefd hebben.

Dank je wel voor je moeite, Date!

Vond het toch wel apart. Enerzijds logisch, het was enorm koud. Maar aan de andere kant, wat een enorme hoeveelheid...

Arp

Hay beschrijft dit ook mooi in zijn publicaties over de Ooijpolder. Behalve bij kou komt dit ook voor bij extreme warmte. De beesten zoeken tijdens geschiktere weersomstandigheden een onderkomen(voor de dag) en komen er bij extreme verandering te laat achter dat het onderkomen in die situatie ongechikt is. Als de plek geïsoleerd ligt kunnen ze dan ook niet meer weg (buiten het onderkomen nog heter/kouder dan erin).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Botervlieg

Bedankt voor het delen, Arp. Dat wist ik helemaal niet. Interessant om te weten!

mberg

#5
Dame / Heren,

Pissebedden kruipen in de grond en in dood hout om te ontsnappen aan vorst. Gaan ze niet diep genoeg of raakt de stronk tot in de kern bevroren dan hebben pissebedden een probleem. Dit jaar opvallend veel vorststerfte door de extreme koude van de afgelopen winter.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Botervlieg

Dank je wel, Matty.

Misschien een gekke vraag, maar is het belangrijk om in  zo'n geval ook te registreren waar / hoeveel dode pissebedden je vind?
Ik bedoel om in de gegevens duidelijk te maken dat het een jaar was waarin dus veel pissebedden dood gingen?

Of is dat totaal niet interessant?

Groetjes, Marleen

mberg

Dag Marleen,

Jazeker, dit soort waarnemingen zijn wel degelijk interessant, vooral als je langere tijd steeds dezelfde plekken bezoekt en dit soort waarnemingen vastlegt. Dan kun je jaren met elkaar vergelijken om er zo achter te komen dat een dergelijk fenomeen zich voordoet

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Botervlieg

Dank je wel Matty.

Ik loop al bijna 1,5 jaar in de AWD regelmatig dezelfde route en bepaalde plekken controleer ik ook elke keer.

Dit blok had ik voor de winter ook opgetild. Veel pissebedden en 2 kikkertjes.
Nu na de winter vond ik al die dode beesten en ook 1 dode kikker terug.

Groetjes, Marleen