Lijkt wel een Alien.

Gestart door Remco (en Violet), februari 26, 2012, 09:07:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

Remco (en Violet)

Is dit de larve van een soort Kameelhalsvlieg - Raphidioptera ?
Of is het wat anders ?

Gistermiddag gevonden in een vogelhuisje welke ik schoongemaakt heb. Er hadden Pimpelmeesjes in gebroed.





Alvast bedankt, Violet en Remco
Groeten (Violet en) Remco

www.vlinderseemland.nl/

Ton van Haaren

tis een pop van iets, en ik vermoedt van een kever, gezien de bijtende monddelen. Je ziet ook al vleugelschedes, wat meestal niet voorkomt bij larven.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Arp

#2
Het lijkt me inderdaad de pop van een kameelhals. Geinig hieraan is dat deze, tenminste in een deel van de popfase, mobiel zijn en bijvoorbeeld als pop gewoon aan de wandel gaan om een plaatsje te zoeken om uit te sluipen.

P.S. Hebben jullie deze bewaard?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Violet (en Remco)

Heren, dank voor de reacties  :duim:
Beestje beweegt inderdaad af en toe een klein beetje, en ja, we hebben hem nog.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Arp

Gaan jullie 'm uitkweken? (zo niet, wil ik het wel proberen)

Zou niet te moeilijk moeten zijn, bedje van vochtig houtmolm/schors of misschien wel alleen maar tissue ofzo - in elk geval niet laten uitdrogen. Stokje erbij voor het vleugels oppompen. Het is niet helemaal duidelijk of de pop voedsel opneemt, ik lees daar tegenstrijdige dingen over, voor de zekerheid wat bladluis of ander kleingrut erbij.

Zou niet meer al te lang moeten duren
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Violet (en Remco)

Thanks Arp, we gaan het proberen, al zijn we niet echt goed in uitkweken...
Klinkt allemaal wel interessant in ieder geval!

Maar hoe lang is 'niet meer al te lang'?
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Arp

#6
Ik heb de indruk dat dit een nog behoorlijk verse pop is, ook het feit dat het beest weinig bewegelijk is wijst daarop.

Deze fase brengen ze normaalgesproken door in de beschutte omgeving van een poppenwieg die de larve voor de verpopping in zacht hout onder schors heeft uitgeknaagd.

Ik zou een ruime glazen pot nemen of een tupperware bak ofzo en er een laagje aarde in doen - dit vooral omdat zo de vochtigheid wat gereguleerd kan worden (aarde vochtig houden, niet nat). Het verdient aanbeveling om de aarde voor het gebruik te 'nuken' (een minuutje of twee op volgas in de magnetron), dan zijn eventueel schadelijke levensvormen erin wel dood. Af laten koelen en gebruiken.
Op/in de aarde een plaatje schors (eventueel voor gebruik een uurtje in water en daarna droogdeppen) en daarop een kamertje maken door houtmolm/snippers of mos of dergelijke erop te strooien en met de vinger het midden vrij maken. Pop erin en afdekken met een tweede stuk schors. Naast deze poppenwieg één of twee takjes (een dunne en een dikke?) rechtop zetten of een stuk schors rechtop, zodat de pop bij uitsluipen een vertikaal houtvlak vindt om tegenop te kruipen.

Gemiddeld ongeveer twee weken (give or take) na de verpopping wordt de pop aktief (is dan donkerder gekleurd dan deze) gaat aan de wandel en zal een plek zoeken om uit te sluipen.

Als we er vanuit gaan dat deze pop misschien een dag of twee-drie oud is(?) dan duurt het dus grofweg nog een 10-15 dagen. In de tussentijd de vochtigheid in de pot/doos reguleren door af en toe wat water op de aarde rond de (namaak) poppenwieg te druppelen.

Als mensen betere methodes hebben hoor ik het graag :)

P.S. Voedsel erbij is hooguit pas nodig(?) als de pop weer in beweging is gekomen en niet direct uitsluipt
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)