"Grijze muizen"

Gestart door zuilim, februari 25, 2012, 14:14:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Altijd weer van die structuren om de kop van oude bakstenen muurtjes. Ze lijken allemaal op elkaar met dat onbestemde kleurtje. Had ik de flesjes moeten hanteren of is het ook zonder oplosbaar? Wie weet hier wijs uit.

De onderste is Porpidia soredizodes lijkt me bij later en nader inzien.

Groeten,
Karel Brussee.

waterland01

De laatste is in ieder geval Porpidia soredizoiodes, maar de overige foto's vind ik te vaag om er iets over te zeggen. Zeker bij steensoorten moet je er veel dichter op met je lens om er iets zinnigs over te zeggen. Al gebruik je een postzegelloepje voor je lens, dat scheelt al flink...
Henk Timmerman

zuilim

Dag Henk,
In elk geval één van de twee door jou bevestigd.
Overigens zijn beide foto's vlak bij elkaar gemaakt en op de zelfde wijze.
Eén ervan is blijkbaar toch voldoende als basis voor determinatie.

Ik neem aan dat je met postzegelloepje zo'n plat inklapbaar loepje bedoeld. Dradenteller heet zo'n ding als ik het wel heb.
Maar Henk, heeft het "opblazen" van een foto die zo dichtbij mogelijk (voor mij 3 cm) is gemaakt niet het zelfde effect?

Groeten,
Karel.

waterland01

Nee, duidelijk niet. Probeer het maar eens. Het beste gaat het met een fototoestel met een heel kleine lens,
bijvoorbeeld die van je mobieltje. Daarmee kun je voor determinatie heel redelijke resultaten behalen.
Beter een niet 100 procent goede foto van dichtbij dan een 100 procent goede foto van te ver af,
want het gaat vaak om de details.
Henk Timmerman

zuilim

Hallo Henk,
Ben zeer tevreden (als alles mee zit) met de resultaten van mijn lichtgewicht "vestzakcameraatje". Mijn mobieltje, soms handig, wordt door mij zelden gebruikt en dan alleen waarvoor het in essentie bedoeld is. Dus zonder fotogedoe.

Het valt niet eens mee om een postzegelloepje te vinden dat passend is voor de doorsnede van het lensje van mijn cameraatje en de voor scherpte minimaal in acht te nemen afstand tot het te fotograferen mos. Ik blijf er naar op zoek.

Overigens denk ik dat de eerste foto's ook wel eens Dunne blauwkorst zou kunnen zijn. Ik zie met de laatste twee foto's vergelijkbare structuren.
Dank en groeten,
Karel.

waterland01

Karel,

Ik bedoel zo'n dradenteller, ja. Die is ook al handig omdat er een millimeter-lijn bij zit, zodat je goed de afmetingen
van het een en ander kunt zien. De foto's die je bij deze waarneming zet, zijn vooral te onscherp om er iets over te kunnen zeggen.
Zeker voor de steensoorten zijn details erg belangrijk, en zelfs dan is het soms van een foto niet te doen.
Met zo'n postzegelloep voor je lens krijg je in ieder geval genoeg scherpe voor determinatie-pogingen.
Succes.

Groeten,

Henk Timmerman
Henk Timmerman

kroonp

Ik gebruik gewoon een standaard biologenloepje en een simpele compact camera met grote lens. Werkt prima.
Zie:


De peritheciën zijn in de werkelijkheid ca. 0,3 mm en de pycnidiën 0,1 mm...
Dit is een uitsnede van het origineel en volgens mij nog verkleind ook. De loep hoeft dus niet perse helemaal over de lens te vallen en de cameralens hoeft niet perse heel klein te zijn.
Groet

Peter Kroon

zuilim

Dag Peter,
Met deze door jou getoonde foto zou ik al dik tevreden zijn. Hier wel het voordeel van contrasterend zwart-wit.
Een dradenteller heeft het voordeel van een maatverdeling en het niet moeten vast houden van twee dingen, loep en camera.
Proberen maar.

Groeten en dank voor reactie.
Karel.

alegro

Citaat van: zuilim op februari 25, 2012, 14:14:53 PMHad ik de flesjes moeten hanteren of is het ook zonder oplosbaar? Wie weet hier wijs uit.

Nou ja, het flesje is in dit geval enigszins overkill. De "les" die je hieruit zou kunnen leren is dat je dit soort vage wittige korstjes
altijd even met een loepje moet bekijken voordat je met je camera in de weer gaat. Porpidia soredizodes is namelijk:
1) zeer algemeen op (rood) bakstenen muurtjes.
2) goed te herkennen aan de schaalvormige, grijzige/groenige/blauwige soralen.
3) op dergelijke substraten niet makkelijk te verwarren met andere soorten.

Als je deze soort een paar keer op deze manier hebt herkend is de camera ook niet meer nodig en kun je je gaan concentreren
op andere baksteensoorten, zoals Trapelia's (die ook soredieus kunnen zijn, maar dan veel onregelmatiger dan de keurig
afgegrensde soralen van P soredizodes).
Grüezi mitenand,
Arjan

zuilim

Dank je Arjan, voor je adviezen. De uitkomst bij gebruik van de flesjes is niet altijd even duidelijk en bovendien, over kleur valt ook te twisten.
Een foto nemen, doe ik altijd en zal ik blijven doen. Op het resultaat is meestal meer te zien dan ik ter plekke door mijn loepje zag. Het oog van mijn camera is beter dan mijn slechte ogen, zo lijkt het. En, daarbij, alleen met foto voer ik in. Een kritisch oog van deskundige derden is onmisbaar.
Natuurlijk is het gebruik van een loep onmisbaar, ook voor mij. Op den duur worden de kenmerken vertrouwd, ook van de "grijze muizen".

Groeten.
Karel Brussee.