Rivierbodemwants?

Gestart door frankvdknaap, februari 24, 2012, 19:00:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

ewoudploeg

De larve is aangekomen en omdat de conservering allicht niet perfect was ben ik er meteen mee aan de slag gegaan. Inderdaad bleek het vlezige materiaal behoorlijk slapjes te zijn. Ik had de hoop dat ik de libel nog enigzins heel zou kunnen losmaken van het huidje, maar dat ging niet. Uiterlijke kenmerken van de libel kunnen dus helaas niet helpen bij de determinatie. Het huidje heb ik wel behoorlijk schoon gekregen en hij is inmiddels geprepareerd. Nog even drogen en dan aan de slag met de poging tot determinatie!
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

ewoudploeg

Een heel kleine update. Het huidje is inmiddels goed gedroogd en ik heb hem vergelen met Ictinogomphus pertinax. Die is het in geen geval. De zijdoornen van het beestje van Frank zijn veel groter en staan duidelijk meer naar buiten gericht. Het huidje is bovendien beduidend kleiner dan pertinax zou moeten zijn. Wel is de gelijkenis qua bouw sterk. Vooreerst houd ik het op een Aziatische soort (ergens in de buurt van Ictinogomphus ga ik nog steeds voor) en daar zal ik mijn antennen vooreerst gaan uitsteken. Maar even wat mails rondstrooien aldaar.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

nick w

in de Dragonflies of peninsular Malaysia and Singapore van Orr staan doorgaans de tekeningen van de larven erbij. Er staat een Gomphidictinus perakensis in met een redelijk rond lijf en heel ver uitstekende zijdoorns. Kijk daar eens naar?

edit: ik kan t niet inscannen, dan valt t boekje uit elkaar maar misschien kun je t ergens inzien..

Groet,
Nick W

nick w


ewoudploeg

Poeh! Die zijdoornen zijn weer net iets te uitbundig! Met name de zijdoornen op segment 5 en 6 kloppen niet. "onze" larf heeft ze niet. Maar wel dank voor de link! Leuk beestje! Ik ga de boel rondsturen in het Aziatische. Dan komen er gegarandeerd meer suggesties. Ik had inderdaad Gomphidictinus ook al voorbij zien komen. Kan er best goed op lijken.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

ewoudploeg

Hij ziet er nu trouwens zo uit:


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Bertusvr


Johannes Klapwijk

Zeker een mooi huidje!


Wat mij opvalt is dat ie heel 'bol / hoog' is voor een rombout achtige, misschien minder een stromend water soort?

ewoudploeg

#68
Maf he, die vorm. Dat is redelijk typisch voor in elk geval de Lindeniidae. Nu vertekent het nog wel iets, omdat het beest ietsjes schuin van boven is gefotografeerd. Maar hoog is ie, dat wel. Lindenia zit voornamelijk in stilstaand water, maar van de andere Lindeniidae weet ik dat zo niet.   

Het nieuwste nieuws: Een eerste bericht van Haomiao Zhang, een Chinese onderzoeker die ook veel met huidjes heeft lopen klooien:
"I believe this is the Oriental Ictinogomphus. I had studied two larvae of the genus in my thesis, and your photos are very close to I.decoratus. a widespread species in south Asia. I atttach the abdomen shape of larvae of both I.pertinax and I. decoratus, you can compare your specimen with these."   

Hij suggereert dus dat het inderdaad een Ictinogomphus kan zijn. Ik heb hem nu gevraad in hoeverre dit beestje varieert. "Ons" exemplaar is kleiner dan de Japanse I. pertinax die ik thuis heb liggen en bovendien zijn de zijdoornen van "ons" exemplaar veel groter. De algemene vorm van het beestje komt echter wel heeeel erg overeen. Meer info volgt.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

ewoudploeg

Nog even ten overvloede: eerder in het topic ging het ver de herkomst van het hout/de planten in het aquarium. Is daar echt nets zinnigs over te zeggen? De planten bijvoorbeeld, zijn die kort voor de vondst van de larve vervangen, of is slechts het hout toegevoegd? Lag dit hout in de winkel in t water? Zijn alle inrichitngen voor het aquarium bij de Hornbach aangeschaft? Ik denk dat er via een omwegje wel achter te komen moet zijn waar het hout vandaan is gekomen. Dat kan de determinatie een dusdanige boost geven dat ik het de moeite van het nogmaals vragen waard vond.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

grunsven

Veruit de meeste aquariumplanten komen uit zuidoost Azië (Singapore, Indonesië). Maar op kleine schaal worden er ook planten gekweekt in bijvoorbeeld Peru.
Ictinogomphus decoratus is dan ook een prima kandidaat. I. pertinax zit wat noordelijker dan de meeste plantentelers.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

ewoudploeg

Dank Roy!! Durf je ook iets te zeggen over het stukje (mangrove)hout? Eigenlijk zou het nog fijner zijn om het land van herkomst of de streek te kennen.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

frankvdknaap

Hallo, Ik heb al even niets geschreven maar lees wel mee. Ik zal het nogmaals vragen aan de oorspronkelijke vinder van de larve. Ik weet dat hij naast de Hornbach ook bij een lokale viswinkel wat heeft gekocht en ook kreeftjes via marktplaats heeft gekocht bij een collega aquariumhouder. Heel grof weg zijn er dus drie mogelijkheden hoe de larve in zijn aquarium is gekomen. Ik zal het proberen op een rijtje te zetten, maar uit vorige gesprekken weet ik dat hij ook niet precies meer weet wanneer hij wat waar vandaag heeft.
Maar als het de zoektocht kan vergemakkelijken ga ik ook weer even wat actie ondernemen.

groeten, Frank

frankvdknaap

Ik heb even wat navraag gedaan bij de oorspronkelijke vinder.
Materialen die hij o.a. in die tijd gekocht heeft zijn:
- planten
- levend voer (witte muggelarven, rode muggelarven en tubifex)
- (kleine) kreeftjes (via marktplaats gekocht bij collega aquariumhouder)
- waarschijnlijk ook wel vissen.
- stukje mangrovehout (lag droog in de winkel!)
- leeg slakkenhuis als decoratie (deze lag wel nat, in een aquarium in de winkel!)
Zelf weet ik dat lege slakkenhuizen heeeeeeel erg in trek zijn voor kleine waterinsekten en spinnen om zich in te verstoppen.

Dit materiaal heeft hij van een 7 tal verschillende winkels/lokatie's:
Winkel A, Wateringen
Winkel B, Wateringen (aangesloten bij Hornbach)
Winkel C, Delft
Winkel D, Honselsersdijk
Winkel E, Den Haag (inmiddels failiet)
en F (de collega aquariumhouder) (hier komen de (kleine) kreeftjes vandaan)
en G (zijn eigen buitenvijver). (hier zaten veel muggelarven in die hij eruit schepte en aan zijn vissen voerde)

Ik ben bij alle winkels langs gegaan om te vragen waar de planten vandaan komen die zij verkopen.
Winkel A, B, C en D kochten hun waterplanten in bij Kwekerij 1.
Winkel C en D hadden ook waterplanten van Kwekerij 2.
van winkjel E is het niet meer na te gaan.
Ik sluit niet uit dat nem bij nog een andere kwekerij waterplanten inkoopt.

De twee Kwekerijen waar het om gaat staan in Zuid-Holland. Hier worden de plantjes opgekweekt in een tuinbouwbedrijf.
De plantjes zijn dus waarschijnlijk hier opgegroeit.
Omdat ik zelf erg bekend ben in de tuinbouw weet ik dat het gebruikelijk is om stek van jonge planten vanuit het buitenland te laten komen,
en ze daarna hier verder op te kweken. Ik zou dus contact kunnen opnemen met deze twee kwekerij om dit na te vragen.
Voor nu kan ik alvast zeggen dat ik op de website van Kwekerij 1 heb gekeken en (als ik het goed begrijp) valt deze kwekerij onder een holding die verschillende kwekerijen heeft in Europa maar ook 1 in Japan en 1 in Hong Kong.
Ewoud aan jouw geef ik de twee namen en de website van deze twee kwekerijen dan kan je ff verder kijken.

groeten,
Frank



Als ik dit op een rijtje zet lijkt mij de kans dat ze via vissen mee zijn gekomen erg klein, via kreefjes weet ik het niet. licht er aan hoeveel bodemmateriaal en 'rommel' er is meegegeven. planten en levend

frankvdknaap

Ooh ja. Dit was ik nog vergeten.
Mijn idee was dat het ook mogelijk kon zijn dat de libellenlarve via levendvoer in het aquarium is gekomen.
Maar 1 winkeleigenaar vertelde mij dat alle Rode- en Witte muggelarven en Tubifex uit Polen kwamen.
En de 'waterluis' (ik denk dat hij watervlo bedoelde) kwam gewoon uit Nederland.

groeten,
Frank

Jeroen Nagtegaal

Naar aanleiding van een vondst van Ischnura senegalensis heb ik ook wat navraag gedaan. Nagenoeg al het plantmateriaal voor aquaria wordt geïmporteerd uit ZO-azië.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com