Rivierbodemwants?

Gestart door frankvdknaap, februari 24, 2012, 19:00:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

ewoudploeg

Goed bezig Frank! Houdt er wel rekening mee dat het beestje knap hongerig kan zijn. Kijk er niet van op als ie per dag een muggenlarf of 8-10 wegwerkt. Zoals iemand al zei: ook haftenlarven, jufferlarven (die kunnen je sterke rakker niet aan), waterpissebedden(!!) en ander niet vleesetend gekriebel zal worden gegeten. Bodembewonende beesten zijn uiteraard het meest geschikt. De temperatuur lijkt me goed, de inrichting ook. Het verbaast me niets dat de larf is verdwenen onder het mos. Ik denk dat je er niet teveel "troep" meer bij moet gooien. Zo redt ie zich wel. Voor de voedselvoorziening zou ik een grote schep plantmateriaal uit een sloot scheppen en hieruit de beesten wegzoeken. Vervolgens gooi je de beesten zonder verdere toevoeging bij je larf. Deze werkwijze bespaart je een heleboel schoonmaakwerk. Een grote, platte bak met een witte bodem doet voor het uitzoeken van waterbeestjes wonderen.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

frankvdknaap

Temperatuur en pompje en voedsel gaat wel goed.
Ik heb hem iig een muggelarve zien op eten.
Maar een vraag: is een libellenlarve nog kritische op andere waarden van het water (Ph-waarde enz.)
Ik heb de helft van het aquarium gevult met water uit zijn oorspronkelijke aquarium,
en voor de andere helft met kraanwater. Hierbij wat vloeistof gedaan om (volgensmij de hardheid te neutraliseren).
Wat is de ervaring van andere mensen die een libellenlarve hebben opgekweekt.
Of dit belanrijk is om in de gaten te houden of maakt het niet uit?

ewoudploeg

Ik kweek alles in kraanwater en doe verder niets met ontharding, pH en dergelijke. Als het beestje eet en zich rustig gedraagt (wegkruipt onder een blaadje, jaagt, etc.) dan zal het waarschijnlijk wel goed gaan.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

frankvdknaap

Bedankt. Dan heb ik alles onder controle.
Tot over twee a drie jaar  :)

frankvdknaap

Vanochtend kon ik de libellenlarve niet vinden maar zag opeens een ander beest in me aquarium.
Een nymf.
Hij/zij is tussen vrijdag 23mrt 23.00u en 25mrt 09.30u (nieuwe tijd) verandert van larve tot nymf.
Hieronder wat foto's.

JohanvantBosch

Lijkt me een ander beest... een jufferlarve.

Ton van Haaren

inderdaad een juffer, en ik vermoed een Ischnura sp.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

frankvdknaap

Na jullie reacties zie ik nu ook dat dit het beest is dat ik 28 februari 2012 in het aquarium heb gegooit als voedsel voor de romboutlarf.
Ik heb de romboutlarf nu ook terug gevonden.
Is het slim om deze libellenlarve in het aquarium te houden of zou deze larve de romboutlarve kunnen doden/beschadigen?
groeten,
Frank

frankvdknaap

(zal wel van een lantaarntje zijn want dat is de enige juffer die rond die sloot vliegt).

ewoudploeg

Die juffer is geen problemo. Die vormt geen partij voor die joekel van een gomphidae.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

frankvdknaap

Na loosalarm, vandaag wel de eerste vervelling.
Het resultaat is een groei in de lengte van 14mm naar nu 18 mm.
En ik zie nu heel voorzichtig de vleugeltjes.

ewoudploeg

Wat een onwijs mooi beest!! Ik zou afgaand op het uiterlijk richting Ictinogomphus o.i.d. denken, maar omdat de herkomst onduidelijk is en ik nog onvoldoende in de larven van ver zit is dit een wilde gok. Ictinogomphus pertinax en Ictinogomphus decoratus lijken er bijvoorbeeld sprekend op. Iets in de richting waar Lindenia ook om hangt. Maar ja, komt het beestje ergens uit Amerika, dan is Ictinogomphus al geen optie meer. Leuk!
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Johannes Klapwijk

Mooi beest die idd van wat van Lindenia wegheeft :)

Ton van Haaren

Als je in de gelegenheid bent om een foto te maken van de onderzijde dan zou dat prettig zijn.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

frankvdknaap

Dat zal ik deze week of tegen het einde van deze maand doen.

Ik heb trouwens ook het vervellingshuidje van de eerste vervelling bewaard.

groeten,
Frank

frankvdknaap

Hierbij wat foto's die ik vandaag (26 april 2012) gemaakt heb.
De witte korrels op de foto is wat aquariumzand.
De mooie kleuren van net na de vervelling zijn alweer verdwenen.

groeten,
Frank

frankvdknaap

Weer een kleine update om jullie op de hoogte te houden.
Vandaag is hij voor de tweede keer vervelt. Hij is gegroeit van 18 naar 22 mm.
Ook de vleugels zijn gegroeit en komen voorbij het midden van het achterlijf.

Goyatlah

Ik zie dit topic nu pas. Mooi hoor. Lijkt me dat ie al een heel eind naar volwassenheid is. Hou je er rekening mee dat ie er dan uit moet kunnen? Anders verzuipt ie. Veel sukses, en ik ben benieuwd wat er precies uitkomt.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Johannes Klapwijk

erg stoer beest, blijft leuk dit te zien!


Ben benieuwd wanneer hij gaat uitsluipen.. gezien die vleugels zal dat idd iig dit jaar wel gebeuren...

ewoudploeg

Wow!
De volgende vervelling zal een volwassen individu opleveren. Zet alvast een paar stokjes in het aquarium, zodat het beestje eruit kan klimmen. Zorg ervoor dat de takjes niet over de rand van de bak steken. Mocht de larve eraf vallen, dan valt ie zodoende terug in het water. Over een maand of 2 weten we misschien wel of Ictinogomphus goed is gemikt. Spannend!!
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

frankvdknaap

Dan gaat het toch sneller dan de 2 tot 5 jaar (volgens de boeken bij rombouten) die ik dacht dat het zou gaan duren.
Bedankt voor de praktische tips. Ik heb al wat takken gehaald om er in te zetten.
Het zou jammer zijn als het op het laatste moment toch nog fout gaat.
Ik ben benieuwd als er straks opeens een libel door mijn huis vliegt.

ewoudploeg

Zet de bak in elk geval op een plek waar de volwassen libel niet kan ontsnappen. Zelf heb ik een kweekkooi om ontsnapping te voorkomen.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

frankvdknaap

Hallo Allemaal,
Weer een berichtje van mij.
Maar niet met goed nieuws.
De larve beweegt niet meer. Hij waarschijnlijk dood gegaan op het moment van uitsluipen,
want ik zie opeens gele vlekken en zijn rug is hoger dan normaal.
Het lijkt er een beetje op dat hij/zij vergeten is uit het water te kruipen.

Om 00.15 uur had ik hem nog actief gezien. Hij zat toen tegen de tak beneden in het aquarium.
(hij was vooral 's-nachts actief en zat overdag verscholen)
Om 08.00 uur vanmorgen vond ik hem dood op de bodem van het aquarium.
Heeft iemand nog intresse in de dode larve: voor determinatie?

Hier wat foto's bvan de dode larve.


frankvdknaap

Een kort overzichtje van het opgroeien:
24 februari 2012 - melding gekregen van de larve.
26 februari 2012 - opgehaald en in mijn eigen aquarium gedaan (ca 13mm lang)
29 maart 2012 - 1ste vervelling (groei van 14 maar 18 mm lang)
10 mei 2012 - 2de vervelling (groei van 18 maar 22mm lang)
6 juli 2012 - dood gevonden (waarschijnlijk tijdens uitsluipen)

Johannes Klapwijk

Wat jammer dat het last-minute is misgegaan, lijkt er inderdaad op dat hij begonnen is met uitsluipen.
Er was toch gelegenheid aanwezig om uit het water te komen?

frankvdknaap

Ja, ik had er een fruitbomentak ingezet. Deze was al gebruikt door een larve van een lantaarntje die net iets eerder uitgeslopen was. Het enige wat ik kan bedenken is dat de diameter van de tak te klein zou kunnen zijn geweest voor de wat grotere romboutlarve. Maar dat is gissen.

ewoudploeg

Aiaiai! Wat jammer! Hoe dik was de tak die je in de bak had staan? Ik vergelijk het beestje maar even met Lindenia. Die soort heb ik niet op kleinere takjes zien uitsluipen dan met een diameter van een cm of 5. Handig was ook een platte steen geweest, die met de bovenkant een paar cm boven het water uitstak. Veel rombouten sluipen namelijk graag horizontaal uit. Helaas is dat alles te laat. Mogelijk kunnen we nog iets aan de determinatie doen. Zie je een kans om de larve op alcohol te zetten en naar mij toe te sturen? Ik heb huidjes liggen van Ictinogomphus pertinax en enkele andere zuidoost Aziaten. Daar lijkt deze larve op. Ik kan dan een vergelijkingsslag maken om te kijken of er overeenkomsten zijn. Een zekere determinatie zal het gezien de onbekendheid van de oorsprong van het beest niet worden, maar een poging is haalbaar. Als het mij niet lukt kan ik altijd foto's naar wat contacten sturen. We komen vast ergens.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

ewoudploeg

Mocht je niet direct alcohol beschikbaar hebben, leg dan het stoffelijk overschot tijdelijk in de vriezer!
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

frankvdknaap

De tak was lang geen 5cm in diameter. Dan weten we eigenlijk wel zeker dat de dunne tak de oorzaak is geweest.
Achteraf een beetje zuur, want ik heb er geen moment aan getwijfelt dat die te dun zou kunnen zijn.
Ik had het idee dat ze via rietstengels uit het water kropen en mijn fruitbomentak dus wel voldoende moest zijn.

Ik heb geen 100% alcohol in huis, dus ik heb hem in een buisje met slivovitsj gedaan. (door een boer uit Servie zelf gestookt dus hoeveel % het is weet ik niet)
Zou dit voldoende zijn of kan ik hem er beter uit halen en een beetje afdrogen en in de vriezer leggen ???
Via frankvdknaap@yahoo.com kun je een (post)adres opgeven waar de dode larve naar toe kan.

ewoudploeg

In Servië is slivovitsj de nationale drank en bevat ongeveer 47% alcohol. Het is daar vrij gebruikelijk om 's ochtends een slivovitsj te drinken. De pruimenbrandewijn wordt ook als een nationale drank beschouwd in Moravië en Tsjechië; veel inwoners maken hun slivovitsj zelf door pruimen te fermenteren en naar distilleerderijen te brengen, die overal te vinden zijn. Deze 'home made' slivovitsj heeft een alcoholpercentage van 52%, in Moravië en in Tsjechië meestal nog meer. (Wikipedia)

Dan moet het wel goed komen lijkt me. Je hebt mail.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/