Rivierbodemwants?

Gestart door frankvdknaap, februari 24, 2012, 19:00:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankvdknaap

Ik denk dat dit een Rivierbodemwants is (Aphelocheirus aestivalis)
(zijn oude naam is geloof ik mosselwants)

Heb ik het goed?

Ik heb de foto's opgestuurd gekregen van een vriend die hem had gevonden in zijn (tropisch)aquarium.
Exoot zou dus ook nog kunnen.

groeten,
Frank

Ton van Haaren

nee,
een libellenlarve van de familie der Gomphidae (rombouten), maar een soortsnaam durf ik er niet aan te koppelen.
Misschien dat Ewoud het aandurft  ???
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

frankvdknaap

ok, bedankt.
Ik ga hem niet invoeren op waarneming.nl omdat ik de oorspronkelijke herkomst niet weet,
dus ik ben met deze determinatie tot de familie al tevreden.

groeten,
Frank

Gert Veurink

zeker een libel
is ie nog ergens? leeft-ie nog? Is interessant! Ook naturalis zal zeker interesse hebben. Ik heb een topic neergezet in het libellenforum
groet!
Gert Veurink



frankvdknaap

hij leeft nog in het aquarium

Gert Veurink

Ik heb ewoud een mailtje gestuurd. Misschien weet hij meer
groet!
Gert Veurink



Weia

Ik verplaats het topic naar de libellenlarven!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Anne Hueber †

Naturalis heeft zeker interesse!

frankvdknaap

ik heb de houder van het aquarium net even aan de telefoon gehad en hij vertelde dat hij het beestje appart heeft gehouden.
het is een heel teer beestje dat de halve dag door het aquarium zweefde. Nu zit hij rustig op de bodem. Hij leeft dus wel maar voor hoelang nog is dus de vraag. Als naturalis hem leven wil hebben moeten ze dus snel reageren.
Ik zal morgen mijn mail/ dit forum goed in de gaten houden mocht er echt intresse zijn,
(evt wil ik hem wel brengen als het moet, en hij leeft nog).

groeten,
Frank

Gert Veurink

Ik denk dat Ewout m kan kweken, dus hopen dat ie het op tijd leest. Naturalis gaat m denk ik niet kweken. Misschien een combi. Dat ewout m kweekt en dan daarna naar naturalis? In de tussentijd zou ik m in hetzelfde soort water houden en op dezelfde temperatuur. Hij kan wel een tijdje zonder eten.
Als de eigenaar m zelf wil kweken kan ewout misschien tips geven over voer. Zal waarschijnlijk vergelijkbaar zijn met onze eigen libellen, dus muggenlarven, watermijten, jufferlarven dat soort spul. Als het geen heel kwetsbare soort is kan hij het wel hebben als je er een waterplant uit de dichtstbijzijnde vijver /sloot bij doet, daar zit wel voedsel voor m in. Wel interessant om te proberen zo ver mogelijk te komen. Dat zal determinatie zeker vergemakkelijken.
groet!
Gert Veurink



frankvdknaap

Ik weet niet of ik het goed heb maar kijkend op waarneming.nl denk ik dat de Ewout waar jullie het over hebben aan de andere kant van nederland woont. Ik zelf zit in zuid-holland. Het ophalen of wegbrengen zal dus geen optie zijn.

Het zal dus zelf opkweken gaan worden. Ik heb er geen ervaring mee dus ik zal de tips die ik net gekregen heb meenemen.

groeten,
Frank

Anne Hueber †

Ewoud woont in de provincie Groningen.
Bij Naturalis gaan we 'm niet opkweken. Als je dat zelf wilt doen, neem dan ook geregeld foto's. En als ie uitgeslopen is ook een aantal foto's maken en wachten, totdat ie het loodje legt en dan de vriezer in.
Ook graag invoeren op waarneming.nl, zowel de larve als straks misschien het imago met de foto's.
Als je dat wilt kun je de libel naar mij opsturen, dan neem ik 'm mee naar Naturalis en laat er dan ook nog een paar mensen naar kijken, om er misschien een ID aan te kunnen geven. Daarna komt ie bij de libellencollectie in de toren. Daar liggen nu al 4 juffers, die uit een aquarium komen: 3 Ischnura senegalensis en 1 Pseudagrion microcephalum.

Ton van Haaren

als ik me niet vergis hebben Gomphidae een nogal lange levenscyclus in het water en ik meen dat sommige soorten wel tot 5 jaar als larve kunnen leven. Aan de hand van de foto denk ik te zien dat je larve nog maar nauwelijks vleugelaanleg heeft en dus een vrij jong individu betreft. Ik wil je niet ontmoedigen, maar hou er rekening mee dat het nog wel even kan duren voordat je libel zal uitsluipen.
Larven kun je van alles voeren, (grote) watervlooien, allerlei kleine insekten-larven, waaronder muggen, haften etc. Denk eraan dat er geen andere predators in je bak komen, zoals waterkevers en grotere vissen.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Weia

5 jaar is meer iets voor Cordulegastridae toch? Gomphidae vooral 2 en 3 jaar. Nog een hele tijd...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

frankvdknaap

Ik heb het beestje vanmorgen opgehaald. In de bijlage twee foto's.
Twee/drie jaar is lang maar ik ga gewoon kijken hoe ver ik kom.
En misschien is het morgen al afgelopen, maar ik vind het het proberen waard.

groeten,
Frank

JohanvantBosch

Ik weet weinig van het opkweken van larven, maar met name in de tropen wordt het regelmatig gedaan en is het voor sommige soorten (van bv rombouten en glanslibellen) soms de enige manier geweest waarop een soort gevonden en beschreven is.
Laatst had ik er een gesprek over met o.a. KD Dijkstra en Vincent Kalkman. Beiden hebben volgens mij geen ervaring met het opkweken van larven, maar volgens mij had minimaal een van beiden er wel een aantal zinnige dingen over te zeggen. Mogelijk alleen over de uitsluipomstandigheden en dat het soms voorkomt dat een beest helemaal niet uitsluipt ook al is ie ver genoeg ontwikkeld. Omdat soms de omstandigheden niet helemaal goed zijn (daglengte of regenseizoen of wat dan ook).
Ik denk dat het aardig kan zijn om eens rond te vragen voor tips.

Ton van Haaren

misschien zou ook eens na kunnen worden gevraagd wat voor aquariumplanten hij recent in zijn aquarium heeft gedaan. Aan de hand van die plant kan misschien ook de oorsprong van de libel worden achterhaald. Bijvoorbeeld is het een plantensoort uit amerika, azie of afrika?
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Anne Hueber †

Aquariumplanten worden uit Azie ingevoerd.


Anne Hueber †

Citaat van: JohanvantBosch op februari 26, 2012, 16:36:03 PM
Citaat van: Anne Hueber op februari 26, 2012, 14:09:04 PM
Aquariumplanten worden uit Azie ingevoerd.

Dat lijkt me wat kort door de bocht....  O0

http://www.zoo-logics.com/vissen/aquariumplanten/aquariumplantena.htm

Dat heb ik me door KD, Vincent en in de dierenwinkel laten vertellen.....

JohanvantBosch

Citaat van: Anne Hueber op februari 26, 2012, 16:47:17 PM
Citaat van: JohanvantBosch op februari 26, 2012, 16:36:03 PM
Citaat van: Anne Hueber op februari 26, 2012, 14:09:04 PM
Aquariumplanten worden uit Azie ingevoerd.

Dat lijkt me wat kort door de bocht....  O0

http://www.zoo-logics.com/vissen/aquariumplanten/aquariumplantena.htm

Dat heb ik me door KD, Vincent en in de dierenwinkel laten vertellen.....

Ik neem aan dat dat voor de meest voorkomende planten zeker wel geldt.... verder heb ik er ook de ballen verstand van.... O0

grunsven

#21
Veruit de meeste waterplanten komen inderdaad uit ZO Aziƫ. Wat als herkomstgebied genoemd wordt is het oorspronkelijke verspreidingsgebied, niet de plek waar de plant zelf vandaan komt.
Opkweken van larven is vaak niet heel moeilijk. Voor soorten van stromend water (zoals de meeste Gomphiden) is het wel belangrijk dat er voldoende zuurstof is. Een luchtpompje of wat stroming zorgt daar wel voor.
Sommige soorten graven zich ook in dus wat (niet te fijn) zand kan daarvoor handig zijn.

Ik heb zelf ooit een G. vulgatissimus opgekweekt. Dat ging erg goed in een klein bakje met een pompje en een laagje zand.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

JohanvantBosch

.... dan heb ik niks gezegd... O0

frankvdknaap

ik had inderdaad gelezen dat de larven van rombouten 'gravers' zijn.
Ik heb op de bodem een dun laagje zand liggen. (korrels hebben het formaat van grof zand (geen grind)).
Hij heeft zich nog niet ingegraven. maar loopt nu over de bodem.

De pomp is alleen het probleem. Als ik hem aanzet is de stroming te sterk voor het beestje.
Hij dwarrelt als een blad door het hele aquarium en het lukt hem dan niet om zich ergens aan vast te grijpen.
Om die reden heb ik de pomp uitgezet. De pomp kan alleen aan of uit en ik kan hem dus niet zachter zetten.

Welke plantensoorten er in zijn oorspronkelijke aquarium stonden moet ik nog horen maar ze komen vrijwel allemaal bij de Hornbach vandaan.

Morgen ga ik ff bij een dierenwinkel kijken of ik wat voer kan kopen.

groeten,
Frank

grunsven

Je kunt gewoon een net door een sloot halen of een bosje waterplanten uit een sloot trekken. Daar zit van alles in dat ze kunnen eten. Anders is tubifex wel een goede, die kun je in de koelkast lang goed houden (wel af en toe spoelen).
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

ewoudploeg

#25
Wat gaaf! Sowieso is het een exoot. Hij lijkt qua uiterlijk enigszins op Hagenius brevistilus, maar ja...... Er zijn 7848927492 mogelijkheden, zeker bij de Aziaten. Inderdaad is het voor determinatie van belang te weten waar het beestje/de planten vandaan komt/komen. Meer foto's zijn ook welkom, bijvoorbeeld: uit hoeveel segmenten bestaan de tarsi? Ik denk dat het mogelijk is in elk geval een eindje te komen met de determinatie. Mocht je je onzeker voelen over het opkweken, dan kan ik het altijd over nemen. Ik heb de afgelopen jaren veel soorten in huis gehad, varierend van het Lantaarntje tot de Gaffellibel, Zuidelijke keizerlibel tot (het zij tijdelijk) de Turkse koraaljuffer. Tips heb ik uiteraard wel voor je. Ik zou in elk geval een bak inrichten met zand (liefst vrij fijn) op de bodem. Een lichte stroming lijkt me ook wel wenselijk. Een aquariumpompje doet hiervoor wonderen. En verder: laat wat fijn, rottend bladmateriaal in de bak zakken. Het zou me niet verbazen dat het beestje hierin gaat zitten. Qua voer: muggenlarven. Lekkere dikke dansmuggenlarven zijn favoriet bij veel gomphidae heb ik gemerkt. Je kan ze kopen (hele kleintjes meestal) maar beter kun je ze zelf vangen in voedselrijk water tussen rot bladmateriaal. De temperatuur: niet te hoog en zet je bak in de schaduw!!
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

ewoudploeg

Ik lees net dat de larf door de stroming wordt weggeblazen. Das niet handig. Dan eerst geen pompje, maar het water ondiep houden, zo'n 4 cm. Zodoende blijft de zuurtsofuitwisseling tot de bodem op een geschikt peil. Gezien het formaat van de larf, vrij klein, is fijn zand wel nodig. Anders kan het beestje zich te moeilijk ingraven. De laag zand zou ik op een cm of 4 dik houden, zodat er voldoende gegraven kan worden.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

frankvdknaap

Probleem met de pomp is opgelost. Ik heb nu een kleiner pompje met minder stroming.
De temperatuur probeer ik tussen de 20 a 21 graden te houden.
Ik heb fijn zand (korrelgrote 0,1-0.9mm) en daarnaast een beetje grover zand. Dan kan hij kiezen.
Er ligt 1 bol met mos in, hier kruipt hij vaak onder weg.
Verder staat er nu 1 plant bij (waterpest).
Ik heb er nu wat oeverplanten uit een sloot in gedaan hierbij zat al wat eerste voer voorhem (iig 2 muggelarven en een slakje).
Ander levend voer moet op bestelling heb ik gemerkt.

groeten,
Frank

frankvdknaap

De aquariumhouder waarvan ik de libellenlarve heb overgenomen denkt dat de meest waarschijnlijke
manier hoe de larve in zijn aquarium is gekomen is via een stuk hout dat hij in zijn aquarium heeft gelegt.
Hij heeft het nagevraagd bij de winkel (Hornbach) en het betreft mangrovehout,
volgens de verkoper uit het mangrovegebied. Maar ja volgens mij blijven daarmee alle werelddelen dan nog open.

Ook vertelde een andere verkoper in een andere winkel mij vandaag dat zijn dochter ook eens op onverklaarbare wijze een libellenlarve in haar aquarium had. Het komt dus vaker voor.

Frank

frankvdknaap

Hier nog een foto van het stuk mangrove hout waar het om gaat.
En twee andere foto's met planten en lavasteen die in het aquarium liggen.