Hoofdmenu

Mestkever

Gestart door aabckoos, februari 23, 2012, 20:10:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

aabckoos

Deze liep over een strandje bij een meer in Oost-Duitsland. Is het een rondkopveldmestkever Aphodius rufipes?
Hartelijke groet,
Koos

lo.troisfontaine

Hoi Koos,

in ieder geval een loopkever en geen mestkever. Hoe groot is deze?

groeten,

Lo

aabckoos

Hartelijke groet,
Koos

develhorst

kijk eens bij Pseudoophonus..
Jan
Hartelijke groet,
Jan Burgers

aabckoos

Pseudoophonus rufipes!

Staat niet in mijn boek en op internet weinig over te vinden, maar tis 'm.

Dank!
Koos
Hartelijke groet,
Koos

aabckoos

Nog een loopkever, nu met alleen eerste pootsegment rood.

Wat is, los van internet, een goede determinatiegids voor kevers?

groet!
Hartelijke groet,
Koos

beetlestitch

waar is deze gefotografeerd? dit zou standaard er bij moeten. het zou kunnen dar het car granulatus is vorm rufofemoratus. deze is wel erg opvallend van kleur. dus hopelijk nog wat meer info voor een beter antwoord. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

#7
Hallo Koos,

Citaat van: aabckoos op februari 28, 2012, 12:08:11 PM
Wat is, los van internet, een goede determinatiegids voor kevers?
Internet is vaak géén goede determinatiegids, hoogstens een snel beginnetje.

Los daarvan: "Een" goede gids bestaat niet. De "gidsen" die alle insecten of zelfs alleen "de" kevers in één boek weergeven zijn per definitie incompleet en kunnen alleen een instap zijn om grofweg bij de juiste groep uit te komen. Met zo'n gids zou je er bijvoorbeeld bij je eerste kever achter kunnen komen dat het een loopkever is, maar zelden of nooit met zekerheid welke precies.

Alleen in Nederland zijn er meer dan 4000 soorten kevers, in Europ een veelvoud daarvan (10.000+ ofzo meen ik?) en wereldwijd wil je het niet weten - ik niet in elk geval  :-X

Een boek dat pretendeert een determinatie mogelijk te maken moet zich altijd beperken tot een soortgroep binnen de kevers en/of een regio. Zelfs "een" gids voor bijvoorbeeld alleen maar de lieveheersbeestjes van de wereld zal niet te doen zijn, maar er bestaat wel een boek over alleen de Epilachninae (plantenvretende LHBtjes) van de wereld, of een boek(je) over de lieveheersbeestjes van Nederland.

"Echte" determienatisleutels hebben van oudsher een beperkt aantal afbeeldingen, meestal pentekeningen voor de belangrijkste details en als je mazzel hebt een handjevol kleurenfoto's. Boeken met kleurenfoto's van de opgenomen soorten bevatten zelden alle soorten en zijn zelden determinatieboeken - al komt daar langzaam wat verandering in.

Ook als koper/lezer moet je dus al snel keuzes maken. Er zijn legio goede en minder goede gidsen/sleutels/handboeken/whatever voor bepaalde groepen kevers. Er is voor jouw loopkevers van dit topic bijvoorbeeld een goedkoop veldgidsje van de jeugdbonden geloof ik en er zullen ongetwijfeld mooie dure fotoboeken van zijn, al ken ik ze niet. Met het veldgidsje kom je (met de kever in de hand!) meestal tot een goede determinatie, maar het is geen plaatjesboek. Met een plaatjesboek kun je leuk plaatjesbladeren, maar kom je zelden tot een determinatie. Uitzonderingen bevestigen de regel.
Edit: Ik zie het vermeende veldgidsje niet meer bij de jeugdbondsuitgeverij. Misschien ben ik in de war en is het er nooit geweest. De atlas voor de loopkevers van het Gooi zal vermoedelijk geen determinatiewerk zijn (??? ik ken het niet!)
Het bedoelde boekje was: Boeken, M., K. Desender, B. Drost, T. van Gijzen, B. Koese, J. Muilwijk, H. Turin & Rikjan Vermeulen 2002. De Loopkevers van Nederland & Vlaanderen. Jeugdbondsuitgeverij, Utrecht. 211 pp.

Eén van de meest gebruikte en nog steeds nuttigste determinatiesleutels voor Europa is ongetwijfeld de Duitse "Die Käfer Mitteleuropas" origineel begonnen door de auteurs/editors Freude, Harde en Lohse en derhalve in keverjargon meestal aangeduid als "de FHL". Het is een reeks van grofweg een boek of 30 ofzo inmiddels en in één koop veelal te kostbaar voor een gemiddeld hobbybudget. En zoals gezegd - tekst en pentekeningen.

We mogen hopen dat EIS/Naturalis & Co. hun reeks "Entomologische tabellen" rap weet uit te breiden. Het zijn fantastische determinatieboeken voor de behandelde diergroepen die ook veel kleurenfoto's bevatten - voor elk wat wils.

Enfin. Je moet dus eerst beslissen over welke kevers je meer wilt weten en dan nog eens vragen ;)

Op deze pagina's vind je een aantal boekbesprekingen etc:
http://www.natur-in-nrw.de/HTML/Literaturlisten/kaefer-bl.html
http://www.natuur-forum.be/phpBB3/viewtopic.php?f=135&t=7954
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

aabckoos

Bedankt Arp.

Een uitputtend overzicht van alle kevers ter wereld zou ik niet durven vragen! Geen insectengroep is zo immens als kevers.

Ik houd veel van bladeren door plaatjesgidsen, maar die zijn inderdaad te beperkt. Ik heb een stokoud keverboekje en de insectengids van Thieme. Die vind ik nog verrassend goed, er staan veel algemene soorten in met alleen de vermelding van erop lijkende.

Het zou leuk zijn als er een gids voor Nederlandse kevers zou zijn.

Wie weet komt de KNNV er nog wel eens mee.

Groet!
Koos
Hartelijke groet,
Koos

Joris Menten

Persoonlijk vind ik dit boek:
Hůrka K., 2005: Brouci České a Slovenské republiky. Beetles of the Czech and Slovak Republics. 70 colour plates, 390 pp. (in Czech & English).
het beste om kevers in de juiste familie en soms zelfs juiste geslacht te brengen door middel van plaatjes kijken. Tot soort determineren kan zoals uitgelegd enkel met gespecializeerde werken.

Joris

aabckoos

Okee, ik hou het in de gaten...
Hartelijke groet,
Koos