2 mossen

Gestart door jck, februari 23, 2012, 16:04:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Deze gisteren gezien net buiten Apeldoorn.

1. Zijn er 2 soorten hier of 2 vormen van dezelfde?
2. ?

James

vdvaart

Mooie foto's! Op de eerste is het fijndradige mos met de kapsels gewoon pluisjesmos. Daartussen met de forse en dikke blaadjes fraai haarmos.
Op de tweede foto gesnaveld klauwtjesmos, met kapsels.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

jck


kroonp

Citaat van: vdvaart op februari 23, 2012, 23:20:06 PM
Daartussen met de forse en dikke blaadjes fraai haarmos.

Mijn eerste ingeving was Grote viltmuts. Maar ik ken die soort niet goed uit de praktijk, dus geen idee of het klopt. Fraai haarmos is het voor mijn gevoel niet.
Groet

Peter Kroon

Rutger

Grote viltmuts was ook mijn eerste ingeving! Ik ken deze soort ook niet echt goed, maar de dikke blaadjes met bruine top lijken mij prima overeen te komen met wat ik op foto's op de verspreidingsatlas zie.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Ben Kruijsen

#5
ik zat ook gelijk aan Grote viltmuts te denken gezien brede blaadjes. Er rest nu nog twijfel en die is op te lossen door wat materiaal onder de microscoop te bekijken en de top van de lamellen te checken. Is er materiaal verzameld? en zoja dan zou ik dat graag toegestuurd krijgen voor een nacheck.

vdvaart

Ik ben benieuwd! Als dit viltmuts is moet ik mijn zoekbeeld van die soort bijstellen.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

jck

Iedereen bedankt voor de opmerkingen. In eerste instantie maakte ik een foto van de mos met kapsels ( blijkt pluisjesmos te zijn) en de vraag over de dikke bladeren kwam pas in me op toen ik de foto hier plaatste. Dus, geen materiaal verzameld en dit is de enige foto.
Als ik deze blaadjes terug kan vinden in het bos ( niet onmogelijk omdat ik nooit ver loop), wil ik wel een stukje meenemen en opsturen maar dan moet Ben mij een email sturen met adres en tips over de beste manier van versturen van mossen. Trouwens, wat is er zo bijzonder aan Grote viltmuts? Ben benieuwd.

James

Ben Kruijsen

Ik stuur je een bericht voor mijn emailadres. Tja Grote viltmuts al lang niet meer gezien maar ja dat heb je als je aan de kust woont (wel Pogonatum nanum in de AWD ontdekt een paar jaar geleden). De soort is niet super algemeen waarschijnlijk omdat de soort een open lemige bodem vereist en die omstandigheden heb je niet overal in het binnenland.

Ben Kruijsen

haarmos onder de mic. bekeken: Polytrichum formosum

vdvaart

Dank voor de terugkoppeling Ben. Ik hoef mijn zoekbeeld van viltmuts dus niet bij te stellen!
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart