Fenologie - eerste waarnemingen van het jaar

Gestart door Vincent Hart, februari 23, 2012, 15:06:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: HPM op maart 13, 2012, 16:59:26 PM
Citaat van: HPM op februari 27, 2012, 13:13:35 PM
Vandaag mijn eerste Kleine Mantelmeeuw van het jaar in stedelijk den Haag.

Het is nog steeds heel magertjes. Nog steeds maar een enkeling.
De Kokmeeuwen zijn wel ongeveer weg.

Het is heel lang magertjes gebleven. Pas de laatste week nam het aantal licht toe maar vandaag ineens was de overgtote meerderheid van de meeuwen Kleine Mantel. Het beeld lijkt redelijk overeen te komen met het verloop in Trektellen
Herman van der Meer

jonas D

Vandaag mijn eerste goudhaan :s, boerenzwaluw,glanskop,grote lijster van het jaar.
Groeten,
Jonas

Robert V.T

22 februari: 1e dagvlinder, een atalanta
2 maart: 1e witte kwik
14 maart: 1e zomertalingen en tjiftjaf(zingend)
18 maart: 1e boerenzwaluw
22 maart: 1e zwarte wouw
25 maart: 1e zwarte roodstaart
25 maart: 1e zwartkop(zingend)
28 maart: 1e rouwkwikstaart
Groeten,

Robert van Tiel

Margreet Kwh

Vandaag mijn eerste jonge ganzen (soort nog onbepaald), jonge meerkoeten en Witjes gezien.
Na het oefenen van de geluiden eindelijk de fitiszang kunnen detecteren.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Wouter van der Ham

Vandaag mijn eerste zingende rietzanger en de eerste visdieven. Ook al grauwe ganzen met jongen en een wilde eend met 12 jongen.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Margreet Kwh

Vandaag mijn eerste koekoek gehoord en eerste dagkoekoeksbloemen zien bloeien! En mijn eerste huiszwaluwen.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

Ik kijk elk jaar uit naar mijn eerste Gierzwaluw overvliegend thuis (op de een of andere manier is dat voor mij een keerpunt in het seizoen en durf ik dan van huis te gaan zonder jas). Meestal is dat in de derde of vierde week van April. Ben benieuwd deze keer. Iemand al Gierzwaluwen waargenomen in de stad?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

wolbert

Gisteren een goeie slag geslagen met zomersoorten. M'n eerste Rietzangers, Blauwborsten (ook mooi zien baltsen), Visdieven met een Zwarte stern ertussen, Bruine kieken (ook een paartje zien baltsen), de eerste Koekoek en m'n eerste Huiszwaluwen.
Vriendelijke groet,
Wolbert

FrankK

Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze

Robertmeer

Vandaag mijn eerste Nachtegaal, Visdief en Tapuit van het jaar. Ook leuk was een late Kuifduiker (in volledig zomerkleed).
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

wolbert

Gisteren m'n eerste Braamsluiper, gehoord en gezien. 11 Beflijsters, grote groep Gierzwaluwen (normaal zijn m'n 1e waarnemingen van hooguit 1 of 2, nu dus meteen een grote groep) en een Reuzenstern, die trekken hier mondjesmaat langs.
Vriendelijke groet,
Wolbert

Yeronimo

Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 14, 2012, 10:42:17 AM
Ik kijk elk jaar uit naar mijn eerste Gierzwaluw overvliegend thuis (op de een of andere manier is dat voor mij een keerpunt in het seizoen en durf ik dan van huis te gaan zonder jas). Meestal is dat in de derde of vierde week van April. Ben benieuwd deze keer. Iemand al Gierzwaluwen waargenomen in de stad?

Gister had ik er opeens drie in de Zaanstreek. Echt prachtig maar voor mijn gevoel erg vroeg!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Bart van Hoogstraten

#102
En sinds vanavond zijn de Gierzwaluwen boven Nijmegen terug! Geweldig!  :duim: (ben weer helemaal gerustgesteld; komt weer allemaal goed dit jaar ;) ) Voorts ook vanochtend mijn eerste Tuinfluiter (helaas niet op zicht, alleen op zang) -> blijkt Zwartkop te zijn (na zien)  :P
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

stefanhageman

Vandaag eerste Nachtegalen, Sprinkhaanzangers en Koekoek.
Stefan Hageman


Bart van Hoogstraten

Helemaal weg uit Nederland zijn ze nooit echt maar ik zie ze gedurende de winter eingelijk nooit. Maar vandaag dus mijn eerste Zanglijster van het jaar! (De lente komt er al een beetje aan nu  :blink: ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

frankmeer

Frank van der Meer

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

wolbert

Ik had gisteren wel m'n eerste zingende Zanglijster voor dit jaar, vanochtend ook weer luid zingend op dezelfde plek. Wel erg vroeg naar mijn idee, maar niet de enige zag ik al bij de lijst van waarnemingen.
Vriendelijke groet,
Wolbert

Guus Peterse

#108
Zanglijster kan natuurlijk het hele jaar door. En mijn eerste zingende had ik al op 2 januari.
Waarmee ik maar wil zeggen dat zanglijster misschien niet helemaal op zijn plaats is in een fenologietopic.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Citaat van: guusp op januari 11, 2013, 22:48:02 PM
Zanglijster kan natuurlijk het hele jaar door. En mijn eerste zingende had ik al op 2 januari.
Waarmee ik maar wil zeggen dat zanglijster misschien niet helemaal op zijn plaats is is een fenologietopic.

Het zingen van Zanglijster kan elke maand van het jaar gehoord worden.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: guusp op januari 11, 2013, 22:48:02 PM
Waarmee ik maar wil zeggen dat zanglijster misschien niet helemaal op zijn plaats is in een fenologietopic.

Dat klopt is en het is nogal zacht uitgedrukt. Maar ik dacht dat dat uit mijn post toch wel op te maken viel (het was meer mijn "persoonlijke fenologie" -> op de een of andere manier zijn ze bij mij na september/oktober altijd volledig uit beeld tot februari/maart).
Ik zal me met mijn onheuse voorjaarsgevoelens wel even inhouden totdat ik daadwerkelijk de eerste Koekoek hoor, de eerste Watersalamander weer in mijn vijver aantref, de eerste Zwartkop in mijn tuin heb of de eerste Gierzwaluw erboven... maar ben alvast benieuwd naar de eerste heuse meldingen hier op dit vergeten topic dat zonet weer wakker geworden is uit zijn winterslaap!  :blink:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Vorig jaar was de eerste Gierzwaluwwaarneming op 2 april. Zal dit jaar wel later zijn met die winter...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Sophie Keizer

Gisteren eerste huiszwaluw, fitis, rietzanger, boompieper en blauwborst.
Sophie Keizer