Fenologie - eerste waarnemingen van het jaar

Gestart door Vincent Hart, februari 23, 2012, 15:06:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

zondag ook op 2 plekken zingende grote lijsters en alweer een witte kwik
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Marcel van kammen

Sinds vorige week mijn enige tuinvogel (naja,ik heb eigenlijk alleen een balkon,maar ik reken het platdak ook tot de tuin): de Scholeksters. Ze zijn weer volop aan het schreeuwen op het dak!

GijsB

afgelopen vrijdag zingende oa zingende grote lijster en sijsjes
Gijs

Margreet Kwh

#33
Vandaag voor het eerst de groepstjilp van de huismus gehoord en deels gezien. :blink:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

wolbert

Vanochtend m'n eerste zingende Geelgorzen en nog iets verrassender; m'n eerste hagedis. Kon determinatie helaas niet afmaken, zat in de snavel van een Klapekster. Die kon em wel afmaken  ;).
Vriendelijke groet,
Wolbert

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jonas D

Vandaag men eerste gehakkelde aurelia van het jaar.
Groeten,
Jonas

wolbert

Gisteren m'n eerste Roodborsttapuiten en ook eindelijk Grutto's gezien.
Vandaag meerdere vlinders: Citroentje, Atalanta en waarschijnlijk een Kleine vuurvlinder.
Vriendelijke groet,
Wolbert

Jarinka

Ook ik had vandaag m'n eerste Grutto's. Niet een of twee. Nee, meteen 800+ ;D
Groeten, Jarinka Heijink

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

jonas D

Vandaag mijn eerste robotap en boomleeuwerik
Groeten,
Jonas

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Jarinka op maart 11, 2012, 17:25:56 PM
Ook ik had vandaag m'n eerste Grutto's. Niet een of twee. Nee, meteen 800+ ;D

Gaaf!

Vandaag mijn eerste Honingbij [nog nooit zo vroeg gezien trouwens], Schaatsenrijder, Vijverloper, Aardhommel en Bruine Kikkert. (no aves, ben er niet op uit geweest vandaag, lekker in de tuin gewerkt).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Yeronimo

Gistermiddag mijn eerste Hommel van dit jaar gezien.
Gisteravond mijn eerste Vleermuis van dit jaar gezien.
Vandaag mijn eerste Tjiftjaf van dit jaar gehoord. Ook mijn eerste (helaas dode) egel gezien.

Gaat al de goede kant op!  ;D
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Margreet Kwh

Vandaag mijn eerste dagvlinder in Haarlem en in eigen tuin, een Kleine vos, die ook nog zo vriendelijk was om te wachten op de foto's.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Maarten Sluijter

Op 25 februari mijn eerste dagvlinder; een Kleine Vos, gisteren in de tuin een Boomblauwtje en een Kleine Vos.
Foto's van Boomblauwtje, http://waarneming.nl/waarneming/view/63622370
.

willemxd

jeej ik heb de robotap witte kwik scholeksters en kivieten,  :duim:

Michiel en Milka

Zaterdag had ik de eerste robotap, geen tureluurs en grutto's te zien of horen. Wel wulpen, (fantastisch geluid!) maar die zaten er al wat langer. Zondagmiddag een Kwikstaart spec. (iets tussen wit en rouw in). Ook de eerste overvliegende dagvlinder, maar die kon ik niet afmaken...
@Bart Ik had 26 febr.(Blauwe Kamer) iets wat ik voor honingbij heb versleten. Dacht toen ook, 't is februari! Maar ben niet heel erg thuis in bijen. Zie foto.
Groet, Michiel

Margreet Kwh

#47
Vandaag mijn eerste hommelkoningin, een onzekere Tuinhommel.
Het eerste Maartse viooltje zien bloeien, in de natuurtuin van Ons Buiten te Haarlem.
En Iris reticulata in bloei gezien op dezelfde tuin.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

HPM

Citaat van: HPM op februari 27, 2012, 13:13:35 PM
Vandaag mijn eerste Kleine Mantelmeeuw van het jaar in stedelijk den Haag.

Het is nog steeds heel magertjes. Nog steeds maar een enkeling.
De Kokmeeuwen zijn wel ongeveer weg.
Herman van der Meer

Jan vH

De Witte Kwikstaarten zijn nu steeds vaker weer te zien, en vanmorgen had ik ook mijn eerste (zingende) Tjiftjaf van het jaar. Ik heb nog geen dagvlinders gezien, maar dat zal later deze week nog wel komen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

HPM

Voor mensen die dit jaar nog geen zingende Tjiftjaf hebben gehoord: hier is de eerste zingende voor dit jaar in het bestand.
Van gisteren, toen ik er meerdere had. Nog een beetje aarzelend en met grote tussen pozen.
http://waarneming.nl/sound/6/12336.mp3

Herman van der Meer

willemxd

ik heb er vandaag een heeel goed gohoord ;D en zondag eentje heel kort

Margreet Kwh

Mooi, die zingende Tjiftjaf! Vanavond hoorde ik een overtuigend zingende Zanglijster.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

jonas D

Gisteren ook mijn eerste zingende tjiftjaf van het jaar ;)
Groeten,
Jonas

Jan vH

Vandaag mijn eerste Groot hoefblad van het jaar en de eerste Tureluurs ten oosten van Amersfoort (ik had ze uiteraard al wel in Zeeland).
Jan van Harten
Validator Plantengallen

GijsB

Vandaag eerste zingende veldleeuwerik en eerste zomertaling :D
Gijs

Michiel en Milka

Vandaag een rondje van ruim 20km gedaan en het zag er naar uit dat er geen Tjiftjaf bij zou komen. Totdat ik bijna thuis was! Yes, de eerste van het jaar. Ook Boomleeuwerik en de eerste Kleine vos.
Groet, Michiel

jonas D

Vandaag mijn eerste zingende zwarte roodstaart van het jaar
Groeten,
Jonas

Jan vH

#58
De lente is nu goed zichtbaar. Donderdag had ik mijn eerste Kleine vos en verschillende soorten bijen. Sinds vrijdag zijn de Grutto's weer terug bij Barneveld (het zijn er helaas maar drie, behoorlijk weinig...) en op dezelfde plek ook een Tureluur. Vandaag al erg veel Tjiftjaffen (schatting ongeveer 40 zingende), en ook al aardig wat dagvlinders (Kleine vos, Citroenvlinder, Gehakkelde aurelia, Klein koolwitje).
Jan van Harten
Validator Plantengallen

wolbert

Gisteren m'n 1e Gladde slang gezien voor dit jaar. Blijkt extreem vroeg te zijn. Nog maar de 2e waarneming van dit jaar en de vroegste waarneming ooit voor Gelderland!
Hier een foto: http://waarneming.nl/fotonew/2/3078252.jpg

Overigens was het een klein beestje, zou in m'n handpalm passen.
Vriendelijke groet,
Wolbert