Fenologie - eerste waarnemingen van het jaar

Gestart door Vincent Hart, februari 23, 2012, 15:06:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Als variant op Vandaag Gezien, meld hier leuke fenologische waarnemingen.
Dus: Je eerste zingende tjiftjaf voor dit jaar, natuurlijk je eerste gierzwaluw van het jaar, etc.
Uiteraard ook vooral al die waarnemingen invoeren!

Om het spits af te bijten, mag natuurlijk ook met andere soortgroepen (uit VG):
Citaat van: Robert V.T op februari 22, 2012, 21:56:18 PM
Vandaag alweer de eerste Atalanta van dit jaar gezien, verder nog 1 rpb en 4 grote zillie's bij het hamsterreservaat Sibbe.

Hoorde zelf vanochtend m'n eerste vinkenzang van het jaar, en zag m'n eerste kokmeeuw in volledig zomerkleed. Heggenmussen zingen bij mij in de buurt alweer overal, zanglijsters zijn er eigenlijk nog maar weinig.

Hoe is het bij jullie?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Guus Peterse

Zanglijsters, heggenmussen, vinken: volop. Het het lijkt wel lente.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Maarten Sluijter

Veldleeuweriken zijn ook al weer een paar dagen bezig hier.
.

HPM

Een paar dagen geleden had ik volop zingende vinken. Volop in aantal dan, want geen enkele had nog volle zang.
Deze is nog heel krakkemikkig http://waarneming.nl/sound/0/12010.mp3
Deze is al een stuk verder http://waarneming.nl/sound/1/12011.mp3

Herman van der Meer

Vincent Hart

Was bij ook nog geen overtuigde vinkenslag inderdaad. Oh, en de houtduif die al een jaar of 5 in de klimop broedt, zit ook weer op haar nest.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

GijsB

Hier op de veluwe al volop overtuigende vinkelslagen hoor
Gijs

Jan vH

Hier ook al veel zingende vinken, roodborstjes, winterkoningen. Kokmeeuwen zijn inderdaad ook al voor een deel in zomerkleed. Begin vorige week zijn de Blauwe Reigers ook weer teruggekeerd naar de kolonie bij m'n huis. De echte 'lentesoorten' heb ik nog niet gezien, ik hoop dat dat snel komt.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

willemxd

Ik hoor nu ook weer veel vinken en roodborstjes en de heggenmussen zijn er ook, toevallig gister ergens  een blauwe reiger zien overvliegen terwijl ik niet meer weet waar :rolleye:

Michiel en Milka

Hier dinsdag de eerste uitbundige vink. Heggenmus doet al langer zijn best, evenals de koolmezen. Nu aftellen naar de tjiftjaf.
Groet, Michiel

Margreet Kwh

Leuk, fenologie:
27-01-2012: eerste zingende Heggenmus in Haarlem genoteerd.
22-02-2012: eerste bloeiende Speenkruid in Leiden gezien, in de Hortus.
23-02-2012: eerste Huismus nestmateriaal zien verzamelen, in Haarlem.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

GijsB

Ook al redelijk wat zingende boomklevers en roodborsten hier trouwens.
De veluwe is echt nu al geweldigs een stuk leuker dan Groningen, en het echte voorjaar moet nog beginnen.
Gijs

paulhoekstra

Vandaag zag ik de eerste zwaluwen weer naar het noorden vliegen (een groep van 6 northern rough-winged swallows hier in zuidoost-Mexico).
groeten,
Paul

jonas D

Vandaag mijn eerste baltsende/zingende veldleeuwerik van het jaar.
Verder al lange tijd heggenmus,vink,koolmees,zanglijster,....
Groeten,
Jonas

Rikstar

ik zie nog niks over grote lijster, maar sinds een week even terugdenken: sinds 17 februari weer zingende grote lijster in Schotland. en inderdaad ook zingende vinken en heggenmussen gehoord.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Evert meijer

Evert Meijer, 16 jaar

Lonnie Bregman

Groeten, Lonnie Bregman

wolbert

Vandaag mn eerste baltsende Veldleeuweriken, stuk of 7. Gisteren 2 Kleine mantelmeeuwen bij de Reeuwijksche plassen.
Vriendelijke groet,
Wolbert

Jan vH

Zaterdag ook de eerste zingende Veldleeuwerik gehoord. Meer zitten er waarschijnlijk ook niet op de Groevenbeekse Heide.
Zondag bloeiende Vroegeling en Klein hoefblad.
Vandaag zag ik de eerste Scholekster weer in Barneveld. Ook de Kieviten zijn weer terug op de plekken waar ze broeden.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

HPM

Vandaag mijn eerste Kleine Mantelmeeuw van het jaar in stedelijk den Haag.
Herman van der Meer

Jorien

Eerste Haagse Kleine mantellmeeuw nog niet gezien. Wel gisteren eerste scholekster en vandaag luidkeels zingende heggenmus.
Groet,

Jorien

willemxd

sinds vanmorge kokmeeuwen in zomerkleed gezien :blink:

stefanhageman

Hier even mijn lijstje.


Eerste zingende:
- Heggenmus, 27 januari
- Merel, 9 februari
- Vink, 3 februari (niet voluit)
- Groenling, 8 februari
- Veldleeuwerik, 23 februari
- Zanglijster, 20 februari
- Koolmees, 13 januari
- Pimpelmees, 18 januari
- Grote Bonte Specht, 14 januari (roffelend)


Verder op 19 februari mijn eerste Dagpauwoog en ook al een tijdje Kokmeeuwen in zomerkleed. Ook zijn de Turkse Tortels weer met hun nest bezig in de tuin.



Stefan Hageman


Folkert Jan

Zondag een week terug ook al zinende winterkoning en vuurgoudhaan en begin januari al zingende goudhaan. Ook alweer scholeksters in binnenland!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: rnbflavour op februari 27, 2012, 18:05:23 PM
Zondag een week terug ook al zinende winterkoning en vuurgoudhaan en begin januari al zingende goudhaan. Ook alweer scholeksters in binnenland!

Winterkoning zingt het hele jaar door.
Herman van der Meer

Wouter van der Ham

Scholekster en Kleine mantelmeeuw al weer in de stad gezien, Ook volop zingende heggenmussen. En ook steeds meer kokmeeuwen in zomerkleed.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Jorien

En natuurlijk zijn de Meerkoet Wars ook weer flink uitgebarsten.
Groet,

Jorien

Margreet Kwh

Vandaag mijn eerste Meerkoetnest gezien, in de Liede. Daar ook bloeiend speenkruid.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Folkert Jan

De plaatselijke eksters sleepten alweer nestmateriaal aan. Ook gisteravond de eerste ZANGlijster
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Margreet Kwh

Vanmorgen de eerste roffel van de Grote bonte specht gehoord en het beestje bekeken met twee buurtgenoten. Bij het langsfietsen zag ik hen al op zoek gaan. Hij zat in dezelfde boom als verleden jaar, kennelijk een goede roffelpost. Een van de buurtjes vertelde dat er twee jaar geleden heel veel bonte spechten in hun tuin waren en verleden jaar geen. Helaas geen verrekijker bij me.
Dit weekend ook de eerste Groenling gehoord.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Morten

Afgelopen zaterdag buiten geweest en haast overal zingende vinken en vrij veel zingende geelgorzen.
Ook m'n eerste zingende veldleeuweriken van het jaar gehoord.
Groet, Morten