Bootsmannetje spec. - Leeuwarderbos (Friesland) - 21 feb 2012

Gestart door Yeronimo, februari 22, 2012, 20:35:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Gisteren ving ik vier Bootsmannetjes in zout water langs de rietkraag bij een niet al te diepe sloot dat uitmond op een groter meer.
Aangezien ik opmerkte dat er aardig wat variatie in zit en ik net in de wereld van de Bootsmannetjes stap is het dus niet vanzelfsprekend dat ik ze allemaal kan herkennen. Ik ga er vanuit dat alle vier van dezelfde soort zijn gezien ik niet veel verschillen op kon merken qua structuur, wel qua tekening op de rug. Hopelijk kan iemand mij verder helpen hiermee :) Mijn dank is groot!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

jan cuppen

Ik zie maar drie foto's. Het lijkt misschien een soort te zijn, maar het zijn drie verschillende. Het verschil in grootte tussen de bovenste en de andere twee zou je in elk geval moeten zijn opgevallen. Zoek de verschillen....
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Yeronimo

#2
Citaat van: jan cuppen op februari 22, 2012, 21:02:07 PM
Ik zie maar drie foto's. Het lijkt misschien een soort te zijn, maar het zijn drie verschillende. Het verschil in grootte tussen de bovenste en de andere twee zou je in elk geval moeten zijn opgevallen. Zoek de verschillen....

Bedankt voor de sturing!  :duim:
De bovenste was inderdaad een stuk kleiner. Daar heb je geheel gelijk in en had ik inderdaad aan moeten vinken als een andere soort.
Het klopt dat er drie foto's zijn. De foto's bij de vierde zijn mislukt dus die zou ik opnieuw moeten maken.

Eens even een poging doen :)
Nummer 1: Notonecta viridis?
Nummer 2: Notonecta maculata?
Nummer 3: Lijkt me toch ook een Notonecta maculata? Donkerder exemplaar
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

jan cuppen

Het zijn geen bootsmannetjes, ook geen ruggenzwemmers en ook geen Notonecta's.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Yeronimo

Ah! Vandaar dat ik niet het vaste patroon kon vinden.
Het zijn duikerwantsen. Nu alleen nog op naam brengen :)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Ton van Haaren

Het zijn allen Corixidae
1. Cymatia coleoptrata
2. Sigara striata
3. waarschijnlijk Hesperocorixa linnei
Maten kunnen helpen, meten van kopvoorrand tot achterzijde voorvleugels.
Tussen de middenpoten kun je ook een chitineuze driehoek ontdekken, de zgn xiphus. De vorm daarvan helpt ook.
Ik denk niet dat het zout water is.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Yeronimo

Citaat van: Ton van Haaren op februari 23, 2012, 10:37:42 AM
Het zijn allen Corixidae
1. Cymatia coleoptrata
2. Sigara striata
3. waarschijnlijk Hesperocorixa linnei
Maten kunnen helpen, meten van kopvoorrand tot achterzijde voorvleugels.
Tussen de middenpoten kun je ook een chitineuze driehoek ontdekken, de zgn xiphus. De vorm daarvan helpt ook.
Ik denk niet dat het zout water is.

Bedankt Ton!
Heb de duikerwantsen opgemeten. Hieronder de resultaten:
1. 3 รก 4 mm
2. 7 mm
3. 7 mm
Poten die uitsteken niet meegerekend, dus enkel van lichaamslengte.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Ton van Haaren

1 en 2 blijven C. coleoptrata (gewoon zwemmertje) en S. striata (gewone sigaar)
3 wordt zekere H. linnei (vlekmoerwants)
Dit zijn soorten die niet in brak of zout water te vinden zijn, maar wel in voedselrijkere wateren (met een verhoogd ionengehalte).
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Yeronimo

Nog een foto van de chitineuze driehoek van de derde duikerwants om die op zeker te krijgen :)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Ton van Haaren

ok de driehoek (xiphus) is duidelijk langer dan breed, dat sluit al heel veel soorten uit. Tesamen met de lengte en het kleurpatroon van de voorvleugels (mooie ononderbroken gele en bruine lijnen) maken dit tot een zekere Hesperocorixa linnei.
:duim:  foto's
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Yeronimo

Super bedankt Ton! Staat hier in database, foto's voeg ik morgen nog toe bij de waarneming.  :duim:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden