Knoestige berk.

Gestart door Twan martens, februari 23, 2012, 22:19:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Twan martens

Deze berk staat in het nationaal park de hamert in n. Limburg.
Eerder heb ik ook al eens zo`n vergroeiing gezien.
Of het een gal is weet ik niet, maar misschien kan iemand hier iets meer over vertellen.
Bvd. Twan.

Margreet Kwh

Hallo Twan,

die tumor op de berk is waarschijnlijk veroorzaakt door Agrobacterium tumefaciens: "een schadelijke galachtige structuur ... als gevolg van infectie met bovengenoemde bacterie." ...
Het is geen echte gal, "omdat we de bacteriƫn kunnen verwijderen, waarna toch ... celdeling in de tumor blijft plaatsvinden." (citaten uit het Gallenboek, 4e editie, blz. 20, van W.M. Docters van Leeuwen)
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

jck

Dag Twan,

Dit is heel toevallig. Onderstaande foto heb ik op 12 feb net buiten Apeldoorn gemaakt. Die wilde ik hier ook plaatsen. Wat ik tot nog toe op Internet heb gezien, is dat dit een "burl" of "burr" is ( geen idee wat dat in het Nederlands is ). Deze schijnen niet door parasieten te zijn veroorzaakt maar door stress tijdens de groei. Als ik het zo bekijk, vind ik parasieten heel aannemelijk.

James

Twan martens

Margreet bedankt voor de info. Komt die bacterie alleen op berk voor?
Wel vreemd dat een boom gestresst kan raken.
Je vraagt je af waardoor. Heeft hij de verkeerde buren?  ;D
James, dit is wel een eik lijkt me, of niet?

Twan.

jck

Inmiddels meer gelezen. De stress kan het gevolg zijn van schade of ziekte (virus /schimmel).
Als je naar flickr gaat, staan er een paar foto's onder de benaming "warrelknoest".
Wat voor boom? Ik denk nog steeds dat een berk is. Het lijkt alsof het bijna alle bast verloren heeft maar er kleven nog een aantal grijze vellen (met horizontale tekening) aan vast die mij aan berk doen denken - zie vergroting hieronder.

James

Jan vH

Citaat van: Twan martens op februari 24, 2012, 00:40:37 AM
Komt die bacterie alleen op berk voor?

Nee, de bacterie komt op veel meer soorten planten voor, ook bijvoorbeeld op Californische cipres, Chrysant, Dahlia en Braam.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Margreet Kwh

#6
Hallo Twan en James, en Jan,

op de site van Jojanneke Bijkerk is meer te lezen over deze bacterie. Hij komt op heel veel verschillende soorten voor, zoals Jan al zegt.
Zie: http://www.plantengallen.com/ en zoek onder "soorten gallen">> "bacteriƫn".

De boom van James is ook een berk.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Twan martens

Margreet bedankt voor die gallensite. Toch een zeer boeiend onderwerp.
Twan