Zwarte Wouw in Zagreb 18-02-12

Gestart door ruud_altenburg, februari 21, 2012, 13:02:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

ruud_altenburg

Tijdens de IGM in Zagreb, Kroatiƫ vloog op 18-02-12 een Zwarte Wouw over de vuilstort. Een paar mensen schoten een plaatje maar verder werd weer snel gefocust op de interessante soorten ;) Een Zwarte Wouw in februari lijkt me echter niet alledaags en ook het uiterlijk van de vogel was niet zoals je dat in W Europa ziet.

Ik heb wat rond gezocht naar de kenmerken voor lineatus maar kon eigenlijk nergens een goed online ID artikel vinden. Mijn vraag is dus of anderen online iets nuttigs gevonden hebben wat betreft determinatie? De vogel kan natuurlijk ook hier bediscussieerd worden.

De foto's zijn gemaakt door Morten Helberg.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Sander Haak

Mist hij niet 1 vinger voor een Zwarte Wouw?
Groet, Sander Haak (Woerden)

ruud_altenburg

Ik weet niet precies waar je naartoe wilt maar een Rode Wouw gaat het niet worden met zo'n staart...
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

BramtK

Opvallende witte basis van de buitenste handpennen. Lijkt me ook geen Rode wouw. Ik ken helaas geen literatuur over het herkennen van lineatus, maar snap de suggestie wel.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Lijkt me een gewone Zwarte:
Weliswaar aan de rechterhand maar 5 vingers maar aan de linkerhand tel ik er 6, vooral op de bovenste foto goed te zien (op de 2e foto een beetje verfomfaaid) en vermoedelijk is op rechts P9 aan 't ruien. Het is een onvolwassen vogel (3e of 4e kj) met nog donkere ogen, lichte onderbuik en anaalstreek maar geen lichte toppen meer aan de dekveren. Een lineatus van die leeftijd (en zelfs ouder dacht ik) zou duidelijke lichte lengtestrepen moeten hebben zoals een juveniele gewone Zwarte.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'