Hoofdmenu

Waar begin ik?

Gestart door Botervlieg, december 19, 2011, 14:31:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

De vragen die ik nu ga stellen zijn vast een beetje dom, maar ik kom er even echt niet uit.

Ik heb net een nieuwe mobiel gekocht, met mijn vorige kon ik alleen bellen en smssen,
en hoewel ik weet dat er inmiddels met huidige mobiele telefoons veel meer kan, en ik van het bestaan wel weet, heb ik nog geen idee hoe alles werkt.

Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee hoe ik die waarneming app op mijn mobiel krijg.

Gewoon via internet downloaden? Vanaf welke link?

Ik heb wel de handleiding gevonden en zie daar wel hoe de applicatie zelf werkt, maar niet hoe je het op je telefoon krijgt.

Groetjes, Marleen

hiskodevries

marleen
vraag 1 welk merk en type of nog mooier welk besturingssysteem heeft die ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

HTC desire S - volgens mij android (of zeg ik nu iets raars?)

hiskodevries

klopt
je hebt natuurlijk internet op je smartphone ?
je gaat op je device naar de android market (waarschijnlijk moet je daar dan een account aanmaken)
start->market
in de market klik je op vergrootglas en tik je obsmapp in
je klikt op obsmapp alex kwak
klik op installeren
klik op accepteren
dan gaat die obsmapp downloaden en installeren
als dat klaar is
klik je op start->obsmapp
en gaan marleen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op december 19, 2011, 14:46:28 PM
klopt
je hebt natuurlijk internet op je smartphone ?
je gaat op je device naar de android market (waarschijnlijk moet je daar dan een account aanmaken)
start->market
in de market klik je op vergrootglas en tik je obsmapp in
je klikt op obsmapp alex kwak
klik op installeren
klik op accepteren
dan gaat die obsmapp downloaden en installeren
als dat klaar is
klik je op start->obsmapp
en gaan marleen

je hebt natuurlijk internet op je smartphone ?  :right:
je gaat op je device naar de android market (waarschijnlijk moet je daar dan een account aanmaken)
start->market  :right:
in de market klik je op vergrootglas en tik je obsmapp in  :right:
je klikt op obsmapp alex kwak  :right:
klik op installeren  :right:
klik op accepteren  :right:
dan gaat die obsmapp downloaden en installeren  :right:
als dat klaar is
klik je op start->obsmapp

Mobiel is bezig met dingen bijwerken. Denk dat het daarna wel lukt en anders kom ik hier weer even terug.

Dank je wel, Hisko  :duim:

hiskodevries

goed bezig.
ik denk dat je de rest hier wel kan vinden http://waarneming.nl/pda/obsmapp/obsmapp.html
maar doorsnee heb je die niet nodig
alleen voor het instellen van de opties welke soorten in je soortenlijst wilt zien werkt het niet gelijk intuitief
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Hallo Hisko,

De applicatie ziet er sowieso mooi uit, dank aan de makers  :duim:

Ik heb nog heel wat te ontdekken op deze mobiel maar obsmapp staat er alvast op en ik kan het ook openen en vinden hoe ik een waarneming invoer.
Naar de soortenlijst zal ik even kijken.

Bedankt voor je hulp, Hisko.

Groetjes, Marleen

hiskodevries

Marleen, succes
heb je d`r een vette micro sd kaart bij gekregen/ gekocht ?
zoja dan ook even de map van nederland op je device zetten. zie handleiding
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Hallo Hisko,

Er zit een SD in, maar heb zelf ook van andere apparaten SD kaarten, dus die heb ik wel.

Ik ga even uitvinden hoe het werkt. Als het goed is kun je volgens mij met die kaarten dan ook offline invoeren. Dat lijkt me wel wat.

"Vroeger" had je een handleiding bij je mobiel. Maar dat ding was zo simpel dat keek niemand in. Nu zijn mobiels wel wat uitgebreider/ingewikkelder, maar handleiding zit er niet bij.  :-\

Geeft niet ik vind alles wel, maargoed...

Je bent bijv altijd online met internet. Maar valt dat niet "uit" te zetten? Hoe weet je of het aan of uit staat? ivm "sluipverbruik" van je internet?
Nou ja ik kom er vast nog wel achter.

Groetjes, Marleen

Jan vH

Citaat van: M. Baltus op december 19, 2011, 16:29:19 PM
Hallo Hisko,

Er zit een SD in, maar heb zelf ook van andere apparaten SD kaarten, dus die heb ik wel.

Ik ga even uitvinden hoe het werkt. Als het goed is kun je volgens mij met die kaarten dan ook offline invoeren. Dat lijkt me wel wat.

"Vroeger" had je een handleiding bij je mobiel. Maar dat ding was zo simpel dat keek niemand in. Nu zijn mobiels wel wat uitgebreider/ingewikkelder, maar handleiding zit er niet bij.  :-\

Geeft niet ik vind alles wel, maargoed...

Je bent bijv altijd online met internet. Maar valt dat niet "uit" te zetten? Hoe weet je of het aan of uit staat? ivm "sluipverbruik" van je internet?
Nou ja ik kom er vast nog wel achter.

Groetjes, Marleen

Via instellingen. Bij mij staat het dan bij 'Draadloos en netwerkwerken' > 'Mobiele netwerken'. Maar misschien verschilt dat per telefoon. HIER kun je in ieder geval een uitgebreide handleiding vinden.

Wel leuk dat je nu ook gebruikt van Obsmapp. Het aantal gebruikers komt steeds dichterbij de 500.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Botervlieg

Dank je wel, Jan voor je hulp. Ik ga deze handleiding bekijken.

Ja wel leuk inderdaad. Hoewel ik me ook afvraag hoeveel het verbruik nu eigenlijk is en hoe handig het in de praktijk ook is.

Foto's maken met camera, invoeren met je mobiel...

Ben benieuwd. We zullen het zien.

Groetjes, Marleen

Stijn E.

Ha Marleen,

Nog even twee dingetjes. HTC spaart het milieu en print de handleiding niet uit maar zet 'm als PDF op je telefoon. Ergens tussen je applicaties moet een PDF-reader staan en daar kun je als het goed is ook je handleiding zien. Verder moet je bedenken dat er in een telefoon vanwege ruimtegebrek geen gewone SD-kaart zoals in een camera zit, maar een micro-SD-kaart. Je kunt dus niet het SD-kaartje van je camera in je telefoon stoppen. Stel je voor hoe groot telefoons dan zouden worden! ;)

Veel plezier ermee! Je hebt in elk geval een mooie telefoon gekocht :)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Botervlieg

Hallo Stijn,

Ook jij bedankt voor je hulp  ;D. Ja, het is zo'n kleintje inderdaad. Maar ik heb voor de nintendo zo'n 8GB kleintje.

Milieu sparen is goed, maar zag ook nergens staan waar je het kon vinden. Maar misschien heb ik niet goed gekeken. Ahh, ik heb een reader gezien, zal daar ook even checken.

Heb de handleiding bekeken en mijn eerste vragen zijn erdoor beantwoord.  :duim:

Dank je wel. Ja mooi zeker. Tis alleen wel even wennen, na telefoon met alleen bellen/sms en nog gewoon cijfer-toetsen. Maargoed, dat wennen gaat wel snel.

Groetjes, Marleen

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op december 19, 2011, 15:09:02 PM
zoja dan ook even de map van nederland op je device zetten. zie handleiding

:right:  :duim: 

B)

Botervlieg

Ik heb een half uur geleden (om 16:46) 5 waarnemingen van vandaag geupload, maar ze staan er nog niet bij.
Is er iets mis gegaan?

(Ik kon overigens met obsmapp "reuzenhooiwagen" / "Leiobunum spec A" en "spin onbekend" er niet op vinden)

Ik heb wel mail gekregen dat ze er na ongeveer een kwartier op zouden staan.
Waarom duurt het eigenlijk zolang? (Bedoel ik niet als kritiek, maar als vraag/interesse)

Groetjes, Marleen

hiskodevries

#15
Voor die soortenlijsten heb ik je al gewaarschuwd. Altijd binnen 15 minuten geüpload.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op december 20, 2011, 17:38:16 PM
Voor die soortenlijsten heb ik je al gewaarschuwd. Altijd binnen 15 minuten geüpload.

Oke, want veel andere spinnen vond ik wel. Ik zal nog even zoeken.

Het staat er eerlijk gezegd nog niet op....

Botervlieg


Botervlieg

Ik heb de instellingen van de soortgroepen opgezocht en bij de soortgroep "geleedpotigen" alles aangevinkt.
Dus ook exoten, hybride etc.

Maar "leiobunum spec A" verschijnt niet in de lijst. Ook zoeken op de Nederlandse naam levert niets op.

Spin onbekend nu wel gevonden.

Groetjes, Marleen

willemxd

dit topic is voor mij ook wel handig, ik heb net een weekje mijn samsung galaxy s plus maar heb internet abbonoment gaat pas in in maart :angry: ik weet ook niet waarom maar het is zo.   ik heb ook een probleem met market, meestal is er wel wifi in de buurt, maar als ik dan naar market gaa zegt ie dat ie niet kan inloggen, hij kan iets niet vinden, ik heb op internet al gekeken en ik ben niet de enige met hezelfde probleem, http://www.google.com/support/forum/p/gmail/thread?tid=7fbb924f8bfc7d80&hl=nl weet iemand hoe je dat kan oplossen

Jan vH

Citaat van: M. Baltus op december 20, 2011, 18:23:33 PM
Ik heb de instellingen van de soortgroepen opgezocht en bij de soortgroep "geleedpotigen" alles aangevinkt.
Dus ook exoten, hybride etc.

Maar "leiobunum spec A" verschijnt niet in de lijst. Ook zoeken op de Nederlandse naam levert niets op.

Spin onbekend nu wel gevonden.

Groetjes, Marleen

Heb je bij zeldzaamheid wel voor zeldzaam gekozen? Hij zou er wel in moeten staan.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jan vH

Citaat van: willemxd op december 20, 2011, 18:37:37 PM
dit topic is voor mij ook wel handig, ik heb net een weekje mijn samsung galaxy s plus maar heb internet abbonoment gaat pas in in maart :angry: ik weet ook niet waarom maar het is zo.   ik heb ook een probleem met market, meestal is er wel wifi in de buurt, maar als ik dan naar market gaa zegt ie dat ie niet kan inloggen, hij kan iets niet vinden, ik heb op internet al gekeken en ik ben niet de enige met hezelfde probleem, http://www.google.com/support/forum/p/gmail/thread?tid=7fbb924f8bfc7d80&hl=nl weet iemand hoe je dat kan oplossen

Als je gebruik kan maken van wifi is een internetabonnement niet nodig, al kan het natuurlijk wel handig zijn. Wel vreemd dat je niet kan inloggen bij de Market, ik heb geen idee waarom dat zo kan zijn.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Botervlieg

Citaat van: Jan vH op december 20, 2011, 18:52:21 PM
Citaat van: M. Baltus op december 20, 2011, 18:23:33 PM
Ik heb de instellingen van de soortgroepen opgezocht en bij de soortgroep "geleedpotigen" alles aangevinkt.
Dus ook exoten, hybride etc.

Maar "leiobunum spec A" verschijnt niet in de lijst. Ook zoeken op de Nederlandse naam levert niets op.

Spin onbekend nu wel gevonden.

Groetjes, Marleen

Heb je bij zeldzaamheid wel voor zeldzaam gekozen? Hij zou er wel in moeten staan.

Dat is een goed punt, ga ik even nakijken.

> Hebbes! Dank je wel, Jan.  :duim:
Ik ga nóg een keer alle instellingen af kijken of ik nu niets vergeet.

hiskodevries

Citaat van: willemxd op december 20, 2011, 18:37:37 PM
dit topic is voor mij ook wel handig, ik heb net een weekje mijn samsung galaxy s plus maar heb internet abbonoment gaat pas in in maart :angry: ik weet ook niet waarom maar het is zo.   ik heb ook een probleem met market, meestal is er wel wifi in de buurt, maar als ik dan naar market gaa zegt ie dat ie niet kan inloggen, hij kan iets niet vinden, ik heb op internet al gekeken en ik ben niet de enige met hezelfde probleem, http://www.google.com/support/forum/p/gmail/thread?tid=7fbb924f8bfc7d80&hl=nl weet iemand hoe je dat kan oplossen
ja dat schijnt een hardnekkig probleem te zijn. Volgens mij heeft dat te maken dat je meerdere gmail adressen hebt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Herman van der Klis

Citaat van: hiskodevries op december 19, 2011, 15:09:02 PM
Marleen, succes
heb je d`r een vette micro sd kaart bij gekregen/ gekocht ?
zoja dan ook even de map van nederland op je device zetten. zie handleiding

Behalve de capaciteit , zie ik ook onderlinge verschillen in lees- en schrijfsnelheden. Moet je op dit laatste ook nog erg letten ?
Of is dit bij het eerste gebruik van downloaden van kaarten belangrijk ?

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

Alex Kwak

Citaat van: Herman van der Klis op februari 14, 2012, 13:23:06 PM
Behalve de capaciteit , zie ik ook onderlinge verschillen in lees- en schrijfsnelheden. Moet je op dit laatste ook nog erg letten ?
Of is dit bij het eerste gebruik van downloaden van kaarten belangrijk ?

Nooit zo op gelet. Maar bijvoorbeeld de kaart van Nederland is best wel groot. Anderzijds wordt er slechts een klein gedeelte van de kaart echt gelezen...
Maar goed, waar heb je het over. Kaartjes van 2Gb kosten sowieso maar een paar euro. Koop dan voor 1 euro meer een snelle.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!