Hoofdmenu

wat eet een vink?

Gestart door rudi, december 13, 2011, 21:24:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

rudi

Hallo iedereen!
Altijd gedacht dat een vink fruit eet maar ik zie nu voor het eerst dat er een vink bij zaadvoer zit te eten :huh:
Ik heb geprobeerd info te vinden op waarneming.nl maar vond niks over eten, wel duidelijke foto's van alle mogelijke kleeddrachten!
Een vink eet dus zaad maar wat eet een vink verder? Fruit?
Spinnen?
Wie weet het antwoord?
Alvast bedankt!
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Oenanthe

's Zomers insecten, 's winters zaad. Kijk maar naar de sterke dikke snavel, zeer geschikt om harde zaden te kraken. Fruit eet hij ook wel, maar niet veel. In het najaar eten ze in de duinen bijvoorbeeld de bessen van de duindoorn, maar waarschijnlijk meer vanwege de pit die daarin zit.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Henri van Dodeweerd

Hoi Rudi,

Een vink heeft een kegelvormige snavel. Dit is zodat hij er zaden mee kan eten.
Naast de zaden eet de vink ook wel vruchten (en de zaden die erin zitten).
Als ze jongen hebben vangen ze ook insecten om daarmee hun jongen groot te brengen.

Het is dus niet zo heel gek dat ze op de voedertafel zaden zitten te eten.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

rudi

Ok bedankt Henri en Oenanthe!
Toch zie ik hier ter plaatse niet vaak een vink eten, misschien is het een angstige vogel, schuwer dan een mus of mees, denk ik., Op een open plek in dit geval een parkeerplaats daar eet de vink wel , maar in mijn tuintje met veel struikgewas (katten) daar zie ik nooit een vink eten, wel mussen, merels en duiven.
De snavel vind ik tov een goudvink bijv vrij gewoon, andere vinken hebben een grote stomphoekige snavel, de gewone vink verwarde ik vaak met de mus, ze lijken op elkaar, alleen de vink heeft een witte streep in de vleugel waar ik de vink nu aan herken.
Bedankt en tot een volgende keer!!
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Henri van Dodeweerd

Een Goudvink heeft inderdaad een grotere snavel. Die is daarmee dan ook in staat om grotere zaden te kraken.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

frankneijts

Citaat van: Henri van Dodeweerd op december 14, 2011, 11:30:07 AM
Een Goudvink heeft inderdaad een grotere snavel. Die is daarmee dan ook in staat om grotere zaden te kraken.

Het formaat zegt in dit geval niet zoveel: Goudvink-snavels zijn meer aangepast aan het eten van bloem- en bladknoppen + vruchten (bessen bijv.) en de zaden daarin, dan aan het kraken van grotere zaden. Daarvoor zijn de snavels van bijv. Keep (wiens snavel harder/steviger is dan van de nauw verwante Vink...), Groenling en vooral Appelvink méér geschikt
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bart van Hoogstraten

Citaat van: frankneijts op december 14, 2011, 12:10:18 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op december 14, 2011, 11:30:07 AM
Een Goudvink heeft inderdaad een grotere snavel. Die is daarmee dan ook in staat om grotere zaden te kraken.

Het formaat zegt in dit geval niet zoveel: Goudvink-snavels zijn meer aangepast aan het eten van bloem- en bladknoppen + vruchten (bessen bijv.) en de zaden daarin, dan aan het kraken van grotere zaden. Daarvoor zijn de snavels van bijv. Keep (wiens snavel harder/steviger is dan van de nauw verwante Vink...), Groenling en vooral Appelvink méér geschikt

Aha! Heb ik ook weer wat geleerd! -> dit verklaart waarom de Vinken bij mijn voedersilo nooit op de silo zitten maar altijd eronder scharrelen tussen de zooi die de Groenlingen en Keepen morsen.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

rudi

Citaat van: frankneijts op december 14, 2011, 12:10:18 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op december 14, 2011, 11:30:07 AM
Een Goudvink heeft inderdaad een grotere snavel. Die is daarmee dan ook in staat om grotere zaden te kraken.

Het formaat zegt in dit geval niet zoveel: Goudvink-snavels zijn meer aangepast aan het eten van bloem- en bladknoppen + vruchten (bessen bijv.) en de zaden daarin, dan aan het kraken van grotere zaden. Daarvoor zijn de snavels van bijv. Keep (wiens snavel harder/steviger is dan van de nauw verwante Vink...), Groenling en vooral Appelvink méér geschikt
elk jaar staat er in de krant dat er hortensia knoppen weg zijn van struiken,  sommigen zeggen dat het als drugs wordt gebruikt, maar ik heb ook ooit gelezen dat vinken de knoppen op eten, is hier iets over bekend?
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

KorHaan

Even googelen op hortensiaknoppen:

http://kiekmaar.nl/polieberichten/332-het-mysterie-van-de-verdwenen-hortensiaknoppen.html

http://forum.fok.nl/topic/822098/2/25


Kletsverhaaltjes en fact free politics zijn  "in" tegenwoordig.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

rudi

leuk om te weten! muizen die de knoppen afbijten en/of door het wegwaaien van de oude bloemen!
Dus geen dieven!
Ik geloof het verhaal van de muizen het meest, bij mijn hortensia is er nooit iets te zien, terwijl bij straatgenoten wel de (pluim)hortensia was "gesnoeid", het verhaal was hier dat men vermoedde dat de oude bloemen geld waard zijn voor kerststukjes e.d. en dus gestolen.
Ik heb ook nog nooit een vink gezien ineen hortensia!
bedankt voor de info,
vriendelijke groeten, rudi
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer