duinmos 1

Gestart door JohnvR, december 12, 2006, 13:15:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Vanochtend in de duinen bij Bergen voor mij veel ondetermineerbare paddenstoelen en overal mos, dus ik dacht laat ik daar eens wat van schieten. Nadeel is natuurlijk dat ik dan wel graag wil weten wat het is, maar er niks van afweet.

Deze eerste vond ik toen ik naar Rendiermos keek. Naar aanleiding van dit topic http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=17501 wilde ik die eens in de oksels kijken (rechts op de 1e foto) en deze stonden toen daarnaast.

Duinmos onbekend 1



Corryabbink

#1
Dag John,
Dit is een soort die ik niet alle dagen tegenkom.
Daar de grondschubben niet zichtbaar zijn is het moeilijk deze op naam te brengen. Er zijn een drietal stapelbekertjes.
Het meest waarschijnlijke is Gewoon stapelbekertje (Cladonia cervicornis). Die is algemeen in de duinen P+rood.

Een andere soort waarvan bekend is dat die zeer zeldzaam alleen op kalkloos zuur zand in de duinen voorkomt en algemeen in het binnenland op de hoge zandgronden is Slank stapelbekertje(Cladonia pulvinata) P+geel. Alleen bekend van Terschelling en van het binnenland.

Verder komt er nog een soort in het binnenland op de hoge zandgronden voor maar ontbreekt elders en dat is Stuifzandstapelbekertje(Cladonia verticillata) P+rood.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Als je bij zulke soorten al met P moet werken begrijp ik dat je er niet mee verder wilt gaan. Dat staat mij ook tegen.

Corryabbink

CiteerAls je bij zulke soorten al met P moet werken begrijp ik dat je er niet mee verder wilt gaan. Dat staat mij ook tegen.
Dag Han,
Als je ze eenmaal goed kent en de grondbladen kunt bestuderen dan is het niet altijd noodzakelijk maar voor men zover is kan men ze alleen maar op naam brengen door de soorten te testen met chemische middelen. Uiteindelijk geeft dat alleen maar 100% zekerheid.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

JohnvR

Hallo Corry,

Bedankt voor de hulp en toelichting. Met de chemische methoden ben ik helaas niet bekend. Ik heb gekeken of ik wijs kon worden uit de grondsoort. Het was in een stukje bos en ik vermoed dat het tot het kalkarme en dan denk ik dus zure gebied behoort, maar rondom Bergen aan Zee is dat juist afwisselend.

Dit is toevallig de enige waarvan ik een stukje heb meegenomen vandaag. Of het veel helpt weet ik niet. Misschien is het beter me tot vlinders en libellen te beperken, maar als ik de kans krijg op dagen als deze wil ik toch graag in de natuur zijn en mooie dingen fotograferen.



Groeten,

Corryabbink

Dag John,

De laatste foto maakt het weer gemakkelijker.
Het is toch Gewoon stapelbekertje(Cladonia cervicornis).

Stuifzandbekertje(C. verticillata) heeft dezelfde bekers maar schubben die minder diep ingesneden zijn en niet inkrullen.
De schub onderaan de beker is diep ingesneden en krult al zo je ook zelf kunt zien.

Slank stapelbekertje(C.pulvinata) heeft bekers die 2,5 tot 6 maal zo hoog zijn als breed.  Verder heeft deze maximaal 2 etages.
De bekers op de foto zijn breder.

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

JohnvR

Dan ga ik ze zo invoeren, hartelijk dank.