Plant uit Argentinie

Gestart door A. Soeting, februari 20, 2012, 19:45:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

A. Soeting

Deze klimplant vond ik in een natuurgebiedje nabij Buenos Aires. De bloem is 3 a 4 cm groot.
Weet iemand de naam van deze plant.

Lida


ejslootweg

#1
De familie is denk ik Malpighiaceae. Nu de naam nog. Ruime keus uit geslachten binnen Argentinie; Alicia, Aspicarpa, Banisteriopsis, Bunchosia, Callaeum, Cordobia, Dicella, Diplopterys, Gallardoa, Heladena, Heteropterys, Hiraea, Mascagnia, Mionandra, Niedenzuella, Peregrina, Stigmaphyllon, Tetrapterys, Tricomaria

Veel genera met gele bloemen. Ik heb een aantal erop lijkende geslachten waarvan ik kon vinden dat het klimplanten zijn onderstreept.

groeten, Erik
groeten, Erik

paulhoekstra

Dit is zeker een Malpighiaceae.

De geslachten Hiraea en Tetrapterys zijn ook klimpanten die gele bloemen kunnen hebben.

Heb je meer fotos van deze plant? Met name waar de bladeren beter op staan en de andere kant van de bloem ook te zien is?
groeten,
Paul

A. Soeting

Nee meer foto's heb ik niet, maar het waren vrij grote eironde tot langwerpige bladeren.
Ik ga in iedergeval verder zoeken.

Lida

A. Soeting

Vermoedelijk is het Callaeum macroptera een andere naam daarvoor is Mascagnia  macroptera, in het engels vond ik ook 2 namen Yellow orchid vine en Yellow butterfly vine. Zou dit hem kunnen zijn. Bijna alle gele van deze families hebben de zelfde bloem. Wat mij wel opvalt dat de knoppen dikke kelkbladen hebben. Dat zag ik bij sommige foto's van bovengenoemde soort ook.

Lida