paddestoel 1112/1117

Gestart door leo custers, december 12, 2006, 00:31:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

leo custers

Nog een trechterzwam .Staan op een hoop oude sparren takken,vlak bij de paarse schijnridder. Groote hoed 8cm. foto 1
[size=8]LEO CUSTERS[/size]

leo custers

[size=8]LEO CUSTERS[/size]

leo custers

[size=8]LEO CUSTERS[/size]

leo custers

[size=8]LEO CUSTERS[/size]

leo custers

[size=8]LEO CUSTERS[/size]

Ismael

Groeten Ismaël Wind

Corryabbink

Dag Leo,

Zijn die hoeden echt 8 cm?

Anders zou je nog kunnen denken aan Gestreepte trechterzwam(Clitocybe vibecina)
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ismael

CiteerDag Leo,

Zijn die hoeden echt 8 cm?

Anders zou je nog kunnen denken aan Gestreepte trechterzwam(Clitocybe vibecina)
Daar heb ik ook aan gedacht aangezien die mooi gestreept is. Maar ik vond ze dus zo mooi in een heksenkring staan en wat groot
Groeten Ismaël Wind

han.endt

#8
Doen mij ook aan Gestreepte Trechterzwammen denken.
Dat ze wat groot en licht zijn is op het moment normaal. De koudere nachten en de regen zorgen er voor dat de paddenstoelen veel vocht opnemen en uitzetten (het zijn wat dat betreft net sponzen). Daardoor is het determineren van wat oudere exemplaren een stuk lastiger (en dus riskanter) geworden.

wim veraghtert

De geur is bij de determinatie van trechterzwammen echt wel een fundamenteel kenmerk.

Meelgeur = Gestreepte trechterzwam (ook Kleinsporige, maar die wordt niet zo groot)
Anijsgeur = Slanke anijs (groeit meestal niet in groepen)
Aangenaam, ietwat fruitige geur = vele soorten, ondermeer Tweekleurige, Giftige Weidetrechter, etc.

Ik vind dat de trechterzwammen op de foto niet echt grijs lijken (Gestreepte is een eerder grijze soort).
Kan ook nog Tweekleurige zijn. Of iets anders dat we op basis van een foto niet herkennen...
admin nachtvlinders waarnemingen.be

leo custers

De grootste exemplaren zijn zeker 8cm doorsnee.
[size=8]LEO CUSTERS[/size]