Hoofdmenu

Stenus comma?

Gestart door Jan van Duinen, februari 20, 2012, 17:51:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan van Duinen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/63256901
Tweepunt-grootoogkortschildkever - Stenus comma gezien op 2012-02-20 Eeserveld
Foto's:






bij voorbaat dank Jan van Duinen

liptaster

Citaat van: Jan van Duinen op februari 20, 2012, 17:51:23 PMTweepunt-grootoogkortschildkever - Stenus comma gezien op 2012-02-20 Eeserveld

Nope. Onder de Nederlandse soorten met een rode stip op de dekschilden schiet nog over:
- S. biguttatus
- S. bimaculatus
- S. guttula
- S. stigmula



Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Henk Soepenberg

Hoi Jan,

Mocht je nog op zoek zijn naar een tabel, hier kun je een mooie downloaden (50 MB!).

Ik heb zo'n vermoeden dat deze te doen is. :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk


Jan van Duinen

Hoi Henk,

Al bij de tweede vraag loop ik vast, er zijn tien foto's maar op geen enkele staan de tarsen erop.

Henk Soepenberg

#5
Hoi Jan,

Je kunt volgens mij beginnen bij punt 6. Dekschilden met een roodachtige middenvlek.
Vriendelijke groeten,
Henk

Jan van Duinen

Hoi Henk,

Van 6 naar 7
7 dijen aan de basis uitgebreid geel/rood _>8
eindlid der kaaktasters niet donker dus Stenus stigmula.

Helaas nog haast geen waarnemingen dus wat onwaarschijnlijk.

Henk Soepenberg

Hoi Jan,

Ik was ook uitgekomen bij 8, maar dan zou ik toch zeggen bimaculatus. Halsschild nauwelijks langer dan breed, knieën en tarsen donker.
Eindlid van de kaaktasters lijkt mij ook donker (foto 1 en 2).
S. stigmula is inderdaad niet erg waarschijnlijk, want die is al meer dan honderd jaar niet meer waargenomen. ;)

(Heb m'n vorige post ietwat gewijzigd, want dat klopte niet helemaal)
Vriendelijke groeten,
Henk

Jan van Duinen

#8
Hoi Henk,

Lijkt mij ook de beste oplossing, de lengte ook zeker 7mm hij zat naast een Paradromius linearis en deze staat als 5-6mm te boek, de kortschild was langer. Deze naam zit niet in waarneming.nl.

Henk Soepenberg

Hij staat in de lijst, Jan.     http://waarneming.nl/soort/view/20361

Ben wel benieuwd of we goed zitten hoor, want de enige kortschildkever die ikzelf met zekerheid op naam durf te brengen is Scaphidium quadrimaculatum:blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

Jan van Duinen

Hoi Henk,

Heel vreemd, als Stenus bimaculatus is hij niet te veranderen, die keus krijg je niet, alleen door oeverkortschild in te geven is het mogelijk de soort in te veranderen, wat ik nu dan ook heb gedaan.

Henk Soepenberg

Hoi Jan,

Vreemd inderdaad, want bij mij lukt het wél. Als ik stenus bim intyp krijg ik maar één keuze (zie bijlage).
Nou ja, hoe dan ook, het is je in ieder geval gelukt. :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

Joris Menten

Een "bug" die al meer besproken is - het hangt er kennelijk vanaf hoe snel je typt. Beter veranderen via: "verander waarneming" ipv "verander soort". Mij lukt het ook nooit met verander soort. Joris

Jan van Duinen

Bedankt Joris,
Via verander soort heb ik geprobeerd en uiteindelijk met de Nederlandse naam lukte dat.

liptaster

Stenus bimaculatus is inderdaad correct. "Simpel" te herkennen aan de kiel aan de basis van de achterlijfsegmenten in combinatie met de rood met zwarte poten (onder de soorten met een rode vlek). In het veld valt hij op doordat hij groter en forser is dan zijn verwanten.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424