Hoofdmenu

roodborstlijster

Gestart door redmar_woudstra, december 12, 2006, 00:16:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

redmar_woudstra

het is misschien maar een claim, maar het zou niet de eerste vage claim zijn die wat moois op levert:
via lauwersmeer.com zag ik dat zondagmiddag in Beetgumermolen iemand een Roodborstlijster in zijn tuin had... Misschien de moeite waard om te piepen oid? Of een bezoekje te brengen?
groet,
Redmar

JohanvantBosch

Citeerhet is misschien maar een claim, maar het zou niet de eerste vage claim zijn die wat moois op levert:
via lauwersmeer.com zag ik dat zondagmiddag in Beetgumermolen iemand een Roodborstlijster in zijn tuin had... Misschien de moeite waard om te piepen oid? Of een bezoekje te brengen?
Ik heb het in ieder geval ook even op de db-site gezet....

redmar_woudstra

#2
Dankje! Hoe vaag ook, het zou wel wat wezen als er echt één zit!
Het ging overigens om een Amerikaanse Roodborstlijster -American Robin, niet om Roodkeellijster. Of heb je hem zo ingevoerd omdat Roodborstlijster er niet bij stond?
groet,
Redmar

JohanvantBosch

Ik neem aan dat Rommert of andere mensen uit de omgeving wel even gaan checken...

JohanvantBosch

CiteerDankje! Hoe vaag ook, het zou wel wat wezen als er echt één zit!
Het ging overigens om een Amerikaanse Roodborstlijster -American Robin, niet om Roodkeellijster. Of heb je hem zo ingevoerd omdat Roodborstlijster er niet bij stond?
Oeps... zie nu pas wat je bedoelt... ik pas het even aan.

redmar_woudstra

ik probeerde dat zonet ook, kon alleen roodborstlijster niet vinden  in de lijst bij DB :wacko:  
groet,
Redmar

JohanvantBosch

#6
Citeerik probeerde dat zonet ook, kon alleen roodborstlijster niet vinden  in de lijst bij DB :wacko:
Hehe... is a special trick, mister... :P

Edit: ook even doorgegeven aan de vogellijn trouwens

redmar_woudstra

die beschrijving die op lauwersmeer.com staat lijkt op zich wel aardig, wel erg summier, maar ik heb geen idee wat het anders zou kunnen zijn met die beschrijving. Misschien een escape ofzo? In Koudum is eens melding gemaakt van een katvogel, bleek iets anders te zijn, één of andere buulbuul geloof ik...
groet,
Redmar

JohanvantBosch

Citeerdie beschrijving die op lauwersmeer.com staat lijkt op zich wel aardig, wel erg summier, maar ik heb geen idee wat het anders zou kunnen zijn met die beschrijving. Misschien een escape ofzo? In Koudum is eens melding gemaakt van een katvogel, bleek iets anders te zijn, één of andere buulbuul geloof ik...
tja, zulk soort dingen gingen ook al door mijn hoofd. Of weer een of andere laughingthrush... die doen het ook goed de laatste tijd.

teunvankessel

Deze vogels worden geloof ik ook gehouden in een kooi,
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

redmar_woudstra

welke laughing trush? Foto?
groet,
Redmar

teunvankessel

(amerikaanse) roodkeellijsters
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

redmar_woudstra

ow, dacht je dat doorging op wat johan zei..
groet,
Redmar

pluisje

Als ik die beschrijving lees denk ik aan een Goudvink !!!

Ronald Nuiver

redmar_woudstra

moest nog bij: 20-25 cm groot
dan is goudvink wel uitgesloten denk ik ;)
groet,
Redmar

Bas vd Burg

Nu moet ik wel zeggen dat een "leek op het gebied van vogels" vaak de grootte van een vogel verkeerd inschat..........

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

redmar_woudstra

ja dat is waar....
tot slot stond er nog bij: kleinder dan vlaamse gaai...
dat mag ik voor de vogel hopen, anders is het een soort superlijster!
groet,
Redmar

Steven Wytema

#17
Kijk, allemaal leuk en fijn maar ik krijg niet de indruk dat er mensen op af zijn gegaan?
Ik probeer meestal wel de claims die hier in de buurt op de fiets te doen zijn even te checken.
Ik hoopte eigenlijk dat er wel wat Leeuwarders waren gaan zoeken (?)

En ja, de beschrijving past inderdaad heel goed op Goudvink en Roodborsttapuit, (en diverse Garrulaxen) maar in het begin geloofde ook niemand Maarten Hotting, en die jongen heeft ons toch mooi wel 2 Rotszwaluwen opgeleverd!

Dus je kan inderdaad lekker pessimistisch alle claims de grond in boren, maar dat levert over het algemeen geen zeldzaamheden op.
Jullie hebben het alweer begrepen: hier spreekt een optimist.
Maar goed, het lijkt me wel duidelijk dat als je het niet probeert en zelf gaat kijken (als je in de buurt bent tenminste), dat je het overgrote deel van de beschrijvingen nog wel kan gaan afkraken, maar dat het geen zoden aan de dijk zet.
Pas als er dingen in de beschrijving niet kloppen, dan vind ik dat je recht hebt van spreken.
Steven Wytema


Bas vd Burg

Steven, jouw relaas doet me denken aan het verhaal van de Canadese Kraanvogel in de UK (en later in NL maar dat terzijde)

Er gaat het verhaal de ronde dat de Canadese Kraanvogel in eerste instantie werd omschreven als een "vogel met een rode kop, die van een voederplank eet". De vogelaars dachten toen aan een putter of andere vinkachtige of zo. Tot dat iemand ging kijken en het bleek om een Canadese Kraanvogel te gaan!

Of dit waar is weet ik niet..................
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

redmar_woudstra

#19
ik ben zelf erg druk met mijn studie, bovendien is beetgumermolen met OV niet echt ideaal, maar er zijn in Leeuwarden en omgeving genoeg vogelaars. Bert de Bruin woont(de) er geloof ik...
Ik ben het met Steven eens, claims altijd bekijken, het heeft genoeg soorten opgeleverd! (ik kan er zo even niet een paar noemen, maar de roze spreeuw van wassenaar ook toch, Bas?) Denk ook maar aan de rotszwaluwen!
EDIT: ik heb rommert even een mailtje gestuurd, misschien weet hij meer...
groet,
Redmar

jvdlaan

CiteerSteven, jouw relaas doet me denken aan het verhaal van de Canadese Kraanvogel in de UK (en later in NL maar dat terzijde)

Er gaat het verhaal de ronde dat de Canadese Kraanvogel in eerste instantie werd omschreven als een "vogel met een rode kop, die van een voederplank eet". De vogelaars dachten toen aan een putter of andere vinkachtige of zo. Tot dat iemand ging kijken en het bleek om een Canadese Kraanvogel te gaan!

Of dit waar is weet ik niet..................
Nee het was een ontsnapte Saruskraan...

Brian Bland heeft dit verteld op een DBA-dag, ik meen in 1995.

Jan

Bas vd Burg

CiteerNee het was een ontsnapte Saruskraan...

Brian Bland heeft dit verteld op een DBA-dag, ik meen in 1995.

Jan

Bedankt Jan!

Enne dat met die Roze Spreeuw van Wassenaar was ook een soortgelijk verhaal

zie http://www.birdclubkatwijk.nl/bck/meetandg....asp?mid=10778&
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

JohanvantBosch

Even met Rommert gemaild... voor zover hij weet, is er niemand naar de vogel wezen zoeken...

redmar_woudstra

groet,
Redmar

JohanvantBosch

Citeerjammer...
Je kunt nog gaan, Redmar... Jij woont in de buurt  ;)  

redmar_woudstra

redelijk ja.. Als ik tijd heb (en dat moet wel lukken), wip ik misschien morgen wel even langs...
groet,
Redmar

Steven Wytema

Ha! Ik wilde het net vragen ;). Als je daar even de tijd voor zou kunnen nemen
zou ik dat zeer op prijs stellen! (misschien nog ff aan Rommert het huisnummer vragen om te vragen wat die meneer precies heeft gezien?)
Steven Wytema


redmar_woudstra

zal ik doen, jullie horen het morgen wel! En nu maar duimen  :duim:  
groet,
Redmar

teunvankessel

#28
Je moet het eerst maar eens overleven :P

Met zon vogel voor neus gaat je hart wel wat sneller kloppen.
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Jeroen Nagtegaal

#29
CiteerJe moet het eerst maar eens overleven :P

Met zon vogel voor neus gaat je hart wel wat sneller kloppen.
Als we niks horen weten we wel dat het goed ziten we naar het noorden zullen gaan,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com