Zangvogel argentinie

Gestart door A. Soeting, februari 20, 2012, 15:35:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

A. Soeting

Deze vogel zat bij de Petit Moreno in Argentinie, Ik kan niet vinden welke soort dit is

Lida

Pieter Stolwijk

Hoi Lida,

M.i. Phrygillus patagonicus (of is het toch Phrygillus gayi?). Ik heb hem daar ook gezien en gefotografeerd. Chris heeft er ook een mooie foto van, maar die heb ik (nog) niet. Maar zou beter zijn als echte kenners er zich mee bemoeien;}
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

A. Soeting

Dat denk ik ook.
Voor mijn gevoel zijn het precies dezelfde vogels.
Ik heb wat op internet gekeken, sommige zijn wel veel feller gekleurd,  het donkergrijs is daar vrijwel blauw of heel lichtgrijs, maar dat kan aan de kleurinstellingen liggen.

Lida.

JohanvantBosch

Heb je nog meer foto´s waar de buik beter op staat en kun je de waarneming misschien in Observado invoeren en hier linken, zodat we kunnen zien waar de waarneming gedaan is? Met Petit Moreno kom ik er niet in Google maps....  O0

Pieter Stolwijk

Perito Moreno - gletscher ten westen van El Calafate (niet het dorp een paar 100 km noordelijker).

Hierbij mijn waarneming en (enige) foto.
http://observado.org/waarneming/view/63275230
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

A. Soeting

Beste Johan

Ik heb nog 2 andere foto's 1 van zijn bovenlijfje van voren en een waar hij achterstevoren zit. hij heeft een witte stuit. Pieter heeft je andere vraag al beantwoord. Die foto is op precies dezelfde plaats gemaakt.


Lida

JohanvantBosch

Citaat van: A. Soeting op februari 21, 2012, 19:11:55 PM
Beste Johan

Ik heb nog 2 andere foto's 1 van zijn bovenlijfje van voren en een waar hij achterstevoren zit. hij heeft een witte stuit. Pieter heeft je andere vraag al beantwoord. Die foto is op precies dezelfde plaats gemaakt.


Lida

Ha Lida,
- veel mensen halen stuit en onderstaartdekveren door elkaar. De stuit zit aan de bovenkant, de onderstaartdekveren aan de onderkant. Ik vermoed dat jij dezelfde vergissing maakt.
- de stuit is bij deze vogel geel, de bovenstaartdekveren grijs, de onderstaartdekveren lijken inderdaad witachtig.
- ik wil mezelf niet als kenner benoemen, want ben hier nooit geweest, heb beide soorten nooit gezien en zit gewoon ook met de boeken op schoot.
- Ik denk net als pieter dat het gaat om P. patagonicus of P. gayi,
- Maar ik durf het met mijn boekenwijsheid hier niet met zekerheid te zeggen.

A. Soeting

Beste Johan en Pieter

Ik heb met Google beide namen ingegeven de foto's van die vogels zijn allemaal precies hetzelfde.
Zijn er soms 2 wetenschappelijke namen voor die vogel in omloop.  In uiterlijk is er geen verschil, het zou dan genetisch kunnen zijn.

Lida

JohanvantBosch

Citaat van: A. Soeting op februari 22, 2012, 18:26:39 PM
Beste Johan en Pieter

Ik heb met Google beide namen ingegeven de foto's van die vogels zijn allemaal precies hetzelfde.
Zijn er soms 2 wetenschappelijke namen voor die vogel in omloop.  In uiterlijk is er geen verschil, het zou dan genetisch kunnen zijn.

Lida

Tja Lida,
Er zijn nou eenmaal behoorlijk wat vogelsoorten in de wereld die erg op elkaar lijken. Er is uiterlijk wel verschil, maar het is zo te lezen vrij subtiel. De vrouwtjes van deze twee soorten zijn zowiezo behoorlijk verschillend. De zang zal ook wel iets verschillen.

mannetje patagonicus heeft een wat bruinere rug, gayi een wat groenere. gayi heeft meer wit op de onderzijde. Vrouwtje van patagonicus lijkt behoorlijk op mannetje van gayi.

Maar iemand die ervaring met de soorten heeft, kan hier misschien wel gemakkelijker op antwoorden....
Misschien heb je hier nog wat aan:
http://www.arthurgrosset.com/sabirds/patagoniansierra-finch.html
http://www.arthurgrosset.com/sabirds/grey-hoodedsierra-finch.html
Hij schrijft over P. gayi
CiteerIt is found in open areas such as Andean slopes where photos 1,2,5,6 and 7 were taken and Patagonian steppe where photos 3 and 4 were taken. The similar Patagonian Sierra-finch P. patagonicus is not found in open areas.

en over P. patagonicus
CiteerThe Patagonian Sierra-finch is distributed from central Chile to Patagonia and into adjacent areas of Argentina. It is found in forest and at forest edges which is useful when distinguishing it from the similar Grey-hooded Sierra-finch P. gai found only in open areas.

Pieter Stolwijk

Op basis van deze habitat-info ligt Phrygillus patagonicus het meest voor de hand.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

A. Soeting

Hallo Johan en Pieter ik houd het op Phrygillus patagonicus.

Nadat ik deze foto's bekeken had zag ik dat de Phrygillus gayi een veel kleinere witte vlek aan de achteronderzijde heeft, vergeleken met de Phrygilles patagonicus.
Ik heb denk ik ook nog een foto van het vrouwtje. Zij is in alle onderdelen fletser maar heeft wel die wat grotere
witte vlek, net als het mannetje.

Hartelijk dank beide.

Lida

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente