Interview met een ex-jager

Gestart door Norman, februari 20, 2012, 13:51:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johan Helmus

Gewoonlijk distantieert deze club zich van misstanden, om zich vervolgens stil te houden en verder niets te doen, en te hopen dat de tumult overwaait. Hoe gaan ze zich hier nu weer van 'distantiëren', nu het de directeur van hun eigen organisatie betreft?
Groeten, Johan Helmus

KorHaan

Ze hebben Boersma schielijk achter de geraniums geparkeerd, en nu houden ze zich muisstil en wachten tot het overwaait. En iets in mijn cynische geest zegt mij, dat dit OOK wel weer overwaait... Ik moet echter van mijn zelfverkozen positieve instelling uitgaan ( zo'n lastig "goed voornemen") en dan hoop ik natuurlijk dat er een onderzoek komt, een veroordeling, een storm van protest, aangepaste wetgeving, kwijnende ledenaantallen bij de nationale schietclub,... Oeps!  :rolleyes: ...iets te optimistisch, misschien.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

joostheeremans

APELDOORN - 3 mannen uit Ede van 23, 28 en 42 jaar zijn woensdagavond in een bos bij Apeldoorn aangehouden voor stroperij. De politie trof een van hen liggend in de achterbak van een auto aan, terwijl hij bovenop een net geschoten wild zwijn lag. 
voor de rest van het opmerkelijke artikel:

http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2081448/stroper-ligt-bovenop-wild-zwijn-in-achterbak.htm#.VMIKQC4mF1R 
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Johan Helmus

Citaat van: joostheeremans op januari 23, 2015, 09:50:11 AM
APELDOORN - 3 mannen uit Ede van 23, 28 en 42 jaar zijn woensdagavond in een bos bij Apeldoorn aangehouden voor stroperij. De politie trof een van hen liggend in de achterbak van een auto aan, terwijl hij bovenop een net geschoten wild zwijn lag. 
voor de rest van het opmerkelijke artikel:

http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2081448/stroper-ligt-bovenop-wild-zwijn-in-achterbak.htm#.VMIKQC4mF1R
Zullen deze lieden straks weer worden gesteund door de KNJV onder het mom van één of ander krom verhaal?  ;)

Wat een reacties staan er trouwens ook bij...
Groeten, Johan Helmus

Arjan Broekhuizen

Duitse jagers hoeven zich geen zorgen te maken dat hun hobby uitsterft. Elk jaar neemt het aantal Duitsers met een jachtakte toe.

Vorig jaar waren er bijna 370.000 actieve jagers, een record. Sinds de Duitse hereniging in 1990 is het aantal actieve jagers in Duitsland met 50.000 gestegen.

Meer: http://www.nu.nl/buitenland/3983335/jacht-steeds-populairder-als-hobby-in-duitsland.html
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Stan.

Verbaast me niks dat, vanuit de trein naar Berlijn zag ik langs elk veldje minstens een (soms zelfs meer) hoogzit staan. Wel diep triest, op deze manier gaan we nooit natuurlijke aantallen grotere dieren krijgen in Europa en blijven ze ecologisch uitgestorven.

Ik kan alleen maar hopen dat de tolerantie bij het algemene publiek blijft afnemen voor jagen en dat het uiteindelijk door maatschappelijke druk de wereld uit wordt geholpen, maar dat zal nog heel lang duren ben ik bang.
Groeten,
Stan van Remmerden

joostheeremans

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=214029&cat=1

120 uur werkstraf voor een voormalig BOA en jachtopziener die twee buizerds afschoot.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Johan Helmus

Daar gaat niet echt bepaald een afschrikwekkende werking van uit... Gelukkig is de jachtvergunning van deze dweil wel afgepakt.  :duim:
Groeten, Johan Helmus

jeroenroelofsen

Ben het met je eens Johan, gewoon ook nog 120 dagen brommen er boven op  :police:
Of soort van schandpaal werking; in het eigen dorp met een hesje aan met tekst als "ik ben een sukkel die illegaal dieren schiet" in de plantsoenen dienst....
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

peterv

Dit soort illegaal handelen tegen predatoren straf je niet echt af met een werkstraf, hesjes, boete of gevangenisstraf. Vaak verkeren de daders in kringen die deze mensen volop steunen en het helemaal eens zijn met dergelijke activiteiten ("jammer dat je bent betrapt").
De ergste straf die zo iemand kan overkomen, en dat is hier ook het geval, is intrekken van de jachtacte. Dat is voor deze daders echt een nachtmerrie. Het plaatst ze immers als deelnemer buiten hun supportersgroep. Je kunt niet meer mee op jacht (hooguit als drijver, maar dat is toch niet echt jagen).
Kortom, naar mijn idee heeft de rechtbank deze man de -voor hem- zwaarst denkbare straf opgelegd door de jachtacte in te trekken, de werkstraf is bijzaak.
Peter Venema

joostheeremans

http://www.dichtbij.nl/noord-kennemerland/112/artikel/3980871/velserbroeker-aangehouden-voor-wapenbezit-en-illegaal-jagen.aspx

De politie heeft donderdagnacht rond 02.30 uur een 53-jarige man uit Velserbroek aangehouden voor verboden wapenbezit en jagen zonder vergunning. Agenten kregen de man in het vizier op de Duin en Kruidbergerweg in Santpoort-Noord.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Johan Helmus

#101
http://www.volkskrant.nl/buitenland/zimbabwe-jaagt-op-spanjaard-die-leeuw-cecil-vermoordde~a4108341/

Wat een ontzettend triest volk. Bijzonder dat zo iemand zich een hele stoere kerel voelt als hij de trekker overhaalt. Alsof dat een hele prestatie is... Elke dweil met een voldoende slap karakter om niet weerstand te kunnen bieden aan de perverse behoeften die blijkbaar in de hoofden van dergelijke lieden omgaan, had dat kunnen doen. Het vereist niet ontzettend veel kracht of iets dergelijks om dat hendeltje aan te trekken, en deze verder volkomen nutteloze exercitie tot uitvoer te brengen.

Ik vraag me af welke morbide perverse behoefte wordt bevredigd door een kop van een dood dier aan de muur op te hangen. Een soort herinnering om de gebeurtenis nog eens te kunnen herbeleven? Geeft dit een dergelijke zielenpoot werkelijk een gevoel van voldoening en macht? Het komt op me over als een soort equivalent van aandenkens die soms door seriemoordenaars worden bewaard. Volgens mij is het dan hoog tijd voor een bezoekje aan de psychiater.

Hopelijk wordt deze viespeuk hiervoor aangepakt, maar ik vermoed dat het allemaal niet met zo'n vaart zal lopen.
Groeten, Johan Helmus

Johan Helmus

#102
En de flapdrol is mogelijk geïdentificeerd:

Leeuwenmoordenaar Zimbabwe is Amerikaanse tandarts

Dit walgelijke figuur doet ook zijn best om zijn steentje bij te dragen bij de uitroeiing van diverse diersoorten. Wat een egoïst moet je dan zijn. De organisatoren van deze misselijkmakende jachtpartij mogen in ieder geval voor de rechter verschijnen.
Groeten, Johan Helmus

Johan Helmus

En weer een update:

De jager heeft nu ineens 'spijt' (volgens mij enkel vanwege de consequenties, en niet vanwege de daad zelf), en krijgt er van langs op social media. Ik heb er geen medelijden mee.
Groeten, Johan Helmus

Thijs Fijen

#104
Ik weet niet of deze al eens voorbij is gekomen: http://topdocumentaryfilms.com/louis-therouxs-african-hunting-holiday/. Een documentaire over dit soort jachtpartijen voor trofeeen. Trophy hunters dus, iets wat deze Walter Palmer dus ook doet.

Ik vond het een indrukwekkende documentaire, het geeft een kijkje in het hoofd van de jager en inderdaad: ik snap het niet..




EDIT: zoek even op Youtube, daar staat het meeste online in afleveringen.
Thijs Fijen

Lanjouwrob

En de jachtopziener(of hoe dat heet, wie toestemming daarvoor geeft), die verdient misschien nog wel meer straf. Mogelijk( de kans is klein, ok) wist de tandarts het niet en ik vind toestemming ervoor geven net zo erg als het doen.

Johan Helmus

http://www.volkskrant.nl/buitenland/zimbabwaan-vervolgd-voor-hulp-bij-jacht-op-leeuw-cecil~a4124288/
Op de aanklacht staat een jaar celstraf of een boete van 400 dollar.

Dat kan wel uit als je net $50.000 hebt geïncasseerd.
Groeten, Johan Helmus

jeroenroelofsen

Ik zal vast een hele emmer stront over mee heen krijgen nu, maar vind het nogal hypocriet om er nu zo'n probleem van te maken bij die ene tandarts. Natuurlijk zat ie fout, dat zal ik ook niet ontkennen, maar dit gebeurt toch op grote schaal veel meer? Waarom er dan nu zo'n hetze van maken? Over een half jaar hoor je hier niemand meer over, terwijl het probleem dan nog steeds bestaat.....
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Johan Helmus

#108
Omdat deze jager toevallig de verkeerde leeuw heeft geschoten waardoor hij zichzelf op ongelukkige wijze in de kijker heeft gespeeld. ;)

Natuurlijk gebeurt dit op veel grotere schaal. Het schijnt zelfs zo te zijn dat het bestaansrecht van sommige reservaten (economisch gezien) voor een groot deel bestaat uit inkomsten van deze perverse hobbie. Dat neemt natuurlijk niet weg dat dit een in en in trieste bezigheid is; types die een arm land en de daar aanwezige rijkdommen verkrachten/plunderen omdat ze er makkelijk mee weg kunnen komen, ter bevrediging van hun eigen perverse behoeftes.

Ik vind het ook niet vreemd dat er verontwaardiging ontstaat over dit soort incidenten als ze in de media worden belicht. Een groot deel van het publiek zal zich standaard al ergeren aan dergelijke praktijken, maar uit dit pas als er weer eens een bericht hierover de wereld in wordt geslingerd. Het is een kwestie van actie en reactie. Dat je er straks in de grote media hier weinig tot niets meer over hoort, betekent uiteraard niet dat het ineens niemand meer iets uitmaakt, en dat de publieke opinie ineens is veranderd. Ook zijn er constant wel personen/organisaties bezig die zich hier tegen verzetten, maar dat grotendeels lokaal zijn. Hierover zal echter doorgaans niet uitgebreid worden bericht door de wereldmedia. Je zult dan gericht moeten zoeken naar berichtgeving.

Door dergelijke mediaberichten ontstaat er ook een helderder beeld over wat zich afspeelt in de jagerswereld. Een wereld die zichzelf volgens mij graag afschildert als natuurbeschermers en uitvoerders van 'noodzakelijk' beheer. Ook zorgt het voor discussie die er hopelijk toe leidt dat er iets verandert.
Groeten, Johan Helmus

jeroenroelofsen

Citaat van: Johan Helmus op augustus 19, 2015, 11:12:49 AM
Door dergelijke mediaberichten ontstaat er ook een helderder beeld over wat zich afspeelt in de jagerswereld. Een wereld die zichzelf volgens mij graag afschildert als natuurbeschermers en uitvoerders van 'noodzakelijk' beheer. Ook zorgt het voor discussie die er hopelijk toe leidt dat er iets verandert.
Dat zou mooi zijn. Misstanden moeten harder aangepakt worden wat mij betreft.

Maar niet alleen jagers hebben de mond vol van natuurbescherming, what about mensen die tapen? En die fotograaf die wel het stapje te ver gaat? Of die twitcher die het verboden terrein toch in loopt? Zijn die dan minder fout bezig?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Freek Verkerk

Ik denk dat als er in Nederland een leeuw buiten een reservaat rondloopt dat hij ook snel afgeschoten zal worden.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Johan Helmus

#111
In principe is het volgens mij vrijwel onmogelijk om een natuurgebied te betreden zonder ergens een soort van 'schade' toe te brengen aan dat gebied. Je zult vast wel op een plant trappen, een dier verjagen, of een insect plat trappen of iets dergelijks. Ik denk dat je meer moet kijken naar de mate waarin de natuur wordt geschaad. (voor zover je in die gevallen al van schade zou kunnen spreken...) Tapen is niet helemaal netjes, naast het pad lopen ook niet altijd. Er zijn natuurlijk gradaties qua ernstigheid. Ik denk dat je die zaken in perspectief moet zien. Het (voor vermaak) afschieten van beschermde dieren is iets van een totaal andere orde dan de andere genoemde zaken, vind ik.

Wat vind jij hiervan als ik vragen mag? Vind jij dat er geen verschil zit in de overtredingen?

Citaat van: Freek Verkerk op augustus 19, 2015, 13:40:06 PM
Ik denk dat als er in Nederland een leeuw buiten een reservaat rondloopt dat hij ook snel afgeschoten zal worden.
Hetzelfde geldt hier toch ook voor zwijnen en edelherten?
Groeten, Johan Helmus

joostheeremans

#112
http://www.nrc.nl/handelsblad/van/2015/augustus/19/zonder-pistool-durft-de-boswachter-het-bos-niet-in-1525174   In Nederland loopt het ook aardig uit de klauwen blijkbaar.
"Ik was samen met een brigadier van de politie te voet aan het surveilleren. We hoorden gekraak in het bos. Zien we ineens een man die een ree bovenop een ander ree legt. Aan de rand van het bos, bij z'n auto, klaar om in te laden. Toen we hem aanspraken, had hij een smoes. 'Ik wilde jullie bellen om te wijzen op stropers.' Maar hij was het zelf. Een ex-jachtopzichter. De brigadier sprak hem aan, de man legde zijn wapen neer, dat heb ik snel weggelegd." "
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Johan Helmus

#113
http://www.volkskrant.nl/buitenland/-nederlandse-jagers-in-zuid-afrika-onder-vuur-om-drijfjacht~a4139832/

Blijkbaar is het fenomeen drijfjacht in Zuid-Afrika relatief onbekend, en daardoor niet wettelijk gereguleerd, waardoor dit evenement doorgang kan vinden zonder dat men wordt belemmerd door al te veel regels. In Nederland poogt men dit soort jachtpartijtjes te verkopen als 'noodzakelijk beheer'. Hoe praat men deze praktijken goed in Zuid-Afrika? (Vermoedelijk sponsort men daar juist weer zogenaamd het natuurbehoud of iets dergelijks?  ;))
Groeten, Johan Helmus

joostheeremans

De foto's van deze mensen gaan al over het internet (hier te vinden), allemaal de gezichten angstvallig afgeschermd.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Freek Verkerk

Die jagers zijn soms stom bezig. Hier een ander artikel over iemand die gewoon maar wat afschiet. http://www.krone.at/Tierecke/Zahmer_Hirsch_Heli_von_Jaeger_erschossen-Besitzer_erbost-Story-475482
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Johan Helmus

Waarschijnlijk inmiddels al wel bekend, maar de jager die enige tijd de leeuw Cecil doodschoot wordt niet verder vervolgd. Als de jager legaal gehandeld heeft, lijkt dat mij terecht. Wel vind ik het nogal dubieus dat de leeuw voorafgaand aan de jachtpartij uit een natuurpark is gelokt, en dat de leeuw was voorzien van een halsband. Er zou dan toch een belletje moeten gaan rinkelen bij de jager, zou je denken...

Nog wat meer nieuwtjes die ik zojuist tegen kwam:
De omstreden wereld van het jachttoerisme
Duitse jager doodt 'grootste olifant in 30 jaar tijd'
Groeten, Johan Helmus

Freek Verkerk

Citaat van: Johan Helmus op oktober 16, 2015, 11:26:56 AM
Waarschijnlijk inmiddels al wel bekend, maar de jager die enige tijd de leeuw Cecil doodschoot wordt niet verder vervolgd. Als de jager legaal gehandeld heeft, lijkt dat mij terecht. Wel vind ik het nogal dubieus dat de leeuw voorafgaand aan de jachtpartij uit een natuurpark is gelokt, en dat de leeuw was voorzien van een halsband. Er zou dan toch een belletje moeten gaan rinkelen bij de jager, zou je denken...

Nog wat meer nieuwtjes die ik zojuist tegen kwam:
De omstreden wereld van het jachttoerisme
Duitse jager doodt 'grootste olifant in 30 jaar tijd'
Het lijkt mij dat de wet daar aangepast kan worden als men dit wil verbieden. Leeuwen zouden ook buiten natuurparken beschremd moeten zijn en alleen de overheid mag na rechterlijk besluit een afschotvergunning geven. Ik weet alleen niet hoe dat werkt in Afrika. Maar dat kan een vooroordeel van mij zijn.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Johan Helmus

#118
En het is weer eens raak:

http://www.bbc.com/news/uk-36598935

Er is ergens in Engeland een locatie ontdekt waar jagers in het geheim vossenwelpen bewaren. (Nota bene op het hoofdkwartier van een jagersvereniging: South Herefordshire Hunt!!) Na observatie is gebleken dat de welpen levend naar een verblijfplaats voor jachthonden worden gebracht, waarna er veel gejank en geblaf is te horen en de vossenwelpen dood naar buiten worden gebracht, en worden weggegooid. De jacht op vossen is in Engeland verboden sinds 2005.

Volgens het verhaal gaan de jachthonden niet instinctief achter vossen aan, en worden de honden op deze manier (uiteraard illegaal) getraind om toch vossen te pakken. De bedoeling hiervan zou zijn om de kans te vergroten op een 'toevallige' ontmoeting van de jachthonden met vossen. Tijdens zo'n situatie is het blijkbaar niet strafbaar als er een vos wordt gedood, en de jagers willen blijkbaar misbruik maken van deze maas in de wet.

Verder toont de video een kunstmatig aangelegde vossenburcht in een jachtgebied. Het verhaal hierbij is dat deze door jagers worden aangelegd om vossen te lokken, en de kans op 'toevallige' ontmoetingen te vergroten.

Een bijzondere hobby...
Groeten, Johan Helmus

Jorick

#119
Je blijft je verwonderen hoe deze "tak van sport" elke keer maar weer een crea bea manier vindt om iets te kunnen afschieten.
Het liefst onder het mom van natuurbescherming. Dat gaat hier iig niet op, maar goed...

groet jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....