Kolibrivlinder

Gestart door Alipo, december 05, 2006, 22:09:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alipo


Ik heb een kolibrivlinder? van iemand gekregen in een doosje. Daar zit hij nu 2 weken in en beweegt af en toe. Wat moet ik doen om hem de winter door te laten komen?

klaas van haeringen

Meteen loslaten, volgens mij trekken ze het niet lang zonder voedsel.

kroonp

#2
CiteerMeteen loslaten, volgens mij trekken ze het niet lang zonder voedsel.
:huh:

Volgens de nachtvlindergids is er al eens eerder een overwinterend exemplaar aangetroffen. Waarom zou deze dat dan niet kunnen doen?

Dat beesie is echt niet voor niets ergens weggekropen, dus loslaten lijkt mij de meest slechte optie. Ik zou de vlinder gewoon weer terug zetten op de plek waar die gevonden is, of anders op een vergelijkbare plek.

Wie weet overleeft de vlinder de winter dan.

Groet

Peter Kroon

JohnvR

Ik ben in principe voor de vrije natuur, maar waar vindt zo'n vlinder eten in deze tijd, moet toch meestal uit bloemen komen volgens mij. Misschien kan een beetje hulp geen kwaad in de vorm van een druppeltje stroop of honing o.i.d.?

characea

#4
Ik ken iemand die in februari in Limburg een kolibrie vlinder zag..dus ik hoop dat ie kan overwinteren in een droge tochtvrije ruimte (schuur/zolder).

Jeroen Nagtegaal

Dagpauwoog en attalanta proberen het geregled, in kerkzolders vnd je ze soms in de winter,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Limosa

Kleine vos ook. In een kerk in Oldemarkt vliegen elk winter twee tot vlinders (kleine vos en dagpauwoog). Waarschijnlijk doen ze zich te goed aan bloemen van bloemstukken op het altaar.
Groeten,

Joachim

cvsw123

CiteerDagpauwoog en attalanta proberen het geregled, in kerkzolders vnd je ze soms in de winter,
Dagpauwoog ja, maar atalanta? Ik heb nog nooit een foto of anderszins een betrouwbare waarneming van een atalanta gezien. Dus als jij ze geregeld tegenkomt: leg het bewijs goed vast, want je bent de eerste. Tot nu toe zijn er alleen indirecte aanwijzingen, maar geen 'echte' waarnemingen.
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

Jeroen Nagtegaal

Attalanta dacht ik ok, ik heb kan me zlef geen zekere waarneming van de afgelopen jaren herineren, dus dan zal het wel niet kloppen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

robin

volgens mij is het in een dosje stoppen niet zo handig. de vlinders kruipen ergens weg waar het niet TE koud word maar als je ze op kamertemperatuur houd gaat volgens mij hun spijsvertering enz veel sneller en zijn ze snel door hun wintervoorraadje vet heen.
groeten robin kraaij

ivroo

#10
Mijn zwarte-c-uil is gek op stukjes kiwi..........................als ik het in het bakje leg zit hij/zij er in een ommezientje bij en priegelt zijn roltong in het zachte kiwi vruchtvlees. Misschien een idee voor je kolibrivlinder. Zal morgen een foto erbij plaatsen
Vr. Gr. Joke

Zoveel talen in de wereld, maar een lach verstaat iedereen!