2 spanners

Gestart door Schoppers, juli 06, 2005, 21:37:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

#1
Bij de eerste foto moest ik meteen aan een Cabera denken, maar bij de het stukje vleugel, waarvan ik de bovenzijde zie, zie ik geen bandjes, maar die kunnen voor de rand stoppen. Overigens ben ik altijd huiverig om dergelijke soorten van de onderzijde te determineren. De tweede is Scopula immutata, de Bosspanner.

Han

hiskodevries

eelke, dan moet je ook maar even op vlindernet vermelden dat je vraag op waarneming.nl al beantwoord is
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Schoppers

Bedankt Han!!!
Ik denk idd dat je gelijk hebt met Cabera.
Ik zet hem idg daarop.

En Hisko, DONE zoals je altijd tegen mij zegt ;)  :P




hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Schoppers

Hallo Han,

Ik heb het orgineel eens bekeken en toen ik hem op 100% zette zag ik gelijk 3 bruine lijntje lopen op de bovenkant van de vleugel. (is niet te zien op het de verkleinde versie)
Het is dus een cabera alleen wat is het verschil tussen pusaria, witte en exanthemata, bruine?

Groeten Eelke

han.endt

CiteerHallo Han,

Ik heb het orgineel eens bekeken en toen ik hem op 100% zette zag ik gelijk 3 bruine lijntje lopen op de bovenkant van de vleugel. (is niet te zien op het de verkleinde versie)
Het is dus een cabera alleen wat is het verschil tussen pusaria, witte en exanthemata, bruine?

Groeten Eelke
Hallo Eelke,

Op de bovenzijde van de voorvleugel bevinden zich drie lijnen. De derde lijn vanaf de vleugelwortel is bij pusaria min of meer recht en bij exanthemata altijd gebogen. Pusaria is over het algemeen witter dan exanthemata, maar er is te veel overlap om dat als uitgangspunt te nemen.

Groetjes, Han.

Schoppers

hallo Han,

Bedankt!!!
Jammer genoeg kan deze vlinder nu dus niet gedetimineerd worden.
Maar wel bedankt voor de moeite.

Groeten Eelke

han.endt

CiteerJammer genoeg kan deze vlinder nu dus niet gedetimineerd worden.
Maar wel bedankt voor de moeite.
Jouw vlindertje is erg wit en heeft veel scherpe fijne zwarte spikkeltjes. Het kan eigenlijk bijna alleen Cabera pusaria zijn. Eigenlijk durf ik dat er wel van te maken. Zelfs zonder vraagteken. Ik heb er al zoveel gezien

Han.

Schoppers

Han, hartsikke bedankt voor je antwoord.
Ik zal hem invoeren onder deze soorten.