2 korstmossen

Gestart door henkjanvdkolk, februari 18, 2012, 18:10:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkjanvdkolk

Vandaag deze twee korstmossen gevonden.
1. Op oude Beuk in oud Beukenbos op de Veluwe.Lijkt een beetje op Hamsteroortje maar dat is hem volgens mij niet, gezien de grootte (te groot?) en de niet omgeslagen bladrand.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/63219566
Korstmos onbekend - Lichen indet. gezien op 2012-02-18 Ede - Hoekelumse Bos (Den Bivanck)
Foto's:




2. Gevonden op vrij nieuwe baksteen, onder brug. Klopt geelgroene schotelkorst?
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/63219580
onzeker Geelgroene Schotelkorst - Lecanora polytropa gezien op 2012-02-18 A12 - Ede
Foto's:



Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

alegro

Hamsteroortje ken ik niet nat, dus hoe dat er zou uitzien weet ik niet. Bovendien is niet duidelijk op wat voor schaal
deze foto zit. Lastig om er iets meer over te zeggen, dus.

De onderste foto laat een natte Lecanora zien, met door het vocht verkleurde apotheciën. Het zou bijvoorbeeld
L conferta kunnen zijn maar ook iets anders.
Grüezi mitenand,
Arjan

henkjanvdkolk

Citaat van: rinodina op februari 18, 2012, 20:40:42 PM
Hamsteroortje ken ik niet nat, dus hoe dat er zou uitzien weet ik niet. Bovendien is niet duidelijk op wat voor schaal
deze foto zit. Lastig om er iets meer over te zeggen, dus.

De onderste foto laat een natte Lecanora zien, met door het vocht verkleurde apotheciën. Het zou bijvoorbeeld
L conferta kunnen zijn maar ook iets anders.

Bedankt! Is er meer over te zeggen als ik ze nog eens droog opzoek?

Over het Hamsteroortje vond ik dat deze 1-2.5 mm was. Deze leken me groter, en ook behoorlijk groot in vergelijking met de mosblaadjes. Ik weet niet welke soorten er nog meer op lijken?
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

kroonp

Het is m.i. geen Hamsteroortje. De kleur is eerder grijs dan groen en ik mis het opstaande randje aan de lobrand. Het lijkt mij jonge thalli van een of ander schildmos.
Groet

Peter Kroon

henkjanvdkolk

Bedankt, dat zou inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn! Ik laat hem dan op korstmos spec staan en wie weet kom ik er later nog achter.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

henkjanvdkolk

Vandaag weer langs nr 2 geweest. Is er nu iets meer over te zeggen?




Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

alegro

Citaat van: henkjanvdkolk op februari 21, 2012, 18:59:51 PM
Vandaag weer langs nr 2 geweest. Is er nu iets meer over te zeggen?

Nee hoor. De foto's zijn te donker en de apotheciën zijn naar groenig verkleurd door het vocht.
Bepaald geen ideale omstandigheden voor een zekere determinatie.

Eigenlijk moet je deze testen met een beetje chloor. Lecanora conferta heeft een C+ oranje
kleurreactie. Vindt er geen kleurreactie plaats, dan ligt L dispersa (of misschien wel L hageni)
wat meer voor de hand.
Grüezi mitenand,
Arjan