Gewoon meniezwammetje?

Gestart door zuilim, februari 17, 2012, 14:55:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Gevonden op stam van bijna dode Haagbeuk in dito haag. Rand buitenplaatsje randstad.
Ik vond ze nogal groot en aan elkaar gegroeid.
Zag tot mijn schrik een hele lijst meniezwamsoorten. Forum weet vast de goede.

Bij voorbaat dank.
Groeten,
Karel Brussee.

loest

 
Karel,

Kijk eens op de Verspreidingsatlas.
Als je  http://www.verspreidingsatlas.nl/650170  aanklikt kun je daar per meniezwam kijken waarop de zwam voorkomt. Rechts op het scherm staat de uitgebreide soortinformatie
Maar vaak wordt het dan toch nog   :micro:

Groet, Loes


zuilim

Loes en Hannie,
Dank voor de reactie. De link suggestie van Loes komt uit op Bleek meniezwammetje! Zeldzaam. Voor deze niets-weter-van paddestoelen is het vinden daarvan onwaarschijnlijk.
Is mijn conclusie: Gewoon meniezwammetje imperfekt juist?
Wat wil dat zeggen, imperfect?

Groeten,
Karel Brussee.

loest

 
Karel,

In de linkerkolom op de Verspreidingsatlas staan alle andere meniezwammetjes.
De bedoeling is dat je ze een voor een aanklikt en bekijkt en checkt waarop ze groeien.

Groet, Loes

Melchior van Tweel

Hallo Loes en Karel,
Wees heel voorzichtig met het determineren aan de hand van de boomsoort (of andere ecologische gegevens). Dit is een grote valkuil en je vervalt snel in een cirkelredenering. Determinatie zou alleen aan de hand van (micro-)morforlogische kenmerken moeten.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

zuilim

Dag Melchior,
Ik weet uiterst weinig van paddenstoelen, verwonder mij over de veelvormigheid en vind het onbegrijpelijk dat er mensen zijn die daar uit wijs worden.
Als ik in een valkuil stap is dat aan de hand van een ander. Ik zal voorzichtig zijn.

Groeten,
Karel.

loest

Melchior,

Vandaar ook mijn opmerking:

Citaat van: loest op februari 17, 2012, 16:00:51 PM

Als je  http://www.verspreidingsatlas.nl/650170  aanklikt kun je daar per meniezwam kijken waarop de zwam voorkomt. Rechts op het scherm staat de uitgebreide soortinformatie
Maar vaak wordt het dan toch nog   :micro:
Groet, Loes

Dieter

Citaat van: Melchior van Tweel op februari 18, 2012, 09:22:02 AM
Hallo Loes en Karel,
Wees heel voorzichtig met het determineren aan de hand van de boomsoort (of andere ecologische gegevens). Dit is een grote valkuil en je vervalt snel in een cirkelredenering. Determinatie zou alleen aan de hand van (micro-)morforlogische kenmerken moeten.
Je vergeet iets, chemische kenmerken.  :blink:
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Melchior van Tweel

Citaat van: Dieter op februari 18, 2012, 11:36:30 AM
Citaat van: Melchior van Tweel op februari 18, 2012, 09:22:02 AM
Hallo Loes en Karel,
Wees heel voorzichtig met het determineren aan de hand van de boomsoort (of andere ecologische gegevens). Dit is een grote valkuil en je vervalt snel in een cirkelredenering. Determinatie zou alleen aan de hand van (micro-)morforlogische kenmerken moeten.
Je vergeet iets, chemische kenmerken.  :)
:duim: :angel:
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl