Stormmeeuw met geel oog met rode oogring?

Gestart door Roely, februari 16, 2012, 20:28:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Roely

Dag allemaal,

zondermeer aangenomen dat het een stormmeeuw was, tot iemand me wees op de oogring. Is het een stormmeeuw?

Dank en groeten,
Roely Bos

Guus Peterse

Het blijft een stormmeeuw natuurlijk, maar geen doorsnee denk ik. Al schijnt het, meen ik, vaker voor te komen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Ies Meulmeester

Citaat van: Roely op februari 16, 2012, 20:28:40 PM
zondermeer aangenomen dat het een stormmeeuw was, tot iemand me wees op de oogring. Is het een stormmeeuw?

Maar het is inderdaad nog steeds een Stormmeeuw..!

In het verleden zijn er al vaker topics over dit soort vogels geweest, zie bijv.:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=159146.0
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=42671

Gr, Ies

Roely

Ja, ik zie dat er meer stormmeeuwen zijn met een licht oog. Dank jullie voor de antwoorden.

Roely

Folkert Jan

Daar gaat 1 van de makkelijkere kenmerken (dacht ik) om een individuele ringsnavelmeeuw te herkennen.
Zon beest als bovenstaand een eindje weg in zen uppie in zomerkleed zou mijn hart sneller doen kloppen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Citaat van: rnbflavour op februari 17, 2012, 13:34:10 PM
Daar gaat 1 van de makkelijkere kenmerken (dacht ik) om een individuele ringsnavelmeeuw te herkennen.
Zon beest als bovenstaand een eindje weg in zen uppie in zomerkleed zou mijn hart sneller doen kloppen.

't Leven is lijden....... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

KorHaan

Citaat van: rnbflavour op februari 17, 2012, 13:34:10 PM
Daar gaat 1 van de makkelijkere kenmerken (dacht ik) om een individuele ringsnavelmeeuw te herkennen.
Zon beest als bovenstaand een eindje weg in zen uppie in zomerkleed zou mijn hart sneller doen kloppen.


Maar what about die brede witte tertialranden, dan?  Dat moet toch best zichtbaar zijn op afstand.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo


Folkert Jan

Citaat van: KorHaan op februari 17, 2012, 18:15:41 PM
Citaat van: rnbflavour op februari 17, 2012, 13:34:10 PM
Daar gaat 1 van de makkelijkere kenmerken (dacht ik) om een individuele ringsnavelmeeuw te herkennen.
Zon beest als bovenstaand een eindje weg in zen uppie in zomerkleed zou mijn hart sneller doen kloppen.


Maar what about die brede witte tertialranden, dan?  Dat moet toch best zichtbaar zijn op afstand.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo


Ik dacht juist dat die brede banden bij stormmeeuw hoorden en juist niet bij ringsnavel, maar kan me heugen dat ik ook foto's van stormmeeuwen heb gezien waar de tertialranden grotendeels afwezig leken (iig veel smaller dan bij de meeste stormmeeuwen)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

caliprobola

Citaat van: rnbflavour op februari 18, 2012, 13:42:19 PM
Ik dacht juist dat die brede banden bij stormmeeuw hoorden en juist niet bij ringsnavel, maar kan me heugen dat ik ook foto's van stormmeeuwen heb gezien waar de tertialranden grotendeels afwezig leken (iig veel smaller dan bij de meeste stormmeeuwen)
That's the point... Op grote afstand vallen die tertailranden veel meer op dan een al dan niet bleek oog en veel smaller is nog steeds aanwezig.

ruud_altenburg

In Zagreb gaf Chris Gibbins een praatje over heinei. Van de vogels die hij in Roemenië gefotografeerd heeft in de winter had iets van 90% een in het veld waarneembare lichtere iris.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam


arnoldwijker

Citaat van: ruud_altenburg op februari 19, 2012, 06:38:55 AM
In Zagreb gaf Chris Gibbins een praatje over heinei. Van de vogels die hij in Roemenië gefotografeerd heeft in de winter had iets van 90% een in het veld waarneembare lichtere iris.
Hoe kwam Chris in het veld tot determinatie heinei?

arnoldwijker


Roely

Is het mogelijk dat de vogel op mijn foto's een heinei is? In Amsterdam zijn er nu overgens meer waargenomen, en is een dood exemplaar opgepakt.

http://groups.yahoo.com/group/Amsterdams_VogelNet/message/18759
http://waarneming.nl/waarneming/view/63213814

Roely

caliprobola

Als je vluchtfoto's hebt kan daar misschien meer over verteld worden. Zwart op buitenvlaggen van buitenste 3 handpennen tot aan handpendekveren en volledig zwart bandje over p5 kunnen sterke aanwijzingen zijn. Maar zonder maten kan je wellicht geen zekerheid krijgen.

Roely

#16
Ik heb geen vliegbeelden. De grootte van de stormmeeuw kan alleen afgelezen worden in vergelijking met de kokmeeuw, maar dat is waarschijnlijk een te ruwe manier en die blijft bij een schatting. Ik weet niks over de verschillen tussen de ondersoorten, maar ik vond deze meeuw groot.

Er is wat kwaliteitsverlies, maar onder de volgende link staat nog een foto, een iets grotere:
http://tinyurl.com/6mqnhyt

Roely