(Kleine) Ruspendoder heidegebied?

Gestart door Libelleke, februari 16, 2012, 19:40:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Libelleke

Hoi forum,

Tussen fotospul van 2 juni 2011 van onze telpost Strabrechtse Heide vond ik deze rupsendoders.
De bovenste 2 foto's zijn van eenzelfde exemplaar, de onderste is een ander exemplaar (maar mogelijk wel dezelfde soort).
Kan ik, vanwege het ontbreken van een blauwsige gloed op de zwarte achterlijfpunt en (voor zover ik het kan zien) ontbreken van beharing op het propodeum, hier Kleine Ruspendoders van maken, of laten de foto's geen zekere det. toe?
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\

gko

#1
lastig, de blauwige gloed is op foto"s niet altijd zichtbaar bij de grote rupsendoder
met vr gr gkoopman

Libelleke

Hoi,

Bedankt voor de reactie.
Dat klopt, ik zie inderdaad op mijn foto's van Grote Rupsendoder niet onder alle hoeken die gloed.
Maar ik zie wel meer beharing op het propodeum, ook onder deze hoek zie ik daar lichte haartjes uitsteken.
Die lijken hier te ontbreken.
Ik heb na veel zoeken en opkrikken een foto waarop de vleugeladering zichtbaar is kunnen uitvergroten van het bovenste exemplaar.
Ik zag in de Tirion gids van Heiko Bellmann staan dat wanneer de 3e submarginale cel gesteeld is (en dat lijkt hier), het een Kleine Rupsendoder betreft.
Er staat helaas niet in getekend hoe datzelfde deel v/d vleugel er dan uitziet bij een Grote Rupsendoder.
Klopt het dat ik dat gesteelde deel hier inderdaad zie en maakt dat dit een zekere Kleine Rupsendoder?
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\

gko

#3
ik zal je sturen wat de atlas over de Ammophilasoorten schrijft:
A.campestris (kleine):kop zwart en licht behaard,
                                1e drie tergieten van metasoma egaal rood en zonder donkere streep (beide geslachten)
A.pubescens (behaarde): mannetje  heeft bij metasoma in het midden een zwarte streep over de rode tergieten
                                     kop donker en metasoma zilverachtig behaard, rugzijde van propodeum kaal
A.sabulosa (grote): blauwe staalglans op zwart uiteinde van metasoma, de thorax is iets langer behaard dan bij de
                              andere nederlandse soorten, propodeum op rugzijde behaard

ik hoop dat je hier iets aan hebt, mijn opmerkingen over de blauwe glans waren
nav de foto's van sabulosa op de hymis-site, waarop deze glans niet altijd te zien is,
soms, maar meestal niet, kun je iets met de exacte maten van de beestjes maar die overlappen nogal.
Mocht het niet lukken kan ik nog wel eens navragen, maar op dit forum zitten zeker deskundigen
die je gemakkelijk verder kunnen helpen
met vr gr gkoopman

Libelleke

Hoi,

Dank voor je info. Ik begrijp dat in die atlas dus niet gerept wordt over vleugeladering, dus de vraag is maar net hoe hard dat kenmerk dan is.
Jammer op zich: was mooi geweest als daarmee i.i.g. 1 van de 3 soorten op zeker vastgesteld konden worden.
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\

gko

ik vind ze van foto lastig, meestal geldt vleugeladering voor de hele familie, maar voor deze groep heb ik
bijna niets kunnen vinden over de verschillen in vleugeladering tussen de soorten,
misschien kun je ze naar Han Endt of een van de andere experts sturen?
met vr gr gkoopman

Libelleke

Hoi,

Voor zij die het willen weten, hier een eerste reactie op deze platen van Hymis.de:
"...It is a clear Ammophila campestris female. A. sabulosa has the marked cell of forewing without a stalk, and a marked blue gaster..."

Over die "blue gaster" valt mogelijk nog te twisten, maar blijkbaar (lees: gelukkig  :blink:) zegt de vleugeladering bij deze soorten toch ook iets.
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\