Zwart tipje aan uiteinde linkervleugel kleine burrie

Gestart door lennartv, februari 14, 2012, 18:44:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

lennartv

Hallo allemaal,

Zaterdag ontdekte ik tot mijn grote vreugde mijn eerste kleine burrie. Ik heb toen een aantal foto's gemaakt een daarop zag ik wat me pas later opviel: de vogel had aan de buitenste slagpennen van de linkervleugel (volgens mij P10 en P9) een zwart uiteinde. Het was vooral opvallend dat dat alleen aan de linkervleugel was en niet aan de rechtervleugel. Kan dat nog iets met de leeftijd te maken hebben? Ies Meulmeester zag de vogel vandaag ook en maakte er een 5e kj van. Is het gebruikelijk dat 5e kj's kleine burries zulke 'tipjes' aan hun vleugel kunnen hebben? Hier de link naar twee foto's. Ze staan ergens weggemoffeld op mijn weblog want ik wist zou gauw geen andere manier om ze online te krijgen.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Ies Meulmeester

Lennart, de zwarte tekening op p9 en p10 was voor zover ik het vandaag goed kon beoordelen (de vogel zat vrij ver) niet meer aanwezig, dus ik vermoed dat dit toch wat vuil o.i.d is. Het was me op jou foto's van zaterdag ook al opgevallen dus speciaal op gelet. Wat betreft de leeftijd, op jou foto's viel me op dat er nog wat tekening in de staart zit en ook in het veld leken de grote dekveren nog wat tekening te hebben (wel minimaal hoor) ook was de kop / borst naar mijn idee behoorlijk zwaar getekend dus vandaar denk ik een 4e winter / 5e kalenderjaar. Is kijken of we hem van de week nog wat dichterbij kunnen krijgen, dan is het allemaal wat beter te zien...

Groet, Ies

lennartv

Aha, vuil leek mij ook inderdaad een hele goede optie. Wat die laatste zin van je antwoord betreft: dat doel heb ik ook! Hopelijk gaat ie wat beter op de foto en lust hij brood...
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com