Zoogdieren in het nieuws

Gestart door Margreet Kwh, februari 15, 2012, 10:35:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

Op onderzeeboot liggende walrus blijft mogelijk langer in Nederland

De walrus die al een aantal weken rondzwemt voor de Nederlandse kust rustte dinsdagochtend uit op een onderzeeboot van de Koninklijke Marine in Den Helder. Zeehondencentrum Pieterburen denkt dat het dier, dat de naam Freya heeft gekregen, mogelijk lang in het Waddengebied blijft.

Op beelden die zijn gemaakt door de marine is het dier goed te zien terwijl ze een dutje doet op onderzeeboot Zr.Ms. Dolfijn, toevallig van de Walrusklasse. De onderzeedienst van de marine heet het dier welkom en een bemanningslid heeft het van dichtbij gefotografeerd.

Het dier is al meerdere keren waargenomen voor de Nederlandse kust, in onder meer de havens van Den Helder en Harlingen en op Schiermonnikoog en Terschelling. Freya is waarschijnlijk de weg kwijt geraakt toen ze op zoek was naar eten; walrussen horen namelijk thuis in het noordpoolgebied.


Hele artikel lezen + foto van de walrus: https://www.nu.nl/binnenland/6164329/op-onderzeeboot-liggende-walrus-blijft-mogelijk-langer-in-nederland.html
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

De reactie van de 'zielige-beestjes-knuffelaars' - in de vorm van één of meer rechtszaken - zal wel niet lang op zich laten wachten. Binnenkort kunt u dus vervolgartikelen op dit nieuwsbericht verwachten...

Verder jammer dat het beschikbaar komende wildvlees voor de meeste mensen onbetaalbaar is. Als de prijzen wat meer normaal waren zou graag een paar kilo herten-scharrelvlees afnemen.  B)


Staatsbosbeheer moet in winter 1.400 herten afschieten in Oostvaardersplassen

Staatsbosbeheer moet tijdens de komende winter veertienhonderd edelherten afschieten in de Oostvaardersplassen in Flevoland. In het natuurgebied is plaats voor vijfhonderd herten, maar bij de laatste telling - eind oktober - bleek dat er ongeveer negentienhonderd dieren rondlopen.

Er is niet veel afschot van konikpaarden en heckrunderen nodig, heeft de gebiedsbeheerder aan de provincie Flevoland laten weten.

Enkele jaren geleden ontstond veel ophef omdat er in de Oostvaardersplassen niet voldoende voedsel te vinden was voor de steeds maar uitdijende groepen grote grazers. De edelherten, konikpaarden en heckrunderen werden toen nog niet bejaagd.

Later is besloten dat de gebiedsbeheerder de aantallen dieren binnen de perken houdt. Vermoedelijk lukt het komende winter niet om voldoende herten af te schieten. Er is plaats voor 600 paarden en runderen. Er zijn in totaal 670 dieren geteld.


Hele artikel lezen: https://www.nu.nl/binnenland/6167230/staatsbosbeheer-moet-in-winter-1400-herten-afschieten-in-oostvaardersplassen.html
Met vriendelijke groet, Rob

caliprobola

Citaat van: Rob Koelman op oktober 26, 2021, 15:11:47 PM
Op onderzeeboot liggende walrus blijft mogelijk langer in Nederland

De walrus die al een aantal weken rondzwemt voor de Nederlandse kust rustte dinsdagochtend uit op een onderzeeboot van de Koninklijke Marine in Den Helder. Zeehondencentrum Pieterburen denkt dat het dier, dat de naam Freya heeft gekregen, mogelijk lang in het Waddengebied blijft.

Op beelden die zijn gemaakt door de marine is het dier goed te zien terwijl ze een dutje doet op onderzeeboot Zr.Ms. Dolfijn, toevallig van de Walrusklasse. De onderzeedienst van de marine heet het dier welkom en een bemanningslid heeft het van dichtbij gefotografeerd.

Het dier is al meerdere keren waargenomen voor de Nederlandse kust, in onder meer de havens van Den Helder en Harlingen en op Schiermonnikoog en Terschelling. Freya is waarschijnlijk de weg kwijt geraakt toen ze op zoek was naar eten; walrussen horen namelijk thuis in het noordpoolgebied.


Hele artikel lezen + foto van de walrus: https://www.nu.nl/binnenland/6164329/op-onderzeeboot-liggende-walrus-blijft-mogelijk-langer-in-nederland.html
Lijkt in Northumberland te zitten...
https://twitter.com/Stewchat/status/1459869347007057920


Cygnus

Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Oenanthe

Citaat van: Cygnus op november 18, 2021, 16:02:03 PM
Citaat van: Maakun op november 18, 2021, 15:43:14 PM
https://www.ad.nl/binnenland/viel-een-lynx-vrouw-en-hond-aan-in-de-duinen-we-zijn-er-100-procent-van-overtuigd~aa94fc5c/

Als het dier mensen aanviel is de kans uiterst klein dat het hier om een wilde Lynx zal gaan.
Prima manier om mensen te leren hun hond niet los te laten lopen in de duinen. Pak ze!  :wacko:
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Maakun

Haha, ja die "lynx" mag hier dan ook wel komen van mij  B)
Gr, Maarten

ruut

Tim stond oog in oog met een wolf: 'Ik had knikkende knieën'
Vandaag om 16:24


Lage Zwaluwe is in rep en roer: vrijdagavond is er een wolf gespot midden op straat. Tim Berendsen stond oog in oog met het dier terwijl hij zijn hond aan het uitlaten was. "Ik had knikkende knieën."
Profielfoto van Floortje van Gameren
Geschreven door
Floortje van Gameren
"Het was een spannende avond", begint Tim zijn verhaal. Het leek wel een scène uit een film, maar het overkwam Tim in het echt. Nietsvermoedend wandelde hij vrijdagavond met zijn hond op de kruising van de Biesboschweg en de Nieuwlandsedijk toen hij een wolf vanuit het weiland zag opduiken.
"Ik dacht dat het een herdershond was."
"Ik dacht in eerste instantie wat een grote herdershond, van wie zou die zijn? Dus ik hield mijn eigen hond al in'', vertelt Berendsen die nog steeds onder de indruk is van wat hem is overkomen. ''De wolf schoot weg en toen dacht ik nou ik loop maar door. Ik heb nog wel een geluid gemaakt om hem af te schrikken. Al had ik toen nog helemaal niet door dat het om een wolf ging.''
De plek waar Tim de wolf tegenkwam (foto: Omroep Brabant).
De plek waar Tim de wolf tegenkwam (foto: Omroep Brabant).
vergroot
Dat laatste begreep Berendsen pas toen hij buren sprak. ''Ja je schrikt wel natuurlijk. Ik zag het filmpje van Janet en ik stond te trillen op mijn benen.'' Janet Crezée filmde de wolf vanuit haar appartement, precies op de plek waar Brendsen liep. Later is bevestigd door een expert dat het inderdaad om een wolf ging.

''Vanavond ga ik gewoon weer wandelen hoor met de hond'', verzekerd de inwoner van Lage Zwaluwe. "Het schrikt mij niet af. Ik heb gezien dat de wolf banger was van mij dan ik van hem."

LEES OOK: Janet filmt wolf in woonwijk: 'Lag er vannacht wakker van'
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3992677/tim-stond-oog-in-oog-met-een-wolf-ik-had-knikkende-knieen

OJGoreng

Met vriendelijke groet, Zainal

Rien Ondersteijn

Bij zoiets vraag ik me meteen af, wie er dan voor de welpen zorgt en of de jagers hier verantwoording voor nemen.
Groene groe[n]tjes.Rien.

jva

Citaat van: Rien Ondersteijn op november 21, 2021, 11:34:14 AM
Bij zoiets vraag ik me meteen af, wie er dan voor de welpen zorgt en of de jagers hier verantwoording voor nemen.

De jagers zullen zeggen "dommages collatéraux"..
Jelle

migratorius

Citaat van: jva op november 21, 2021, 19:02:03 PM
Citaat van: Rien Ondersteijn op november 21, 2021, 11:34:14 AM
Bij zoiets vraag ik me meteen af, wie er dan voor de welpen zorgt en of de jagers hier verantwoording voor nemen.

De jagers zullen zeggen "dommages collatéraux"..
De lokale bevolking kennende wordt er luid gejuicht dat er iemand zo'n verdraaide beer heeft afgeschoten.

JanHein

ruut

Wolf richt twee keer bloedbad aan in dezelfde wei: 14 schapen dood
Gisteren om 22:54 • Aangepast vandaag om 10:10

Schapenhouder Johan van den Bosch uit Nieuw-Vossemeer vond woensdagochtend zeven dode en talloze gewonde schapen in zijn wei. Onmiskenbaar het werk van een wolf. Hij dacht toen dat het ergste achter de rug was. Amper twaalf uur later kreeg het drama een vervolg. De wolf was teruggekeerd naar de schapenwei om nog eens vijf van zijn schapen te verscheuren.
Profielfoto van Frits van Otterdijk
Geschreven door
Frits van Otterdijk
"Ik ben doodmoe", verzucht Van den Bosch. Nadat hij in de vroege morgen zeven dode schapen moest bergen, twee zwaargewonde dieren moest laten inslapen en talloze gewonde moest verzorgen, was hij aan het einde van zijn Latijn.

Totdat hij kort voor negen uur in de avond een telefoontje kreeg dat de adrenaline in zijn bloed deed kolken. Het was de jachtopziener. Of hij snel naar zijn schapenwei wilde komen. De wolf was opnieuw gespot.
"Hij rende zo'n vier tot vijf meter voor mijn auto uit."
De schapenhouder stoof met zijn auto in vliegende vaart het donker in. De jachtopziener en twee jagers wachtten hem op. Ze hielden de wolf met hun nachtkijkers in het vizier. "Met mijn telefoon aan het oor stuurden ze mij erop af. Ik probeerde de wolf weg te jagen. Dat lukte ook. Hij rende zo'n vier tot vijf meter voor mijn auto uit. Totdat hij over een sloot sprong en ontsnapte."

Van den Bosch reed langs de sloot, over de dijk, naast de dijk en weer terug de schapenwei in. De wolf leek spoorloos. "Totdat de jagers hem een eindje verderop weer zagen rondlopen. Je kunt er niets tegen beginnen", moppert hij. Na drie kwartier van opdrijven, zoeken en waken, werd besloten om ermee te kappen. De schapenhouder gaat zeker nog een paar keer terug om te kijken, maar de hele nacht op wacht staan is geen doen.
"Ik wil dat hier een einde aan komt."
Veel slaap zal de schapenhouder niet kunnen genieten. In de wetenschap dat het voor de wolf een waar luilekkerland is in Nieuw-Vossemeer en omgeving. Van den Bosch heeft ongeveer 850 schapen buiten staan, verspreid over diverse gemeenten. "Ik ben vandaag veertien schapen verloren. En van de gewonde dieren zijn er bij die waarschijnlijk de ochtend ook niet halen. Ik wil dat hier een einde aan komt. Dat iedereen weet wat die wolven aanrichten."

LEES OOK: Tim stond oog in oog met een wolf: 'Ik had knikkende knieën'

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3996310/wolf-richt-twee-keer-bloedbad-aan-in-dezelfde-wei-14-schapen-dood

ruut

Deze route legde de wolf af: 'Waarschijnlijk op weg naar België'
Vandaag om 11:05 • Aangepast vandaag om 11:15

Dode schapen in Nieuw-Vossemeer (beeld: Omroep Brabant).

De wolf die voor onrust in Brabant zorgt, is nu waarschijnlijk op weg naar België. Dat meldt het Belgische Welkom Wolf. Een boer in Nieuw-Vossemeer vond woensdag twaalf dode schapen in zijn wei. Twee zwaargewonde dieren moest hij laten inslapen.
Profielfoto van Raymond Merkx
Geschreven door
Raymond Merkx
Op basis van het gedrag van zijn voorgangers, denkt Welkom Wolf dat hij naar de provincie Antwerpen trekt. "Dit is niet de eerste wolf die vanuit Duitsland via Nederland naar het zuiden trekt", zo verklaart wolvendeskundige Jan Loos van Welkom Wolf, onderdeel van de Belgische natuurvereniging Landschap vzw. "Elke wolf die vanuit Duitsland onder de grote rivieren Nederland binnenkwam, is uiteindelijk naar Vlaanderen getrokken", weet hij.

Zwemmen
De kans dat het dier vanuit Nieuw-Vossemeer naar Zeeland gaat, is volgens de deskundige heel klein. "De wolf loopt daar tegen grote wateren aan. Zelfs als hij het water weet over te zwemmen, dan stuit hij op Tholen of Sint Philipsland." Het dier zal daar geen leefgebied kunnen vinden. "Daar zijn te weinig plekken waar de wolf dekking kan vinden. Dan heeft 'ie nooit rust."

Het meest waarschijnlijk is volgens Loos daarom dat de wolf via Bergen op Zoom naar de grens met België loopt. In april 2021 deed 'de wolf van Kalmthout' dat ook al.

Volgens ecoloog en wolvenkenner Glenn Lelieveld van de Zoogdiervereniging is niet te zeggen waar het dier heengaat. "Je kunt het weer ook niet voorspellen." Wel vindt hij het belangrijk dat boeren maatregelen nemen. "Je bent de wolf bijna aan het voeren als je dat niet doet."

Dode schapen
In de nacht van 10 op 11 november werden enkele schapen doodgebeten in de Ooijpolder in Nijmegen, vlakbij de Duitse grens. Op beelden van een nachtcamera is te zien dat het om een wolf gaat, stelden deskundigen vast. Later liep de wolf midden op straat in Lage Zwaluwe en sloeg hij onder andere toe in Vlijmen en Hooge Zwaluwe.

Op deze plekken is de wolf in elk geval gemeld:

vergroot
Maandagavond werd het dier gespot op een dijk bij watersportvereniging Volkerak in Dinteloord. Daarna sloeg hij toe in Nieuw-Vossemeer. Het beest liet daar dus een waar bloedbad achter. Naast twaalf dode schapen, raakten ook talloze gewond. Sindsdien is hij zover bekend niet meer gespot.

DNA-onderzoek moet nog uitwijzen of het echt om een wolf gaat. "Ga er maar vanuit dat het een wolf is. Het kan bijna niet anders", stelt Loos. Hij zag duidelijk 'overtollig doden'. "Dat is typisch gedrag voor een wolf. Hij doodt meer schapen dat hij op kan. Hij legt dan een voorraadje aan voor later."

Welkom Wolf heeft schapenboeren in België alvast gewaarschuwd voor de mogelijke komst. Aan de oproep is ook gehoor gegeven. "De grotere schapenboeren zijn zich al aan het voorbereiden. De kleinere schapenhouders hebben vaak geen schrikdraad en denken dat het hen niet overkomt."

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3996401/deze-route-legde-de-wolf-af-waarschijnlijk-op-weg-naar-belgie

ruut

Wolf slaat opnieuw toe in Nieuw-Vossemeer: 'Het is een regelrechte ramp'
Vandaag om 10:48 • Aangepast vandaag om 11:17

De wolf die al enkele dagen in de omgeving van Nieuw-Vossemeer rondloopt heeft afgelopen nacht opnieuw toegeslagen. Bij een schapenhouder aan de Zeeweg beet de wolf drie schapen dood en verwondde enkele andere schapen. "Het is een ramp als de wolf hier in de omgeving blijft", zegt Henk van Meel. Samen met zijn zoon Anton heeft hij meerdere kuddes schapen.
Profielfoto van Corné Verschuren
Geschreven door
Corné Verschuren
Ook schapenhouder Johan van den Bosch kreeg weer bezoek van de wolf. Dit keer is het bij enkele gewonde schapen gebleven. De afgelopen dagen werden er bij hem in totaal al twaalf schapen doodgebeten.

Nek en lies
De wolf zou na middernacht hebben toegeslagen bij de kudde van Henk van Meel. "Twee schapen zijn doodgebeten door de wolf. Ze zijn in de nek en lies aangevallen. Een van de gewonde schapen is inmiddels ook overleden. Hier ben ik niet blij mee", vertelt hij.

"Gelukkig stonden er maar 55 schapen in de wei waar de wolf doorheen is gekomen. Anders waren meer schapen gedood. Aan de andere kant van de dijk graast een kudde van meer dan honderd schapen."

Van Meel ziet het somber in. "Vorig jaar hebben we ook een wolf in deze omgeving gehad. Toen is die al vrij snel verder getrokken. Nu zit hij al drie dagen in deze omgeving. Het is een regelrechte ramp als hij hier blijft. Niets houdt de wolf tegen."

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3997061/wolf-slaat-opnieuw-toe-in-nieuw-vossemeer-het-is-een-regelrechte-ramp

jva

Citaat van: Rob Koelman op augustus 28, 2021, 21:29:35 PM
Tientallen dode bruinvissen spoelen aan op Waddeneilanden

Op de Waddeneilanden spoelden afgelopen dagen tientallen dode bruinvissen aan. Vrijwilligers van de dierenambulance op Ameland hebben er bijna een dagtaak aan om alle meldingen aan te nemen en de dieren van het strand te ruimen, meldt SOS Dolfijn.

De volwassen bruinvissen spoelen sinds donderdag aan op de stranden aan de noordzijde van de eilanden Vlieland, Ameland, Terschelling en Schiermonnikoog. Vrijwel alle aangespoelde bruinvissen bevinden zich in staat van ontbinding, blijkt uit meldingen van Staatsbosbeheer Terschelling en Natuurmonumenten Schiermonnikoog.

Er staat al dagen een noordenwind waardoor dode dieren sneller meer naar de kust worden gedreven. Maar een dergelijke aantal gestrande bruinvissen binnen zo'n korte periode noemt SOS Dolfijn "ongekend". Om te achterhalen wat de plotse stijging van strandingen onder bruinvissen veroorzaakt, is uitgebreid onderzoek nodig.

De bruinvis is één van de kleinste walvissoorten en komt veel voor in de Noordzee en in de Waddenzee. De Universiteit Utrecht onderzoekt de aangespoelde bruinvissen.


Bron: https://www.nu.nl/binnenland/6153854/tientallen-dode-bruinvissen-spoelen-aan-op-waddeneilanden.html

Tussen al het wolvennieuws, bij deze even een update over de gestorven bruinvissen: https://www.nu.nl/dieren/6169929/dode-bruinvissen-op-wadden-droegen-gevaarlijke-bacterie-met-zich-mee.html
Jelle

tekenaar

Citaat van: Rien Ondersteijn op november 21, 2021, 11:34:14 AM
Bij zoiets vraag ik me meteen af, wie er dan voor de welpen zorgt en of de jagers hier verantwoording voor nemen.

Als je jonge beren met de hand groot graat brengen (is niet heel moeilijk), dan wennen ze zo aan mensen dat je ze later niet meer los kan laten. Dierentuinen zijn er niet blij mee: beren leven in dierentuinen erg lang. 30-40 jaar, en kunnen zich daar in principe ook prima voortplanten (de meeste zijn gesteriliseerd ...). Daarbij komt dat ze eigenlijk solitair zijn, en het ideaal is om slechts 1 mannetje en 1 vrouwtje op een heel groot terrein te houden. Tegelijkertijd is er een trend om minder dieren te houden waarbij de overblijvende dieren meer ruimte krijgen. "Ongeplande" langlevende dieren een plaats geven is niet makkelijk. Opvangcentra zijn ook niet ideaal: beren worden hier op zich even oud als in dierentuinen, maar leven in grotere groepen samen, wat vast niet fijn is voor de dieren.

Jonge beren blijven ongeveer anderhalf jaar bij hun moeder. Raken ze op een wat eerdere leeftijd hun moeder kwijt (ik schat vanaf ongeveer een jaar), dan maken ze kans het in de natuur te overleven. In dat geval kan je ze het beste "aan hun lot overlaten".

Zijn de jongen erg klein wanneer ze wees worden, dan zou het de verantwoordelijkheid van jagers moeten zijn om die op te sporen en te doden. In de praktijk gebeurt dit ook (er worden ook wel beren aangereden door treinen). Jagers zitten niet echt op dit soort publiciteit te wachten en zullen er liefst geen ruchtbaarheid aan geven. Ik denk dat jagers in zo'n geval hun verantwoordelijkheid terdege kennen en ook nemen. Dat is in ieder geval mijn ervaring in Slovenie (ik woon in een berengebied).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Rien Ondersteijn

Interessant om te lezen, Paul.   :duim:
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Zeldzame dolfijn die rondzwom in Oosterschelde dood aangetroffen
04 december 2021 11:53 Laatste update: 2 uur geleden

De zeldzame dolfijn die al enkele weken in de Oosterschelde in Zeeland rondzwom, is dood aangetroffen. Dat meldt SOS Dolfijn zaterdag.

Het dier werd voor het laatst gezien op 23 november, maar werd zaterdagochtend door een passant dood aangetroffen in het water tussen Poortvliet en Scherpenisse. Volgens een woordvoerder van SOS Dolfijn trok het dier veel bekijks.

Medewerkers van het Reddingsteam Zeezoogdieren zullen het dier zaterdagmiddag bergen. De dolfijn wordt vervolgens naar de Universiteit Utrecht gebracht voor verder onderzoek. Dan moet ook de doodsoorzaak bekend worden.

"De dolfijn heeft het nog lang volgehouden", zegt de woordvoerder. Het dier werd voor het eerst gezien op 17 oktober en heeft het dus zes weken in de Oosterschelde volgehouden. Vaak houden verdwaalde dieren het niet zo lang vol.

Al snel na de vondst van de dolfijn werd duidelijk dat het dier zelf de weg naar de Noordzee moest terugvinden. Het reddingsteam kon niets voor het dier betekenen.

De dolfijn is een tuimelaar, de bekendste dolfijnensoort. Tuimelaars hebben een kleine overlevingskans in de Oosterschelde doordat er niet het juiste voedsel te vinden is. De laatste keer dat er een tuimelaar in de Oosterschelde gezien werd, was in 2013.
Met vriendelijke groet, Rob


Cygnus

Citaat van: H.J. Tromp op december 04, 2021, 20:22:31 PM
https://nos.nl/artikel/2408197-zeldzame-goudjakhals-gedood-bij-aanrijding-op-a28-bij-zeist

Eigenlijk is de opmars begonnen in Zuidoost-Europa. Van daaruit is de Jakhals zich nu aan het verspreiden naar andere delen van Europa. De noordelijkste zekere waarnemingen zijn inmiddels gedaan in Finland en noord-Noorwegen.

De stelling over de schapen is niet in overeenstemming met de situatie hier in Estland. Dit heb ik ook al eerder geschreven. Schapen die in de optimale leefgebieden van Jakhalzen worden gehouden zonder beschermende maatregelen zijn na kortere of langere tijd ten dode opgeschreven. Vroeger kon een boer langs de kust overal schapen neerzetten, er gebeurde zelden iets mee. Sinds de Jakhals hier voorkomt is het totaal veranderd. Twee jaar geleden zette een boer, zoals hij elk jaar deed, een stuk of 50 schapen op een eiland. Aan het eind van het seizoen was de helft opgegeten. Nu staan er daarom ook geen schapen meer op dat eiland.

Jakhalzen zijn uiterst schuw, je ziet ze nagenoeg nooit. Ze zijn wel heel vaak te horen. Ze zitten er dus wel, maar laten zich niet zien. In Nederland zullen er ongetwijfeld (veel) meer rondlopen dan uit de waarnemingen blijkt.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Rien Ondersteijn

Goed om te horen hoe de werkelijke situatie is.
Ik krijg vaker  een ' apart gevoel' bij mensen ,die hun eigen 'toko' willen beschermen/goedpraten door onomwonden te verkondigen ;
" U hoeft zich geen zorgen te maken'....
En mocht het in dit geval wél de waarheid zijn - Super.
Groene groe[n]tjes.Rien.

jva

Citaat van: migratorius op november 22, 2021, 10:34:31 AM
Citaat van: jva op november 21, 2021, 19:02:03 PM
Citaat van: Rien Ondersteijn op november 21, 2021, 11:34:14 AM
Bij zoiets vraag ik me meteen af, wie er dan voor de welpen zorgt en of de jagers hier verantwoording voor nemen.

De jagers zullen zeggen "dommages collatéraux"..
De lokale bevolking kennende wordt er luid gejuicht dat er iemand zo'n verdraaide beer heeft afgeschoten.

JanHein

Wat meer info: https://vilt.be/nl/nieuws/na-welkom-wolf-discussieren-fransen-over-terugkeer-beer
Jelle

Rien Ondersteijn

Het blijkt , dat daar destijds beren zijn uitgezet zonder overleg met de lokale bevolking.
Groene groe[n]tjes.Rien.

peterv

Citaat van: Rien Ondersteijn op december 08, 2021, 22:12:46 PM
Het blijkt , dat daar destijds beren zijn uitgezet zonder overleg met de lokale bevolking.
Dat wordt in dat artikel door 1 persoon gezegd. Het zou kunnen, maar ik ben voorzichtig met het aannemen van beweringen uit slechts 1 bron. Al helemaal omdat ik hier geen zicht heb op de achterliggende motivatie van de bron. Er zit een (groot) verschil tussen overleg en de vraag of men tevreden is met de uiteindelijke beslissing. Overleg wil niet zeggen dat je dus ook je zin krijgt.
Peter Venema

migratorius

In de Arièges is felle tegenstand tegen beren, dus de uitspraken van de departementsraadsvoorzitter zijn niet onverwacht:
https://fr.wikipedia.org/wiki/Ours_dans_les_Pyr%C3%A9n%C3%A9es
Het interessantste gedeelte is vanaf 2016.

JanHein

Rob Koelman

Machinist voelt dat hij ergens tegenaan botst en zet trein met passagiers stil: lange zoektocht naar oorzaak
Redactie 08-12-21, 21:06 Laatste update: 12:58

Het treinverkeer tussen Apeldoorn en Amersfoort was vanavond tot omstreeks 20.00 uur ontregeld nadat er op de spoorwegovergang aan de Pomphulweg bij Hoog Soeren mogelijk een aanrijding had plaatsgevonden. De politie en ProRail zochten naar wat er precies aan de hand was en hebben pas na een uur duidelijkheid gekregen.

Een machinist van een internationale trein voelt woensdag omstreeks 18.00 uur dat zijn voertuig ergens tegenaan botst. Hij zet de trein - met alle passagiers daar nog in - iets verderop stil en roept de hulp in van de hulpdiensten.

Agenten en medewerkers van spoorbeheerder ProRail rukken uit om onderzoek te doen en te kijken wat er precies aan de hand is.

Ondertussen wordt het treinverkeer tussen Apeldoorn en Amersfoort volledig stilgelegd omdat niet meteen duidelijk is wat er precies is gebeurd. Politie en ProRail zoeken in naastgelegen bossen en op de spoorwegovergang, maar vinden niet meteen iets.

Uiteindelijk besluiten de politie en enkele medewerkers van ProRail om op het spoor verder te gaan zoeken. Even verderop op een plek iets naast het spoor vinden ze omstreeks 19.00 uur een wild zwijn: het is de reden waarom de machinist een klap heeft gevoeld. Ze leggen het wilde zwijn verder van het spoor af, zodat een wildbeheerder het dode beestje kan ophalen.

,,Dit heb ik nog niet vaker meegemaakt", zegt ProRail-woordvoerder Nick Kouwenhoven naderhand. ,,Maar in deze tijd komt er natuurlijk helaas vaker een hert of zwijn in botsing met de trein. De machinist had de indruk dat hij iets of iemand had aangereden, maar voelde niet duidelijk wat het was. In dit geval kan het een dier of persoon zijn. Er is daarom een protocol om de trein verderop stil te zetten met de passagiers daar nog in. Dit is standaard, zodat de politie proces-verbaal kan opmaken."

Volgens hem zijn de beperkingen snel opgeheven nadat de oorzaak duidelijk is geworden. De NS bevestigt later dat vanaf ongeveer 20.00 uur het treinverkeer tussen Apeldoorn en Amersfoort weer op gang is gekomen.


Bron: https://www.gelderlander.nl/regio/machinist-voelt-dat-hij-ergens-tegenaan-botst-en-zet-trein-met-passagiers-stil-lange-zoektocht-naar-oorzaak~a4bf164f/
Met vriendelijke groet, Rob

ruut

Wolf uit Nieuw-Vossemeer dook op 5 december in België op en heet nu Klaas
dinsdag om 15:50 • Aangepast woensdag om 14:34

De wolf die in anderhalve week in Nieuw-Vossemeer zeker vijftien schapen heeft doodgebeten en meerdere schapen heeft verwond, heeft vermoedelijk zijn snuit laten zien in de grensstreek. Vanuit Huijbergen en Essen (België) kwamen dinsdagochtend meerdere meldingen. Ook werd de wolf op camera vastgelegd. Het dier zou afgelopen weekend in Essen al vier schapen hebben gedood.
Profielfoto van Corné Verschuren
Geschreven door
Corné Verschuren
Volgens Jan Loos, wolvenkenner van de Belgische organisatie Welkom Wolf, is het duidelijk dat het om dezelfde wolf gaat. "Ik ben er zeker van. Geen twijfel mogelijk. Toen in Nederland de meldingen ophielden, begonnen ze in België. Vermoedelijk zit hij ook achter de vier dode schapen bij Essen. Uiteraard kan alleen DNA definitief uitsluitsel geven of we het over dezelfde wolf hebben."

Volgens de krant Gazet van Antwerpen heeft Welkom Wolf het dier zelfs een naam gegeven: Klaas. Dit omdat de wolf op vijf december voor het eerst is gespot.

Slag om de arm
Glenn Lelieveld, ecoloog en wolvenkenner van de Zoogdiervereniging, houdt nog een flinke slag om de arm. "Het kan ook een andere wolf zijn. Of een hond, want ook die vallen schapen aan. Om daar achter te komen moet er genetisch materiaal worden vrijgesteld en geanalyseerd."

Volgens Lelieveld gebeurt dat één keer per maand bij overheidsorganisatie Bij12.

Gaat het om een wolf, dan duikt die vast nog wel ergens in de regio op. "Overigens zijn er op Kalmthoutse Heide en omgeving meerdere wildcamera's die de wolf in beeld kunnen brengen", zegt Lelieveld. "Misschien trekt de wolf verder. Om zich definitief in het gebied te vestigen, moet het dier zeker een half jaar aanwezig zijn."

Lelieveld zag op internet ook nog een schapenkadaver voorbijkomen. "Maar dat was zeker geen wolvenaanval."

Niet voederen
De burgemeester van Essen heeft inmiddels de inwoners van het grensdorp ingelicht. "Als je een wolf ziet, blijf je best rustig. Het dier zal waarschijnlijk snel weglopen. Als de wolf toch niet wegloopt, kan je hem wegjagen door jezelf groot en dreigend te maken, door te roepen, in je handen te klappen en grote bewegingen te maken met je armen", adviseert burgervader Gaston van Tichelt.

Verder raadt hij aan om de wolf Klaas niet te voederen en klein vee in de donkere uren binnen te houden. Ook het zetten van schrikdraad kan een wolf wegjagen.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4003020/wolf-uit-nieuw-vossemeer-dook-op-5-december-in-belgie-op-en-heet-nu-klaas

Oenanthe

Ik denk dat ik hem maar ga twitchen. Ik hoop al jaren op mijn eerste waarneming van een wolf maar waar ik ook heenreis, wolven ho maar. Maar als ik de burgemeester zo lees komt ie daar gewoon naar me toe. Vooruit met de geit- o nee, dan eet de wolf die misschien weer op  ;D
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

ruut

Verkleden als Roodkapje 'n optie ;)