Zoogdieren in het nieuws

Gestart door Margreet Kwh, februari 15, 2012, 10:35:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Deborah

Met vriendelijke groet, Deborah

Rob Koelman

Vrouw in Alaska in bil gebeten door beer die zich onder buitentoilet verstopte

Een vrouw in de Amerikaanse staat Alaska die gebruik wilde maken van een buitentoilet, heeft dat moeten bekopen met een bijtwond van een beer. Het dier gebruikte de ruimte onder het toilet vermoedelijk als hol om de winter door te komen.


Hele artikel lezen: https://www.nu.nl/opmerkelijk/6117513/vrouw-in-alaska-in-bil-gebeten-door-beer-die-zich-onder-buitentoilet-verstopte.html
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Ik neem aan dat dit buitentoilet niet op de riolering was aangesloten. In dat geval is dit verhaal meteen naar het rijk der fabelen te verwijzen. Een toilet dus waarbij de uitwerpselen direct in een ruimte onder het toilet terecht komen. En daar zou een beer in gekropen zijn. Gisteren dan want pas toen heeft hij zijn tanden in de derriere van de dame gezet. Maar kiest een beer werkelijk zo'n sterk geurende plek als onderkomen? Ik geloof er eigenlijk niets van. Een spannend verhaal voor lange winteravonden bij de haard.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

OJGoreng

Met vriendelijke groet, Zainal

Rob Koelman

Citaat van: OJGoreng op februari 20, 2021, 20:30:20 PMDierenbeschermers boos over uitgraven dassenburcht Roermond (NOS 20-2)

Begint een beetje een soap te worden. De provincie Limburg die op grond van de bevindingen van een (volgens een aantal bronnen ondeskundig) ecologisch bureau toestaat dat een actieve dassenburcht wordt afgegraven versus andere belanghebbenden / dassenliefhebbers die de conclusies van de provincie en het betrokken ecologische bureau met kracht verwerpen...

https://www.nu.nl/dieren/6117614/vier-dassen-gevangen-in-roermond-om-plaats-te-maken-voor-woningbouw.html

Zonder mij verdiept te hebben in de details heb ik de neiging om de 'andere belanghebbenden / dassenliefhebbers' te geloven. De provincie Limburg doet namelijk wel vaker rare / niet conform de wetgeving zijnde uitspraken als het gaat om natuurwaarden...
Met vriendelijke groet, Rob

Cygnus

Citaat van: Oenanthe op februari 20, 2021, 19:02:43 PM
Ik neem aan dat dit buitentoilet niet op de riolering was aangesloten. In dat geval is dit verhaal meteen naar het rijk der fabelen te verwijzen. Een toilet dus waarbij de uitwerpselen direct in een ruimte onder het toilet terecht komen. En daar zou een beer in gekropen zijn. Gisteren dan want pas toen heeft hij zijn tanden in de derriere van de dame gezet. Maar kiest een beer werkelijk zo'n sterk geurende plek als onderkomen? Ik geloof er eigenlijk niets van. Een spannend verhaal voor lange winteravonden bij de haard.

Dat is heel goed mogelijk. Een dergelijk "outhouse" heeft soms een grote schuine klep aan de achterkant voor het legen van de inhoud. Dat legen is meestal niet nodig als het niet dagelijks gebruikt wordt, bijvoorbeeld bij een zomerhuisje. In dat geval wordt de inhoud een beetje zoals turfstrooisel. Heel geschikt dus voor een beer om op te liggen. Bij een dergelijk buitentoilet kan de beer via de klep aan de achterkant naar binnen zijn gekomen. Een andere mogelijkheid is dat het een buitentoilet betreft die op een verhoging staat, in dat geval kan de beer er gemakkelijk onder komen. Hieronder een voorbeeld van beide types.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Rob Koelman

#2467
Citaat van: Oenanthe op februari 20, 2021, 19:02:43 PMIk neem aan dat dit buitentoilet niet op de riolering was aangesloten. In dat geval is dit verhaal meteen naar het rijk der fabelen te verwijzen. Een toilet dus waarbij de uitwerpselen direct in een ruimte onder het toilet terecht komen. En daar zou een beer in gekropen zijn. Gisteren dan want pas toen heeft hij zijn tanden in de derriere van de dame gezet. Maar kiest een beer werkelijk zo'n sterk geurende plek als onderkomen? Ik geloof er eigenlijk niets van. Een spannend verhaal voor lange winteravonden bij de haard.

Citaat van: Cygnus op februari 20, 2021, 22:09:05 PMDat is heel goed mogelijk. Een dergelijk "outhouse" heeft soms een grote schuine klep aan de achterkant voor het legen van de inhoud. Dat legen is meestal niet nodig als het niet dagelijks gebruikt wordt, bijvoorbeeld bij een zomerhuisje. In dat geval wordt de inhoud een beetje zoals turfstrooisel. Heel geschikt dus voor een beer om op te liggen. Bij een dergelijk buitentoilet kan de beer via de klep aan de achterkant naar binnen zijn gekomen. Een andere mogelijkheid is dat het een buitentoilet betreft die op een verhoging staat, in dat geval kan de beer er gemakkelijk onder komen. Hieronder een voorbeeld van beide types.

Er worden nu vrijwilligers gezocht om een aantal verschillende mogelijkheden te onderzoeken. Dus, heb je altijd al eens gebruik willen maken van een echt buitentoilet in Alaska, grijp dan nu je kans!  :wacko:
Met vriendelijke groet, Rob


Rob Koelman

Citaat van: Ted van der Knaap op februari 22, 2021, 21:31:56 PM
https://www.zeezoogdieren.org/2021/02/22/zeehond-oscar-aangevallen-en-verwond-door-loslopende-hond/

Citaat uit het artikel: 'De eigenaar hitste zijn hond nog wat meer op tot Oscar het ruime sop koos.'

Loslopende honden is natuurlijk nooit goed, maar als je dit leest dan wens je de eigenaar - niet de hond zelf natuurlijk, die kan er verder ook niets aan doen - een paar weken in de bak toe (onvoorwaardelijk wel te verstaan) plus een forse geldboete van tenminste een paar duizend euro...
Met vriendelijke groet, Rob

Merel

Als 'Oscar' die hond te pakken had gekregen was de eigenaar waarschijnlijk nog bozer geweest.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

Tientallen grienden aangespoeld op Nieuw-Zeelands strand

Tientallen grienden spoelden maandag aan op het strand van het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland. Vrijwilligers kwamen massaal in actie om de 49 gestrande dieren te redden. De dolfijnen werden maandagavond bij vloed uitgezet. Dinsdagochtend werden er helaas weer dolfijnen gevonden op het afgelegen strand.

Gepubliceerd op 23 februari 2021 12:52

Filmpje: https://www.nu.nl/285945/video/tientallen-grienden-aangespoeld-op-nieuw-zeelands-strand.html


Met vriendelijke groet, Rob

jva

Citaat van: Rob Koelman op februari 22, 2021, 21:39:17 PM
Citaat van: Ted van der Knaap op februari 22, 2021, 21:31:56 PM
https://www.zeezoogdieren.org/2021/02/22/zeehond-oscar-aangevallen-en-verwond-door-loslopende-hond/

Citaat uit het artikel: 'De eigenaar hitste zijn hond nog wat meer op tot Oscar het ruime sop koos.'

Loslopende honden is natuurlijk nooit goed, maar als je dit leest dan wens je de eigenaar - niet de hond zelf natuurlijk, die kan er verder ook niets aan doen - een paar weken in de bak toe (onvoorwaardelijk wel te verstaan) plus een forse geldboete van tenminste een paar duizend euro...

Never ending story waar haast niets tegen opgewassen is. Gezien de huidige drukte in de natuurgebieden in Corona tijd is het nu ook dubbelraak en natuur daardoor extra onder druk. De boa's kunnen het niet aan want ernstig onderbemand. Delen ze al eens een prent uit dan moeten ze tegenwoordig voor hun leven vrezen. De maatschappij is in een hoog tempo aan het verhufteren. Worstcase gebieden of delen daarvan op slot gooien (maar ook daar zullen een hoop mensen zich wel niet aan houden). Het ondermijnt in ieder geval mijn wijze van natuurbeleving in zeer ernstige mate.
Jelle


Deborah

#2474
Ook walvissen kwetsbaar voor dodelijkste roofdier in zee: plastic op Nature Today door het Wereld Natuur Fonds d.d. 20 februari 2021.

Grootste knaagdier van Europa voelt zich thuis in het Balijbos: 'Laat de bever met rust' in het AD d.d. 23 februari 2021.

Bijna alle otters spelen met stenen, voor de lol in het NRC d.d. 25 februari 2021.

Neushoornstropers vangen? Zebra's, gnoes en antilopen helpen een handje in de Volkskrant d.d. 25 februari 2021.

Geslaagde Mollentelling XL met zowel sneeuw als zon op Nature Today door de Zoogdiervereniging d.d. 25 februari 2021.

Nederlandse wisenten naar Denemarken op Nature Today door ARK Natuurontwikkeling en FREE Nature d.d. 25 februari 2021.

De hoestende en rochelende bever is weer beter: hij mag het bos weer in in Trouw d.d. 26 februari 2021.

Bevers regelen het waterpeil, straks ook in Eindhoven op Nature Today door de Provincie Noord-Brabant d.d. 1 maart 2021.
Met vriendelijke groet, Deborah

peterv

Citaat van: Cygnus op februari 20, 2021, 22:09:05 PM
Citaat van: Oenanthe op februari 20, 2021, 19:02:43 PM
Ik neem aan dat dit buitentoilet niet op de riolering was aangesloten. In dat geval is dit verhaal meteen naar het rijk der fabelen te verwijzen. Een toilet dus waarbij de uitwerpselen direct in een ruimte onder het toilet terecht komen. En daar zou een beer in gekropen zijn. Gisteren dan want pas toen heeft hij zijn tanden in de derriere van de dame gezet. Maar kiest een beer werkelijk zo'n sterk geurende plek als onderkomen? Ik geloof er eigenlijk niets van. Een spannend verhaal voor lange winteravonden bij de haard.

Dat is heel goed mogelijk. Een dergelijk "outhouse" heeft soms een grote schuine klep aan de achterkant voor het legen van de inhoud. Dat legen is meestal niet nodig als het niet dagelijks gebruikt wordt, bijvoorbeeld bij een zomerhuisje. In dat geval wordt de inhoud een beetje zoals turfstrooisel. Heel geschikt dus voor een beer om op te liggen. Bij een dergelijk buitentoilet kan de beer via de klep aan de achterkant naar binnen zijn gekomen. Een andere mogelijkheid is dat het een buitentoilet betreft die op een verhoging staat, in dat geval kan de beer er gemakkelijk onder komen. Hieronder een voorbeeld van beide types.
Video met beeld van het betreffende toilet op de plaats delict: https://abc7.com/bear-alaska-anchorage-black/10355169/
Peter Venema

Oenanthe

Het betoog van Trinus overtuigt mij meer dan de buitenopnamen van het betrokken toilet.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips



Cygnus

Citaat van: Hans Verdaat op maart 08, 2021, 09:49:56 AM
GREY WHALE off Morocco
Dit is echt een bizarre waarneming... 1e in >200 jaar voor Morocco. 

Gewoon uit nieuwsgierigheid, heb weinig ervaring met zeezoogdieren. Ik zie enkel wat vage beelden, zijn die beelden duidelijk genoeg om een soort die 200 jaar niet is waargenomen met zekerheid vast te stellen?
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Merel

Ja, er is geen gelijkende walvis met zo'n kop. En het is dan misschien een primeur voor Marokko, maar twee keer eerder deze eeuw zwom er al een Grijze walvis in de Mediterrane Zee. Of het steeds hetzelfde dier betreft, is me niet duidelijk. Gezien de enorme zeldzaamheid, zou je denken van wel. Het zou pas echt spannend zijn als het steeds een ander individu was!  :wub: Maar dat weet ik dus niet.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

egilio

Lijkt me wel hetzelfde individu ja, was die niet ook bij Israel gezien? En vermoedelijk uit de pacifische populatie en een paar jaar geleden mogelijk door de noordelijke passage gezwommen toen die in de zomer open was? Niet verwonderlijk dat hij dan de Middelandse zee is ingezwommen als hij oostwaarts wilt.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Deborah

#2482
Met vriendelijke groet, Deborah

Rob Koelman

Citaat van: Deborah op maart 10, 2021, 14:42:09 PM
Provincie stelt paal en perk aan vernielzucht bevers: ze mogen worden verjaagd en zelfs gedood in AD Voorne-Putten d.d. 10-03-2021.

Het totale artikel is gelukkig wat genuanceerder, maar er staan ook passages in met een uiterst dubieuze woordkeuze, waaronder deze twee: 'De provincie wil paal en perk stellen aan de vernielzucht van bevers' en 'Bevers vernielen meer dan de mens lief is.'

Blijkbaar 'een echte 'natuurliefhebber', deze journalist (ene Claudia Langendoen)...
Met vriendelijke groet, Rob



OJGoreng

Met vriendelijke groet, Zainal

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: Deborah op maart 12, 2021, 21:44:50 PM
Midden tussen de koeien schiet Jos Kruis ratten af met een luchtbuks. 'Dit is een humane methode' in Trouw d.d. 11 maart 2021.

Citaat van: Rien Ondersteijn op maart 13, 2021, 12:58:12 PMIk denk inderdaad dat dit de meest 'humane ' [kun je daarvan spreken bij dieren?] methode is.

Een goede klapval doodt ook onmiddellijk. Wel een kans dat de rat er 'ongelukkig' in terecht komt en niet gelijk doodgaat.

Het schieten is op zich een 'humane' methode, maar is natuurlijk wel extreem duur in vergelijking met 'klassieke' methodes (klapval, inloopval, giftig aas). Het gaat daarbij vooral om alle uren die de bestrijder moet maken en die betaald zullen moeten worden. Een klapval zet je neer en hoef je alleen maar af en toe te controleren. Ik vermoed dan ook dat de hoge arbeidskosten er toe zullen leiden dat het afschieten van ratten door professionals geen standaard methode zal worden.
Met vriendelijke groet, Rob

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Rob Koelman op maart 13, 2021, 15:03:32 PM
Citaat van: Deborah op maart 12, 2021, 21:44:50 PM
Midden tussen de koeien schiet Jos Kruis ratten af met een luchtbuks. 'Dit is een humane methode' in Trouw d.d. 11 maart 2021.

Citaat van: Rien Ondersteijn op maart 13, 2021, 12:58:12 PMIk denk inderdaad dat dit de meest 'humane ' [kun je daarvan spreken bij dieren?] methode is.

Een goede klapval doodt ook onmiddellijk. Wel een kans dat de rat er 'ongelukkig' in terecht komt en niet gelijk doodgaat.

Het schieten is op zich een 'humane' methode, maar is natuurlijk wel extreem duur in vergelijking met 'klassieke' methodes (klapval, inloopval, giftig aas). Het gaat daarbij vooral om alle uren die de bestrijder moet maken en die betaald zullen moeten worden. Een klapval zet je neer en hoef je alleen maar af en toe te controleren. Ik vermoed dan ook dat de hoge arbeidskosten er toe zullen leiden dat het afschieten van ratten door professionals geen standaard methode zal worden.

De draagtijd van een rat is 20 tot 23 dagen. Een worp kan tot 20 ratten bevatten. Een jong is na 4 tot 5 weken geslachtsrijp. Tegen die tijd heeft ze zelf alweer nieuwe jongen want ze zijn om de vijf dagen vruchtbaar, ook meteen na de bevalling. Zolang je de oorzaak van de plaag niet wegneemt lijkt het me een totaal overbodige bezigheid om ratten met een windbuks te bestrijden. Zolang je ze niet allemaal uitroeit houden ze de populatie moeiteloos op peil en het lijkt me onmogelijk om alle ratten op een locatie met de buks uit te roeien. Als je van een populatie van 100 ratten op een boerderij er 95 af weet te schieten zijn het er binnen drie maanden evengoed weer 100.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/