Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 ... 79 80 [81]   Omlaag

Auteur Topic: Zoogdieren in het nieuws  (gelezen 185116 keer)

Johan Helmus

• Member
Re: Zoogdieren in het nieuws
« Reactie #2400 Gepost op: oktober 31, 2020, 10:21:33 am »

Ook een Nederlandstalig  artikel:

‘Wolf’ die schapen doodde bij Duits-Nederlandse grens blijkt goudjakhals
Zes schapen die eind september werden gedood in het Duitse Kranenburg, aan de grens bij Groesbeek, zijn niet gedood door een wolf maar door een goudjakhals. Dat meldt het deelstaatministerie voor Natuur, Mileu en Consumentenbescherming in Noordrijn-Westfalen. Het is de eerste keer dat de diersoort is gesignaleerd in de deelstaat, aldus het ministerie.

Groeten, Johan Helmus

Bart van Hoogstraten

• Betatest Herkenningsapp
  • *
« Reactie #2401 Gepost op: oktober 31, 2020, 13:28:17 pm »

Ik vermoed dat "de wolf" in de Ooijpolder deze jakhals is. Iemand uit de VWG Nijmegen dacht van de week ook al een wolf gezien te hebben aan deze kant van de grens daar. https://www.gelderlander.nl/berg-en-dal/jan-74-was-erbij-toen-een-schaap-werd-gegrepen-in-ooij-was-het-een-wolf-ik-ben-er-kapot-van~a92ba734/
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 15,- abonnementskosten!
https://www.whydonate.nl/donate/observation-international

Rob Koelman

• Member
In twintig jaar 128 wolvenroedels en 35 wolvenparen in Duitsland
« Reactie #2402 Gepost op: oktober 31, 2020, 14:58:04 pm »

In twintig jaar 128 wolvenroedels en 35 wolvenparen in Duitsland

In twintig jaar tijd is de wolf in Duitsland uitgegroeid van uitgestorven diersoort naar een dier met 128 roedels en 35 wolvenparen. Een spectaculaire groei, aldus Glenn Lelieveld van het Wolvenmeldpunt van de Zoogdiervereniging.

De wolf vestigde zich voor het eerst in Duitsland in 2000, na een afwezigheid van 130 jaar. Tussen 1 mei 2019 en 30 april 2020 zijn er in Duitsland meer dan 160 gebieden vastgesteld waarin wolvenwelpjes worden geworpen.

"Voor een zoogdier van dit formaat is dat een enorme toename", aldus Lelieveld. Wolven werpen slechts een keer per jaar jongen, waardoor de snelheid waarmee ze hun verspreidingsgebied kunnen uitbreiden beperkt is.

Opvallend in Duitsland is dat veel puberwolven nadat ze hun roedel verlaten zich blijven vestigen in het noordoosten van Duitsland.

"De dichtheid wolvenroedels in de regio Saksen is de laatste jaren alleen maar toegenomen", vertelt Lelieveld. "Het is een fijn leefgebied met veel reeën, zwijnen en herten. De wolven laten zich niet zo snel afschrikken door mensen of andere wolven in de buurt."

Hele artikel, inclusief informatie over de huidige stand van zaken mbt de wolf in Nederland:
https://www.nu.nl/binnenland/6087301/in-twintig-jaar-128-wolvenroedels-en-35-wolvenparen-in-duitsland.html
Met vriendelijke groet, Rob

Deborah

• Member
Re: Tasmaanse duivel leeft na drieduizend jaar weer op Australisch vasteland
« Reactie #2403 Gepost op: november 01, 2020, 10:39:28 am »

Met vriendelijke groet, Deborah

H.J. Tromp

• Member
« Reactie #2404 Gepost op: november 03, 2020, 12:32:12 pm »

« Laatst bewerkt op: november 03, 2020, 12:34:46 pm door H.J. Tromp »
Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

Deborah

• Member
« Reactie #2405 Gepost op: november 04, 2020, 19:09:32 pm »

Voor het paard is de rivier geen grens in het NRC d.d. 3 november 2020.
Met vriendelijke groet, Deborah

Oenanthe

• Member
« Reactie #2406 Gepost op: november 04, 2020, 22:20:26 pm »

https://www.nu.nl/dieren/6087899/haas-voor-het-eerst-op-lijst-bedreigde-zoogdieren-otter-niet-meer-verdwenen.html
Nu maar hopen dat de jacht op hazen wordt verboden.
Ik ben tegen de jacht op hazen maar dit vind ik een kortzichtige reactie. De jacht stoppen zal de achteruitgang van de haas niet stoppen. Nu maar hopen dat maatregelen worden genomen om de haas levensmogelijkheden te geven in onze graslanden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Merel

• Member
« Reactie #2407 Gepost op: november 05, 2020, 13:47:56 pm »

Misschien dat de achteruitgang andere oorzaken kent, maar schieten op een bedreigede diersoort helpt ook niet mee. Same voor Wilde eend, daar mogen ze ook wel eens mee stoppen, ondanks dat de achteruitgang waarschijnlijk door de insectensterfte komt.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

jva

• Member
« Reactie #2408 Gepost op: november 06, 2020, 10:10:52 am »

Dat er kritiek zou komen uit de jagerswereld op de nieuwe Rode Lijst was te verwachten, maar ongegrond..

https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?utm_source=newsletter&utm_medium=e-mail&utm_campaign=user-mailing&msg=26900
Jelle

hans parlevliet

• Member
    • kunst in de galerie van Hans Parlevliet
Re: Heckrunderen in Oostvaardersplassen voor het eerst ook afgeschoten
« Reactie #2409 Gepost op: november 06, 2020, 20:16:08 pm »

Wel absurd - want 'regeltjes' - dat het vlees niet verkocht mag worden en de afgeschoten dieren naar de destructie gaan. Laat ze dan tenminste in het gebied achter voor aaseters...

Ik begrijp je onbegrip hierover Rob. Maar aangezien er al zo oneindig veel onenigheid is geweest over de vraag OF er afgeschoten mag worden adviseer ik je om je verder niet op te gaan winden over de vraag wat er met de afgeschoten dieren moet gebeuren. ...

Hier wind ik me echt niet over op hoor. Ik constateer gewoon dat ik het niet benutten van het vlees van de af te schieten runderen onzinnig vind en daarmee is voor mij de kous af...  ;)
't is me wat, toch wel wat kafka'iaans. https://www.nu.nl/binnenland/6088847/waarom-mogen-we-vlees-van-de-oostvaardersplassen-runderen-niet-eten.html
mvg
Hans

Rob Koelman

• Member
Re: Heckrunderen in Oostvaardersplassen voor het eerst ook afgeschoten
« Reactie #2410 Gepost op: november 06, 2020, 21:12:06 pm »

Wel absurd - want 'regeltjes' - dat het vlees niet verkocht mag worden en de afgeschoten dieren naar de destructie gaan. Laat ze dan tenminste in het gebied achter voor aaseters...

Ik begrijp je onbegrip hierover Rob. Maar aangezien er al zo oneindig veel onenigheid is geweest over de vraag OF er afgeschoten mag worden adviseer ik je om je verder niet op te gaan winden over de vraag wat er met de afgeschoten dieren moet gebeuren. ...

Hier wind ik me echt niet over op hoor. Ik constateer gewoon dat ik het niet benutten van het vlees van de af te schieten runderen onzinnig vind en daarmee is voor mij de kous af...  ;)

't is me wat, toch wel wat kafka'iaans. https://www.nu.nl/binnenland/6088847/waarom-mogen-we-vlees-van-de-oostvaardersplassen-runderen-niet-eten.html

Zoals ik al zei: 'regeltjes'...  B)

H.J. Tromp

• Member
« Reactie #2411 Gepost op: november 08, 2020, 08:18:50 am »

Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

OJGoreng

• Member
« Reactie #2412 Gepost op: november 12, 2020, 23:35:11 pm »

Het vogelbekdier gloeit in het donker (NRC 11-11)
Naar aanleiding van dit artikel.
Met vriendelijke groet, Zainal

koenv

• Member
« Reactie #2413 Gepost op: november 19, 2020, 21:40:18 pm »

Mysterie van aanvallen orka’s op witte haaien opgehelderd: “Ze zijn echt verslaafd

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201119_94757141
mvg

Koen

peterv

• Admins
« Reactie #2414 Gepost op: november 23, 2020, 14:58:58 pm »

Peter Venema

Rien Ondersteijn

• Member
« Reactie #2415 Gepost op: november 26, 2020, 19:02:08 pm »

Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

• Member
« Reactie #2416 Gepost op: november 26, 2020, 19:05:08 pm »

hans parlevliet

• Member
    • kunst in de galerie van Hans Parlevliet
« Reactie #2417 Gepost op: november 26, 2020, 19:37:07 pm »

Helaas hebben ze geen vingers B)
mvg
Hans

Oenanthe

• Member
« Reactie #2418 Gepost op: november 26, 2020, 20:10:03 pm »

Of het is een smoes van een jager die zijn geweer is kwijtgeraakt. Lekker oncontroleerbaar zo'n geval van jagerslatijn  ;D
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

• Member
Rijkswaterstaat laat dode dwergvinvis op Rottumerplaat vergaan
« Reactie #2419 Gepost op: december 01, 2020, 13:41:26 pm »

Rijkswaterstaat laat dode dwergvinvis op Rottumerplaat vergaan

Een dode dwergvinvis van bijna 5 meter lang blijft gewoon op Rottumerplaat in de Waddenzee liggen. Wetenschappers en natuur- en waterbeheerders gaan bestuderen wat er in de natuur gebeurt als zo'n groot kadaver op natuurlijke wijze vergaat, zo maakt Rijkswaterstaat dinsdag bekend.

De dode walvis spoelde vorige week woensdagavond aan. Musea en onderzoeksinstellingen hadden geen belangstelling voor het dode dier, aldus Rijkswaterstaat.

Gewoonlijk wordt het kadaver dan met een vrachtwagen naar een destructiebedrijf gebracht, maar doordat Rottumerplaat onbewoond en ook verboden gebied voor bezoekers is, ontstond een "unieke kans" om het dode dier te laten vergaan. Rijkswaterstaat heeft samen met het ministerie van Natuur en Staatsbosbeheer besloten om dat experiment te starten.

De dwergvinvis is met een schip iets verder in de duinen van Rottumerplaat getrokken, zodat er geen gevaar voor de scheepvaart kan ontstaan. Onderzoekers van Wageningen University & Research hebben camera's geplaatst om de ontbinding te kunnen volgen. Ze willen onder meer weten welke andere dieren zich voeden met het walvisvlees en wat er gebeurt met de vegetatie en de bodemkwaliteit op het Waddeneiland.

De wetenschappers letten ook op stankoverlast en een mogelijke ontploffing van het walvissenlijk. Rijkswaterstaat denkt over een jaar de eerste resultaten te hebben.

Bron: https://www.nu.nl/dieren/6093865/rijkswaterstaat-laat-dode-dwergvinvis-op-rottumerplaat-vergaan.html
Pagina's: 1 ... 79 80 [81]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.232 seconden met 20 queries.